Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
Sniperace
Vercingetorix
cleopatra
Kakmonstret
kanaljen
formsvackan
MammaGuevara
theward
Regndrottning
Susz X
14 posters

    På ropet...?

    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-05, 16:15

    Var och en har naturligtvis sin fulla rätt att bli salig på sin tro, men den tron är en klen tröst att sätta sin tilltro till, när all vetenskaplig och empirisk kunskap pekar åt motsatt håll. Personligen känner jag mig tryggare genom att gå till läkaren när jag är sjuk, än om jag går till prästen, schamanen, imamen, mullan, rabbin, munken, häxdoktorn eller någon annan scharlatan.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-05, 16:25

    Vercingetorix skrev:Var och en har naturligtvis sin fulla rätt att bli salig på sin tro, men den tron är en klen tröst att sätta sin tilltro till, när all vetenskaplig och empirisk kunskap pekar åt motsatt håll. Personligen känner jag mig tryggare genom att gå till läkaren när jag är sjuk, än om jag går till prästen, schamanen, imamen, mullan, rabbin, munken, häxdoktorn eller någon annan scharlatan.

    Att ha en tro betyder inte att man avstår läkarhjälp.

    För mig är det så nära att min FAR, som var rullstolsbunden i 40 år, kände glädje i sin gudstro, den höll honom uppe i humöret och gav honom glädje, tycker du det hade varit bättre för honom att sakna tro, och tro/veta att när man dog var det bara slut?

    HAN såg istället att när han dog så skulle detta livet ersättas av ett nytt där han kunde röra sig och gå osv, det ENDA han kunder röra annars var två fingrar på vänsterhanden, du tror inte att hans tro kunde vara mycket mer upplyftande än ateism där livet bara var slut när det är slut? Inte se någon större glädje i det liv han hade? Och hans totala avsaknad av ångest inför döden, det väntade något BÄTTRE för honom, och han avslutade sitt liv med att dra ett skämt, för att sedan säga, nu behöver jag sova, och ett tyst, snart är jag där..... tre minuter senare slutade han andas

    JAg måste säga att jag AVUNDAS honom den glädje han visade, och beundrar hans omtanke om alla sina medmänniskor.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-05, 16:55

    All respekt till din fars tro. Inget tal om annat.

    Men varför inte sätta sin tilltro och hysa kärlek till det som faktiskt är?

    Världen är oändligt vacker, utan att det för den skull behöver klistras på en skapare med tillhörande efterliv som en vilseledande verklighetsuppfattning.

    "Regnbågen blir inte mindre vacker bara för att jag vet om att det är vattendroppar som agerar prismor och bryter de elektromagnetiska vågor solen sänder ut, till spektrumets alla färger."
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-05, 18:54

    Vercingetorix skrev:All respekt till din fars tro. Inget tal om annat.

    Men varför inte sätta sin tilltro och hysa kärlek till det som faktiskt är?

    Världen är oändligt vacker, utan att det för den skull behöver klistras på en skapare med tillhörande efterliv som en vilseledande verklighetsuppfattning.

    "Regnbågen blir inte mindre vacker bara för att jag vet om att det är vattendroppar som agerar prismor och bryter de elektromagnetiska vågor solen sänder ut, till spektrumets alla färger."

    och utan hoppet om ett bättre liv än det han fick här?
    Att han fick ha den tillförsikten som tron gav honom om en belöning i nästa liv istället för bara tomrum, han fick något att leva för, ett hopp, något att se fram emot, istället för bara det lidande han hade.

    Kärlek till smärtan, kärlek till sin orörlighet, att inte kunna ut och resa, eller ut och se naturen mer än flyktigt från rullstolen?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-05, 19:13

    Säkert kände din far tröst i detta, men den tron är fortfarande inget annat än ett placebo för medvetandet.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-05, 19:15

    Vercingetorix skrev:Säkert kände din far tröst i detta, men den tron är fortfarande inget annat än ett placebo för medvetandet.

