Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
Sniperace
Vercingetorix
cleopatra
Kakmonstret
kanaljen
formsvackan
MammaGuevara
theward
Regndrottning
Susz X
14 posters

    På ropet...?

    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    På ropet...? - Sida 3 Empty nu är det väl inte bara i kommunismen detta sker..........

    Inlägg  theward 2009-04-28, 09:06

    Sniperace skrev:

    Bibeln är en sagobok/lagbok som helt enkelt ska hålla folk civiliserad...
    Tyvärr har densamma skapat monster, ta tex häxbränning, korståg osv.
    Där har människan missbrukat religionen för egna syften..........

    precis som ex kommunismen, allt människan kan missbruka för egen vinning missbrukas.....

    kapitalism är ju redan från grunden gjort för att sko sig själv Wink
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-04-28, 09:13

    theward skrev:
    Sniperace skrev:

    Bibeln är en sagobok/lagbok som helt enkelt ska hålla folk civiliserad...
    Tyvärr har densamma skapat monster, ta tex häxbränning, korståg osv.
    Där har människan missbrukat religionen för egna syften..........

    precis som ex kommunismen, allt människan kan missbruka för egen vinning missbrukas.....

    kapitalism är ju redan från grunden gjort för att sko sig själv Wink

    Visst, det är ju vad man förväntar sig av människan, men kapitalism BEHÖVER inte bara vara att sko sig på andra när det innebär nackdelar för dem, det BEHÖVER inte vara utsugning av allt och alla.

    så kanske kan man säga att även kapitalismen missbrukas, för det ser jag som att den gör när den drabbar andra negativt.

    vi kan med all s
    säkerhet konstatera att människan ÄR girig, den som får vill ha MER människan blir aldrig nöjd.

    se på politiker, när de börjar kan de vara nog så seriösa, men när de får tillgång till köttgrytorna och gräddfilen, DÅ roffar de åt sig så mycket de kan, DÅ är seriositeten glömd och de ser sig som en elit som förtjänar detta....

    politikerförakt, JA, i allra högsta grad, avundsjuk, nääää det är jag faktiskt inte Very Happy
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    På ropet...? - Sida 3 Empty ja jag håller med

    Inlägg  theward 2009-04-28, 09:16

    Sniperace skrev:
    theward skrev:
    Sniperace skrev:

    Bibeln är en sagobok/lagbok som helt enkelt ska hålla folk civiliserad...
    Tyvärr har densamma skapat monster, ta tex häxbränning, korståg osv.
    Där har människan missbrukat religionen för egna syften..........

    precis som ex kommunismen, allt människan kan missbruka för egen vinning missbrukas.....

    kapitalism är ju redan från grunden gjort för att sko sig själv Wink

    Visst, det är ju vad man förväntar sig av människan, men kapitalism BEHÖVER inte bara vara att sko sig på andra när det innebär nackdelar för dem, det BEHÖVER inte vara utsugning av allt och alla.

    så kanske kan man säga att även kapitalismen missbrukas, för det ser jag som att den gör när den drabbar andra negativt.

    vi kan med all s
    säkerhet konstatera att människan ÄR girig, den som får vill ha MER människan blir aldrig nöjd.

    se på politiker, när de börjar kan de vara nog så seriösa, men när de får tillgång till köttgrytorna och gräddfilen, DÅ roffar de åt sig så mycket de kan, DÅ är seriositeten glömd och de ser sig som en elit som förtjänar detta....

    politikerförakt, JA, i allra högsta grad, avundsjuk, nääää det är jag faktiskt inte Very Happy

    Det gäller att hitta nåt sätt att minmera girighten på...
    Där kanske lagar kunda vara till pass, precis som de hade i gamla "israel"... Wink

    Är heller inte avundsjuk Wink
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-28, 16:43

    Vad jag aldrig förstått, är varför man behöver hänga upp sin godhet på en deitet. Kan man inte bara betrakta omvärden, och inse att den i grund och botten är fantastiskt vacker, utan att för den skull blanda in en inbillad skapare, som man dessutom måste frukta?

