Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
Sniperace
Vercingetorix
cleopatra
Kakmonstret
kanaljen
formsvackan
MammaGuevara
theward
Regndrottning
Susz X
14 posters

    På ropet...?

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? Empty På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-17, 04:31

    Satanism och "Wikkor" har tydligen blivit på ropet..geek
    Men vad innebär det egentligen?
    Någon som vet?
    Eller möjligtvis känner igen pyramiden på länken:
    http://satanism.faithweb.com/
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-17, 08:01

    Susz X skrev:
    Satanism och "Wikkor" har tydligen blivit på ropet..geek
    Men vad innebär det egentligen?
    Någon som vet?
    Eller möjligtvis känner igen pyramiden på länken:
    http://satanism.faithweb.com/

    Snälla SusX...

    Blanda inte ihop satanism och wikka. Inte samma sak alls!


    queen
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    På ropet...? Empty Tror för det första att få vet vad satanism är

    Inlägg  theward 2009-04-17, 08:41

    och vad det går ut på.
    Den är inte så ond, som det vill utmålas som..tvärtom Wink


    Jag är bra mkt räddare för andra (fri)religiösa sekter o samfund.
    För de vill ha kontroll över människan, satanismen vill ju precis tvärtom.
    Att människan ska ha kontroll över sig själv Wink
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-17, 10:57

    Regndrottning skrev:
    Susz X skrev:
    Satanism och "Wikkor" har tydligen blivit på ropet..geek
    Men vad innebär det egentligen?
    Någon som vet?
    Eller möjligtvis känner igen pyramiden på länken:
    http://satanism.faithweb.com/

    Snälla SusX...

    Blanda inte ihop satanism och wikka. Inte samma sak alls!


    queen

    Vem har sagt att jag blandar ihop? Nää- det gör jag verkligen inte..
    Frågade lite bara- er här på forum..Någon som vill ge sin syn?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-17, 11:08

    theward skrev:och vad det går ut på.
    Den är inte så ond, som det vill utmålas som..tvärtom Wink


    Jag är bra mkt räddare för andra (fri)religiösa sekter o samfund.
    För de vill ha kontroll över människan, satanismen vill ju precis tvärtom.
    Att människan ska ha kontroll över sig själv Wink

    Ehh- vilken menar du med "den" The Ward- Wikkorna oxå?
    På vilket sätt menar du att satanism har som mål och medel att
    forma självständiga människor? Eller är det så att det är egoistiska människor
    och mammon dyrkare suktar efter?
    Vilka frireligösa är du mest rätt för dåh TW?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-17, 12:35

    Susz X skrev:
    theward skrev:och vad det går ut på.
    Den är inte så ond, som det vill utmålas som..tvärtom Wink


    Jag är bra mkt räddare för andra (fri)religiösa sekter o samfund.
    För de vill ha kontroll över människan, satanismen vill ju precis tvärtom.
    Att människan ska ha kontroll över sig själv Wink

    Ehh- vilken menar du med "den" The Ward- Wikkorna oxå?
    På vilket sätt menar du att satanism har som mål och medel att
    forma självständiga människor? Eller är det så att det är egoistiska människor
    och mammon dyrkare suktar efter?
    Vilka frireligösa är du mest rätt för dåh TW?

    Enligt satanism har jag hört att följande är den absolut viktigaste: "Vad du vill skall vara HELA lagen".

    Alltså att människan skall vara fria och självständiga. Men, det bäddar även till maktbegär, pengabegär och dyl. UTAN den minsta hänsyn till ens nästa! Rättvisa är för dem som har vassaste armbågarna...

    Och då är Jesu ord rena motsatsen.... " Allt vad I viljen att människorna skulle göra mot eder det skolen I och göra mot dem." Matt 7:12


    queen
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-17, 12:56

    Ja- då har vi tolkat det på exakt samma sätt..Men var kommer Wikkorna in ?
    Tror du på fullaste allvar att ingen av dessa kan UTNYTTJAS av satanister?
    Om de inte vet bättre ,om okunskap om livet finns i stora mått-
    egna fördomar och godtrogenhet- eller känner bitterhet?
    Jag menar att en Wikka faktiskt kan utnyttjas av just "satanism"
    ..för att denne ego skall nå sitt mål mot makt och girighet
    utan gränser..