    Och du tror att medvetandet om att INGET riktigt liv ha, och inget att vänta sig skulle vara bättre?

    I det fallet skulle jag troligen haft vilja att få dödshjälp istället!
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-05, 19:52

    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Säkert kände din far tröst i detta, men den tron är fortfarande inget annat än ett placebo för medvetandet.

    Och du tror att medvetandet om att INGET riktigt liv ha, och inget att vänta sig skulle vara bättre?

    I det fallet skulle jag troligen haft vilja att få dödshjälp istället!

    Du menar alltså att en (måhända vacker) villfarelse är att föredra framför verkligheten?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-05, 20:00

    Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Säkert kände din far tröst i detta, men den tron är fortfarande inget annat än ett placebo för medvetandet.

    Och du tror att medvetandet om att INGET riktigt liv ha, och inget att vänta sig skulle vara bättre?

    I det fallet skulle jag troligen haft vilja att få dödshjälp istället!

    Du menar alltså att en (måhända vacker) villfarelse är att föredra framför verkligheten?

    Självklart OM detta ger tillfredsställelse och att man mår bra av detta.

    Är det inte BÄTTRE att känna smärtan i verkligheten än att ta smärtstillande, opereras utan bedövning istället för att slippa smärtan?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-05, 20:05

    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Säkert kände din far tröst i detta, men den tron är fortfarande inget annat än ett placebo för medvetandet.

    Och du tror att medvetandet om att INGET riktigt liv ha, och inget att vänta sig skulle vara bättre?

    I det fallet skulle jag troligen haft vilja att få dödshjälp istället!

    Du menar alltså att en (måhända vacker) villfarelse är att föredra framför verkligheten?

    Självklart OM detta ger tillfredsställelse och att man mår bra av detta.

    Är det inte BÄTTRE att känna smärtan i verkligheten än att ta smärtstillande, opereras utan bedövning istället för att slippa smärtan?

    Nu är jag osäker på vad du menar, men så vitt jag vet tillhör smärtstillande läkemedel fortfarande den reala världen..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-05, 20:11

    Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Säkert kände din far tröst i detta, men den tron är fortfarande inget annat än ett placebo för medvetandet.

    Och du tror att medvetandet om att INGET riktigt liv ha, och inget att vänta sig skulle vara bättre?

    I det fallet skulle jag troligen haft vilja att få dödshjälp istället!

    Du menar alltså att en (måhända vacker) villfarelse är att föredra framför verkligheten?

    Självklart OM detta ger tillfredsställelse och att man mår bra av detta.

    Är det inte BÄTTRE att känna smärtan i verkligheten än att ta smärtstillande, opereras utan bedövning istället för att slippa smärtan?

    Nu är jag osäker på vad du menar, men så vitt jag vet tillhör smärtstillande läkemedel fortfarande den reala världen..

    det finns de som motsäger detta, de påstår att smärta är naturligt att känna, och att det är mot naturen att ta bort den, den finns ju av en orsak...

    likadant kan då en religiös tro dämpa själslig smärta, utan artificiella mediciner som ex ångestdämpande osv.....
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-05, 20:15

    Smärta fyller sin funktion. Den talar om var man inte är bra och vvar det behöver åtgärdas. Smärtan lär oss att inte stoppa handen i elden, vi bränner oss... Så, smärtan har en funktion.

    Vi behöver smärtan som påminnelse att vara aktsam om det på kroppen som är skadad.

    Men, det är ingen som vill ha ont om det inte behövs.


    queen
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-05, 20:20

    "...likadant kan då en religiös tro dämpa själslig smärta, utan artificiella mediciner som ex ångestdämpande osv....."

    Så kan det givetvis upplevas, men det gör det inte till en mindre villfarelse.

    Låt oss vända på saken. Det skulle inte förvåna mig ifall din fars tro och övertygelse hade varit svagare ifall han varit frisk. Människor har en tendens att bli mer troende ju närmare döden man befinner sig. Således endast ett halmstrå för att ge livet lite extra mening.