    Den mänskliga grundmoralen har ingenting med religion att göra. Och andlig kan man vara ändå, liksom ödmjuk inför världsalltet i all sin prakt.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-04-28, 16:47

    Vercingetorix skrev:Vad jag aldrig förstått, är varför man behöver hänga upp sin godhet på en deitet. Kan man inte bara betrakta omvärden, och inse att den i grund och botten är fantastiskt vacker, utan att för den skull blanda in en inbillad skapare, som man dessutom måste frukta?

    Den mänskliga grundmoralen har ingenting med religion att göra. Och andlig kan man vara ändå, liksom ödmjuk inför världsalltet i all sin prakt.

    visst, MEN nu är det ju så att GUD och djävulen var ikoner för GODHET och ONDSKA
    i religionen, därför ser jag det som FEL att säga att man vill följa djävulen framför GUD, eftersom man då egentligen säger, jag är hellre OND än GOD

    se det som det var menat, metaforer för Godhet eller ondska, att sedan förändra detta för att man tycker det passar en själv ser jag som ganska dumt
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-28, 17:12

    Jag tjafsade mest , vilket jag hoppades var ganska uppenbart...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-04-28, 17:32

    Vercingetorix skrev:Jag tjafsade mest , vilket jag hoppades var ganska uppenbart...
    Jag hade mycket stark misstanke om det, och tjafs KAN ju faktiskt vara skoj...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-04-30, 18:18

    Vercingetorix skrev:Vad jag aldrig förstått, är varför man behöver hänga upp sin godhet på en deitet. Kan man inte bara betrakta omvärden, och inse att den i grund och botten är fantastiskt vacker, utan att för den skull blanda in en inbillad skapare, som man dessutom måste frukta?

    Den mänskliga grundmoralen har ingenting med religion att göra. Och andlig kan man vara ändå, liksom ödmjuk inför världsalltet i all sin prakt.

    Tja- du ju rätt..Iaf är det det allra viktigaste egentligen..
    Grunden till det mesta..
    Om allt annat vet de flesta homosapiens inte alls..
    sunny
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-04-30, 23:54

    Susz X skrev:
    Vercingetorix skrev:Vad jag aldrig förstått, är varför man behöver hänga upp sin godhet på en deitet. Kan man inte bara betrakta omvärden, och inse att den i grund och botten är fantastiskt vacker, utan att för den skull blanda in en inbillad skapare, som man dessutom måste frukta?

    Den mänskliga grundmoralen har ingenting med religion att göra. Och andlig kan man vara ändå, liksom ödmjuk inför världsalltet i all sin prakt.

    Tja- du ju rätt..Iaf är det det allra viktigaste egentligen..
    Grunden till det mesta..
    Om allt annat vet de flesta homosapiens inte alls..
    sunny

    Det intressanta i sammanhanget är att ju mer homo sapiens tillskansar sig i form av kunskap, desto mindre blir behovet av religion.
    Således är den med störst perspektivbildning samtidigt mest sekulär. Undrar om samma sak fungerar omvänt, dvs att den mest religiöse har minst perspektivbildning?

    "Kunskap är religionens största fiende." - Martin Luther
    Det hade åtminstone den gamle protestantmunken rätt i...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-05-01, 02:31

    Vercingetorix skrev:
    Susz X skrev:
    Vercingetorix skrev:Vad jag aldrig förstått, är varför man behöver hänga upp sin godhet på en deitet. Kan man inte bara betrakta omvärden, och inse att den i grund och botten är fantastiskt vacker, utan att för den skull blanda in en inbillad skapare, som man dessutom måste frukta?

    Den mänskliga grundmoralen har ingenting med religion att göra. Och andlig kan man vara ändå, liksom ödmjuk inför världsalltet i all sin prakt.

    Tja- du ju rätt..Iaf är det det allra viktigaste egentligen..
    Grunden till det mesta..
    Om allt annat vet de flesta homosapiens inte alls..
    sunny

    Det intressanta i sammanhanget är att ju mer homo sapiens tillskansar sig i form av kunskap, desto mindre blir behovet av religion.
    Således är den med störst perspektivbildning samtidigt mest sekulär. Undrar om samma sak fungerar omvänt, dvs att den mest religiöse har minst perspektivbildning?

