Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+4
redalert
Corven
x-medborgare
RedCloud
8 posters

    Naivliberalerna slår till igen

    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Naivliberalerna slår till igen Empty Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  RedCloud 2010-04-27, 14:45

    Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin (M) vill öka trycket på unga som driver omkring utan att varken jobba eller plugga.

    Ett sätt är att höja kraven för att få socialbidrag.
    – Man får nog anstränga sig lite för att få försörjningsstöd, sade Littorin vid en träff med riksdagsjournalisterna på tisdagen.
    Han pekade på att omkring 100 000 unga i åldrarna 16–24 år varken pluggar eller arbetar. Littorin varnade för att hälften av dem riskerar att hamna i långvarigt utanförskap om inget görs. Ett problem är dock att det är svårt att få information om hur gruppen ser ut.
    – Det är en salig blandning. Några är sjuka, några sitter hemma och spelar TV-spel förmodligen, och några reser. Det är svårt att få grepp om dem, säger Littorin.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7029771.ab

    Naivliberalernas kontrollbehov är omättligt....
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-27, 14:51

    RedCloud skrev:Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin (M) vill öka trycket på unga som driver omkring utan att varken jobba eller plugga.

    Ett sätt är att höja kraven för att få socialbidrag.
    – Man får nog anstränga sig lite för att få försörjningsstöd, sade Littorin vid en träff med riksdagsjournalisterna på tisdagen.
    Han pekade på att omkring 100 000 unga i åldrarna 16–24 år varken pluggar eller arbetar. Littorin varnade för att hälften av dem riskerar att hamna i långvarigt utanförskap om inget görs. Ett problem är dock att det är svårt att få information om hur gruppen ser ut.
    – Det är en salig blandning. Några är sjuka, några sitter hemma och spelar TV-spel förmodligen, och några reser. Det är svårt att få grepp om dem, säger Littorin.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7029771.ab

    Naivliberalernas kontrollbehov är omättligt....

    Om jag inte har fel så 16-20 år så är det föräldrarna som är försörjnings ansvariga och ingen socialhjälp ut går ???? Så det bör vara en försvinnande liten andel i den gruppen som uppbär socialbidrag.
    Eller är han ute för att knäcka familjer som redan har socialbidrag och ev ohägnda kravallknott i familjen.. Gissar att dessa familjer redan har problem så det räcker


    Senast ändrad av x-medborgare den 2010-04-27, 15:00, ändrad totalt 1 gång
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  RedCloud 2010-04-27, 14:53

    Om jag inte har fel så 16-20 år så är det föräldrarna som är försörjnings ansvariga och ingen socialhjälp ut går ????

    Han har väl inte full koll som vanligt herr Littorin...
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  Corven 2010-04-27, 15:08

    Nja, föräldrarna har försörjningsplikt, så länge barnet går i gymnasiet, eller tills det fyllt 21 år, vilket som kommer först.

    Så har barnet slutat i gymnasiet, så har föräldern inte längre försörjningsplikt för det.
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-27, 15:14

    Gymnasiet.. jo visst men har kollat detta när min grabb hoppade av skolan... Kan ju inte påstå att jag hurrade då men hade turen att grabben fick ett bra jobb och jobbat sedan dess. Som du säger 21 år var det nog men försörjningsplikten kvarstod vare sig han gick i plugget eller jobbade/låg lön drog benen efter sig
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  redalert 2010-04-27, 15:16

    Corven skrev:Nja, föräldrarna har försörjningsplikt, så länge barnet går i gymnasiet, eller tills det fyllt 21 år, vilket som kommer först.

    Så har barnet slutat i gymnasiet, så har föräldern inte längre försörjningsplikt för det.

    Ja där ser man, corven var tydligen den enda som var insatt i detta!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-27, 15:19

    redalert skrev:
    Corven skrev:Nja, föräldrarna har försörjningsplikt, så länge barnet går i gymnasiet, eller tills det fyllt 21 år, vilket som kommer först.

    Så har barnet slutat i gymnasiet, så har föräldern inte längre försörjningsplikt för det.

    Ja där ser man, corven var tydligen den enda som var insatt i detta!

    Ja villken tur..
    jo visst men har kollat detta när min grabb hoppade av skolan
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  MartinLindgren 2010-04-27, 15:25

    Allerten slår i luften nu igen, talar inte corven och X:et samma språk här gällande försörjningsplikt?

    Mr.littorin lika fördomsfull som vanligt, precis som alla andra blåingar ser han på sjukdom och arbetslöshet som en högvinst på lotteriet!

    Hur många socbidragstagare barn eller vuxna köper vingar för pengarna?


