Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


5 posters

    Hur ska barn sluta mobbas när inte vuxna klarar av det?

    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Hur ska barn sluta mobbas när inte vuxna klarar av det? Empty Hur ska barn sluta mobbas när inte vuxna klarar av det?

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-03-21, 16:24

    Ja hur ska vuxna lära barn/ ungdomar att sluta mobbas när vuxna människor själv inte klarar av det? Överallt i landet mobbas det, på dagis, i skolor, på arbeten, på nätet osv...

    Jag har själv varit med om mobbning, både sett med egna ögon och varit mobbad, men ärligt talat har jag aldrig mobbat själv. Kanske pga att jag själv vet hur det känns att bli mobbad. Blev så pass mobbad i högstadiet så att jag ibland skolkade(inte ofta) och tyckte inte att skolan var rolig mot slutet.

    Sen när jag varit ute i arbetslivet har jag också råkat ut för mobbning och även sett mobbning med egna ögon på nära håll.

    Varför håller vi människor på med detta? Är det för att själv tror att vi ska må bättre? Gör vi det när vi mobbas? Jag tror inte det...

    Ofta tror jag att människor som mobbas själva mår dåligt och då så mobbas dom pga av detta. Dom som mobbas vill inte att andra ska få må bra, dom ska må lika dåligt som mobbaren.

    Hur kommer det sig att skolor fortfarande har kvar mobbande elever? Jo en anledning till det är säkert att vuxna inte vet hur dom ska jobba bort/hantera mobbning i skolan när vuxna själva är dåliga på konflikter. Sen har det säkerligen med vårat alltmer tuffa samhälle där "sköt dig själv och skit i andra" råder...

    Hur ska vi komma åt det här med mobbning då? Hur ska vi alla i samhället jobba för att få bort mobbningen överallt? Detta är inga lätta frågor men vi kan ju börja hos oss själva och vårat eget bemötande mot andra människor så har vi kommit en bra bit på väg. Ett bra bemötande är a och o för att människor i våran egen omgivning ska tycka om oss men det handlar ju samtidigt om hur andra människor bemöter oss. Det är svårt att vara trevlig mot otrevliga människor.

    Andra åsikter om hur vi kan komma till bukt med detta...
    Thrakath
    Thrakath


    Antal inlägg : 225
    Join date : 09-04-08
    Age : 51

    Hur ska barn sluta mobbas när inte vuxna klarar av det? Empty Viktig fråga.......

    Inlägg  Thrakath 2010-03-21, 23:35

    Mindre klasser, splittra dåliga elevkombinationer osv. UPP.
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Hur ska barn sluta mobbas när inte vuxna klarar av det? Empty Sv: Hur ska barn sluta mobbas när inte vuxna klarar av det?

    Inlägg  Redvictory 2010-03-22, 08:37

    Jag tror att mycket har med oklara regler att göra! dvs att det finns regler fast de tolkas olika! påen arbetsplats tex kan det finnas informella regler om vad man får göra och inte då chefen är borta. samma på skolan! så snart eleverna befinner sig på skolgården eller i koridoren och ingen lärare finns i närheten gäller deras informella regler! därför bör det finnas elevvakter mobbingteam m,m på skolan samt skyddsombud arbetsplatsombud m,m som vågar säga ifrån!
    Helst skall det inte behövas någon övervakare alls men vårt samhälle har blivit så hårt många ggr på grund av alla krav som ställs med stress och ångest som följd! stora klasser få lärare som sällan är fysiskt närvarande arbetsplatser med slimmade organisationer där färre får göra mer osv.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Hur ska barn sluta mobbas när inte vuxna klarar av det? Empty Sv: Hur ska barn sluta mobbas när inte vuxna klarar av det?

    Inlägg  Regndrottning 2010-03-22, 09:14

    Upp!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Hur ska barn sluta mobbas när inte vuxna klarar av det? Empty Sv: Hur ska barn sluta mobbas när inte vuxna klarar av det?

    Inlägg  x-medborgare 2010-03-22, 13:29

    God morgon allt väl... puts puts... mera såpa

    Sponsored content


    Hur ska barn sluta mobbas när inte vuxna klarar av det? Empty Sv: Hur ska barn sluta mobbas när inte vuxna klarar av det?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 14:43