    "Kunskap är religionens största fiende." - Martin Luther
    Det hade åtminstone den gamle protestantmunken rätt i...

    Ja- på sitt sätt. Som svar på din udran är min övertygelse: JAPP!
    Fast inget är ju svart eller vitt med handen på hjärtat..

    Egentligen ganska självklart på alla plan- om man dogmatiskt endast driver sina egna ideal utan förmåga till helhetssyn med olika tänk som grund är det väl alltid
    på det viset?
    Dock ska man inte alltid var för snabb att döma heller- religion är inte enbart av ondo..inte när den utövas som var ämnat.
    Vi får inte osynliggöra och glömma alla de människor religionen faktiskt hjälpt.
    Dels på grund av att ha en tro- ett hopp..Oxå på grund av gemenskap och stöd
    när individen såväl behövt det.
    I koncentrationslägren överlevde människor med stark tro- den tron gav styrka att härda ut och hopp..
    En individuell livsåskådningsövertygelse är inte fel..religion kan oxå vara en livsåskådning. Även om man som ickereligiös inte vill fatta det alltid.

    Ett exempel:
    Minns när man gick i nian. En snubbe som varit narkoman och inte fått rätt stöd
    i sitt utanförskap- utan i stället stämplats av samhället..Han berättade på ett kul- lite råbarkat sätt sin levnadshistorie inför oss nior..
    Hur han i sin missär för första gången mött en människa som såg honom för just den han var- utan stämplar och rädsla.
    Personen var religiös- och dennes vänner ställde oxå upp helhjärtat.
    Snubben blev fri från sitt beroende-dels pga gemenskapen och efter många år
    delar han med sig av sin värdefulla kunskap- utan att för den skull prata om religionen i sig..

    "Kunskap, självkännedom och sammanhållning är den maktgiriges största fiende" - är mitt svar på Martin Luthers
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-01, 04:08

    "...inte när den utövas som var ämnat."

    Och hur var det ämnat då? Minns att andlighet och religion är två vitt skilda ting som endast har en sak gemensam, nämligen sökandet efter en högre mening. I övrigt är religion inget annat än ett maktinstrument.
    Vidare har hopp ingenting med religiös tro att göra.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-05-02, 00:48

    Vercingetorix skrev:"...inte när den utövas som var ämnat."

    Och hur var det ämnat då? Minns att andlighet och religion är två vitt skilda ting som endast har en sak gemensam, nämligen sökandet efter en högre mening. I övrigt är religion inget annat än ett maktinstrument.
    Vidare har hopp ingenting med religiös tro att göra.

    Religioner har en röd tråd- om du kikar lite på dem..En god människa med levnadsråd att leva ett gott liv i balans och harmoni.
    Det är människan som tolkar det den läser på sitt sätt- och det är knappast den som skrivit ex bibelns fel..
    Fast för att vara god måste det ju till självrannsakan oxå..

    Jag kan ha hopp utan att vara religiös- utan en gud att tro på..
    Men tror du verkligen det är så för alla?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-02, 11:07

    "...och det är knappast den som skrivit ex bibelns fel.."

    Har du läst bibeln? Den är ganska klar vad gäller rättslig påföljd för t ex äktenskapsbrott etc. Är det värderingar vi vill ha i ett modernt samhälle? Vill du som kvinna t ex vara tvingad att lyda din man i allt? Det står i bibeln...

    Jag vidhåller fortfarande att religion har ingenting med en människas förmåga och vilja att vara god och leva i balans och harmoni. Jag skulle vilja gå så långt att påstå att religionen t o m hämmar denna ambition, då religion är exkluderande och intolerant i sitt förhållningssätt visavi omvärlden.
    Det finns inget krig i världen som hämmat mänsklig utveckling i lika stor utsträckning som religion. Bibeln är skriven av människor, för människor och tolkas följdaktligen av människor. Inte konstigt att det går åt helvete..
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-02, 11:09

    "Men tror du verkligen det är så för alla?"