    "När fan blir gammal blir han religiös."
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-05, 20:28

    Vercingetorix skrev:"...likadant kan då en religiös tro dämpa själslig smärta, utan artificiella mediciner som ex ångestdämpande osv....."


    Javisst, de flesta djupt religiösa drabbas ex inte av dödsångest när de ligger för döden, många svårt sjuka känner mindre oro inför framtiden genom sin tro.

    och en sak, det finns egentligen INGET att förlora på att tro, det enda man har att förlora på det är ju tron, och kanske en besvikelse att det var något som inte fanns, men tänk om det kanske finns NÅGOT.......

    att vara troende är precis som andra, bara det att denne tror att det finns en gud.

    vi har ju värre inom politiken, människor som helhjärtat tror på SITT PARTI som någiot som är felfritt och all annan politik är "avgudar" tänk när dessa mister sina illusioner, stackare...
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-05, 20:44

    "...och en sak, det finns egentligen INGET att förlora på att tro, det enda man har att förlora på det är ju tron, och kanske en besvikelse att det var något som inte fanns, men tänk om det kanske finns NÅGOT......."

    Om man endast (faktiskt inte så lite hycklande) tror för egen snöd vinnings skull, förlorar man iaf sin heder. Finns det "NÅGOT", spelar det ju ingen roll ifall man tror eller inte..

    "vi har ju värre inom politiken, människor som helhjärtat tror på SITT PARTI som någiot som är felfritt och all annan politik är "avgudar" tänk när dessa mister sina illusioner, stackare..."

    Det är egentligen samma psykologiska mekanismer som är i farten, dvs avsägandet av den egna fria viljan i sin strävan efter en högre samhörighet, med en direkt usel självbild som följd.

    "Det gör ont när illusioner brister.", för att parafrasera Boye.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-05-05, 21:56

    Vercingetorix skrev:All respekt till din fars tro. Inget tal om annat.

    Men varför inte sätta sin tilltro och hysa kärlek till det som faktiskt är?

    Världen är oändligt vacker, utan att det för den skull behöver klistras på en skapare med tillhörande efterliv som en vilseledande verklighetsuppfattning.

    "Regnbågen blir inte mindre vacker bara för att jag vet om att det är vattendroppar som agerar prismor och bryter de elektromagnetiska vågor solen sänder ut, till spektrumets alla färger."

    Ärligt V- vem har sagt att inte en person som har en religiös åskåning
    gör det du beskriver?
    Vad har egentligen skapat ditt eget synsätt?
    Någon speciell händelse?
    Och- hur kan du ens ha en susning om vad andra har för
    livsåskådning egentligen? Känns det på lukten eller?
    Kan du i din vildaste fantasi föreställa dig att personer
    har olika beteende även inom en religion- eller
    uppfostras alla på exakt samma sätt?


    Och vem vet egenligen vad som sker efter en människa dör?
    Gör du det?
    Menar du att enbart personer som har en religion som livsåskådning
    tror att även själen ingår i jordens/ naturens kretslopp?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-05, 22:33

    Ärligt V- vem har sagt att inte en person som har en religiös åskåning
    gör det du beskriver?


    Vad är isf syftet med en deitet?

    Vad har egentligen skapat ditt eget synsätt?

    Eftertanke och en logisk attityd till saker och tings varande.

    Någon speciell händelse?

    Nej.

    Och- hur kan du ens ha en susning om vad andra har för
    livsåskådning egentligen?


    Det jag vänder mig emot är dyrkande av fantasifigurer, vilket är på sikt ofrånkomligen hämmande för självsynen. I övrigt är jag både läskunnig, samt har utmärkt hörsel, med ett hyfsat förstånd till att tolka det som sägs och skrivs.

    Känns det på lukten eller?

    Inte annat än på doften av oblater och nattvardsvin i den mån det räknas.

    Kan du i din vildaste fantasi föreställa dig att personer
    har olika beteende även inom en religion- eller
    uppfostras alla på exakt samma sätt?


