Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+21
berralarzon
Kakmonstret
Susz X
RedCloud
ANNA2LINK
KickTheRasist
Potatiskungen
Thors
Regndrottning
theward
Sossar ee lata
Sniperace
Redvictory
Infra
redalert
x-medborgare
MartinLindgren
Dao
Secrist
F.I.S.T
R.O.F.L
25 posters

    Yttrandefriheten

    Omröstning

    Var det rätt att publicera muhammed som rondellhund igen?

    [ 13 ]
    Yttrandefriheten - Sida 8 Bar_left68%Yttrandefriheten - Sida 8 Bar_right [68%] 
    [ 6 ]
    Yttrandefriheten - Sida 8 Bar_left32%Yttrandefriheten - Sida 8 Bar_right [32%] 
    [ 0 ]
    Yttrandefriheten - Sida 8 Bar_left0%Yttrandefriheten - Sida 8 Bar_right [0%] 
    [ 0 ]
    Yttrandefriheten - Sida 8 Bar_left0%Yttrandefriheten - Sida 8 Bar_right [0%] 

    Totalt antal röster: 19
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  F.I.S.T 2010-03-15, 23:31

    Secrist skrev:Men här var ENDA SYFTET att kränka - och då blir det fel, även om den svenska rätten gett honom rätt att göra på detta sättet!

    Trams. Syftet var att skapa debatt och tänja gränserna. Precis som konst handlar om. Att utmana normer och det invanda.

    ... så ni vill ändra på islam ???

    ... men inte tillåta att eran rätt att kränka tänjs på ??

    ... hmm... låter som motsats till yttrandefrihet
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Konst

    Inlägg  Secrist 2010-03-16, 00:08

    ... så ni vill ändra på islam ???

    ... men inte tillåta att eran rätt att kränka tänjs på ??


    Börjar du få slut på argument? Vill du kränka så kränk på bara. Gör ditt bästa! Se ifall jag bryr mig.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  F.I.S.T 2010-03-16, 02:40

    Secrist skrev:... så ni vill ändra på islam ???

    ... men inte tillåta att eran rätt att kränka tänjs på ??


    Börjar du få slut på argument? Vill du kränka så kränk på bara. Gör ditt bästa! Se ifall jag bryr mig.

    Nä jag har fullt med argument som du undviker med en orms snabbhet.....

    Svara gärna på frågorna ! Cool
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-16, 10:14

    Secrist skrev:Men här var ENDA SYFTET att kränka - och då blir det fel, även om den svenska rätten gett honom rätt att göra på detta sättet!

    Trams. Syftet var att skapa debatt och tänja gränserna. Precis som konst handlar om. Att utmana normer och det invanda.

    Trams! I sådana fall är all rasism och främlingsfientlighet bara något som är till för att "skapa debatt och tänja gränserna"! Även dessa "utmanar normer och det invanda"!

    Varför är inte resonemanget detsamma med Reepalus uttalanden? Var finns yttrandefriheten där?

    Eller, som Aftonbladets Åsa Linderborg tog upp i söndags, Lars Hillerbergs karikatyrer av kapitalister?

    Varför är inte dessa ett exempel på vår fina yttrandefrihet i Sverige, varför är det bara så när man vill förnedra muslimer?

    Eller varför är det fult att med sakliga argument kritisera Israel, eller för den delen USA, samtidigt som det är yttrandefrihet att få förnedra muslimer?

    De som skriker mest i detta fallet om rätten att få förnedra muslimer, är de som mest av alla annars försöker begränsa vår yttrandefrihet!

    Hur kan det komma sig???

    http://www.aftonbladet.se/kultur/asalinderborg/article6769571.ab
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  F.I.S.T 2010-03-16, 14:28

    Dao skrev:
    Secrist skrev:Men här var ENDA SYFTET att kränka - och då blir det fel, även om den svenska rätten gett honom rätt att göra på detta sättet!

    Trams. Syftet var att skapa debatt och tänja gränserna. Precis som konst handlar om. Att utmana normer och det invanda.