    Menar du att det finns så pass svagsinta individer, att de behöver en sagobok från bronsåldern att hänga upp sitt liv på för ge det en mening?

    Det vore ytterligt tragiskt isf..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-02, 11:46

    Har du läst bibeln? Den är ganska klar vad gäller rättslig påföljd för t ex äktenskapsbrott etc. Är det värderingar vi vill ha i ett modernt samhälle? Vill du som kvinna t ex vara tvingad att lyda din man i allt? Det står i bibeln...

    Nu ska vi klyva hår, är du inne på JUDENDOMEN eller är det Kristendomen du anspelar?

    GAmla testamentet ÄR judendom, alla dessa "renlevnadslagar och föreskrivna straff är JUDENDOMEN, som med Jesu död gick över till att bli kristendomen, en helt ny start.

    Jesus sa att det var INTE människorna som skulle döma och straffa, han predikade FÖRLÅTELSE och att den utan synd skulle kasta FÖRSTA stenen, och att inte ens HAN dömde eller kastade första stenen...

    Du hittar inte en enda punkt där Jesus var för våld eller ett straff utdömt och exekverat av MÄNNISKAN.

    Men att sedan blanda in PAULUS ser jag som lite suspekt, ÄVEN om han nu finns i vår bibel, men han träffade ALDRIG Jesus, utan det han står för kan ingen veta att detta var jesus väg osv eftersom mycket av det HAN skrev i sina brev andas oförmåga att känna empati osv..

    Jag är INTE troende, men ser utan problem att den kristna religionen BASERAT på JESU ord inte någonstans kan ses som en religion för att hålla människor nertryckta osv.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-02, 12:07

    Sniperace skrev:
    Har du läst bibeln? Den är ganska klar vad gäller rättslig påföljd för t ex äktenskapsbrott etc. Är det värderingar vi vill ha i ett modernt samhälle? Vill du som kvinna t ex vara tvingad att lyda din man i allt? Det står i bibeln...

    Nu ska vi klyva hår, är du inne på JUDENDOMEN eller är det Kristendomen du anspelar?

    GAmla testamentet ÄR judendom, alla dessa "renlevnadslagar och föreskrivna straff är JUDENDOMEN, som med Jesu död gick över till att bli kristendomen, en helt ny start.

    Jesus sa att det var INTE människorna som skulle döma och straffa, han predikade FÖRLÅTELSE och att den utan synd skulle kasta FÖRSTA stenen, och att inte ens HAN dömde eller kastade första stenen...

    Du hittar inte en enda punkt där Jesus var för våld eller ett straff utdömt och exekverat av MÄNNISKAN.

    Men att sedan blanda in PAULUS ser jag som lite suspekt, ÄVEN om han nu finns i vår bibel, men han träffade ALDRIG Jesus, utan det han står för kan ingen veta att detta var jesus väg osv eftersom mycket av det HAN skrev i sina brev andas oförmåga att känna empati osv..

    Jag är INTE troende, men ser utan problem att den kristna religionen BASERAT på JESU ord inte någonstans kan ses som en religion för att hålla människor nertryckta osv.


    Förutsatt att det du skriver stämmer, ter det sig en aning märkligt att GT över huvud taget är en del av bibeln, eller hur?
    Om Paulus nu är så tvivelaktig som kristen teolog och skriftställare, är det väl inte så lite suspekt att karaktären alls föräras utrymme i samma skrift?
    Jag hyser inga som helst tvivel om att den litterära karaktären, Jesus, var en ytterligt god människa, baserat på beskrivningar och säkerligen ett gott moraliskt föredöme. Men var han guds son? Naäeh... (Fast det är ju inte det vi diskuterar.)

