Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+5
R.O.F.L
Dao
Infra
redalert
Secrist
9 posters

Dagens sjukförsäkring

Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Dagens sjukförsäkring Empty Dagens sjukförsäkring

Inlägg  Secrist 2013-09-20, 20:42

Eftersom vänstern gärna sprider massa propaganda och rena lögner om dagens sjukförsäkring så kommer här lite fakta direkt ur verkligheten.

Jag satt i möte med representant för ett företag, Försäkringskassan och företagshälsovården häromdagen. Och då ställde jag frågan hur de upplevde att dagens sjukförsäkringssystem fungerar. Alla parter var rörande överens om att det är betydligt mycket bättre idag.

Det finns ett helt annat regelverk idag som ställer krav på att alla sjukskrivningar ska utredas, åtgärdsplaner tas fram, olika former av stöd och hjälp ska säkerställas för att skapa bästa möjliga förutsättningar för att en person inte ska fastna i långtidssjukskrivningar.

Tidigare kunde människor sitta fast i åratal av sjukskrivningar utan att någonting gjordes för att hjälpa dem behövande. För jag tror inte att ens de mest fanatiska av forumvänstern på allvar tror att folk blir friska bara man får vara sjukskriven tillräckligt länge.

För övrigt ett mycket intressant möte. Första gången jag var på ett.

redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Dagens sjukförsäkring Empty Sv: Dagens sjukförsäkring

Inlägg  redalert 2013-09-20, 21:01

Snart kommer Dao och vet mycket bättre! Laughing 
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2013-09-20, 21:39

redalert skrev:Snart kommer Dao och vet mycket bättre! Laughing 
    Bring it on. Cool 
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2013-09-21, 06:40

Secrist skrev:Eftersom vänstern gärna sprider massa propaganda och rena lögner om dagens sjukförsäkring så kommer här lite fakta direkt ur verkligheten.

Jag satt i möte med representant för ett företag, Försäkringskassan och företagshälsovården häromdagen. Och då ställde jag frågan hur de upplevde att dagens sjukförsäkringssystem fungerar. Alla parter var rörande överens om att det är betydligt mycket bättre idag.

Det finns ett helt annat regelverk idag som ställer krav på att alla sjukskrivningar ska utredas, åtgärdsplaner tas fram, olika former av stöd och hjälp ska säkerställas för att skapa bästa möjliga förutsättningar för att en person inte ska fastna i långtidssjukskrivningar.

Tidigare kunde människor sitta fast i åratal av sjukskrivningar utan att någonting gjordes för att hjälpa dem behövande.
    För övrigt ett mycket intressant möte. Första gången jag var på ett.
    Fanns det inga representanter för målgruppen där?
    SD-Secrist skrev:För jag tror inte att ens de mest fanatiska av forumvänstern på allvar tror att folk blir friska bara man får vara sjukskriven tillräckligt länge.
    Nä, men att för en sjuk bli instängd i FAS 3 för gott, det botar och läker naturligtvis. Inte sant?

Secrist
    Secrist

Dagens sjukförsäkring Empty Sjukt

Inlägg  Secrist 2013-09-21, 07:18

Fanns det inga representanter för målgruppen där?

Nej. Detta var ett möte där samtliga sjukskrivna gicks igenom för att titta på statusen. Även personer som var/varit hemma på grund av tillfällig natur. Skador på fritiden och liknande.

Nä, men att för en sjuk bli instängd i FAS 3 för gott, det botar och läker naturligtvis. Inte sant?

Det kan det mycket väl göra. Och 30% av personerna går vidare till subventionerad anställning bland en grupp människor som är mycket svåra att få ut på arbetsmarknaden.

Eller tror du att alla blir friska bara man får vara sjukskriven tillräckligt länge? Inte sällan har (långtids-)sjukskrivningen en direkt koppling till nuvarande jobb.

Och med dagens system så går personernas individuella situation och behov igenom på ett helt annat sätt än tidigare. Då kunde en person gå sjukskriven i 10 år utan att det hände något (uppgift från företaget med tyst bifall från personen från FK).
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2013-09-21, 14:32

Så Secrist har träffat "verkligheten", och den berättade att allt var så som hen ville att allt skulle vara!

Helt plötsligt så har alla insändare och artiklar från människor som jobbar inom försäkringskassan, arbetsförmedlingen, socialhjälpen, med flera, har klargjort de enorma problem dagens människosyn, styrd från arrogansen, har åstadkommit.

Givetvis går det inte att bedöma dina "kompisar" som du träffar, som säger helt enligt vad du vill att de skall säga.

Men även jag träffar folk från dessa områden, och har delvis jobbat där. Har aldrig hört NÅGON som tycker det är bättre idag än tidigare. Det enda positiva de kan komma med, är att det inte sker automatiska förtidspensioner längre. Nu sker dock inga alls - även i de fall detta skulle vara bra...

Som vanligt väljer högern här att stoppa huvudet i sanden, och kalla de som inte gör samma sak för "gnällspikar"!

Men det brukar ju vara mer regel än undantag på detta forumet...
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Inlägg  R.O.F.L 2013-09-21, 14:47

Dao skrev:Så Secrist har träffat "verkligheten", och den berättade att allt var så som hen ville att allt skulle vara!

