ericTheDog skrev: DirtyDog skrev: ericTheDog skrev:RUT/ROT är inte riktigt så enkelt att det är nollsummespel för staten. Om jag anlitar en hantverkare:
1. Jag måste jobba ihop extra högskattepengar som ligger utanför min normala budget. Pengar som jag annars troligen inte jobbat ihop, alternativt spenderat utomlands.
Jag är en låginkomsttagare som aldrig behövt arbeta ihop några "extra" högskattepengar för att få utnyttja rot-avdraget? Vilka droger går du på egentligen?
Vad du menar är kanske att man måste ha en månadsinkomst på mellan 24 000 och 26 000 kr före skatt för att kunna göra det MAXIMALA avdraget på 50 000 kronor?
Det blir knappast några "högskattepengar" (idiotuttryck!) på en sådan månadsinkomst. Det är ju först när din lön passerar 35 000 per månad som du får en högre beskattning.
ericTheDog skrev:2. Hantverkaren måste betala skatt och sociala avgifter på hela beloppet. Stora delar av de sociala avgifterna är inget annat än ren skatt, resten är i princip skatt det också.
Ja, varför skulle HANTVERKAREN få sänkt skatt på sina inkomster?
F.ö. är knappast HELA den sociala avgiften en skatt. Du betalar bl.a din pension, sjukförsäkring, föräldraförsäkring m.m. med dessa pengar. 10% brukar dock anses vara en REN beskattning även om åsikterna går isär.
Dessa skatter är dock ointressanta gällande RUT som är något mellan SLUTKUNDEN och staten.
ericTheDog skrev:3. Jag betalar moms på hela beloppet.
Till HANTVERKAREN, ja. Dock får du tillbaka MOMS på halva arbetskostnaden. Om arbetskostnaden är 20 000 så betalar du 25 000 till Hantverkaren och får tillbaka 12 500 från skattemyndigheten. Det kan löna sig om du läser på
INNAN du skriver.
ericTheDog skrev:4. Mitt skatteavdrag blir sedan hälften av den fakturerade arbetskostnaden. Det intressanta är dock att den urprungliga arbetskostnaden till mer än 50% utgjordes av skatt. Således tjänar staten på dessa jobb ändå.
Självklart TJÄNAR staten på ROT-jobben men knappast av den anledning som du antyder.
Du betalar onekligen moms på HALVA arbetskostnaden och inkomsterna från HANTVERKAREN till staten påverkas ju inte genom rot-avdragen. Varför skulle de göra det?
Om företaget fakturerar dig 20 000 plus moms så får de dra av momsen mot utgiftsmoms så momsen är ju ointressant för hanverkaren.
Om vi säger att de betalar in häften av sin inkomst i skatt (alltså 10 000:-) och skattemyndigheten sen betalar dessa 10 000:- PLUS moms till dig så uppstår förvisso frågan. HUR mycket har staten tjänat?
De fick 5 000:- i moms från dig samt 10 000 i skatt från företaget och betalade sen 12 500:- tillbaka till dig (alltså HÄLFTEN av vad du betalade).
Att de sen tvingas betala pension och annat till hantverkaren kanske saknar betydelse?
Den STÖRSTA vinsten för skattemyndigheten är att ingen vill betala svart för jobb som man kan få ROT- eller RUT-avdrag för. Och detta rör sig om gigantiska inkomstökningar för staten.
ericTheDog skrev:Det man egentligen åstakommer är en förhindring av exponentiell beskattning. D.v.s arbetaren betalar först en hysteriskt hög skatt på sin egen inkomst. Det lilla som blir kvar ska sedan användas till att köpa en hysteriskt hårt beskattad hantverkare. En orimlig konsekvens av vårt högskattesystem med skatt på skatt på skatt. Denna konsekvens mildras en aning av RUT/ROT.
Men med den synen på beskattning så borde vi väl få tillbaka hälften för den mat och andra konsumtionsvaror som vi köper också?
Du får ursäkta, men du framstår som aningen förvirrad? Men det kanske bara är jag som inte begriper vad du
EGENTLIGEN menar?
Keep digging!
1. Högskattepengar är när maginalskatten går upp till 50, eller rental 55 procent. En extraordinär renovering betalas såklar av en extraordinär inkomst (t.ex övertid).
Men skärp dig nu för helvete!
Marginalskatten styrs av din
ÅRSINKOMST och har inte ett SKIT med din övertid att göra.
