Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+4
redalert
Secrist
Vercingetorix
Dao
8 posters

    Den privata vården

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Den privata vården Empty Den privata vården

    Inlägg  Dao 2013-04-09, 20:27

    http://mobil.svd.se/c.jsp?cid=25967591&rssId&item=http%3A%2F%2Fwww.svd.se%2F%3Fservice%3Dmobile%26amp%3BarticleId%3D8066356%26amp%3Bnew%3Dtrue

    "Men att vinstutdelande vård har lika bra kvalitet som inte vinstutdelande vård är vad Nobelpristagaren Paul Krugman kallar en kackerlacksidé (cockroach idea): ett uppenbart felaktigt påstående som motbevisats men som ändå dyker upp igen och igen – som kackerlackor veckan efter saneringsmannens besök."

    "Privata sjukhus och universitet är not-for-profit (NFP; vinsten går tillbaka till verksamheten) eller for-profit (FP; vinsten går till ägarna). I Sverige är Ersta sjukhus NFP medan Sankt Görans och Simrishamns sjukhus är FP."

    "Tidskriften US News & World Report rangordnar sjukhus i USA efter kvalitet, bland annat efter dödlighet bland patienter med vanliga sjukdomar. Deras topplista omfattar 29 sjukhus varav 28 är NFP, ett delstatligt och inget enda FP. Ett jättefiasko för vinstutdelande vård! Personalen på FP-sjukhus sliter för att försöka mätta sina ägare, omättliga gökungar/”riskkapitalister”, ofta långt borta i ett skatteparadis."

    "Vinstkramarna ser sjukvården som ett penningmekano. De har fel. Sjukvården är rädda, lidande medmänniskor och deras empatiska, professionella vårdare. Men vanligtvis kloka politiker och ledarskribenter tappar huvudet när de kommer till vinst i vården. Min ungdoms testuggande marxister har ersatts av testuggande marknadsfundamentalister och deras kackerlacksidéer. Politiker prisar undermåliga, patientfientliga vårdformer som förlorat jämförelsematchen med otroliga 0-12! De som inte ändrar sig förtjänar att röstas bort vid nästa val."
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Vercingetorix 2013-04-09, 20:40

    Således borde samtliga kommunala skolor samt landstingsdrivna vårdinrättningar vara ljusår bättre än de privata dito.

    Så är det inte. I flera fall är det faktiskt tvärtom. Dessutom är undermålig vård/undervisning direkt kontraproduktivt för lönsamheten, så påståendet faller på sin egen orimlighet. Naturligtvis är sakförhållanden mera mångfacetterade än så, men tänker man bara lite längre än vad näsan räcker och plockar bort de ideologiska skygglapparna förstår man säkert sambanden bättre.

    Att dessutom extrapolera amerikansk sjukvård visavi den svenska är direkt oseriöst. Det vore som att dra paralleller mellan svensk demokrati/yttrandefrihet och kubansk.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Dao 2013-04-09, 20:47

    Vercingetorix skrev:Således borde samtliga kommunala skolor samt landstingsdrivna vårdinrättningar vara ljusår bättre än de privata dito.

    Så är det inte. I flera fall är det faktiskt tvärtom. Dessutom är undermålig vård/undervisning direkt kontraproduktivt för lönsamheten, så påståendet faller på sin egen orimlighet. Naturligtvis är sakförhållanden mera mångfacetterade än så, men tänker man bara lite längre än vad näsan räcker och plockar bort de ideologiska skygglapparna förstår man säkert sambanden bättre.

    Att dessutom extrapolera amerikansk sjukvård visavi den svenska är direkt oseriöst. Det vore som att dra paralleller mellan svensk demokrati/yttrandefrihet och kubansk.

    Och du menar att DU "tänker längre än näsan räcker"?

    Ja, studerar man företeelsen, vet man att allt har sitt pris. Bara för att vi ännu inte tvingas betala priset, betyder det inte att det är bra.