    Självklart. Grunden är dock densamma.


    Och vem vet egenligen vad som sker efter en människa dör?
    Gör du det?


    Enkel deduktion. Jaget, eller det vi upplever som jaget, är i högsta grad bunden till de neuroner som utgör vårt centrala nervsystem. Hjärnan, således. Betraktar man någon som lidit av en degenerande hjärnsjukdom, t ex alzheimers, kan man lätt se hur den personens "jag", självmedvetenhet eller personlighet, om man så vill, försvinner linjärt i förhållande till sjukdomens progression. Det självmedvetande du och jag upplever som "jag" kommer aldrig att återuppstå, då det är fysiskt förbundet med de minnen, gener, erfarenheter, instinkter, hormoner och övriga fysiska ting som utgör våra respektive personer, skapade av våra hjärnceller.
    Krasst? Ja, visst, men det är så det fungerar. Hokus pokus ger inte svaren på existensiella frågeställningar.

    Menar du att enbart personer som har en religion som livsåskådning
    tror att även själen ingår i jordens/ naturens kretslopp?


    Någon form av religiös åskådning har de, ja. Om man nu inte, som jag hävdar, att det du kallar själen i själva verket är fast förbunden till hjärnans nervceller, för i så fall gör även jag det.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-05-07, 02:12

    Menar du med det att det inte finns fler dimensioner än du som människa kan se med blotta ögat?
    I så fall- hur kan det komma sig att en del med öppna sinnen kan se mer- även djur?
    Inte har det med nervceller att göra- ej heller signalsubstanser eller blodgenomströmningen..
    Så du tror inte heller på tankens kraft , att hjärn/ nervceller förnyas eller
    mental träning då?
    Och- av vilken anledning skulle inte själen vara mer förbunden med våra sinnen än enbart själva nervcellerna i hjärnan?
    Ärligt talat- i mina ögon är det vi själva som skapar våra hjärnceller genom träning utvecklas de. Inte som du beskriver- att det är hjärncellerna som skapar individen..
    Om så vore - hur skulle då en person alls kunna utvecklas?

    Och - kan du verkligen tro att du förstår precis allt? Känns inte det hämmande
    för en eventuell utveckling? Very Happy
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-07, 11:01

    Menar du med det att det inte finns fler dimensioner än du som människa kan se med blotta ögat?

    Astrofysiker har betydligt bättre koll på flerdimensionella universa än religion, och på den punkten har de (heller) inget med någon gud/religion att göra.

    I så fall- hur kan det komma sig att en del med öppna sinnen kan se mer- även djur?


    Att djur av evolutionsmässiga skäl har skarpare sinnen än människan torde stå tämligen klart för alla och envar. Vad gäller parapsykologiska fenomen hos människor kan väl sägas att självsuggereringens kraft är stor. Något som religion i alla tider utnyttjat.

    Inte har det med nervceller att göra- ej heller signalsubstanser eller blodgenomströmningen..

    Jo.

    Så du tror inte heller på tankens kraft , att hjärn/ nervceller förnyas eller
    mental träning då?Och- av vilken anledning skulle inte själen vara mer förbunden med våra sinnen än enbart själva nervcellerna i hjärnan?
    Ärligt talat- i mina ögon är det vi själva som skapar våra hjärnceller genom träning utvecklas de. Inte som du beskriver- att det är hjärncellerna som skapar individen..


    En viss växelverkan existerar naturligtvis mellan mental träning och förnyelser och nybildande av synapser. Även nybildande av hjärnceller har tvärtemot vad man tidigare trott visat sig kunna nybildas. Människokroppens "mjukvara" kan naturligtvis inte existera "hårdvaran" förutan.

    Om så vore - hur skulle då en person alls kunna utvecklas?


    Genom erfarenheter, interaktion, studier, eftertanke osv.

