Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


4 posters

    Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Secrist 2013-11-07, 00:49

    Då var det dags igen. Kanske dags att vi börjar likadant mot ryssarna.

    Ryska bombflyg gjorde offensiva övningar vid Ölands södra udde i förra veckan rapporterar SVT. Under en timme genomfördes anfallsövningar mot Sverige, Polen och Baltikum av fem ryska plan, varav två bombplan.

    – Jag tror att syftet var att öva det strategiska bombflyget, att genomföra olika typer av anfall, och det är inte omöjligt att de också ville markera rysk närvaro i södra Östersjön, säger Anders Persson, tillförordnad flygtaktisk chef vid Försvarsmakten till SVT.

    Vid övningen skickade försvaret upp två svenska Jas-plan för att markera närvaro. Det gjordes inte när Ryssland gjorde en liknande övning i närheten av Gotska Sandön i våras.


    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17796908.ab
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Dao 2013-11-07, 00:51

    Så länge vi låter Nato öva I Sverige, lär Ryssland öva MOT Sverige!

    Ingen speciellt komplicerad ekvation...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Secrist 2013-11-07, 01:02

    Dao skrev:Så länge vi låter Nato öva I Sverige, lär Ryssland öva MOT Sverige!

    Ingen speciellt komplicerad ekvation...
    Det var mycket värre under kalla kriget trots att vårt samarbete med NATO inte alls var så nära som idag.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Dao 2013-11-07, 01:15

    Secrist skrev:
    Dao skrev:Så länge vi låter Nato öva I Sverige, lär Ryssland öva MOT Sverige!

    Ingen speciellt komplicerad ekvation...
    Det var mycket värre under kalla kriget trots att vårt samarbete med NATO inte alls var så nära som idag.
    Ja, historielös har du varit många gånger! Very Happy
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Secrist 2013-11-07, 08:59

    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:Så länge vi låter Nato öva I Sverige, lär Ryssland öva MOT Sverige!

    Ingen speciellt komplicerad ekvation...
    Det var mycket värre under kalla kriget trots att vårt samarbete med NATO inte alls var så nära som idag.
    Ja, historielös har du varit många gånger! Very Happy
    Säger han som tror att Sveriges historia började på 1800-talet.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Dao 2013-11-07, 14:33

    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:Så länge vi låter Nato öva I Sverige, lär Ryssland öva MOT Sverige!

    Ingen speciellt komplicerad ekvation...
    Det var mycket värre under kalla kriget trots att vårt samarbete med NATO inte alls var så nära som idag.
    Ja, historielös har du varit många gånger! Very Happy
    Säger han som tror att Sveriges historia började på 1800-talet.
    Vilket jag inte tror, vilket i sin tur säger en hel del om hur du fungerar.

    Däremot är det idag allmänt känt att Sveriges samarbete med USA under kalla kriget var väl utvecklat, vilket givetvis även Sovjet kände till.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Sniperace 2013-11-07, 14:36

    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:Så länge vi låter Nato öva I Sverige, lär Ryssland öva MOT Sverige!

    Ingen speciellt komplicerad ekvation...
    Det var mycket värre under kalla kriget trots att vårt samarbete med NATO inte alls var så nära som idag.
    Ja, historielös har du varit många gånger! Very Happy
    Säger han som tror att Sveriges historia började på 1800-talet.
    Vilket jag inte tror, vilket i sin tur säger en hel del om hur du fungerar.

    Däremot är det idag allmänt känt att Sveriges samarbete med USA under kalla kriget var väl utvecklat, vilket givetvis även Sovjet kände till.
    men det var väl bra, sovjet var ju en förtryckardiktaur!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Dao 2013-11-07, 14:43

    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:Så länge vi låter Nato öva I Sverige, lär Ryssland öva MOT Sverige!

    Ingen speciellt komplicerad ekvation...
    Det var mycket värre under kalla kriget trots att vårt samarbete med NATO inte alls var så nära som idag.
    Ja, historielös har du varit många gånger! Very Happy
    Säger han som tror att Sveriges historia började på 1800-talet.
    Vilket jag inte tror, vilket i sin tur säger en hel del om hur du fungerar.