    "Baserat på Jesu ord", är en väldigt svag teologisk grund att stå på, då Jesus själv aldrig nedtecknade sin livsgärning eller ens en predikan. Källor som inte nedtecknades förrän hundratals år efter den litteräre Jesus död finns det däremot gott om. Den första gallringen av dessa hundratals källor ägde som bekant rum under konciliet i Nicaeae år 325, på begäran av den tvivelaktigt konverterade kejsar Konstantin, i syfte att skapa en enhetlig religion att hjälpa honom hålla ihop sitt sönderfallande rike.
    Du och resten av världen baserar alltså er syn på Jesus efter vad teologer och politiker fann för gott utifrån dåtida politiska förutsättningar år 325.
    Trovärdigt år 2009? Naäeh..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-02, 12:40

    Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:
    Har du läst bibeln? Den är ganska klar vad gäller rättslig påföljd för t ex äktenskapsbrott etc. Är det värderingar vi vill ha i ett modernt samhälle? Vill du som kvinna t ex vara tvingad att lyda din man i allt? Det står i bibeln...

    Nu ska vi klyva hår, är du inne på JUDENDOMEN eller är det Kristendomen du anspelar?

    GAmla testamentet ÄR judendom, alla dessa "renlevnadslagar och föreskrivna straff är JUDENDOMEN, som med Jesu död gick över till att bli kristendomen, en helt ny start.

    Jesus sa att det var INTE människorna som skulle döma och straffa, han predikade FÖRLÅTELSE och att den utan synd skulle kasta FÖRSTA stenen, och att inte ens HAN dömde eller kastade första stenen...

    Du hittar inte en enda punkt där Jesus var för våld eller ett straff utdömt och exekverat av MÄNNISKAN.

    Men att sedan blanda in PAULUS ser jag som lite suspekt, ÄVEN om han nu finns i vår bibel, men han träffade ALDRIG Jesus, utan det han står för kan ingen veta att detta var jesus väg osv eftersom mycket av det HAN skrev i sina brev andas oförmåga att känna empati osv..

    Jag är INTE troende, men ser utan problem att den kristna religionen BASERAT på JESU ord inte någonstans kan ses som en religion för att hålla människor nertryckta osv.


    Förutsatt att det du skriver stämmer, ter det sig en aning märkligt att GT över huvud taget är en del av bibeln, eller hur?
    Om Paulus nu är så tvivelaktig som kristen teolog och skriftställare, är det väl inte så lite suspekt att karaktären alls föräras utrymme i samma skrift?
    Jag hyser inga som helst tvivel om att den litterära karaktären, Jesus, var en ytterligt god människa, baserat på beskrivningar och säkerligen ett gott moraliskt föredöme. Men var han guds son? Naäeh... (Fast det är ju inte det vi diskuterar.)

    "Baserat på Jesu ord", är en väldigt svag teologisk grund att stå på, då Jesus själv aldrig nedtecknade sin livsgärning eller ens en predikan. Källor som inte nedtecknades förrän hundratals år efter den litteräre Jesus död finns det däremot gott om. Den första gallringen av dessa hundratals källor ägde som bekant rum under konciliet i Nicaeae år 325, på begäran av den tvivelaktigt konverterade kejsar Konstantin, i syfte att skapa en enhetlig religion att hjälpa honom hålla ihop sitt sönderfallande rike.
    Du och resten av världen baserar alltså er syn på Jesus efter vad teologer och politiker fann för gott utifrån dåtida politiska förutsättningar år 325.
    Trovärdigt år 2009? Naäeh..

    Njaa, är det SÅ konstigt egentligen?
    Gamla testamentet är ju HISTORIAN bak allt, Jesus VAR ju JUDE och växte upp i det Judiska samhället, fostrades i den judiska tron AV judiska präster osv.

    Läser vi de fyra evangelierna skrev ju dessa av jesu Lärjungar, dvs Matteus, Markus, Lukas och Johannes, dessa relaterar ju Vad Jesus sa och lärde (och gjorde) enligt dessa.