    Och jag tvivlar på att privata inrättningar är bättre. För skolor vet jag exempelvis, att de privata skolorna hittar vägar att exkludera svaga grupper, elever med extra stöd och liknande. Dessa tvingas därmed de kommunala skolorna ta hand om, för de kan inte välja. Detta påverkar givetvis statistiken också. Bara som ett av många exempel...

    Så jag tvivlar STARKT på att privata alternativ är bättre än kommunala/statliga i NÅGON del av den offentliga sektorn!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Den privata vården Empty Knas

    Inlägg  Secrist 2013-04-09, 20:49

    Så jag tvivlar STARKT på att privata alternativ är bättre än kommunala/statliga i NÅGON del av den offentliga sektorn!

    Vad du tror och inte tror är rätt ointressant. Det viktiga är väl vad verkligheten säger. Och den säger något annat.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Dao 2013-04-09, 20:50

    Secrist skrev:Så jag tvivlar STARKT på att privata alternativ är bättre än kommunala/statliga i NÅGON del av den offentliga sektorn!

    Vad du tror och inte tror är rätt ointressant. Det viktiga är väl vad verkligheten säger. Och den säger något annat.

    Speciellt om det är du som bestämmer vad som är "verkligheten"!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Secrist 2013-04-09, 20:53

    Dao skrev:
    Secrist skrev:Så jag tvivlar STARKT på att privata alternativ är bättre än kommunala/statliga i NÅGON del av den offentliga sektorn!

    Vad du tror och inte tror är rätt ointressant. Det viktiga är väl vad verkligheten säger. Och den säger något annat.

    Speciellt om det är du som bestämmer vad som är "verkligheten"!

    Eller Maria Wetterstrand. Hon ingick ju som bekant i det rödgröna samarbetet som du uppmanade folk att rösta på.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Dao 2013-04-09, 20:55

    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Så jag tvivlar STARKT på att privata alternativ är bättre än kommunala/statliga i NÅGON del av den offentliga sektorn!

    Vad du tror och inte tror är rätt ointressant. Det viktiga är väl vad verkligheten säger. Och den säger något annat.

    Speciellt om det är du som bestämmer vad som är "verkligheten"!

    Eller Maria Wetterstrand. Hon ingick ju som bekant i det rödgröna samarbetet som du uppmanade folk att rösta på.

    Så det är hennes fel att du är en fascist?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Secrist 2013-04-09, 20:57

    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Så jag tvivlar STARKT på att privata alternativ är bättre än kommunala/statliga i NÅGON del av den offentliga sektorn!

    Vad du tror och inte tror är rätt ointressant. Det viktiga är väl vad verkligheten säger. Och den säger något annat.

    Speciellt om det är du som bestämmer vad som är "verkligheten"!

    Eller Maria Wetterstrand. Hon ingick ju som bekant i det rödgröna samarbetet som du uppmanade folk att rösta på.

    Så det är hennes fel att du är en fascist?

    Hon håller inte med dig i din beskriving men du vill att vi ska rösta på de rödgröna för då blir allt bättre. Nu får du snart bestämma dig.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  redalert 2013-04-09, 21:24

    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Så jag tvivlar STARKT på att privata alternativ är bättre än kommunala/statliga i NÅGON del av den offentliga sektorn!

    Vad du tror och inte tror är rätt ointressant. Det viktiga är väl vad verkligheten säger. Och den säger något annat.

    Speciellt om det är du som bestämmer vad som är "verkligheten"!

    Eller Maria Wetterstrand. Hon ingick ju som bekant i det rödgröna samarbetet som du uppmanade folk att rösta på.

    Så det är hennes fel att du är en fascist?

    Nej dao det är du som är en röd fascist, PUKE! Mad
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Vercingetorix 2013-04-09, 21:51

    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Således borde samtliga kommunala skolor samt landstingsdrivna vårdinrättningar vara ljusår bättre än de privata dito.

    Så är det inte. I flera fall är det faktiskt tvärtom. Dessutom är undermålig vård/undervisning direkt kontraproduktivt för lönsamheten, så påståendet faller på sin egen orimlighet. Naturligtvis är sakförhållanden mera mångfacetterade än så, men tänker man bara lite längre än vad näsan räcker och plockar bort de ideologiska skygglapparna förstår man säkert sambanden bättre.