    Däremot är det idag allmänt känt att Sveriges samarbete med USA under kalla kriget var väl utvecklat, vilket givetvis även Sovjet kände till.
    men det var väl bra, sovjet var ju en förtryckardiktaur!
    Bra eller dåligt. Bra att även du kunde markera att Secrist hade fel i sitt påstående!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Sniperace 2013-11-07, 15:28

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:Så länge vi låter Nato öva I Sverige, lär Ryssland öva MOT Sverige!

    Ingen speciellt komplicerad ekvation...
    Det var mycket värre under kalla kriget trots att vårt samarbete med NATO inte alls var så nära som idag.
    Ja, historielös har du varit många gånger! Very Happy
    Säger han som tror att Sveriges historia började på 1800-talet.
    Vilket jag inte tror, vilket i sin tur säger en hel del om hur du fungerar.

    Däremot är det idag allmänt känt att Sveriges samarbete med USA under kalla kriget var väl utvecklat, vilket givetvis även Sovjet kände till.
    men det var väl bra, sovjet var ju en förtryckardiktaur!
    Bra eller dåligt. Bra att även du kunde markera att Secrist hade fel i sitt påstående!
    Men nu tyckte ju den svenska vänstern INTE om detta, de stödde ju sovjet och ville att Sverigen skulle samarbeta med denna förtryckarstat eftersom den ju var kommunistisk Smile

    Det är tur att dessa aldrig fått makt och alltid hållits från denna, både då och idag
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Dao 2013-11-07, 15:52

    Sniperace skrev:Men nu tyckte ju den svenska vänstern INTE om detta, de stödde ju sovjet och ville att Sverigen skulle samarbeta med denna förtryckarstat eftersom den ju var kommunistisk Smile

    Det är tur att dessa aldrig fått makt och alltid hållits från denna, både då och idag
    Det hade varit enklare om du inte hade sovit under dina historielektioner! Very Happy
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Sniperace 2013-11-07, 16:03

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Men nu tyckte ju den svenska vänstern INTE om detta, de stödde ju sovjet och ville att Sverigen skulle samarbeta med denna förtryckarstat eftersom den ju var kommunistisk Smile

    Det är tur att dessa aldrig fått makt och alltid hållits från denna, både då och idag
    Det hade varit enklare om du inte hade sovit under dina historielektioner! Very Happy
    så historielektionerna skulle lärt ut att de svenska kommunisterna haft makt i sverige? *asg*
    eller skulle det vara att sovjetunionen var ett arbetarparadis och eftersträvansvärt som de svenska kommunisterna länge påstod?

    du har nog en annan historiebok då, kan det möjligen vara så att det är en ärkekommunistisk skola skild från staten du gått på? *asg*

    Och nej, jag som inte på historielektionerna, jag hade mycket bra betyg under hela min skoltid
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Dao 2013-11-07, 16:10

    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Men nu tyckte ju den svenska vänstern INTE om detta, de stödde ju sovjet och ville att Sverigen skulle samarbeta med denna förtryckarstat eftersom den ju var kommunistisk Smile

    Det är tur att dessa aldrig fått makt och alltid hållits från denna, både då och idag
    Det hade varit enklare om du inte hade sovit under dina historielektioner! Very Happy
    så historielektionerna skulle lärt ut att de svenska kommunisterna haft makt i sverige? *asg*
    eller skulle det vara att sovjetunionen var ett arbetarparadis och eftersträvansvärt som de svenska kommunisterna länge påstod?

    du har nog en annan historiebok då, kan det möjligen vara så att det är en ärkekommunistisk skola skild från staten du gått på? *asg*

    Och nej, jag som inte på historielektionerna, jag hade mycket bra betyg under hela min skoltid
    Bevisar bara att betyg inte säger speciellt mycket om kunskap...

    Nej, historieböckerna var mer anpassade till din syn på Sovjetunionen, som ett groteskt hemskt monster. Idag börjar historievetenskapen komma ifatt och visar att det inte var riktigt så enkelt.