    Trams! I sådana fall är all rasism och främlingsfientlighet bara något som är till för att "skapa debatt och tänja gränserna"! Även dessa "utmanar normer och det invanda"!

    Varför är inte resonemanget detsamma med Reepalus uttalanden? Var finns yttrandefriheten där?

    Eller, som Aftonbladets Åsa Linderborg tog upp i söndags, Lars Hillerbergs karikatyrer av kapitalister?

    Varför är inte dessa ett exempel på vår fina yttrandefrihet i Sverige, varför är det bara så när man vill förnedra muslimer?

    Eller varför är det fult att med sakliga argument kritisera Israel, eller för den delen USA, samtidigt som det är yttrandefrihet att få förnedra muslimer?

    De som skriker mest i detta fallet om rätten att få förnedra muslimer, är de som mest av alla annars försöker begränsa vår yttrandefrihet!

    Hur kan det komma sig???

    http://www.aftonbladet.se/kultur/asalinderborg/article6769571.ab

    Jag minns dessutom När Reinfeldt "grätut" i media ang karrikatyrer på honom själv.

    1 - http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=37482&a=548771&from=tipsa

    2 - http://www.signeratkjellberg.se/2006/02/reinfeldt_vr_mu.html

    3 - http://www.aftonbladet.se/nyheter/article357107.ab

    Tyvärr hittar jag inte intervjun med Reinfeldt där han stod med lessna ögon och tyckte dom var dumma med honom
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Konst

    Inlägg  Secrist 2010-03-16, 15:11

    Eller, som Aftonbladets Åsa Linderborg tog upp i söndags, Lars Hillerbergs karikatyrer av kapitalister?

    Åsa Linderborg, kvinnan som är så vänstervriden att hon får Lars Ohly att framstå som nyliberal. Och Lars Hillerberg vet jag inte riktigt vem han är.

    Hennes inlägg gjorde inget klarare mer än att det är synd om muslimer. Det verkar alltid vara synd om muslimer i vänsterns värld.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  redalert 2010-03-16, 15:25

    Secrist skrev:

    Åsa Linderborg, kvinnan som är så vänstervriden att hon får Lars Ohly att framstå som nyliberal. Och Lars Hillerberg vet jag inte riktigt vem han är.

    Hennes inlägg gjorde inget klarare mer än att det är synd om muslimer. Det verkar alltid vara synd om muslimer i vänsterns värld.

    Precis!

    Hälften vore för mycket!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-16, 15:28

    Secrist skrev:Eller, som Aftonbladets Åsa Linderborg tog upp i söndags, Lars Hillerbergs karikatyrer av kapitalister?

    Åsa Linderborg, kvinnan som är så vänstervriden att hon får Lars Ohly att framstå som nyliberal. Och Lars Hillerberg vet jag inte riktigt vem han är.

    Hennes inlägg gjorde inget klarare mer än att det är synd om muslimer. Det verkar alltid vara synd om muslimer i vänsterns värld.

    Det verkar mer vara skottpengar på muslimer i högerns värld. Allt som annars är något högern förfasar sig över, är helt plötsligt acceptabelt när det riktar sig mot muslimer!

    Samma sak har det varit under historiens gång, där vänstern aktivt har motarbetat högerns strävan att demonisera nya offerlamm, judar under en viss tid, katoliker under en annan, kommunister under kalla kriget och nu muslimer! I vårt samhälle är det de sjuka, ungdomar, äldre och invandrare som vi ständigt måste försvara från era konstiga angrepp i skydd av "yttrandefriheten"!

    Så länge det är "andra" som drabbas, är det OK, men inte en själv - eller av högern tabubelagda ämnen!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  F.I.S.T 2010-03-16, 18:29

    Man förfasar sig över karikatyrer på Reinfeldt.... men försvarar dem på Muhammed.
    Högerns "yttrandefrihet"

    "Jag tror att det vore bäst om debatten la sig"
    Högerns tankar ikring Yttrandefrihet...

    Inskaffa FRA-lag så det kan lyssna av medborgare
    Högerns tankar ikring Yttrandefrihet...