    Att dessutom extrapolera amerikansk sjukvård visavi den svenska är direkt oseriöst. Det vore som att dra paralleller mellan svensk demokrati/yttrandefrihet och kubansk.

    Och du menar att DU "tänker längre än näsan räcker"?

    Ja, studerar man företeelsen, vet man att allt har sitt pris. Bara för att vi ännu inte tvingas betala priset, betyder det inte att det är bra.

    Och jag tvivlar på att privata inrättningar är bättre. För skolor vet jag exempelvis, att de privata skolorna hittar vägar att exkludera svaga grupper, elever med extra stöd och liknande. Dessa tvingas därmed de kommunala skolorna ta hand om, för de kan inte välja. Detta påverkar givetvis statistiken också. Bara som ett av många exempel...

    Så jag tvivlar STARKT på att privata alternativ är bättre än kommunala/statliga i NÅGON del av den offentliga sektorn!

    Jag tänker kanske mer på vårdtagare och elever, samt stöder mig mera på de undersökningar som gjorts, snarare än krigsrubriker i kvällspressen och ideologisk plakatretorik. Den förhållningen tenderar att gynna eftertänksamheten och gör debatten en smula mera nyanserad.

    Och som någon antydde: vad du tvivlar på och vad sakförhållanden faktiskt är behöver inte vara ett och samma. I synnerhet som länken du stöder dig på inte ens avhandlar svenska förhållanden.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Infra 2013-04-09, 22:02

    redalert skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Så jag tvivlar STARKT på att privata alternativ är bättre än kommunala/statliga i NÅGON del av den offentliga sektorn!

    Vad du tror och inte tror är rätt ointressant. Det viktiga är väl vad verkligheten säger. Och den säger något annat.

    Speciellt om det är du som bestämmer vad som är "verkligheten"!

    Eller Maria Wetterstrand. Hon ingick ju som bekant i det rödgröna samarbetet som du uppmanade folk att rösta på.

    Så det är hennes fel att du är en fascist?

    Nej dao det är du som är en röd fascist, PUKE! Mad
    Jalla, jalla allesammans! BH debatterar!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  lazy 2013-04-09, 22:05

    Nästan helt o.t men jag gjorde för en tid sedan en test på en amerikansk sida om politisk tillhörighet, jag hamnade naturligtvis på Obamas sida vilken vänstern i Sverige gillar men som inte har det minsta med svensk vänster att göra.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Dao 2013-04-09, 22:07

    Vercingetorix skrev:Jag tänker kanske mer på vårdtagare och elever, samt stöder mig mera på de undersökningar som gjorts, snarare än krigsrubriker i kvällspressen och ideologisk plakatretorik. Den förhållningen tenderar att gynna eftertänksamheten och gör debatten en smula mera nyanserad.

    Och som någon antydde: vad du tvivlar på och vad sakförhållanden faktiskt är behöver inte vara ett och samma. I synnerhet som länken du stöder dig på inte ens avhandlar svenska förhållanden.

    Nyanserad blir sakfrågan, om man tar i beaktande av skillnaderna på alla de sätt mellan privat och icke-privat, samt i de olika former som tas upp i artikeln. Det finns privata skolor där ägarna INTE tar ut extrema vinster, utan låter pengarna gå till verksamheten också.

    Och länken tar visst upp svenska förhållanden, också!

    Vill man helt jämföra Sveriges privatiserande med något annat land, finns det bara ett enda med samma iver - Chile!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Dao 2013-04-09, 22:08

    lazy skrev:Nästan helt o.t men jag gjorde för en tid sedan en test på en amerikansk sida om politisk tillhörighet, jag hamnade naturligtvis på Obamas sida vilken vänstern i Sverige gillar men som inte har det minsta med svensk vänster att göra.

    Tror inte många vänster är överförtjusta i Obama. Att tycka han är bättre än föregångarna, är nog inte begränsat till vänsterfolk, direkt! Smile

    Och ja - det är OT!
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  redalert 2013-04-09, 22:08

    Infra skrev:
    redalert skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Så jag tvivlar STARKT på att privata alternativ är bättre än kommunala/statliga i NÅGON del av den offentliga sektorn!

