Sniperace 2009-03-27, 20:13
martin7lindgren skrev:Du säger det sniperace?
Människor som slitit för sina hus, och helt plötsligt inte har pengar eller jobb längre, som en direkt följd på en finanskris som dom inte har orsakat, ska tvingas förlora allt,
Samtidigt som bankerna som har stor del av och skuld till eländet kan sitta fortsatt tillbaka lutade med höga löner?
Bankerna räddas av staten trots att dom skötts så illa, men människorna åker ut på gatan!
Du menar alltså att OM man lånat penga och sedan INTE betalar tilbaka så ska långivaren bara tacka för sig och glömma skulden?
Om jag lånar 2 mille till en ferrari och sedan låter bli att betala, ska jag då få behålla den?
VARFÖR tor du hus belånad med pantbrev och allt?
Huset är då en SÄKERHET för långivaren, betalar låntagaren INTE sin skuld så är det ju långivarens rätt att ta huset och SÄLJA detta till högstbjudande, blir köpeskillingen STÖRRE än skulden så får låntagaren dessa pengar.
Precis som i de flesta andra fall finns även i detta FÖRSÄKRINGAR ma kan ha tagit i samband med lånet, då löser detta sig, men har man snålat och inte tagit försäkrng, ja då får man ju problem eller hur?
Tcker du att försäkringsvbolag ska betala ut för nedbrunna hus även om de INTE varit försäkrade osv.....skilnaden är minimal.
OCH de flesta svenska baker gör va de kan för att folk ska slippa gå från husen, jag vet sådana som fått väldigt förmånliga villkor under period av kris...just för att baken ville ha kvar dem som kunder pga at de innan skött allt utan problem.
Men som sagt, ska långivare INTE ha sitt skydd får vi räkna med att det blir MYCKET svårt att få lån, att vanligt folk kan glömma detta...