Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+4
Infra
lazy
Dao
F.I.S.T
8 posters

    privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för

    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för - Sida 2 Empty Sv: privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för

    Inlägg  ericTheDog 2013-12-30, 01:59

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Får jag samma eller bättre vård för samma vårdpeng ser jag inga problem med att den ene gör en förtjänst!

    om två handlare säljer samma bröd för exakt samma summa men den ene gör sig så stora omkostnader utan att det är skillnad blircdu då sur på den som gör föttjänst på btödet?


    eller anser du då att han ska sälja detta billigare och driva den andre i konkurs just för att han inte ska tjäna något?

    Varför måste JAG ge bort MINA PENGAR till rika spekulanter, bara för att det är OK för DIG???

    Det handlar INTE om BRÖD!!! Människor är ingen marknad!!!



    Nu börjar det bli intressant. Och därmed dags för dao att springa och gömma sig.

    Man kan ju tänka sig ett system där de som vill betala mer för ineffektiv kommunal vård får göra det. Medan vi som accepterar att en del av våra pengar går till spekulanter får en lägre skatt, eftersom våran vård kostar mindre.

    Ett annat alternativ är att även dao börjar respektera det vi demokratiskt kommit överens om. För mig känns det t.ex fel med 1000 kr i parkerngsavgift, men jag accepterar att reglerna är sådana.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för - Sida 2 Empty Sv: privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för

    Inlägg  Secrist 2013-12-30, 11:13

    Infra skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    Secrist skrev:De flesta fallen av vanvård sker på kommunala inrättningar. Vill du förbjuda de också?
    Länk? Källa?    

    Här får du en. Vill du ha fler?

    ”92 fall har vi kategoriserat som allvarliga systemfel i organisation, ledarskap och/eller personalkultur. Merparten av dessa vårdskandaler har skett inom äldreomsorgen. I de här 92 fallen ingår Socialstyrelsens jätterazzia 2010 då hela 67 boenden i 48 kommuner ertappades med att låsa in dementa utan tillsyn.

    85 procent av de 92 allvarliga vård­skandalerna har inträffat i den offentliga, kommunala vården. 15 procent hos privata vårdgivare. Det motsvarar andelen äldre- och handikappomsorg som drivs i offentlig respektive privat regi.”


    http://politikfakta.se/2013/02/mer-vanvard-i-kommunala-aldreboenden/
    Jag vill ha fler länkar.  Tänk på att lejonparten av all vård som förmedlas i Sverige
    förmedlas av kommunen. Dina löst utslängda sifferexempel måste ses mot den bakgrunden och alltså
    räknas om. För att kunna göra en sån beräkning så behövs pålitliga siffror om det %-uella förhållandet
    mellan privat och kommunal vård.
     

    Det står i texten.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för - Sida 2 Empty Sv: privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för

    Inlägg  Sniperace 2013-12-30, 12:01

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Får jag samma eller bättre vård för samma vårdpeng ser jag inga problem med att den ene gör en förtjänst!

    om två handlare säljer samma bröd för exakt samma summa men den ene gör sig så stora omkostnader utan att det är skillnad blircdu då sur på den som gör föttjänst på btödet?


    eller anser du då att han ska sälja detta billigare och driva den andre i konkurs just för att han inte ska tjäna något?

    Varför måste JAG ge bort MINA PENGAR till rika spekulanter, bara för att det är OK för DIG???

    Det handlar INTE om BRÖD!!! Människor är ingen marknad!!!
    så människor behöver inte bröd? (mat)

    Vad är problemet hos dig? avundsjuka att en del får vinst på bättre vård när båds har samma ersättningar.

    borde du inte istället ge dig på misskötseln av tilldelade medel?
    att se till att statliga och kommunal ger samma effektivitet som privata, för då innebär detta ju att de privata får mindre pwngar pga att denna styrs av vad de kommunala kostar.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för - Sida 2 Empty Sv: privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för

    Inlägg  Infra 2013-12-30, 13:20

    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:Vinstmaximering före människan, en MYCKET olycklig kombination! Det kan fungera under demokratisk kontroll inom handeln - men fan inte inom den del av den offentliga sektorn där man har hand om människor!