    Vad du tror och inte tror är rätt ointressant. Det viktiga är väl vad verkligheten säger. Och den säger något annat.

    Speciellt om det är du som bestämmer vad som är "verkligheten"!

    Eller Maria Wetterstrand. Hon ingick ju som bekant i det rödgröna samarbetet som du uppmanade folk att rösta på.

    Så det är hennes fel att du är en fascist?

    Nej dao det är du som är en röd fascist, PUKE! Mad
    Jalla, jalla allesammans! BH debatterar!


    FUCK YOU ASSHOLE! Evil or Very Mad
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Den privata vården Empty Vård

    Inlägg  Secrist 2013-04-09, 22:25

    Betyder detta att Wetterstrand är klassförrädare eller vad?

    ”Vinstfrågan överdriven”
    Låt mig börja från början. Eller åtminstone en bit tillbaka. Som miljöpartist är jag nämligen delvis ansvarig för det som splittrat Socialdemokraternas kongress – och som även lär splittra Miljöpartiets kongress senare i vår. Det de kallar "vinst i välfärden".


    Förut drev kommun, landsting eller stat i princip all verksamhet inom vård, skola och omsorg. Var allt frid och fröjd? Nej, det fanns mycket missnöje och frustration, både hos anställda och medborgare.

    Enda möjligheten var att klaga till verksamhetschef, förvaltning, myndigheter, politiker eller medier. Valfriheten bestod i att rösta på någon annan i nästa val, kanske flera år bort i tiden. Den som hade riktigt gott om pengar kunde köpa sig ett privat alternativ, en privat läkare eller en privatskola. Valfriheten fanns för den som hade pengar.

    Jag kände människor då som kämpade för att få starta förskolor och skolor. De ville ge alternativ som var bättre för barnen än det kommunen erbjöd. Kommunen vägrade. Verksamheten var deras och skulle så förbli. Oavsett hur kritiserad eller undermålig den var. One size fits all.


    http://www.sydsvenskan.se/opinion/inpass/maria-wetterstrand/vinstfragan-overdriven/
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Vercingetorix 2013-04-10, 00:44

    Inneboende i all offentlig förvaltning finns ett starkt element av misshushållning. Helt eftersom det alltid är "andras pengar" som ska förvaltad. Något som aldrig kan tillåtas i den privata sfären. Därav möjligheter till vinstuttag geno effektiviseringar och rationaliseringar.
    Det är alltså inte vinstuttaget i den privata omsorgen som är problemet, utan misshushållningen i den offentliga.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Dao 2013-04-10, 01:02

    Vercingetorix skrev:Inneboende i all offentlig förvaltning finns ett starkt element av misshushållning. Helt eftersom det alltid är "andras pengar" som ska förvaltad. Något som aldrig kan tillåtas i den privata sfären. Därav möjligheter till vinstuttag geno effektiviseringar och rationaliseringar.
    Det är alltså inte vinstuttaget i den privata omsorgen som är problemet, utan misshushållningen i den offentliga.

    Låter lite som ideologiskt önsketänkande...

    Även i den privata sektorn handlar det om andras pengar! Det är ALLTID våra skattepengar det handlar om.

    Och vissa saker MÅSTE kosta, för att det skall bli bra.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  DirtyDog 2013-04-10, 01:53

    Dao skrev:"Men att vinstutdelande vård har lika bra kvalitet som inte vinstutdelande vård är vad Nobelpristagaren Paul Krugman kallar en kackerlacksidé (cockroach idea): ett uppenbart felaktigt påstående som motbevisats men som ändå dyker upp igen och igen – som kackerlackor veckan efter saneringsmannens besök."
    Det säger sig självt att vården inte kan bli BÄTTRE pga att man plockar BORT pengar från verksamheten. Inget privat företag blir heller bättre pga aktieutdelningar. Ju mer pengar som finns kvar i ett företag desto större rabatter kan de erbjuda sina kunder och därmed öka sin marknadsandel. Frågan är dock vad som skulle MOTIVERA ett företag att få FLER kunder om det endast innebär att kunderna får hela vinsten?
    Svaret blir rimligtvis INGET (även om någon kanske skulle hävda att STOLTHET är ett alternativt svar).