    Senast ändrad av MartinLindgren den 2010-04-27, 15:29, ändrad totalt 1 gång
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  Corven 2010-04-27, 15:28

    x-medborgare skrev:Gymnasiet.. jo visst men har kollat detta när min grabb hoppade av skolan... Kan ju inte påstå att jag hurrade då men hade turen att grabben fick ett bra jobb och jobbat sedan dess. Som du säger 21 år var det nog men försörjningsplikten kvarstod vare sig han gick i plugget eller jobbade/låg lön drog benen efter sig

    Ja, upp till 18 år. Sen är du inte försörjningspliktig, du kan kasta ut barnet samma dag det fyller 18, om barnet inte går i gymnasiet.
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-27, 15:35

    Corven skrev:
    x-medborgare skrev:Gymnasiet.. jo visst men har kollat detta när min grabb hoppade av skolan... Kan ju inte påstå att jag hurrade då men hade turen att grabben fick ett bra jobb och jobbat sedan dess. Som du säger 21 år var det nog men försörjningsplikten kvarstod vare sig han gick i plugget eller jobbade/låg lön drog benen efter sig

    Ja, upp till 18 år. Sen är du inte försörjningspliktig, du kan kasta ut barnet samma dag det fyller 18, om barnet inte går i gymnasiet.

    Nä hade en dialog med farsta/vantör.. om detta i princip så kunde jag kasta ut honom men skulle då bli skyldig att betala för hans försörjning sorry ger mig inte på denna punkt.
    Möjligen att lagen tolkas snävt i detta område..
    och troligt vid ett överklagande att jag skulle fått rätt..
    det vet jag inte.
    Kan bara gå på dem besked jag fick..
    Förvisso blev nu detta aldrig aktuellt eftersom grabben har jobb.
    En annan sak vore om han redan hade jobb och eget boende och sedan hamnade på soc efter 18 års ålder.
    Men bor han hemma och är arbetslös och önskar sig ett eget boende var det inget soc ställde upp på. Då var det upp till mig att ordna och sörja för detta.
    Kollade av det enkla skälet att vi skulle flytta ut från stockholm och grabben ville bo kvar.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  Sniperace 2010-04-27, 15:49

    Upp till 25 kan soc kräva att man ska låta barnen bo kvar hemma, ELLER FLYTTA HEM.....

    så försökte de med min dotter men genom olika intyg lyckades vi stoppa deras krav, de ville att fastän hon fått barn skulle hon bo kvar hos oss i första hand och att vi skulle försörja både henne och barnet.

    men med läkarintyg både från min läkare och från hennes lyckades vi stoppa deras krav...
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-27, 15:54

    Sniperace skrev:Upp till 25 kan soc kräva att man ska låta barnen bo kvar hemma, ELLER FLYTTA HEM.....

    så försökte de med min dotter men genom olika intyg lyckades vi stoppa deras krav, de ville att fastän hon fått barn skulle hon bo kvar hos oss i första hand och att vi skulle försörja både henne och barnet.

    men med läkarintyg både från min läkare och från hennes lyckades vi stoppa deras krav...

    Ja exakt sådana besked fick jag..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  Sniperace 2010-04-27, 16:01

    x-medborgare skrev:
    Sniperace skrev:Upp till 25 kan soc kräva att man ska låta barnen bo kvar hemma, ELLER FLYTTA HEM.....

    så försökte de med min dotter men genom olika intyg lyckades vi stoppa deras krav, de ville att fastän hon fått barn skulle hon bo kvar hos oss i första hand och att vi skulle försörja både henne och barnet.

    men med läkarintyg både från min läkare och från hennes lyckades vi stoppa deras krav...

    Ja exakt sådana besked fick jag..

    just nu kämpar vi för att hon ska få ha en tre istället för tvåa, just för att både hon och sonen ska ha vars ett rum att sova i och ett allrum, detta vägrar de låta henne få, trots att det finns ett flertal som sitter i samma situation som fått detta godkänt.

    idag sover HON i soffa i allrummet, och barnet i sitt, tills han kommer in och lägger sig hos henne....

    det blir inte mycket till ordentlig sömn eftersom det inte får plats med en ordentlig bred säng....
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-27, 16:06

    Sniperace skrev:
    x-medborgare skrev:
    Sniperace skrev:Upp till 25 kan soc kräva att man ska låta barnen bo kvar hemma, ELLER FLYTTA HEM.....

    så försökte de med min dotter men genom olika intyg lyckades vi stoppa deras krav, de ville att fastän hon fått barn skulle hon bo kvar hos oss i första hand och att vi skulle försörja både henne och barnet.

    men med läkarintyg både från min läkare och från hennes lyckades vi stoppa deras krav...