    Var god led i bevis att privat vård är sämre än kommunal.
    Bevis?! En barnunge listar lätt ut att går skattepengar
    till vård i stället för vinster så blir vården bättre per definition.
    Vad trodde du? Att två + två = 3?
     

    Tror du att kommuner alltid prioriterar äldreomsorgen när de lägger budget så är du mer än lovligt naiv.

    Den naive är du själv. Tror du inte en upphandling av privat vård budgeteras.
    Uppdraget går oftast till den billigaste entreprenören. Ett oskick. Billigt=sämre
    kvalitet /// dyrare=bättre kvalitet.        

    Eftersom den stora pengaslukaren är antal i bemanning så sparar man mest på att skära i
    personalstocken. Alltså gör man det. Pengar går först i dag. De måste räcka till vinst också.
    Detta tycks speciellt gälla privata vårdgivare. Om vinsten uteblir kan man lägga ner över
    en natt med miljardskulder. Konkursen får vi skattebetalare också bekosta över skattsedeln.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för - Sida 2 Empty Sv: privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för

    Inlägg  Secrist 2013-12-30, 14:50

    Infra skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:Vinstmaximering före människan, en MYCKET olycklig kombination! Det kan fungera under demokratisk kontroll inom handeln - men fan inte inom den del av den offentliga sektorn där man har hand om människor!

    Var god led i bevis att privat vård är sämre än kommunal.
    Bevis?! En barnunge listar lätt ut att går skattepengar
    till vård i stället för vinster så blir vården bättre per definition.
    Vad trodde du? Att två + två = 3?
     

    Tror du att kommuner alltid prioriterar äldreomsorgen när de lägger budget så är du mer än lovligt naiv.

    Den naive är du själv. Tror du inte en upphandling av privat vård budgeteras.
    Uppdraget går oftast till den billigaste entreprenören. Ett oskick. Billigt=sämre
    kvalitet /// dyrare=bättre kvalitet.        

    Eftersom den stora pengaslukaren är antal i bemanning så sparar man mest på att skära i
    personalstocken. Alltså gör man det. Pengar går först i dag. De måste räcka till vinst också.
    Detta tycks speciellt gälla privata vårdgivare. Om vinsten uteblir kan man lägga ner över
    en natt med miljardskulder. Konkursen får vi skattebetalare också bekosta över skattsedeln.

    Om kommunen enbart tittar på priset och inte bryr sig om något annat så gör kommunen fel.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för - Sida 2 Empty Sv: privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för

    Inlägg  Dao 2013-12-30, 15:27

    Sniperace skrev:så människor behöver inte bröd? (mat)

    Vad är problemet hos dig? avundsjuka att en del får vinst på bättre vård när båds har samma ersättningar.

    borde du inte istället ge dig på misskötseln av tilldelade medel?
    att se till att statliga och kommunal ger samma effektivitet som privata, för då innebär detta ju att de privata får mindre pwngar pga att denna styrs av vad de kommunala kostar.

    Jag har varit ganska TYDLIG vad som är mitt problem: Att skattepengar hamnar i skatteparadis, istället för verksamheterna inom den offentliga sektorn, samt den form av "vi och dom"-samhälle som detta leder till, med ökad glapp mellan de förfördelade och de som har sämre valmöjligheter.

    Bröd är en vara!

    Människor är ingen vara!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för - Sida 2 Empty Sv: privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för

    Inlägg  Sniperace 2013-12-30, 15:32

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:så människor behöver inte bröd? (mat)

    Vad är problemet hos dig? avundsjuka att en del får vinst på bättre vård när båds har samma ersättningar.

    borde du inte istället ge dig på misskötseln av tilldelade medel?
    att se till att statliga och kommunal ger samma effektivitet som privata, för då innebär detta ju att de privata får mindre pwngar pga att denna styrs av vad de kommunala kostar.

    Jag har varit ganska TYDLIG vad som är mitt problem: Att skattepengar hamnar i skatteparadis, istället för verksamheterna inom den offentliga sektorn, samt den form av "vi och dom"-samhälle som detta leder till, med ökad glapp mellan de förfördelade och de som har sämre valmöjligheter.

    Bröd är en vara!