    Och - kan du verkligen tro att du förstår precis allt? Känns inte det hämmande
    för en eventuell utveckling? Very Happy


    Det vore ytterligt förmätet av mig att påstå att jag "förstår precis allt". Något jag självfallet aldrig skulle påstå att jag gör.
    Jag kan väl säga så pass mycket, att jag i min personliga utveckling försöker att se nyktert och logiskt på min omgivning, och inte skapa förklaringsbilder med hjälp av övernaturligt hokus pokus.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-05-07, 11:23

    Vercingetorix skrev:Menar du med det att det inte finns fler dimensioner än du som människa kan se med blotta ögat?

    Astrofysiker har betydligt bättre koll på flerdimensionella universa än religion, och på den punkten har de (heller) inget med någon gud/religion att göra.


    Det vet jag- det jag skriver har i mina ögon inget med religion att göra helller.
    Men för någon annan kan det ha det. Det var DIG jag frågade- din egen åsikt.



    I så fall- hur kan det komma sig att en del med öppna sinnen kan se mer- även djur?


    Att djur av evolutionsmässiga skäl har skarpare sinnen än människan torde stå tämligen klart för alla och envar. Vad gäller parapsykologiska fenomen hos människor kan väl sägas att självsuggereringens kraft är stor. Något som religion i alla tider utnyttjat.

    Visst finns det de som utnyttjar. Dock inte alltid är det så.
    Av viMenar du att "parapsykologi" inte existerar alls? Menar du att vi homosapiens inte socialiseras att stänga av vissa sinnen som de flesta djur föds med?


    Inte har det med nervceller att göra- ej heller signalsubstanser eller blodgenomströmningen..

    Jo.
    Okej då..

    Så du tror inte heller på tankens kraft , att hjärn/ nervceller förnyas eller
    mental träning då?Och- av vilken anledning skulle inte själen vara mer förbunden med våra sinnen än enbart själva nervcellerna i hjärnan?
    Ärligt talat- i mina ögon är det vi själva som skapar våra hjärnceller genom träning utvecklas de. Inte som du beskriver- att det är hjärncellerna som skapar individen..


    En viss växelverkan existerar naturligtvis mellan mental träning och förnyelser och nybildande av synapser. Även nybildande av hjärnceller har tvärtemot vad man tidigare trott visat sig kunna nybildas. Människokroppens "mjukvara" kan naturligtvis inte existera "hårdvaran" förutan.

    Om så vore - hur skulle då en person alls kunna utvecklas?


    Genom erfarenheter, interaktion, studier, eftertanke osv.

    Ja- du har redan gett din syn- och utvecklat den. Det är inte enbart hjärncellen som styr..då är vi ju överrens..är impad Wink

    Och - kan du verkligen tro att du förstår precis allt? Känns inte det hämmande
    för en eventuell utveckling? Very Happy


    Det vore ytterligt förmätet av mig att påstå att jag "förstår precis allt". Något jag självfallet aldrig skulle påstå att jag gör.
    Jag kan väl säga så pass mycket, att jag i min personliga utveckling försöker att se nyktert och logiskt på min omgivning, och inte skapa förklaringsbilder med hjälp av övernaturligt hokus pokus.

    Vad är egentligen hokus pokus?
    Ett surrogatnamn för sådant inte homosapiens begriper?
    På grund av inaktiverade sinnen?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-07, 11:27

    Hokus pokus kan väl jämställas med "hittepåsaker som inte står att återfinna i den reala fysiska världen och som delvis kan ha vidskepelse som grund".

    För varje ny upptäckt vetenskapen gör försvinner ännu ett stödben för religion/vidskepelse.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-05-07, 11:31

    Vercingetorix skrev:Hokus pokus kan väl jämställas med "hittepåsaker som inte står att återfinna i den reala fysiska världen och som delvis kan ha vidskepelse som grund".

    För varje ny upptäckt vetenskapen gör försvinner ännu ett stödben för religion/vidskepelse.