    Attsedan Paulus kommer in i bilden är ju en fortsättning efter jesu död, där denne blir en apostel som aldrig sett honom, men som för denna tro vidare, kanske förvanskad, kanse förändrad i vad HAN ser som något bra, vem vet han var kanske den förste att UTNYTTJA tron för sina syften?? Very Happy

    Sedan OAVSETT om han var Guds son eller ej, så ser jag honom som ett bra föredöme, HAN dömde inte och predikade kärlek till sina medmänniskor, han predikade ICKEVÅLD till den grad att han förmanade en av lärjungarna som tog ett svärd från en soldat när de skulle gripa Jesus, och med detta högg av en soldats öra, han till och med HELADE soldaten genom att sätta tillbaka örat som läkte fast direkt osv...

    om det sedan är en sagifigur saknar ju egentlig betydelse, det är sedelärande och något alla skulle kunna leva efter utan att fördenskull vara maktstyrda.

    Vad sedan MAKTHUNGRIGA individer gjort är en helt annan sak, klart är att Katolicismen har skadat religionen något fruktansvärt genom hur de burit sig åt med inkvistion osv och spridandet av en kärlekslära med svärd och våld... usch...
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-02, 13:04

    Det finns ju gott om (någorlunda) samtida sedelärande individer, med ett högt moraliskt värde, vars gärningar i betydligt högre utsträckning finns belagda historiskt, som inte känner sig hågade att nödvändigtvis skapa en religiös aura kring sin persona.

    Mahatma Gandhi är en av dem som lyckades sprida ickevåldsprincipen, utan att för den skull magiskt behöva limma fast örat på någon soldat.

    Människan har tyvärr en sällsam förmåga att idolisera, romantisera och gudsjämställa en moraliskt god individ i en utsträckning som står i direkt proportion med tiden som förflutit sedan dennes död. Alla våra religiösa profeter har drabbats av denna sjuka, liksom många av våra sentida kulturella frontfigurer vilka gått en för tidig död till mötes, efter vilka det ibland skapats en kultlik rörelse. Behöver jag nämna Elvis?
    Det räcker med att med en någorlunda klarsynt människokännedom skåda in i religionsträsket för att se att bristande självkänsla hos individer ger upphov till idolisering av dessa figurer i jakten på en högre mening. Något som makthungriga icke är sena att utnyttja.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-05-02, 14:42

    Vercingetorix skrev:"Men tror du verkligen det är så för alla?"

    Menar du att det finns så pass svagsinta individer, att de behöver en sagobok från bronsåldern att hänga upp sitt liv på för ge det en mening?

    Det vore ytterligt tragiskt isf..

    Ja det finns..Det vet både du och jag- se bara i dagens samhällssituation- det räcker lixom..Varför skulle annars exempelvis
    destruktiva gäng lyckas växa???
    Samtidigt menar jag kanske inte enbart att det är bibeln i sig
    som är till hjälp för en del människor- snarare den sammanhållning människor emellan som finns.
    Hur ska jag förklara för att inte missförstås?
    " Känslan av trygheten i att tillhöra en grupp- och vara en del i samhället- betyda något för någon- bli sedd , mött och bekräftad som den individ man är"- förstår du hur jag menar?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-05-02, 15:04

    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:
    Har du läst bibeln? Den är ganska klar vad gäller rättslig påföljd för t ex äktenskapsbrott etc. Är det värderingar vi vill ha i ett modernt samhälle? Vill du som kvinna t ex vara tvingad att lyda din man i allt? Det står i bibeln...

    Nu ska vi klyva hår, är du inne på JUDENDOMEN eller är det Kristendomen du anspelar?

    GAmla testamentet ÄR judendom, alla dessa "renlevnadslagar och föreskrivna straff är JUDENDOMEN, som med Jesu död gick över till att bli kristendomen, en helt ny start.

    Jesus sa att det var INTE människorna som skulle döma och straffa, han predikade FÖRLÅTELSE och att den utan synd skulle kasta FÖRSTA stenen, och att inte ens HAN dömde eller kastade första stenen...

    Du hittar inte en enda punkt där Jesus var för våld eller ett straff utdömt och exekverat av MÄNNISKAN.