    Om INGET motiverar företaget att få FLER kunder så finns det givetvis heller inget som motiverar företaget att förbättra eller ens upprätthålla sin servicenivå till kunderna. Det spelar ju ingen som helst roll OM inte kunderna kan välja ett ANNAT alternativ som enligt dem ger en BÄTTRE service till samma kostnad.
    VARFÖR skulle något företag vilja STJÄLA kunder genom att erbjuda dem BÄTTRE service?
    Tja, om de får SAMMA ersättning från landstinget för patienterna och SAMTIDIGT kan ta ut en PRIVAT vinst från verksamheten så ökar deras motivation till att utföra FLER operationer och utöka sin kundbas. Detta kan givetvis ENDAST ske om kunderna av någon MÄRKLIG anledning väljer att gå till dem TROTS att de spenderar MINDRE pengar på dem (detta är ju en NÖDVÄNDIGHET för att kunna göra vinst).

    Allt hänger alltså på HUR man bedriver sin verksamhet (ur ekonomisk synvinkel) och vilken kvalité som man har på sin personal. Det borde alltså inte vara så lätt att konkurrera mot andra som INTE tar ut någon vinst. Gör man trots det vinst så är man bara att gratulera. Det kan endast betyda att konkurrenterna är URUSLA på att sköta sin ekonomi och behålla sin kundkrets. De får ju alla samma ersättning från landstingen (som köper alla uppdrag) så förutsättningarna är desamma och kostnaden för landstinget blir densamma. Det är dock endast företag som går med VINST som betalar någon skatt (om de inte lyckas fiffla bort den via utlandet på nåt sätt).

    Om Konsum gjorde allt rätt så skulle de sopa banan med alla konkurrenter men trots allt så gör det inte det. Varför är svårt att förstå. Betalar de bättre löner till sin personal? Ger de bättre service till kunderna? Varför finns det fortfarande kvar konkurrenter till dem? Kanske för att KUNDERNA fortfarande bestämmer? Sånt är givetvis farligt i en sann kommunists ögon. Folk vet ju inte sitt eget bästa. Tänk om alla butiker över en natt togs över av Konsum. Vilken LYCKA för alla kunder!!! NOT!!!!!!!!!!
    Dao skrev:"Tidskriften US News & World Report rangordnar sjukhus i USA efter kvalitet, bland annat efter dödlighet bland patienter med vanliga sjukdomar. Deras topplista omfattar 29 sjukhus varav 28 är NFP, ett delstatligt och inget enda FP. Ett jättefiasko för vinstutdelande vård!
    Lite svårt att bedöma en sån test då man inte känner till alla kriterier.
    Noterbart är dock att 28 av 29 sjukhus är PRIVATA och endast 1 är "Public".
    Lite märkligt då 20% av USA's sjukhus är statligt eller kommunalt ägda (vilket är lite fler än de som de som tar ut vinst). Att de privata sjukhus som återinvesterar alla vinster lyckas bättre än de som delar ut vinst till de som finansierat skiten är dock ingen direkt överraskning. Socialister är ju emot förekomsten av 28 av dessa 29 sjukhus. De vill ju inte ha privata alternativ alls även om det på sistone har accepterat dem så länge som de inte går med vinst.
    Dao skrev:Personalen på FP-sjukhus sliter för att försöka mätta sina ägare, omättliga gökungar/”riskkapitalister”, ofta långt borta i ett skatteparadis."
    Precis som alla stackare som jobbar på ICA alltså? Alla drömmer i hemlighet att få jobba på Konsum istället, eller hur? Neutral
    Dao skrev:"Vinstkramarna ser sjukvården som ett penningmekano. De har fel. Sjukvården är rädda, lidande medmänniskor och deras empatiska, professionella vårdare. Men vanligtvis kloka politiker och ledarskribenter tappar huvudet när de kommer till vinst i vården. Min ungdoms testuggande marxister har ersatts av testuggande marknadsfundamentalister och deras kackerlacksidéer. Politiker prisar undermåliga, patientfientliga vårdformer som förlorat jämförelsematchen med otroliga 0-12! De som inte ändrar sig förtjänar att röstas bort vid nästa val."
    Självklart så drivs ALLA vinstutdelande företag i VINSTSYFTE. Familjeföretag gör det givetvis också men de kan ju ta ut vinsten i form av lön om det skulle bli förbjudet med aktieutdelning.
    Men säg att du har ett privat sjukhus och förbjuds att ta ut någon vinst. Hur svårt är det inte att ÄNDÅ ta ut vinsten via en (eller flera) underleverantörer? Så har ju importerande företag agerat i evighet. Man kan ha ett inköpsbolag i utlandet som sköter inköpen och säljer vidare till den svenska verksamheten. Man kan då bestämma i vilket land som VINSTEN skall hamna. I detta fall behöver ju inte leverantören finnas i utlandet. Man kan låta en svågers firma sköta städningen av sjukhuset och betala ett överpris för detta. Möjligheterna är ju i praktiken oändliga. Så sker ju även inom landstingsägda, kommunala och statliga verksamheter med oärliga chefer.