    Sant- samtidigt kan man oxå se att det fanns ett uns av verklighet i okunskapens tro- eller hur? Beroende på det specifika ämnet..
    Vore intressant att läsa om din inställning till hur och om homosapiens påverkas av
    magnetfält- hur månen står i förhållande till solen osv..
    Eller anser du att magnetfälts påverkan är en tro som saknar grund?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-07, 11:34

    Menar du att "parapsykologi" inte existerar alls?

    Korrekt uppfattat. Det finns inga studier alls som påvisar existensen av parapsykologiska fenomen.


    Menar du att vi homosapiens inte socialiseras att stänga av vissa sinnen som de flesta djur föds med?


    Inte socialiceras, men vissa sinnen, liksom fysiska företräden förändras evolutionärt över tiden. (Viss evolution kan naturligtvis ha socialisering som delorsak.) Vi har rester av sinnesorgan som har tillbakabildats, t ex det flehmska organet djupt i näshålan som av djur, t ex katten, används för att uppfatta feromoner i omgivningen. Katter som med halvöppen mun står och "flåsar" (flehmar), kanske du har sett någon gång?
    Människan har som bekant andra sätt att ragga på nuförtiden. ;-)
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-07, 11:41

    Susz X skrev:
    Vercingetorix skrev:Hokus pokus kan väl jämställas med "hittepåsaker som inte står att återfinna i den reala fysiska världen och som delvis kan ha vidskepelse som grund".

    För varje ny upptäckt vetenskapen gör försvinner ännu ett stödben för religion/vidskepelse.

    Sant- samtidigt kan man oxå se att det fanns ett uns av verklighet i okunskapens tro- eller hur? Beroende på det specifika ämnet..
    Vore intressant att läsa om din inställning till hur och om homosapiens påverkas av
    magnetfält- hur månen står i förhållande till solen osv..
    Eller anser du att magnetfälts påverkan är en tro som saknar grund?

    Mycken tro har såklart ett uns av misstolkad verklighet som grund. Kunskapsutveckling är viktig för att motverka dessa vidskepligheter. (Jämför det inbillade magiska hos albinos i afrika, tillika tron att en HIV-infektion kan botas via oskyddat sex med en oskuld, vilken florerar i vissa delar av samma kontinent.

    Huruvida människligheten eller dess föregångare någon gång under dess evolutionära resa haft möjlighet att, liksom duvor, kunnat orientera sig via jordens magnetfält vet jag inte.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-07, 11:44

    att vissa människor har inbyggd kompass är eg ganska känt, tester har utförts i slutet utrymme där en människa osvikligt kunnat peka ut alla väderstreck utan några fel.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-05-07, 11:47

    Vercingetorix skrev:
    Susz X skrev:
    Vercingetorix skrev:Hokus pokus kan väl jämställas med "hittepåsaker som inte står att återfinna i den reala fysiska världen och som delvis kan ha vidskepelse som grund".

    För varje ny upptäckt vetenskapen gör försvinner ännu ett stödben för religion/vidskepelse.

    Sant- samtidigt kan man oxå se att det fanns ett uns av verklighet i okunskapens tro- eller hur? Beroende på det specifika ämnet..
    Vore intressant att läsa om din inställning till hur och om homosapiens påverkas av
    magnetfält- hur månen står i förhållande till solen osv..
    Eller anser du att magnetfälts påverkan är en tro som saknar grund?

    Mycken tro har såklart ett uns av misstolkad verklighet som grund. Kunskapsutveckling är viktig för att motverka dessa vidskepligheter. (Jämför det inbillade magiska hos albinos i afrika, tillika tron att en HIV-infektion kan botas via oskyddat sex med en oskuld, vilken florerar i vissa delar av samma kontinent.

    Huruvida människligheten eller dess föregångare någon gång under dess evolutionära resa haft möjlighet att, liksom duvor, kunnat orientera sig via jordens magnetfält vet jag inte.
    Kloka ord- och sanna. Så du anser iaf att magnetfältens påverkan
    existerar.Anser du att allthar sitt speciella magnetfält? Även djur/ människor/natur som ex vatten.. etc..?

    Sponsored content


    På ropet...? - Sida 4 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 16:12