    Men att sedan blanda in PAULUS ser jag som lite suspekt, ÄVEN om han nu finns i vår bibel, men han träffade ALDRIG Jesus, utan det han står för kan ingen veta att detta var jesus väg osv eftersom mycket av det HAN skrev i sina brev andas oförmåga att känna empati osv..

    Jag är INTE troende, men ser utan problem att den kristna religionen BASERAT på JESU ord inte någonstans kan ses som en religion för att hålla människor nertryckta osv.


    Förutsatt att det du skriver stämmer, ter det sig en aning märkligt att GT över huvud taget är en del av bibeln, eller hur?
    Om Paulus nu är så tvivelaktig som kristen teolog och skriftställare, är det väl inte så lite suspekt att karaktären alls föräras utrymme i samma skrift?
    Jag hyser inga som helst tvivel om att den litterära karaktären, Jesus, var en ytterligt god människa, baserat på beskrivningar och säkerligen ett gott moraliskt föredöme. Men var han guds son? Naäeh... (Fast det är ju inte det vi diskuterar.)

    "Baserat på Jesu ord", är en väldigt svag teologisk grund att stå på, då Jesus själv aldrig nedtecknade sin livsgärning eller ens en predikan. Källor som inte nedtecknades förrän hundratals år efter den litteräre Jesus död finns det däremot gott om. Den första gallringen av dessa hundratals källor ägde som bekant rum under konciliet i Nicaeae år 325, på begäran av den tvivelaktigt konverterade kejsar Konstantin, i syfte att skapa en enhetlig religion att hjälpa honom hålla ihop sitt sönderfallande rike.
    Du och resten av världen baserar alltså er syn på Jesus efter vad teologer och politiker fann för gott utifrån dåtida politiska förutsättningar år 325.
    Trovärdigt år 2009? Naäeh..

    Njaa, är det SÅ konstigt egentligen?
    Gamla testamentet är ju HISTORIAN bak allt, Jesus VAR ju JUDE och växte upp i det Judiska samhället, fostrades i den judiska tron AV judiska präster osv.

    Läser vi de fyra evangelierna skrev ju dessa av jesu Lärjungar, dvs Matteus, Markus, Lukas och Johannes, dessa relaterar ju Vad Jesus sa och lärde (och gjorde) enligt dessa.

    Attsedan Paulus kommer in i bilden är ju en fortsättning efter jesu död, där denne blir en apostel som aldrig sett honom, men som för denna tro vidare, kanske förvanskad, kanse förändrad i vad HAN ser som något bra, vem vet han var kanske den förste att UTNYTTJA tron för sina syften?? Very Happy

    Sedan OAVSETT om han var Guds son eller ej, så ser jag honom som ett bra föredöme, HAN dömde inte och predikade kärlek till sina medmänniskor, han predikade ICKEVÅLD till den grad att han förmanade en av lärjungarna som tog ett svärd från en soldat när de skulle gripa Jesus, och med detta högg av en soldats öra, han till och med HELADE soldaten genom att sätta tillbaka örat som läkte fast direkt osv...

    om det sedan är en sagifigur saknar ju egentlig betydelse, det är sedelärande och något alla skulle kunna leva efter utan att fördenskull vara maktstyrda.

    Vad sedan MAKTHUNGRIGA individer gjort är en helt annan sak, klart är att Katolicismen har skadat religionen något fruktansvärt genom hur de burit sig åt med inkvistion osv och spridandet av en kärlekslära med svärd och våld... usch...

    Känns verkligen att man blir glad att läsa någon mer som har samma tänk
    när det handlar om Bibeln och all historia den beskriver..
    Tack för det Snipe! Intressant- för du kan nog en del mer än jag här oxå..
    iaf andra händelser kan jag se- berikande!
    Får väl tillägga att jag är inte uppvuxen med med några krav på
    en religiös uppfattning alls..Har inte heller mött människor som
    försökt "tvinga på" en tro- inte ens snackat om den tro de själva har.
    Bra folk..som hjälpt andra..Det ska man inte förakta..tvärtom

    Och det är ett "svårt ämne" på det sättet att det helt och hållet beror på
    vad man själv som person och genom erfarenhet har för "dolda" värderingar
    och "stämplar" på just de olika religionerna...

