I vilket fall som helst finns begreppet "islamofobi" och de problem termen belyser! Och i vanlig ordning väljer forumhögern att ignorera detta - för det passar inte deras "verklighetsuppfattning"!Thetaxpayer skrev:Secrist skrev:Och givetvis har du fel igen. Det var SvD och DN skriver liknande i sin recension. Peter Englund vill tilldela Gardell Pol Pot-priset.Dao skrev:Låter som en recension från typ Avpixlat!Secrist skrev:”Islamofobi” innehåller inte mycket nytt och den inbjuder heller inte till något samtal kring de frågeställningar som berörs. Gardell talar om hur det förhåller sig och den som har invändningar riskerar att bli betraktad som språkrör för den islamofobiska kunskapsregimen.
Minns när boken kom ut, och då fick den över lag mycket positiva reaktioner, även inom högermedia.
Men visst fanns det ett fåtal som sågade den. De var dock inte speciellt många.
Det spelar dock ingen egentlig roll vad vissa extremister tycker. Det Gardell kommer fram till i den boken, är sådant som motsvarande forskning runt om i världen kommer fram till. Och tro mig - ingen riskerar att bli kallad "islamofob" om man inte håller med Gardell!
Så rent KÄLLKRITISKT, så som den brukar användas inom vetenskapen, finns det mycket att kritisera hans bok för, då alla som studerat frågan kommer fram till samma resultat. Den enda rejäla kritik som KAN ges, är ideologisk - som den du citerar ovan. Typ att Gardell har fel, för att man VILL att han skall ha fel!
Även jag önskar att han, och alla andra forskare, hade fel, men jag kan inte, hur mycket jag än vill, ignorera fakta!
Jag är inte du, även om det skulle vara gott ibland att VARA som du - en som väljer och vrakar bland "verkligheten" efter de godbitar man vill höra om. Fan vad gott det skulle ha varit ibland...
I sin blogg skriver Englund att han nu beslutat att instifta Pol Pot-priset, vars första mottagare även det blir Mattias Gardell.
”Juryn består av undertecknad samt mina två katter”, skriver han och meddelar att priset består av en miljard mark i 1923 års penningvärde samt Anne Applebaums bok ”Gulag - de sovjetiska lägrens historia”.
”Även nästa år kommer Pol Pot-priset att tillfalla Mattias Gardell, förutsatt att det inte dyker upp någon akademiker som är än mer naiv och historielös, men det förefaller osannolikt”, avslutar han sitt inlägg.
Problemen försvinner inte bara för att ni blundar, vet ni väl?