    Det som är VIKTIGT är att det finns en KONKURRENSSITUATION mellan olika företag. Då kan de inte sko sig på verksamheten lika obekymrat.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Vercingetorix 2013-04-10, 01:57

    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Inneboende i all offentlig förvaltning finns ett starkt element av misshushållning. Helt eftersom det alltid är "andras pengar" som ska förvaltad. Något som aldrig kan tillåtas i den privata sfären. Därav möjligheter till vinstuttag geno effektiviseringar och rationaliseringar.
    Det är alltså inte vinstuttaget i den privata omsorgen som är problemet, utan misshushållningen i den offentliga.

    Låter lite som ideologiskt önsketänkande...

    Även i den privata sektorn handlar det om andras pengar! Det är ALLTID våra skattepengar det handlar om.

    Och vissa saker MÅSTE kosta, för att det skall bli bra.

    Nej, inom den privata sektorn handlar det om fakturerade belopp som i samma sekund som de betalas går från att vara skattemedel till privata medel. Ett köp, som vilket annat som helst. Dvs något helt annat än internfakturering inom det offentliga.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  DirtyDog 2013-04-10, 02:05

    Dao skrev:Och vissa saker MÅSTE kosta, för att det skall bli bra.
    Självklart, och det är kunden (i detta fall Landstinget) som bestämmer vad en blindtarmsoperation eller äldrevårdsplats SKALL kosta. För den som säljer tjänsten är det bara att acceptera vad landstinget är villiga att betala (vilket brukar motsvara vad det kostar dem att SJÄLVA utföra jobbet).
    En förutsättning för den som säljer tjänsten att tjäna pengar är alltså att göra något BILLIGARE än vad landstinget själva klarar av och SAMTIDIGT lyckas med att behålla personal och patienter.

    Om man kan anställa personal som presterar 20% mer för en extra kostnad av 10% så kommer man att lyckas med att göra vinst och personalen blir nöjd med att få en högre lön än tidigare då de kanske var 25% lönsammare än sina kolleger men ändå fick ut samma lön. Nu kan de äntligen känna att någon uppskattar att de är effektiva och dugliga. Likadant är det på ALLA privata företag. Där är det INDIVIDEN som påverkar sin lön och inte kollektivavtalet. Det påverkar endast deras minimilön. Wink
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  DirtyDog 2013-04-10, 02:24

    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Inneboende i all offentlig förvaltning finns ett starkt element av misshushållning. Helt eftersom det alltid är "andras pengar" som ska förvaltad. Något som aldrig kan tillåtas i den privata sfären. Därav möjligheter till vinstuttag geno effektiviseringar och rationaliseringar.
    Det är alltså inte vinstuttaget i den privata omsorgen som är problemet, utan misshushållningen i den offentliga.

    Låter lite som ideologiskt önsketänkande...