    Ser man däremot historieberättelsen bakom det skrivna- först då kan man som
    människa vara objektiv- utan att blanda in "sina egna känslor" och låta dem påverka för mycket...
    En svår bit för många- något jag själv givetvis oxå får påminna mig om.. själv.. geek
    Så funkar ju vi homosapiens..sedan urminnes tider..

    Om jag inte minns fel så har det skrivits en bok om hur judar överlevde koncentrationsläger just pga hoppet deras tro ingav? Att de kunde
    "utföra andakt enligt sin tro"- det var ju det enda dessa människor faktiskt hade som var gott för dem i den tiden..
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-02, 16:29

    " Känslan av trygheten i att tillhöra en grupp- och vara en del i samhället- betyda något för någon- bli sedd , mött och bekräftad som den individ man är"- förstår du hur jag menar?

    Att då introducera bibeln som fundament och begreppsbildande underlag för denna avgränsade grupp, är att frånta den tänkande människan dess egna förmåga till självutveckling.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-05-02, 23:28

    Vercingetorix skrev:" Känslan av trygheten i att tillhöra en grupp- och vara en del i samhället- betyda något för någon- bli sedd , mött och bekräftad som den individ man är"- förstår du hur jag menar?

    Att då introducera bibeln som fundament och begreppsbildande underlag för denna avgränsade grupp, är att frånta den tänkande människan dess egna förmåga till självutveckling.

    Ja- på sitt sätt håller jag med dig.Snackar du om mig som person- så håller jag med till fullo.
    Samtidigt finns det även de människor som inte det behovet kan tillgodoses på annat sätt- då kan religionen vara ett stöd. Det är ju där det oxå kommer in- de som medvetet indoktrinerar i en "av maktgalna människans tolkning av ex bibeln"..
    Jag kallar det sekter..Tyvärr finns sekter som i dag inte i folkmun kallas det..
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-05-05, 11:46

    "Samtidigt finns det även de människor som inte det behovet kan tillgodoses på annat sätt- då kan religionen vara ett stöd."

    Tröst med lögner som bas kan aldrig vara positivt. I synnerhet den dagen insikten om verkligheten uppenbarar sig.

    Hur är det man säger? "Såra mig hellre med sanningen, än trösta mig med en lögn."
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Susz X 2009-05-05, 13:28

    Vercingetorix skrev:"Samtidigt finns det även de människor som inte det behovet kan tillgodoses på annat sätt- då kan religionen vara ett stöd."

    Tröst med lögner som bas kan aldrig vara positivt. I synnerhet den dagen insikten om verkligheten uppenbarar sig.

    Hur är det man säger? "Såra mig hellre med sanningen, än trösta mig med en lögn."

    Ja- det håller jag med dig om om man ser det så..
    Men - det är inte alltid människor använder religionen
    som en lögn heller..
    Jag som ickereligiös - vilken rätt har jag att säga vad som är rätt/fel
    för den enskilde individen egentligen?

    Jag vill inte bli påprackad något jag inte tror på
    - inte heller att någon annan talar om för mig att
    jag är ond för att jag har en övertygelse som är god..


    I mina ögon är ondska fel- ondska som egoism, girighet, maktbehov
    - eller annat för egen vinnings skull.
    Som satanism beskrivs i länken typ..
    Så vad är egentligen rätt/fel när det handlar om religion/ livsåskådning?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sniperace 2009-05-05, 13:33

    Min åsikt är att mår någon bra av att ha en tro på en gud som vi inte tror finns, så är detta dennes ensak, som vi inte har rätt att ifrågasätta och nedvärdera denne för, det är en lika stor kränkning av denna människa som det skulle vara att påtvinga en icketroende en religion. mao så länge denne inte påtvingar ANDRA detta så tycker jag det är fel att lägga sig i denna personliga ensak

    Sponsored content


    På ropet...? - Sida 3 Empty Sv: På ropet...?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 17:51