    Så är det ju så- en Wikka behöver inte alltid vara en "hon"..
    Det kan tvärtom satanisten vara..i sitt näste högst upp..
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-17, 13:34

    Susz X skrev:Ja- då har vi tolkat det på exakt samma sätt..Men var kommer Wikkorna in ?
    Tror du på fullaste allvar att ingen av dessa kan UTNYTTJAS av satanister?
    Om de inte vet bättre ,om okunskap om livet finns i stora mått-
    egna fördomar och godtrogenhet- eller känner bitterhet?
    Jag menar att en Wikka faktiskt kan utnyttjas av just "satanism"
    ..för att denne ego skall nå sitt mål mot makt och girighet
    utan gränser..

    Så är det ju så- en Wikka behöver inte alltid vara en "hon"..
    Det kan tvärtom satanisten vara..i sitt näste högst upp..

    Wicca har inte med satanism att göra...det är något helt annat.

    Wicca är de gamla kvinnokunskaperna. Örter, läkekonst, skydd, etc. Alltså den tradionella kvinnorollen. Omvårdnad om medmänniskor. Alltså tvärtemot vad satanism står för.

    Orsaken till att wicca har klassifierats som ond beror på den kristna kyrkan som såg sig tvugna att degradera kvinnan och hennes kunskaper. Hennes roll i samhället skulle bli till ett 'nödvändigt ont'. Därför blev alla kvinnokunskaper beskrivna om onda och djävulens påfund. Kunde inte ett högre stående varelse som mannen var, dessa kunskaper så måste det vara något fel på dem. Som bäst var kvinnokunskaperna 'värdelöst vetande', som värst var de inspirerade av djävulen.


    queen
    MammaGuevara
    MammaGuevara


    Antal inlägg : 255
    Join date : 09-03-04

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  MammaGuevara 2009-04-17, 13:41

    Regndrottning skrev:
    Susz X skrev:Ja- då har vi tolkat det på exakt samma sätt..Men var kommer Wikkorna in ?
    Tror du på fullaste allvar att ingen av dessa kan UTNYTTJAS av satanister?
    Om de inte vet bättre ,om okunskap om livet finns i stora mått-
    egna fördomar och godtrogenhet- eller känner bitterhet?
    Jag menar att en Wikka faktiskt kan utnyttjas av just "satanism"
    ..för att denne ego skall nå sitt mål mot makt och girighet
    utan gränser..

    Så är det ju så- en Wikka behöver inte alltid vara en "hon"..
    Det kan tvärtom satanisten vara..i sitt näste högst upp..

    Wicca har inte med satanism att göra...det är något helt annat.

    Wicca är de gamla kvinnokunskaperna. Örter, läkekonst, skydd, etc. Alltså den tradionella kvinnorollen. Omvårdnad om medmänniskor. Alltså tvärtemot vad satanism står för.

    Orsaken till att wicca har klassifierats som ond beror på den kristna kyrkan som såg sig tvugna att degradera kvinnan och hennes kunskaper. Hennes roll i samhället skulle bli till ett 'nödvändigt ont'. Därför blev alla kvinnokunskaper beskrivna om onda och djävulens påfund. Kunde inte ett högre stående varelse som mannen var, dessa kunskaper så måste det vara något fel på dem. Som bäst var kvinnokunskaperna 'värdelöst vetande', som värst var de inspirerade av djävulen.


    queen


    Bra Regndrottning! Detta är saker som behöver lyftas för att få bort förvirringen som finns.
    Själv är jag otroligt rädd för Satan. Kan ses som skitlöjligt, men icke dessdå mindre. Tittar aldrig på filmer där det förekommer demoner och skulle aldrig acceptera t.ex ett telefonnummer där 666 ingick. Observera att detta inte är kopplat till min kristna tro, utan helt enkelt handlar om renodlad skräck. Det var mede yttersta tvekan jag gick in på suzx länk.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  formsvackan 2009-04-17, 18:28

    MammaGuevara skrev:skulle aldrig acceptera t.ex ett telefonnummer där 666 ingick.

    SHIT ! Jag har ett helt dussin sådana. Den sifferkombinationen ingår i företagets alla mobiltelefoner Shocked

    Å andra sidan har livet lärt mig att inte känna någon rädsla för det okända, framförallt inte fan själv. Den stackaren har häcken full med att freda sig mot stormtrupperna från Livets Ord. Jag vet, jag var gift en en av dessa i många år, och tyckte för var dag som gick allt mer synd om både demoner och häxpipor Wink

    Förlåt, jag vet att man inte ska skämta med andras rädsla och/eller fobier, men jag brast.
    kanaljen
    kanaljen


    Antal inlägg : 609
    Join date : 09-02-18
    Ort : Norrland, som sörlänningarna säger.

    På ropet...? Empty MamsenG

    Inlägg  kanaljen 2009-04-17, 19:55

    MammaGuevara skrev:skulle aldrig acceptera t.ex ett telefonnummer där 666 ingick.