    Ja exakt sådana besked fick jag..

    just nu kämpar vi för att hon ska få ha en tre istället för tvåa, just för att både hon och sonen ska ha vars ett rum att sova i och ett allrum, detta vägrar de låta henne få, trots att det finns ett flertal som sitter i samma situation som fått detta godkänt.

    idag sover HON i soffa i allrummet, och barnet i sitt, tills han kommer in och lägger sig hos henne....

    det blir inte mycket till ordentlig sömn eftersom det inte får plats med en ordentlig bred säng....

    Ja det är lika korkat som när jag fick mitt första barn..
    Jag flyttade ifrån fadern (bodde hos min bror) ovetandes om att barn var på väg.
    När jag fick veta så gick jag till bostadsförmedlingen och deras besked var ta faderns lägenhet det har jag rätt till gå via soc.
    Men jag vägrade kunde inte se skillnade på att jag med blivande barn eller fadern skulle stå på bostadsförmedlingen. En lägehet behövdes
    Jag fick min lägenhet lagom till grabben föddes.
    Och fadern fick behålla sin. Very Happy Men det tog mig fem år att få en trea från en tvåa.. Very Happy
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  Corven 2010-04-27, 16:10

    Fast då är det nog socialkontoren som gör denna tolkning. Dom gör ju lite som dom vill, så länge ingen tvingar dom till rätten, och dom lär sig hur det egentligen ligger till. Lagen säger 18 år.


    Föräldrabalken 6 kap 2 § Barn står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, om inte rätten har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Vårdnaden om ett barn består till dess att barnet fyller arton år eller dessförinnan ingår äktenskap.


    Från Wikipedia

    Försörjningsplikt är föräldrars eller vårdnadshavares ansvar för sina barns försörjning och den regleras främst i Föräldrabalken 6 kap.

    I Sverige så gäller försörjnignsplikten till dess att barnet fyller arton år eller dessförinnan ingår äktenskap. Men om barnet studerar på gymnasienivå eller motsvarande så kvarstår försörjningsplikten upp till 21-årsdagen. Undantag är om barnet börjar studera igen först efter 19-årsdagen så återupptas inte försörjningsplikten.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  Sniperace 2010-04-27, 16:15

    Corven skrev:Fast då är det nog socialkontoren som gör denna tolkning. Dom gör ju lite som dom vill, så länge ingen tvingar dom till rätten, och dom lär sig hur det egentligen ligger till. Lagen säger 18 år.


    Föräldrabalken 6 kap 2 § Barn står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, om inte rätten har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Vårdnaden om ett barn består till dess att barnet fyller arton år eller dessförinnan ingår äktenskap.


    Från Wikipedia

    Försörjningsplikt är föräldrars eller vårdnadshavares ansvar för sina barns försörjning och den regleras främst i Föräldrabalken 6 kap.

    I Sverige så gäller försörjnignsplikten till dess att barnet fyller arton år eller dessförinnan ingår äktenskap. Men om barnet studerar på gymnasienivå eller motsvarande så kvarstår försörjningsplikten upp till 21-årsdagen. Undantag är om barnet börjar studera igen först efter 19-årsdagen så återupptas inte försörjningsplikten.

    jo, kanske är det så, att de TVINGAR sökande att gå till länsrätten i hopp om att de inte gör detta...

    men länsrätten avslog det första överklagandet om att få en trea istället för den lilla tvåan....

    men ändå har vi påvisat att soc gett ett flertal andra treor istället för tvåa så snart barnet fyllt två....

    sedan kommer de med konstiga avslag, ett ex är att de ville inte bistå till en dammsugare, för hon kanske kunde få ett jobb så hon sedan har lön så hon kan köpa en själv, samma sak med säng till grabben, han får klara sig med barnsängen till hon eventuellt får ett arbeta och kan klara sig själv...
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  Corven 2010-04-27, 16:18

    Jo, man ska bo i rätt kommundel....

    Men det har nog blivit hårdare nu, överlag. Tidigare fanns det ju kommundelar som var väldigt hjälpsamma och givmilda. När min mellangrabb var nyfödd hade vi det rätt eländigt periodvis, och då behövde jag bara ringa till soc, så satte dom in matpengar. Jag har aldrig satt min fot på soc-kontoret i Kvissleby, men pengar var inga problem att få....
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  RedCloud 2010-04-27, 16:19

    Inga åsikter om Littorins "sluta spela dataspel, kids", nu när vi löst försörjningsbördan ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  Sniperace 2010-04-27, 16:24

    Corven skrev:Jo, man ska bo i rätt kommundel....

