R.O.F.L 2015-05-18, 17:48
Infra skrev:Salafistsecrist och hans tillskyndare hade fel! ISIL är alls inte på
defensiven - tyvärr. Tvärtom tyck de leva i högönsklig välmåga
och alls inte fly hals över huvud som Salafistsecrist trimfatoriskt
utropade då slaget om Raqa utspelades sej. Tyvärr.
Och du Roffe: det är nog inte från turkarna hoten kommer utan
från ISIL. Tyvärr så kommer nog ISIL att inta den gamla kultursta-
den Palmyra. Men vad gör det egentligen nu, när USA tyvärr redan
förött mänsklighetens kulturarv från UR, Mesopotanien och tvåflods-
landet i övrigt.
Det enda som torde stå att ödelägga i Palmyra är nåt som påstås ha
varit Salomos tempel och några pelarkolonnerer längst nån antik kamel-
väg. Den gamla staden står övergiven och tom så varför inte låta ISIS
ta den? Några flykningströmmar lär inte bli resultatet i a f.http://bloggar.expressen.se/varldskollen/2015/05/18/vanta-lite-nu-var-inte-is-nyss-pa-retratt/
Med risk för foliehatt så är min högst arroganta uppfattning att ISIL är delvis en turkisk produkt. Man har konsekvent obstruerat peshmergekrigare att använda turkiskt territorium när slaget om Ayn-al arab (kobane) rasade.
Turkiet är lite som Israel. Inte ett skott har avfyrats från någon fraktion av terrorister mot Israel eller Turkiet. Vare sig dom kallar sig moderata, Al-qaida eller ISIS, ISIL, eller IS.
Man lever helt enkelt i en smutsig symbios.
Jag skulle gärna se att Formfoliet tar vid och utvecklar debatten ur ett geopolitiskt synsätt.
Det jag gärna vill att hen lyfter upp är gasledningar från gulfen genom Levanten till Turkiet.
Jag har inga direkta källor på detta förutom att Syrien står utanför det gigantiska gasprojekt som nu är aktuellt med Makedonien i fokus.
Den senaste tillkännagivandet av det ryska utrikesministeriet efter terroristattacken i Makedonien säger att oppositionen och icke-statliga organisationer i landet, inspirerade av västvärlden, försöker göra en så kallad färgrevolution. Så nu är det mer än uppenbart att allt detta som har hänt de senaste månaderna, den misslyckade kuppen, publiceringen av illegalt avlyssnat telefonlistor, protesterna och terroristattacken är en strategi skapas och stöds av oppositionen, Soros NGO`s, och några västmakterna för att Makedonien att dra sig ur turkiska Stream ryska gasledningen .http://orientalreview.org/2015/05/17/macedonian-media-turkish-stream-will-be-a-reality/