    Vem vet, kanske ett specialnr. med XXX skulle passa dig bättre?
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Kakmonstret 2009-04-17, 23:27

    Satan är kommunismens fader Smile
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-17, 23:52

    MammaGuevara skrev:
    Regndrottning skrev:
    Susz X skrev:Ja- då har vi tolkat det på exakt samma sätt..Men var kommer Wikkorna in ?
    Tror du på fullaste allvar att ingen av dessa kan UTNYTTJAS av satanister?
    Om de inte vet bättre ,om okunskap om livet finns i stora mått-
    egna fördomar och godtrogenhet- eller känner bitterhet?
    Jag menar att en Wikka faktiskt kan utnyttjas av just "satanism"
    ..för att denne ego skall nå sitt mål mot makt och girighet
    utan gränser..

    Så är det ju så- en Wikka behöver inte alltid vara en "hon"..
    Det kan tvärtom satanisten vara..i sitt näste högst upp..

    Wicca har inte med satanism att göra...det är något helt annat.

    Wicca är de gamla kvinnokunskaperna. Örter, läkekonst, skydd, etc. Alltså den tradionella kvinnorollen. Omvårdnad om medmänniskor. Alltså tvärtemot vad satanism står för.

    Orsaken till att wicca har klassifierats som ond beror på den kristna kyrkan som såg sig tvugna att degradera kvinnan och hennes kunskaper. Hennes roll i samhället skulle bli till ett 'nödvändigt ont'. Därför blev alla kvinnokunskaper beskrivna om onda och djävulens påfund. Kunde inte ett högre stående varelse som mannen var, dessa kunskaper så måste det vara något fel på dem. Som bäst var kvinnokunskaperna 'värdelöst vetande', som värst var de inspirerade av djävulen.


    queen


    Bra Regndrottning! Detta är saker som behöver lyftas för att få bort förvirringen som finns.
    Själv är jag otroligt rädd för Satan. Kan ses som skitlöjligt, men icke dessdå mindre. Tittar aldrig på filmer där det förekommer demoner och skulle aldrig acceptera t.ex ett telefonnummer där 666 ingick. Observera att detta inte är kopplat till min kristna tro, utan helt enkelt handlar om renodlad skräck. Det var mede yttersta tvekan jag gick in på suzx länk.

    Förstår hur Du menar MamaG. Det är riktigt säkert- det är ju något av vad han vill- att man ska känna rädsla. Är jag rädd är jag sårbar- och påverkbar. Lätt att skrämma om man säger så. Då har satan makten- tyvärr är det så.

    Men ärligt- det är bara att lägga armarna i kors och väsa att faanskapet ska försvinna.
    Eller vara överväldigande good mot denne...
    Inte svårare än så egentligen. Det svåra är att övervinna sin rädsla.
    Men det går med doft av lavendel och en "lisa" för själen- något vackert
    - något man tycker om...
    sunny flower


    Tack Regn- för du reder ut begreppen...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-17, 23:56

    Rule Britannia skrev:Satan är kommunismens fader Smile

    Knäppgök..heheheh tongue
    Rädslan är satans mål och medel..oavsett det handlar om religion, kommunism, högerextremism etc...
    Egoismens Maktgirighetens fader. Inget annat.Finns lite här och där faktiskt.. cat
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-18, 00:00

    kanaljen skrev:
    MammaGuevara skrev:skulle aldrig acceptera t.ex ett telefonnummer där 666 ingick.

    Vem vet, kanske ett specialnr. med XXX skulle passa dig bättre?

    Och? Förklara vad du menar med det Kanaljen? Om du nu verkligen vill att folk ska begripa vad du säger alls..
    Med handen på hjärtat så hoppas jag ingen tjejj från nätet tänker bjuda dig på kaffe...huuga..Wassup!!!
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-18, 00:03

    Varsegod...

    Jag gjorde en fördjupning i just detta ämne för en, så där, 10-15 år sedan.

    Detta är ett ämne som intresserar mig. Vet någon att siffran 13 är kvinnans tal? Liksom allt annat degraderades det till att bli oturssiffra för att det var kvinnligt.

    En kvinna har 13 menstrationer per år, året var på 13 månader och en dag, det var tretton fullmånar på ett år...osv.

    Att talet var heligt var för att kvinnan en gång i tiden var det viktigaste könet...den var hon som frambringade nytt liv.... Innan mannens roll i detta blev känt. Inom de tidigaste indo-europeiska språken finns inga ord för far, det var bara modern som var föräldern.

