DirtyDog 2013-04-10, 21:35
Dao skrev:Med "offentliga sektorn" menade jag omsorgen generellt. Trodde detta var underförstått, eftersom det är det vi här diskuterar!
Varför begränsa "offentlig sektor" till omsorgen?
Stockholm lokaltrafik är ju lika mycket offentlig sektor som Sophiahemmet. Det är ju landstinget som lejer ut verksamheten åt privata entreprenörer. Samma sak är det med alla privata tandläkare, massörer, naprapater, fotvård, snöröjare, armén och liknande.
Skatter finansierar byggnation av alla vägar men de allra flesta som utför dessa arbeten är privatanställda. Hur i helvete kan man göra skillnad på dessa skattepengar och de som går till andra privata företag som sysslar med omsorg. Privat hemtjänst sysslar ju med omsorg precis som alla privatläkare och alla får ju sina inkomster via skatter. Samma sak gäller alla privata dagmammor/daghem och liknande. De utför en tjänst och får betalt för denna. Huruvida de går med vinst hänger ju på hur stora utgifter och löner som de har.
Dao skrev:Det finns en privat sektor som håller på med detta, men deras "inkomst" kommer enbart från våra skatter. Dessa inbegriper jag i termen.
Det var vad jag menade!
Ja, dessa privata företag finns ju överallt men hur man kan göra skillnad på skattepengar som betalar deras tjänster är fullständigt obegripligt. ALLT är ju skattefinansierat och detta pga att staten vill ha kontroll så att samtliga medborgare får rätt att erhålla dessa tjänster. Det är själva syftet.
De som gnäller mest om "våra skattepengar går till vinster" är de som överhuvudtaget inte är netto-skatte-betalare (vilket innebär att de erhåller mer i form av bidrag och subventioner än de betalar i skatt).
Detta är väldigt stora delar av befolkningen. Även sådana som jobbar minst halvtid.