    Nej, jag syftade mer på din bild av "vänstern"!

    Att ständigt upprepa en ensidig och extremt negativ bild av denna "vänster", visar inte att du var vaken under lektionerna i skolan.

    Och samarbete med förtryckare, är knappast något som någon av högern skall ta upp, innan ni städat framför er egen dörr...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Sniperace 2013-11-07, 16:20

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Men nu tyckte ju den svenska vänstern INTE om detta, de stödde ju sovjet och ville att Sverigen skulle samarbeta med denna förtryckarstat eftersom den ju var kommunistisk Smile

    Det är tur att dessa aldrig fått makt och alltid hållits från denna, både då och idag
    Det hade varit enklare om du inte hade sovit under dina historielektioner! Very Happy
    så historielektionerna skulle lärt ut att de svenska kommunisterna haft makt i sverige? *asg*
    eller skulle det vara att sovjetunionen var ett arbetarparadis och eftersträvansvärt som de svenska kommunisterna länge påstod?

    du har nog en annan historiebok då, kan det möjligen vara så att det är en ärkekommunistisk skola skild från staten du gått på? *asg*

    Och nej, jag som inte på historielektionerna, jag hade mycket bra betyg under hela min skoltid
    Bevisar bara att betyg inte säger speciellt mycket om kunskap...

    Nej, historieböckerna var mer anpassade till din syn på Sovjetunionen, som ett groteskt hemskt monster. Idag börjar historievetenskapen komma ifatt och visar att det inte var riktigt så enkelt.

    Nej, jag syftade mer på din bild av "vänstern"!

    Att ständigt upprepa en ensidig och extremt negativ bild av denna "vänster", visar inte att du var vaken under lektionerna i skolan.

    Och samarbete med förtryckare, är knappast något som någon av högern skall ta upp, innan ni städat framför er egen dörr...
    Jasså, det var inte så dåligt i Sovjet, det var självfallet inget förtryck och de gjorde bara vad de behövde? *asg*

    du, jag var faktiskt i Sovjet i mitten på sjuttiotalet och vet hur det var där, jag träffade många människor där och fick berättat mycket för mig.

    Och sanningen är att de svenska kommunisterna stödde denna förtryckarregim.

    Så nu är det så att de svenska kommunisterna alltid hållits från regeringsmakt, och försök att ta med dessa har genast straffat sig, SÅ ALDRIG MAKT TILL dessa tack och lov.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Secrist 2013-11-07, 19:27

    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:Så länge vi låter Nato öva I Sverige, lär Ryssland öva MOT Sverige!

    Ingen speciellt komplicerad ekvation...
    Det var mycket värre under kalla kriget trots att vårt samarbete med NATO inte alls var så nära som idag.
    Ja, historielös har du varit många gånger! Very Happy
    Säger han som tror att Sveriges historia började på 1800-talet.
    Vilket jag inte tror, vilket i sin tur säger en hel del om hur du fungerar.

    Däremot är det idag allmänt känt att Sveriges samarbete med USA under kalla kriget var väl utvecklat, vilket givetvis även Sovjet kände till.
    Det är inte detsamma som att de övade med NATO. Men hade det smällt så fanns det givetvis ett samarbete för vad som skulle hända och hur Sverige skulle agera i händelse av krig. För vi sade tack men nej tack till din kommunism. Men samarbetet idag är av en helt annan art. Läs nåt annat än Proletären så slipper du framstå som så okunnig hela tiden.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  redalert 2013-11-07, 19:37

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Men nu tyckte ju den svenska vänstern INTE om detta, de stödde ju sovjet och ville att Sverigen skulle samarbeta med denna förtryckarstat eftersom den ju var kommunistisk Smile

    Det är tur att dessa aldrig fått makt och alltid hållits från denna, både då och idag
    Det hade varit enklare om du inte hade sovit under dina historielektioner! Very Happy
    så historielektionerna skulle lärt ut att de svenska kommunisterna haft makt i sverige? *asg*
    eller skulle det vara att sovjetunionen var ett arbetarparadis och eftersträvansvärt som de svenska kommunisterna länge påstod?

    du har nog en annan historiebok då, kan det möjligen vara så att det är en ärkekommunistisk skola skild från staten du gått på? *asg*

    Och nej, jag som inte på historielektionerna, jag hade mycket bra betyg under hela min skoltid
    Bevisar bara att betyg inte säger speciellt mycket om kunskap...