    Vara med i EMU och ha Euro och bli styrda av värdens dyraste och mest onödiga byråkrati
    Högerns tankar ikring Yttrandefrihet...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-16, 19:02

    Och när det förekommer nån gång ibland att det finns antisemitiska bilder i arabisk press, riktat mot Israel, så kommer ingen forumhöger och försvarar detta!

    Dert vore något att se!!! Very Happy
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Karikatyr

    Inlägg  Secrist 2010-03-17, 00:04

    Man förfasar sig över karikatyrer på Reinfeldt.... men försvarar dem på Muhammed.
    Högerns "yttrandefrihet"


    Jag har aldrig förfasat mig över några karikatyrer och jag har aldrig hört om några som gjort det. Dessutom borde ju dessa förbjudas eftersom de kränker någon om man nu ska använda er logik.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-17, 00:06

    Secrist skrev:Man förfasar sig över karikatyrer på Reinfeldt.... men försvarar dem på Muhammed.
    Högerns "yttrandefrihet"


    Jag har aldrig förfasat mig över några karikatyrer och jag har aldrig hört om några som gjort det. Dessutom borde ju dessa förbjudas eftersom de kränker någon om man nu ska använda er logik.

    Nej inte utifrån vår logik, utan hur du ÖNSKAR att vår logik såg ut. Det är STOOOR skillnad!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Logik

    Inlägg  Secrist 2010-03-17, 00:07

    Nej inte utifrån vår logik, utan hur du ÖNSKAR att vår logik såg ut. Det är STOOOR skillnad!

    Knappast. Du hävdar ju att kränkande konst ska förbjudas. Eller handlar det bara om konst riktad mot muslimer?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-17, 00:15

    Secrist skrev:Nej inte utifrån vår logik, utan hur du ÖNSKAR att vår logik såg ut. Det är STOOOR skillnad!

    Knappast. Du hävdar ju att kränkande konst ska förbjudas. Eller handlar det bara om konst riktad mot muslimer?

    Det har jag aldrig hävdat!

    Jag anser att sådana yttranden och publiceringar som har som ENDA syfte att förnedra en folkgrupp, skall undvikas. Inget annat! Jag har aldrig talat om förbud eller att man inte skall få kränka någon!!!

    Föreslår att du bättre läser på vad dina debattmotståndare skriver!

    Du däremot anser att det är OK att kränka, utan något annat budskap, vilket du gjort klart för - något du antagligen enbart finner stöd hos de som är EMOT yttrandefrihet, och som anammat rasism och antisemitism, och liknande...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Förbud

    Inlägg  Secrist 2010-03-17, 00:17

    Jag anser att sådana yttranden och publiceringar som har som ENDA syfte att förnedra en folkgrupp, skall undvikas. Inget annat! Jag har aldrig talat om förbud eller att man inte skall få kränka någon!!!

    Undvikas eller förbjudas. Det är bara semantik. Antingen är det tillåtet eller så är det inte det. Det kan inte vara tillåtet "ibland".
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  F.I.S.T 2010-03-17, 00:19

    Secrist skrev:Nej inte utifrån vår logik, utan hur du ÖNSKAR att vår logik såg ut. Det är STOOOR skillnad!

    Knappast. Du hävdar ju att kränkande konst ska förbjudas. Eller handlar det bara om konst riktad mot muslimer?

    säg gärna vart nån av oss vänster sagt att kränkande konst skall förbjudas Cool
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-17, 00:23

    Secrist skrev:Jag anser att sådana yttranden och publiceringar som har som ENDA syfte att förnedra en folkgrupp, skall undvikas. Inget annat! Jag har aldrig talat om förbud eller att man inte skall få kränka någon!!!

    Undvikas eller förbjudas. Det är bara semantik. Antingen är det tillåtet eller så är det inte det. Det kan inte vara tillåtet "ibland".

    Moral är mer än lagar! Fast i de "sekulariserade" samhällena gör man allt för att få bort detta, då det inte är vinsgivande med hög moral...