    Men det har nog blivit hårdare nu, överlag. Tidigare fanns det ju kommundelar som var väldigt hjälpsamma och givmilda. När min mellangrabb var nyfödd hade vi det rätt eländigt periodvis, och då behövde jag bara ringa till soc, så satte dom in matpengar. Jag har aldrig satt min fot på soc-kontoret i Kvissleby, men pengar var inga problem att få....

    Själv har jag aldrig fått en krona fån dem, inte ens när min fru fick ta tjänstledigt för att sköta om mig efter operationen.....då var det kärvt, men vi lyckades klara oss
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  Corven 2010-04-27, 16:26

    Som i fallet med de sjuka, så generaliserar han, och tror att bara för att hans ungar gör så, så gör alla andra så också.....

    Jag tycker det är ganska sorgligt med politiken när det gäller framförallt ungdomarna. Vad gör man egentligen, helt konkret?

    Man skickar ut dom som gratis arbetskraft åt företag, och kallar det praktik. Så går dom där i tre månader, och så är det tack och hej, och så in på nästa praktikplats.

    Varför ska företagen anställa dom, när dom får gratis arbetskraft, ja ibland får dom t o m betalt för att ta emot dessa praktikanter?

    Men när någon arbetslös kommer med egna förslag, nä då går det inte. Min son frågade om han kunde få hjälp med taxikortet nu när han haft sitt körkort i två år, men det var kalla handen, det gick inte. Sånt kan inte arbetsförmedlingen hjälpa till med.

    Den internetbaserade taxikortskursen kostar 995 kr.... Som jag troligen kommer få betala för honom. För i den branschen finns det alltid jobb, och om nu någon vill jobba där, varför kan inte AF ställa upp?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  Sniperace 2010-04-27, 16:27

    RedCloud skrev:Inga åsikter om Littorins "sluta spela dataspel, kids", nu när vi löst försörjningsbördan ?

    ja inte vet jag vad det handlade om, men jag vet ett par killar som skitit i jobbet för att de spelat dataspel hela nätterna.....

    själv spelar jag inte sådant, jag har förvisso spelat patiens den som finns med xp, men inte många gånger, det rör sig nog om minuter snarare än timmar Very Happy
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-27, 16:29

    RedCloud skrev:Inga åsikter om Littorins "sluta spela dataspel, kids", nu när vi löst försörjningsbördan ?

    Nja svårt att ha en åsikt eftersom åldersgruppen han nämner inte stämmer MED "verkligheten".
    eftersom tydligen lagar inte följs..

    Och tv spel det kan ju aldrig vara bra i längden men inte arbetslöshet heller.. Så finns det inga jobb.???
    Så är det väl lite magstarkt att säga tv spel och slå dank..
    plugga visst hur länge då.. Är inte problemet arbete..

    Och vi har ju sett exempel på vilka som försörjer vem oavsett vad lagen säger..
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-27, 16:30

    Corven skrev:Som i fallet med de sjuka, så generaliserar han, och tror att bara för att hans ungar gör så, så gör alla andra så också.....

    Jag tycker det är ganska sorgligt med politiken när det gäller framförallt ungdomarna. Vad gör man egentligen, helt konkret?

    Man skickar ut dom som gratis arbetskraft åt företag, och kallar det praktik. Så går dom där i tre månader, och så är det tack och hej, och så in på nästa praktikplats.

    Varför ska företagen anställa dom, när dom får gratis arbetskraft, ja ibland får dom t o m betalt för att ta emot dessa praktikanter?

    Men när någon arbetslös kommer med egna förslag, nä då går det inte. Min son frågade om han kunde få hjälp med taxikortet nu när han haft sitt körkort i två år, men det var kalla handen, det gick inte. Sånt kan inte arbetsförmedlingen hjälpa till med.

    Den internetbaserade taxikortskursen kostar 995 kr.... Som jag troligen kommer få betala för honom. För i den branschen finns det alltid jobb, och om nu någon vill jobba där, varför kan inte AF ställa upp?

    Ja exkat corven håller med.. Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  F.I.S.T 2010-04-27, 16:36

    RedCloud skrev:Inga åsikter om Littorins "sluta spela dataspel, kids", nu när vi löst försörjningsbördan ?

    Jo jag reagerar på just denna bild Moderater har om verkligheten
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata


    Antal inlägg : 5378
    Join date : 09-12-18

    Naivliberalerna slår till igen Empty Vad oväntat att ett kommunistsvin inte vill sätta lite krav på folk

    Inlägg  Sossar ee lata 2010-04-27, 16:54

    eller man kan nog säga hjälpa folk, för vad är felet med att se till att de kommer ur dvalan med dataspel och soffhörna, ja se kommunister!! inte en krona ska ni ha era lata jävlar!!

    Sponsored content


    Naivliberalerna slår till igen Empty Sv: Naivliberalerna slår till igen

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-08, 14:52