    Nej, historieböckerna var mer anpassade till din syn på Sovjetunionen, som ett groteskt hemskt monster. Idag börjar historievetenskapen komma ifatt och visar att det inte var riktigt så enkelt.

    Nej, jag syftade mer på din bild av "vänstern"!

    Att ständigt upprepa en ensidig och extremt negativ bild av denna "vänster", visar inte att du var vaken under lektionerna i skolan.

    Och samarbete med förtryckare, är knappast något som någon av högern skall ta upp, innan ni städat framför er egen dörr...
    *fniss* *flin* *asgarv* lol! 
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Dao 2013-11-07, 21:36

    Sniperace skrev:Jasså, det var inte så dåligt i Sovjet, det var självfallet inget förtryck och de gjorde bara vad de behövde? *asg*
    Jo, det var ett fruktansvärt förtryck där. Det jag menade är att numera har forskare nyanserat bilden lite mer, från den svartvita bild som "kommunisthatarna" bestämt skall vara "sanningen". Det är en hel del amerikanska historiker vi kan tacka för detta.

    Sniperace skrev:du, jag var faktiskt i Sovjet i mitten på sjuttiotalet och vet hur det var där, jag träffade många människor där och fick berättat mycket för mig.
    Ja, då "vet" du ju allt! Very Happy

    Nu fanns det ju många andra som varit i Sovjet och som sett en hel del saker, och allas erfarenheter var inte nattsvarta.

    Jag har besökt USA. Innebär det att jag vet allt om DET landet, därmed?


    Sniperace skrev:Och sanningen är att de svenska kommunisterna stödde denna förtryckarregim.
    Det stämmer delvis. Under mellankrigstiden var stödet till och med ganska stort. Men det minskade allt eftersom. Mestadels var det bara ett fåtal...

    Antagligen procentuellt lika många som från högern "stödde" Hitler och hans anhang, när det bekom sig.


    Sniperace skrev:Så nu är det så att de svenska kommunisterna alltid hållits från regeringsmakt, och försök att ta med dessa har genast straffat sig, SÅ ALDRIG MAKT TILL dessa tack och lov.
    Det har bara försökts en gång, och det var förra valet. Känslan har varit ganska ömsesidig från både V och S, mestadels...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Dao 2013-11-07, 21:39

    Secrist skrev:Det är inte detsamma som att de övade med NATO. Men hade det smällt så fanns det givetvis ett samarbete för vad som skulle hända och hur Sverige skulle agera i händelse av krig. För vi sade tack men nej tack till din kommunism. Men samarbetet idag är av en helt annan art. Läs nåt annat än Proletären så slipper du framstå som så okunnig hela tiden.
    Samarbetet såg annorlundare ut då, det stämmer. Det var hemligt för ingen - utom de svenska medborgarna!

    Ja, samarbetet är av en annan art idag. Framför allt är den ÖPPEN.

    Det jag menade ovan är att Ryssland med stor sannolikhet är medveten om Sveriges del i en eventuell hotbild ur deras synvinkel!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Sniperace 2013-11-07, 21:51

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:Jasså, det var inte så dåligt i Sovjet, det var självfallet inget förtryck och de gjorde bara vad de behövde? *asg*
    Jo, det var ett fruktansvärt förtryck där. Det jag menade är att numera har forskare nyanserat  bilden lite mer, från den svartvita bild som "kommunisthatarna" bestämt skall vara "sanningen". Det är en hel del amerikanska historiker vi kan tacka för detta.