    Även i den privata sektorn handlar det om andras pengar! Det är ALLTID våra skattepengar det handlar om.

    Och vissa saker MÅSTE kosta, för att det skall bli bra.

    Nej, inom den privata sektorn handlar det om fakturerade belopp som i samma sekund som de betalas går från att vara skattemedel till privata medel. Ett köp, som vilket annat som helst. Dvs något helt annat än internfakturering inom det offentliga.
    Det är denna självklara verklighet som vänstern inte begriper.
    Om kommunen har en avdelning som skottar snö på vintern och klipper gräsmattor på sommaren så har de en FAST månadskostnad för denna personal OAVSETT om det snöar (eller om gräset växer).
    Om kommunen avvecklar denna verksamhet (gubbarna gick i pension) så kanske de anlitar ett privat företag till att utföra samma tjänst för 80% av vad det kostade dem tidigare. Det privata företaget som redan har all utrustning då de redan utför dessa tjänster åt några privata företag behöver bara anställa två killar till för att klara av jobbet som kommunen skötte med 5 gubbar.
    Kommunen är glada som nu sparar 20% av årskostnaden och företaget är glada som nu får bättre nyttjandegrad på sina maskiner och sin personal.
    Medborgare Dao är dock inte glad. Han har hört rykten om att företaget går med vinst. Vinst tack vare pengar som kommer från skatter!!!!
    Fast det är ju inte "vård, skola, omsorg" säger en annan vänstertomte. Jo, men ändå säger Dao, det är ju ändå våra skattepengar.

    Det lustiga är dock att det faktiskt inte är någon skillnad på pengar som går till vård, skola och omsorg jämfört med pengar som går till kommunens andra utgifter (som t.ex snöskottning). Det är EXAKT samma sorts pengar och de kommer från samma skattebetalare. Man frågar sig hur något idiot kan göra skillnad på dem?
    Pengar som skall gå till de sjuka, har de möjligtvis en annan färg eller ett annat värde än de pengar som går till nåt annat? Rolling Eyes

    ALLA pengar är ju VÅRA skattepengar!!!
    Fast de ÄR ju inte det i det ögonblick som myndigheten köpt en tjänst eller vara för dem. Då har de UPPHÖRT att vara skattepengar och övergått till att bli UTGIFTER.

    Hur kan man göra skillnad på en utgift till företag A på 1 000:- eller till företag B på 1 000:- ?
    Har det någon sexuell betydelse ifall företag B delar ut vinst och företag A går med förlust?

    Huvudsaken är väl att vi skattebetalare får den TJÄNST som vi har betalt 1 000:- för ????? Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

    Självklart är det MYNDIGHETENS ansvar att se till att tjänsten man köper uppfyller alla krav man ställer.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  DirtyDog 2013-04-10, 15:15

    Nå Dao (och alla andra vänstertomtar)!

    Vems pengar ÄR det som privata företag förfogar över? Är det deras egna pengar (som de förtjänat enligt avtal) eller är det skattebetalarnas pengar?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Dao 2013-04-10, 16:45

    DirtyDog skrev:Nå Dao (och alla andra vänstertomtar)!

    Vems pengar ÄR det som privata företag förfogar över? Är det deras egna pengar (som de förtjänat enligt avtal) eller är det skattebetalarnas pengar?

    Privata företag i allmänhet tjänar pengar i en marknad. Privata företag i den offentliga sektorn har enbart skattepengar! Där finns ingen marknad!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Secrist 2013-04-10, 18:09

    Dao skrev:
    DirtyDog skrev:Nå Dao (och alla andra vänstertomtar)!

    Vems pengar ÄR det som privata företag förfogar över? Är det deras egna pengar (som de förtjänat enligt avtal) eller är det skattebetalarnas pengar?

    Privata företag i allmänhet tjänar pengar i en marknad. Privata företag i den offentliga sektorn har enbart skattepengar! Där finns ingen marknad!

    Det finns inga kommunala pizzerior. Privata aktörer som jobbar mot stat och kommun finns överallt. I alla sektorer.

    Sponsored content


    Den privata vården Empty Sv: Den privata vården

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-09, 21:04