    Men även inom kristendomen är talet 13 viktigt... Tänk på Kristus och hans 12 apostlar...


    queen
    MammaGuevara
    MammaGuevara


    Antal inlägg : 255
    Join date : 09-03-04

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  MammaGuevara 2009-04-18, 01:07

    Regndrottning skrev:Varsegod...

    Jag gjorde en fördjupning i just detta ämne för en, så där, 10-15 år sedan.

    Detta är ett ämne som intresserar mig. Vet någon att siffran 13 är kvinnans tal? Liksom allt annat degraderades det till att bli oturssiffra för att det var kvinnligt.

    En kvinna har 13 menstrationer per år, året var på 13 månader och en dag, det var tretton fullmånar på ett år...osv.

    Att talet var heligt var för att kvinnan en gång i tiden var det viktigaste könet...den var hon som frambringade nytt liv.... Innan mannens roll i detta blev känt. Inom de tidigaste indo-europeiska språken finns inga ord för far, det var bara modern som var föräldern.

    Men även inom kristendomen är talet 13 viktigt... Tänk på Kristus och hans 12 apostlar...


    queen


    Det är mycket intressant det du berättar. Inom det keltiska anliga och sociala livet hade ju kvinnan en väldigt framträdande roll, och det känns lite ledsamt att vi är så skuldbelagda inom kristendoman, uom då inom gnostescismen. Det du skriver om "Far/mor" i de tidigaste indo-europeiska språken är knappast konstig, att bilda vad som är tänkt att vara livslånga relationer, äktenskapet, t.ex är knappast lika gammalt som mänskligheten, och den enda som någonsin är helst säker på att ha blivit förälder var/är just modern. Barn/mor är den naturliga och självklara relationen
    cleopatra
    cleopatra


    Antal inlägg : 511
    Join date : 09-02-17
    Age : 58
    Ort : Stockholm

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  cleopatra 2009-04-18, 14:33

    MammaGuevara skrev:
    Regndrottning skrev:Varsegod...

    Jag gjorde en fördjupning i just detta ämne för en, så där, 10-15 år sedan.

    Detta är ett ämne som intresserar mig. Vet någon att siffran 13 är kvinnans tal? Liksom allt annat degraderades det till att bli oturssiffra för att det var kvinnligt.

    En kvinna har 13 menstrationer per år, året var på 13 månader och en dag, det var tretton fullmånar på ett år...osv.

    Att talet var heligt var för att kvinnan en gång i tiden var det viktigaste könet...den var hon som frambringade nytt liv.... Innan mannens roll i detta blev känt. Inom de tidigaste indo-europeiska språken finns inga ord för far, det var bara modern som var föräldern.

    Men även inom kristendomen är talet 13 viktigt... Tänk på Kristus och hans 12 apostlar...


    queen


    Det är mycket intressant det du berättar. Inom det keltiska anliga och sociala livet hade ju kvinnan en väldigt framträdande roll, och det känns lite ledsamt att vi är så skuldbelagda inom kristendoman, uom då inom gnostescismen. Det du skriver om "Far/mor" i de tidigaste indo-europeiska språken är knappast konstig, att bilda vad som är tänkt att vara livslånga relationer, äktenskapet, t.ex är knappast lika gammalt som mänskligheten, och den enda som någonsin är helst säker på att ha blivit förälder var/är just modern. Barn/mor är den naturliga och självklara relationen

    Ja det är mycket intressant. Man undrar ju NÄR kvinnan degraderades och skuldbelades. Var det när männen kom på att de faktiskt hade del i befruktningen?

    Visste ni att just för att den enda säkra biologiska bindningen är mellan barn och mor (ja nu för tiden har vi ju förstås DNA-tester också) så har naturen ordnat det så fiffigt att barnen oftast liknar sin far direkt efter födseln för att de då har lättare att identifiera sig med barnet och ta till sig det.

    Detta är något vi ofta ler åt på förlossningen för ibland är det så otroligt uppenbart, bebisen ser ut som sin far fast i bebisupplaga, hehe.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-18, 23:55

    [quote="Regndrottning"]Varsegod...

    Jag gjorde en fördjupning i just detta ämne för en, så där, 10-15 år sedan.

    Detta är ett ämne som intresserar mig. Vet någon att siffran 13 är kvinnans tal? Liksom allt annat degraderades det till att bli oturssiffra för att det var kvinnligt.

    En kvinna har 13 menstrationer per år, året var på 13 månader och en dag, det var tretton fullmånar på ett år...osv.