"extraordinär renovering"?
Vad fan har detta med diskussionen att göra? Vi snackar vanliga rot- & rut-avdrag och du når
MAX-avdraget med en årsinkomst som ligger drygt 100 000:-
UNDER gränsen för högre marginalskatt. Vad fan är det som du inte begriper?
ericTheDog skrev:
2. Är det inte så att 10 procentenheter, och inte 10 procent de facto är ren beskattning. Dessutom utgör samtlig social avgift som betalas på inkomster över en viss gräns ren beskattning. Man brukar säga att vi får så mycket för våra skattepengar i Sverige. T.ex föräldraledighet, sjukening m.m m.m. Men om de sociala avgifter inte är någon skatt så kanman ju inte komma och påstå att vi får detta för våra skattepengar. Nog om detta.
9,88% av arbetsgivaravgiften utgörs av "Allmän löneavgift" vilket kan defineras som en REN beskattning.
De andra "skatterna/avgifterna" styr ju procentuellt din pension, sjukersättning, a-kassa osv så visst kan man med fog kalla det för avgift eftersom det inte fördelas jämt på alla skattebetalare. Ju mer du betalar i arbetsgivaravgift dessto mer får du ut om du hinner bli gammal, arbetslös, sjuk eller tar ut föräldraförsäkring. det har alltså en PERSONLIG koppling till DIN ersättning. Men precis som för andra försäkringar så blir avgiften till sjukförsäkringen bara en KOSTNAD om du aldrig blir sjuk. Samma sak är det med en stöldförsäkring på en bil som aldrig blir stulen.
ericTheDog skrev:
Jag tog upp dessa skatter för att påvisa att staten tar in mer pengar från hantverkaren än vad de betalar tillbaka till slutkunden i ROT. Då måste alla skatter med.
Men det begriper du väl att pengar som du betalar in för din framtida pension inte kan betalas ut till dina kunder?
Vem skall då finansiera din pension?
ericTheDog skrev:3. Men det är ju fundamentalt, helt självklart.
Men varför skrev du "Jag betalar moms på hela beloppet" när du faktiskt inte gör det idag? Du behöver bara betala in halva momsen för rot-berättigade arbeten.
ericTheDog skrev:4. Hantverkaren betalar in mer skatt än jag får tillbaka i ROT, av precis de anledningar jag beskriver.
Detta pga att hantverkarens avsättning till sin framtida pension, sjukförsäkring m.m. av dig räknas som skatt. Utan dessa inbetalningar så får han ju ingen pension att tala om eller sjukförsäkring för den delen utan får nöja sig med garantipension (Full garantipension är 7 030 kronor per månad).
Alltså är det väl inte HELT riktigt att beskriva det som en skatt då skatter normalt fördelas jämnt över befolkningen och knappast tar hänsyn till inkomster.
ericTheDog skrev:5. Den exponentiella effekten slår naturligtvis hårdare på arbete än på produkter (med en arbetskomponent inblandad till viss grad).
Sluta skriv som nån jävla idiotisk politiker och förklara i klartext vad du menar.
ericTheDog skrev:Om skatten är x och ska betalas 2 gånger så får man en beskattningsgrad av x upphöjt till 2 i hantverkarfallet utan ROT.
Ju högre skatt man har desto brutalare blir den exponentiella effekten.
Vem fan bryr sig om din "exponentiella effekt"?
En revisor som debiterar 3 000:- per timme betalar kanske betydligt mer i skatt än en städerska som debiterar 250:- per timme. Oavsett så måste städerskan jobba FLER timmar för att finansiera en hantverkare som debiterar 550:-/tim. Eller HUR?
Hon måste jobba bortåt 4 timmar och revisorn en halvtimme.
Är hans verklighet "brutalare" än hennes utan ROT?
Rot-avdraget gör att han kan minska sin arbetstid med 15 minuter och städerskan med 2 timmar. Därför är inte rot-avdraget något som diskriminerar de med lägre lön. Dock är det något som diskriminerar alla med höga skulder. De har förmodligen ränteavdrag som äter upp hela avdragsutrymmet och omöjliggör för dem att utnyttja rot-avdraget.
Låginkomsttagare som äger sina bostäder har ofta något gemensamt. De har höga skulder och kan därför inte utnyttja rut- och rot-avdragen. Sen kan du tjafsa hur mycket du vill om exponentiella effekter.