    Sniperace skrev:du, jag var faktiskt i Sovjet i mitten på sjuttiotalet och vet hur det var där, jag träffade många människor där och fick berättat mycket för mig.
    Ja, då "vet" du ju allt! Very Happy

    Nu fanns det ju många andra som varit i Sovjet och som sett en hel del saker, och allas erfarenheter var inte nattsvarta.

    Jag har besökt USA. Innebär det att jag vet allt om DET landet, därmed?


    Sniperace skrev:Och sanningen är att de svenska kommunisterna stödde denna förtryckarregim.
    Det stämmer delvis. Under mellankrigstiden var stödet till och med ganska stort. Men det minskade allt eftersom. Mestadels var det bara ett fåtal...

    Antagligen procentuellt lika många som från högern "stödde" Hitler och hans anhang, när det bekom sig.


    Sniperace skrev:Så nu är det så att de svenska kommunisterna alltid hållits från regeringsmakt, och försök att ta med dessa har genast straffat sig, SÅ ALDRIG MAKT TILL dessa tack och lov.
    Det har bara försökts en gång, och det var förra valet. Känslan har varit ganska ömsesidig från både V och S, mestadels...
    så det VAR fruktansvärt, men inte sååå fruktansvärt? Wink

    bara ett fåtal?
    och ändå var det partistyrelsens officiella linje?
    var det inte demokratiskt i partiet så att en topp bestämde över huvudet på dess medlemmar?

    Njaeee, det var nog en majoritet av vänsterns medlemmar, annars skulle det knappast varit partiets linje eller hur?

    eller var det så att det inte var någon demokrati i det svenska kommunistpartiet? Smile
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Dao 2013-11-07, 22:01

    Sniperace skrev:så det VAR fruktansvärt, men inte sååå fruktansvärt? Wink
    Inte så som den antikommunistiska propagandan lade fram det!

    Sniperace skrev:bara ett fåtal?
    och ändå var det partistyrelsens officiella linje?
    var det inte demokratiskt i partiet så att en topp bestämde över huvudet på dess medlemmar?
    Inte riktigt korrekt. En öppenhet gentemot Sovjet möjligen men knappast genuint samarbete. Även USA hade en öppenhet med Sovjet, vid den tiden. De samarbetade ganska rejält med att dela upp tredje världen mellan sig.

    Sniperace skrev:Njaeee, det var nog en majoritet av vänsterns medlemmar, annars skulle det knappast varit partiets linje eller hur?
    Inte det DU hävdar, och inte V. Däremot fanns det mindre partier längre vänsterut som kunde ha en sådan inställning. Men de hade å andra sidan inte speciellt många medlemmar.

    Sniperace skrev:eller var det så att det inte var någon demokrati i det svenska kommunistpartiet? Smile
    Den var nog mer utvecklad än i ex. moderaterna, där det var väntat att man skulle följa "ledaren" i sann högertradition...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Sniperace 2013-11-07, 22:05

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:så det VAR fruktansvärt, men inte sååå fruktansvärt? Wink
    Inte så som den antikommunistiska propagandan lade fram det!

    Sniperace skrev:bara ett fåtal?
    och ändå var det partistyrelsens officiella linje?
    var det inte demokratiskt i partiet så att en topp bestämde över huvudet på dess medlemmar?
    Inte riktigt korrekt. En öppenhet gentemot Sovjet möjligen men knappast genuint samarbete. Även USA hade en öppenhet med Sovjet, vid den tiden. De samarbetade ganska rejält med att dela upp tredje världen mellan sig.

    Sniperace skrev:Njaeee, det var nog en majoritet av vänsterns medlemmar, annars skulle det knappast varit partiets linje eller hur?
    Inte det DU hävdar, och inte V. Däremot fanns det mindre partier längre vänsterut som kunde ha en sådan inställning. Men de hade å andra sidan inte speciellt många medlemmar.