    Människor är ingen vara!
    vård är en tjänstevara.

    så då behöver människor inte bröd? (mat)

    men här ser vi din syn på detta, vellre dålug vård med bortslösade pengar än bra vård där någon tjänar pengar......
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för - Sida 2 Empty Sv: privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för

    Inlägg  Dao 2013-12-30, 15:50

    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:så människor behöver inte bröd? (mat)

    Vad är problemet hos dig? avundsjuka att en del får vinst på bättre vård när båds har samma ersättningar.

    borde du inte istället ge dig på misskötseln av tilldelade medel?
    att se till att statliga och kommunal ger samma effektivitet som privata, för då innebär detta ju att de privata får mindre pwngar pga att denna styrs av vad de kommunala kostar.

    Jag har varit ganska TYDLIG vad som är mitt problem: Att skattepengar hamnar i skatteparadis, istället för verksamheterna inom den offentliga sektorn, samt den form av "vi och dom"-samhälle som detta leder till, med ökad glapp mellan de förfördelade och de som har sämre valmöjligheter.

    Bröd är en vara!

    Människor är ingen vara!
    vård är en tjänstevara.

    så då behöver människor inte bröd? (mat)

    men här ser vi din syn på detta, vellre dålug vård med bortslösade pengar än bra vård där någon tjänar pengar......

    Nej, människor är INGEN vara!

    Nej, hellre bra vård, där verksamheterna får det ekonomiska stöd de behöver för att vara just detta!

    Och jo, folk behöver mat, lilla du...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för - Sida 2 Empty Sv: privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för

    Inlägg  Sniperace 2013-12-30, 16:03

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:så människor behöver inte bröd? (mat)

    Vad är problemet hos dig? avundsjuka att en del får vinst på bättre vård när båds har samma ersättningar.

    borde du inte istället ge dig på misskötseln av tilldelade medel?
    att se till att statliga och kommunal ger samma effektivitet som privata, för då innebär detta ju att de privata får mindre pwngar pga att denna styrs av vad de kommunala kostar.

    Jag har varit ganska TYDLIG vad som är mitt problem: Att skattepengar hamnar i skatteparadis, istället för verksamheterna inom den offentliga sektorn, samt den form av "vi och dom"-samhälle som detta leder till, med ökad glapp mellan de förfördelade och de som har sämre valmöjligheter.

    Bröd är en vara!

    Människor är ingen vara!
    vård är en tjänstevara.

    så då behöver människor inte bröd? (mat)

    men här ser vi din syn på detta, vellre dålug vård med bortslösade pengar än bra vård där någon tjänar pengar......

    Nej, människor är INGEN vara!

    Nej, hellre bra vård, där verksamheterna får det ekonomiska stöd de behöver för att vara just detta!

    Och jo, folk behöver mat, lilla du...
    ja just det då måste du ju hata dem som tjänar pengar på människors livsnödvändiga behov.


    och du visar klart på att du hellre ser dyr dålig vård än att npgon ger en bra sådan för samma prng men tjänar pengar.

    vore det inte bättre om kommuerna sköter finanserna på rätt sätt. kan privata ge bra vård för samma peng blr väl kommunen kunna detta med?

    Ok kan dd utföra denna med förtjänst kan pengen sänkas till att gå jämt ut och sedan ge samma peng för oricat dådan. enkrlt
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för - Sida 2 Empty Sv: privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för

    Inlägg  Dao 2013-12-30, 16:21

    Sniperace skrev:ja just det då måste du ju hata dem som tjänar pengar på människors livsnödvändiga behov.


    och du visar klart på att du hellre ser dyr dålig vård än att npgon ger en bra sådan för samma prng men tjänar pengar.

    vore det inte bättre om kommuerna sköter finanserna på rätt sätt. kan privata ge bra vård för samma peng blr väl kommunen kunna detta med?

    Ok kan dd utföra denna med förtjänst kan pengen sänkas till att gå jämt ut och sedan ge samma peng för oricat dådan. enkrlt

    Ogillar inte du de som tjänar på andras nöd?

    Nej, jag vill ha BRA VÅRD - för ALLA!

    Vet inte varför du är så fixerad vid "privat eller kommunalt", för? Verksamheten får gärna vara privat, bara skattepengarna går till "brukarna" och verksamheten, och det inte finns en sorteringsmekanism!

    Sponsored content


    privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för - Sida 2 Empty Sv: privatiseringen inom vården fortsätter visa vad den går för

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 16:18