    Detta är en mer moralisk fråga än laglig, först och främst. Jag vill gälla att det är hets mot folkgrupp, men rätten har kommit till en annan slutsatts, av en mystisk anledning - om inte annat än de fördomsfulla uttalanden som Vilks har uttryckt gentemot muslimer...

    Utan en hög moral, kommer samhället inte att fungera!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Rondell

    Inlägg  Secrist 2010-03-17, 00:24

    säg gärna vart nån av oss vänster sagt att kränkande konst skall förbjudas

    Ok, alltså har ni ändrat er och säger att det är ok att rita mohammed som en rondellhund. Det var ju bra att ni sansat er.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Moral

    Inlägg  Secrist 2010-03-17, 00:26

    Detta är en mer moralisk fråga än laglig, först och främst.

    Och vem ska bestämma vad som är god moral? Ska vi skapa en ny myndighet som sätter upp riktlinjer för god moral? Rolling Eyes
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-17, 00:33

    Secrist skrev:Detta är en mer moralisk fråga än laglig, först och främst.

    Och vem ska bestämma vad som är god moral? Ska vi skapa en ny myndighet som sätter upp riktlinjer för god moral? Rolling Eyes

    Ingen faktiskt! När man studerade världsreligionerna, så har det visat sig att alla har haft i princip samma moraliska hållning i sitt fundament! Religionerna är baserade på människornas moraliska känsla för vad som är rätt och fel. Jag syftar inte på de religiösa institutionerna nu, utan på den folkligt förankrade religionen.

    Detta visar att alla människor har en form av universell moralisk hållning! I de sekulariserade samhällena har man försökt ta bort detta för att enbart basera samhället på en mindre mänsklig egenskap, som heter egoism.

    På detta sättet har vi omkullkastat vår moraliska grund, och ersatt den med konsumism och/eller auktoritära system med enkelriktad moral...

    Det som alltså behövs är ett fritt samhälle utan en toppstyrd ideologi, så att människorna kan få bli människor istället för konsumenter eller brickor i ett spel!

    Den strävan har under historiens gång haft ett namn: kommunism!
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Kakmonstret 2010-03-17, 00:40

    Kommunism kommer ALDRIG att fungera i ett samhälle med mer än 10 personer.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Strävan

    Inlägg  Secrist 2010-03-17, 00:40

    Den strävan har under historiens gång haft ett namn: kommunism!

    Och som slutat på samma sätt varje gång. Ett land i ekonomisk ruin, avsaknad av demokratiska och mänskliga rättigheter, ett folk i fattigdom och en politisk elit som lever i överflöd.

    Jag tror jag tackar nej till det.
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Kakmonstret 2010-03-17, 00:42

    Jag skulle vilja se en dokusåpa med ett gäng kommunister på en öde ö Smile

    Så kan man få se hur de klarar av att utveckla ett rättvist och solidariskt samhälle Smile

    Naturligtvis med massiv med hårda tester.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-17, 01:27

    Secrist skrev:Den strävan har under historiens gång haft ett namn: kommunism!

    Och som slutat på samma sätt varje gång. Ett land i ekonomisk ruin, avsaknad av demokratiska och mänskliga rättigheter, ett folk i fattigdom och en politisk elit som lever i överflöd.

    Jag tror jag tackar nej till det.

    Vad jag vet har experimenten inte ens startat...

    Men du har väl en annan historiebok än jag... Är den från Timbro? Wink
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Dao 2010-03-17, 01:28

    Kakmonstret skrev:Jag skulle vilja se en dokusåpa med ett gäng kommunister på en öde ö Smile

    Så kan man få se hur de klarar av att utveckla ett rättvist och solidariskt samhälle Smile

    Naturligtvis med massiv med hårda tester.

    Det skulle inte bli bra TV!

    TV vill ha konflikter, och då fungerar bara egoismen - som ju är grunden till nyliberalismen!

    Sponsored content


    Yttrandefriheten - Sida 8 Empty Sv: Yttrandefriheten

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 21:31