    Att talet var heligt var för att kvinnan en gång i tiden var det viktigaste könet...den var hon som frambringade nytt liv.... Innan mannens roll i detta blev känt. Inom de tidigaste indo-europeiska språken finns inga ord för far, det var bara modern som var föräldern

    Men även inom kristendomen är talet 13 viktigt... Tänk på Kristus och hans 12 apostlar...


    queen

    Intressant även det med siffrorna kan jag tycka- vad kom det sig att
    Du fördjupade dig i detta egentligen? Vad gav det mer så att säga?
    Är du religiös- eller enbart intresserad av att se helheter Regndrottning?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-19, 00:20

    Jag gillar att se helheter, ja.

    Samt så var jag intresserad om när och varför kvinnor försvann från historien. för om du läser dina historieböcker handlar dem enbart om männen. Samma sak inom religionen. De få kvinnor som nämns spelar en mycket liten roll... med få undantag.

    St Augustinus, från den 'kristna' kyrkans barndom liknade kvinnor vid en kloak. " Inte trevliga men tyvärr, nödvändiga". Och kända kvinnor tegs ihjäl... Vem har hört talas om apostenln Tekla, t.ex?

    Hon var samtida med Paulus och lika beräst. Hon predikade och skrev lika mycket som Paulus men det är bara Paulus vi hör talas om.

    Maria Magdalena känner vi alla till. Men hon var ingen prostituerad såsom kyrkan lyckades utmåla henne som.

    "Män och kvinnor står på varsin sida om ett spegelglasfönster. På den spegelförsedda sidan står mannen och ser bara reflektionen av sitt eget kråmande och gestikulerande person, omedveten om att det står någon där bakom. På den andra, genomskinliga sidan står emellertid kvinnan och kan klart iaktaga mannen i all hans tillgjordhet men är oförmögen att se sig själv."


    queen
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-19, 00:32

    Hmm- tja undrar när forum för levande historia ska få upp ögonen för det du beskriver.Liknar mest "Kejsarens nya kläder"..fast det finns ju
    även kvinnor som är sådana- fast listigare..
    Var började det egentligen- tanken på att man/ kvinna skull vara överlägsen/underlägsen i stället för att ta vara på varandras
    olika kunskaper i syfte att komplettera varandra på bästa sätt?

    Kommer det alls att lyckas så länge inte den balansen finns i vår
    synliga historia? Mig veterligen existerade inte sådant i
    indianernas värld- rätta mig om jag har fel..har inte så mycket
    kunskap i ämnet alls..
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-19, 03:24

    Kan vara så här det började- eländet.. Smile

    http://vaken.se/modules/wiwimod/index.php?page=VarldsordningText
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-27, 12:45

    Regndrottning skrev:Jag gillar att se helheter, ja.

    Samt så var jag intresserad om när och varför kvinnor försvann från historien. för om du läser dina historieböcker handlar dem enbart om männen. Samma sak inom religionen. De få kvinnor som nämns spelar en mycket liten roll... med få undantag.

    St Augustinus, från den 'kristna' kyrkans barndom liknade kvinnor vid en kloak. " Inte trevliga men tyvärr, nödvändiga". Och kända kvinnor tegs ihjäl... Vem har hört talas om apostenln Tekla, t.ex?

    Hon var samtida med Paulus och lika beräst. Hon predikade och skrev lika mycket som Paulus men det är bara Paulus vi hör talas om.

    Maria Magdalena känner vi alla till. Men hon var ingen prostituerad såsom kyrkan lyckades utmåla henne som.

    "Män och kvinnor står på varsin sida om ett spegelglasfönster. På den spegelförsedda sidan står mannen och ser bara reflektionen av sitt eget kråmande och gestikulerande person, omedveten om att det står någon där bakom. På den andra, genomskinliga sidan står emellertid kvinnan och kan klart iaktaga mannen i all hans tillgjordhet men är oförmögen att se sig själv."


    queen

    Fanns det "skyddsänglar" oxå?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Regndrottning 2009-04-27, 12:58

    Fanns det "skyddsänglar" oxå?

    DET har jag ingen som helst aning om. Jag har inte ens funderat på saken...

    Men, av det jag har läst så skulle jag säga att svaret är nej... det fanns inte skyddsänglar, eller tron på dem.

    Jag gissar att detta med skyddsänglar har tillkommit genom seklerna. En saga berättat för att ge folk hopp och tro och för att förmedla känslan av att Gud bryr sig om DIG, personligen. Samt kanke även som ett maktspel... 'Guds änglar har koll på DIG!'

    Som sagt, jag bara gissar och tänker efter utifrån det jag har läst. Jag kan ha helt fel....
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-27, 13:15

    Siffrorna 4 och 7..har de någon specifik betydelse?

    Sponsored content


    På ropet...? Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-07, 16:23