    Sniperace skrev:eller var det så att det inte var någon demokrati i det svenska kommunistpartiet? Smile
    Den var nog mer utvecklad än i ex. moderaterna, där det var väntat att man skulle följa "ledaren" i sann högertradition...
    fniss fniss, just V fd vpk fd fd osv var alla väldigt sovjettrogna, i en partilinje där de stödde sovjet i allt, där sovjets våld och förtryck ansågs som nödvändigt i kampen mot kapitalisterna osv osv
    det var nödvändigt att hålla satellitstaterna i hårda tyglar osvosv.

    se bara alla uttalande Ohly som var partiledare gjorde, riktigt skrämmande att dub försvarar allt det och försöker förminska det.

    Sovjeterna var inte ett dugg bättre än nazisterna, ochy stod för fruktansvärda grymheter och så mycket död...
    jag sägar bara fy faaan att du försvarar och förminskar detta
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Dao 2013-11-07, 22:19

    Sniperace skrev:fniss fniss, just V fd vpk fd fd osv var alla väldigt sovjettrogna, i en partilinje där de stödde sovjet i allt, där sovjets våld och förtryck ansågs som nödvändigt i kampen mot kapitalisterna osv osv
    det var nödvändigt att hålla satellitstaterna i hårda tyglar osvosv.

    se bara alla uttalande Ohly som var partiledare gjorde, riktigt skrämmande att dub försvarar allt det och försöker förminska det.

    Sovjeterna var inte ett dugg bättre än nazisterna, ochy stod för fruktansvärda grymheter och så mycket död...
    jag sägar bara fy faaan att du försvarar och förminskar detta
    Nu finns ju allt liksom dokumenterat. Och givetvis har de gjort flera sådana misstag, men inte lika enkelspårigt som du vill få det till!

    Vare sig försvarar eller förminskar något. Talar bara om hur det var!

    Ja, sovjet under Stalin var inte bättre än under högerns motsvarighet Hitler!

    När skall HÖGERN ta till sig SIN historia, på samma sätt som vänstern förväntas göra med sin?

    Är det inte dags att ni gör upp med ert förflutna nån gång, istället för att antingen radera ut det i er historiebeskrivning, eller skylla på andra?

    Hur som helst, är det inte speciellt konstigt att Ryssland markerar som de gör mot Sverige - om vi skall återgå till TS.

    Det är ett av skälen som vi är rätt många som protesterar mot att Nato får öva i Sverige!

    Tror du verkligen inte att motparten skulle BRY SIG?

    (Fniss Fniss)
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Sniperace 2013-11-07, 22:24

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:fniss fniss, just V fd vpk fd fd osv var alla väldigt sovjettrogna, i en partilinje där de stödde sovjet i allt, där sovjets våld och förtryck ansågs som nödvändigt i kampen mot kapitalisterna osv osv
    det var nödvändigt att hålla satellitstaterna i hårda tyglar osvosv.

    se bara alla uttalande Ohly som var partiledare gjorde, riktigt skrämmande att dub försvarar allt det och försöker förminska det.

    Sovjeterna var inte ett dugg bättre än nazisterna, ochy stod för fruktansvärda grymheter och så mycket död...
    jag sägar bara fy faaan att du försvarar och förminskar detta
    Nu finns ju allt liksom dokumenterat. Och givetvis har de gjort flera sådana misstag, men inte lika enkelspårigt som du vill få det till!

    Vare sig försvarar eller förminskar något. Talar bara om hur det var!

    Ja, sovjet under Stalin var inte bättre än under högerns motsvarighet Hitler!

    När skall HÖGERN ta till sig SIN historia, på samma sätt som vänstern förväntas göra med sin?

    Är det inte dags att ni gör upp med ert förflutna nån gång, istället för att antingen radera ut det i er historiebeskrivning, eller skylla på andra?

    Hur som helst, är det inte speciellt konstigt att Ryssland markerar som de gör mot Sverige - om vi skall återgå till TS.

    Det är ett av skälen som vi är rätt många som protesterar mot att Nato får öva i Sverige!

    Tror du verkligen inte att motparten skulle BRY SIG?

    (Fniss Fniss)
    jag har inga protester mot att ryssen gjorde denna övning, min reaktion var bara OCH?

    har högern i sverig förtryckt lika mycket som sovjet förtryckte?
    och du, det var inte bara stalin, lenin var väldigt grym han med, liksom de flesta andra ledare i det ruttna kommuniststyret.

    och som sagt, det har varit fråga om majoritet i detta stöd genom alla åren, från deras gratulationer och vägångsönskningar till deras lovsjungande av sovjetkommunismen och all annan förtryckande kommunism som farit fram genom världen, tacka fan att Sverige säger nejtack till detta
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Dao 2013-11-07, 22:36

    Sniperace skrev:har högern i sverig förtryckt lika mycket som sovjet förtryckte?
    Öhh... Va..?

    Sniperace skrev:och du, det var inte bara stalin, lenin var väldigt grym han med, liksom de flesta andra ledare i det ruttna kommuniststyret.
    Ja, alla sex! Very Happy

    Men du vet väl att det var lite skillnad mellan ex. Stalin och Gorbatjov? Smile


    Sniperace skrev:och som sagt, det har varit fråga om majoritet i detta stöd genom alla åren, från deras gratulationer och vägångsönskningar till deras lovsjungande av sovjetkommunismen och all annan förtryckande kommunism som farit fram genom världen, tacka fan att Sverige säger nejtack till detta
    Det HAR funnits, men du har en tendens att överdriva mycket av detta. Som sagt - det FINNS dokumenterat. Och till skillnad från högern har vänstern fått förhålla sig till sin historia, om och om igen.

    Sluta denna pajkastning nu, för du börjar bli snurrig mer än lovligt. Och ständiga upprepningar gör det inte heller speciellt spännande...

    Men det var ju bra att du är överens med mig angående TS! Smile
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Sniperace 2013-11-07, 22:41

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:har högern i sverig förtryckt lika mycket som sovjet förtryckte?
    Öhh... Va..?

    Sniperace skrev:och du, det var inte bara stalin, lenin var väldigt grym han med, liksom de flesta andra ledare i det ruttna kommuniststyret.
    Ja, alla sex! Very Happy

    Men du vet väl att det var lite skillnad mellan ex. Stalin och Gorbatjov? Smile


    Sniperace skrev:och som sagt, det har varit fråga om majoritet i detta stöd genom alla åren, från deras gratulationer och vägångsönskningar till deras lovsjungande av sovjetkommunismen och all annan förtryckande kommunism som farit fram genom världen, tacka fan att Sverige säger nejtack till detta
    Det HAR funnits, men du har en tendens att överdriva mycket av detta. Som sagt - det FINNS dokumenterat. Och till skillnad från högern har vänstern fått förhålla sig till sin historia, om och om igen.

    Sluta denna pajkastning nu, för du börjar bli snurrig mer än lovligt. Och ständiga upprepningar gör det inte heller speciellt spännande...

    Men det var ju bra att du är överens med mig angående TS! Smile
    ok, men som sagt NEJ till kommunismen i Sverige, dessa ska hållas borta från all makt
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Secrist 2013-11-08, 00:46

    Dao skrev:
    Secrist skrev:Det är inte detsamma som att de övade med NATO. Men hade det smällt så fanns det givetvis ett samarbete för vad som skulle hända och hur Sverige skulle agera i händelse av krig. För vi sade tack men nej tack till din kommunism. Men samarbetet idag är av en helt annan art. Läs nåt annat än Proletären så slipper du framstå som så okunnig hela tiden.
    Samarbetet såg annorlundare ut då, det stämmer. Det var hemligt för ingen - utom de svenska medborgarna!

    Ja, samarbetet är av en annan art idag. Framför allt är den ÖPPEN.

    Det jag menade ovan är att Ryssland med stor sannolikhet är medveten om Sveriges del i en eventuell hotbild ur deras synvinkel!
    Sovjets intresse för Sverige under kalla kriget berodde inte på något samarbete med NATO. Det berodde på att vi har något de saknar. En port västerut. Det var länge sedan Sverige hade en offensiv krigsmakt. Vi är helt inriktade på försvar. Inte anfall.

    Sponsored content


    Ryska bombflyg övade mot Sverige Empty Sv: Ryska bombflyg övade mot Sverige

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-16, 15:43