Helt plötsligt så har alla insändare och artiklar från människor som jobbar inom försäkringskassan, arbetsförmedlingen, socialhjälpen, med flera, har klargjort de enorma problem dagens människosyn, styrd från arrogansen, har åstadkommit.

Givetvis går det inte att bedöma dina "kompisar" som du träffar, som säger helt enligt vad du vill att de skall säga.

Men även jag träffar folk från dessa områden, och har delvis jobbat där. Har aldrig hört NÅGON som tycker det är bättre idag än tidigare. Det enda positiva de kan komma med, är att det inte sker automatiska förtidspensioner längre. Nu sker dock inga alls - även i de fall detta skulle vara bra...

Som vanligt väljer högern här att stoppa huvudet i sanden, och kalla de som inte gör samma sak för "gnällspikar"!

Men det brukar ju vara mer regel än undantag på detta forumet...
    Vad är verkligheten och vad är problemen?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-09-21, 14:56

R.O.F.L skrev:Vad är verkligheten och vad är problemen?
    "Verkligheten" är de fakta och erfarenheter som så ofta och nu ganska länge framkommit i denna fråga.

Problemet är försämringar för fattiga, svaga och sjuka, liksom arbetsbördan i respektive arbetsgrupper.
    Secrist
    Secrist

Dagens sjukförsäkring Empty Knas

Inlägg  Secrist 2013-09-21, 14:59

Ledsen om jag spolierar din demonisering och vänsterpropaganda men min erfarenhet när man har kontakt med företag, FK och företagshälsovård är att det finns ett genuint intresse av att lösa situationen. Och lösningen är inte ändlösa sjukskrivningar eftersom det lika gärna kan bryta ner människor.

För övrigt så är de inte mina kompisar. Två av de var läkare på företagshälsovården och har knappt pratat med de tidigare.

Och de påstod inte att allt är perfekt, bara att det är bättre än förr. Så om du drömmer om en återgång till gamla tiders sjuskrivningar som kunde vara i årtionden så kan du glömma det. Den tiden är förbi.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-09-21, 15:17

Secrist skrev:Givetvis går det inte att bedöma dina "kompisar" som du träffar, som säger helt enligt vad du vill att de skall säga.

Ledsen om jag spolierar din demonisering och vänsterpropaganda men min erfarenhet när man har kontakt med företag, FK och företagshälsovård är att det finns ett genuint intresse av att lösa situationen. Och lösningen är inte ändlösa sjukskrivningar eftersom det lika gärna kan bryta ner människor.

För övrigt så är de inte mina kompisar. Två av de var läkare på företagshälsovården och har knappt pratat med de tidigare.

Och de påstod inte att allt är perfekt, bara att det är bättre än förr. Så om du drömmer om en återgång till gamla tiders sjuskrivningar som kunde vara i årtionden så kan du glömma det. Den tiden är förbi.
    Självklart!!!! Very Happy

Vad skönt det är när du får bestämma sakinnehållet på ett sätt att det är omöjligt att kolla upp källkritiskt!

"Jag har en kompis som har en vän som berättat om verkligheten för mig!" Very Happy

Den är go den...
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2013-09-21, 15:24

Dao skrev:
    Secrist skrev:Givetvis går det inte att bedöma dina "kompisar" som du träffar, som säger helt enligt vad du vill att de skall säga.

Vad skönt det är när du får bestämma sakinnehållet på ett sätt att det är omöjligt att kolla upp källkritiskt!

"Jag har en kompis som har en vän som berättat om verkligheten för mig!" Very Happy

Den är go den...
    I detta fallet har jag inget val eftersom jag inte kan lämna ut några namn. Men detta mötet var jag på själv. Förstahandsinfo med andra ord. Ledsen att åter spoliera dina argument.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2013-09-21, 15:47

Dao skrev:

Den är go den...
    Källkritik är ett ord som du inte skall ta i din mun! Evil or Very Mad 

En bild säger mer än 100000 ord av Dao! Laughing 
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-09-21, 17:23

Secrist skrev:I detta fallet har jag inget val eftersom jag inte kan lämna ut några namn. Men detta mötet var jag på själv. Förstahandsinfo med andra ord. Ledsen att åter spoliera dina argument.
    Jo, du har många val. Ett är att utgå från de uppgifter och fakta som uppkommit i massmedia - istället för någon eventuellt möte med några anonyma personer som sagt något som du tolkar till att vara exakt det du vill höra.

Så andras förstahandsinfo är fel?
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Inlägg  R.O.F.L 2013-09-21, 18:45

Dao skrev:
    "Verkligheten" är de fakta och erfarenheter som så ofta och nu ganska länge framkommit i denna fråga.

Problemet är försämringar för fattiga, svaga och sjuka, liksom arbetsbördan i respektive arbetsgrupper.
    Tycker det låter som propaganda, är man sjuk så är man. Är själv inne på min 4e och sista månad i en sjukskrivning pga att jag slet av bicepssenan. Fick ett sjukintyg från ortopeden dagen efter ingreppet en kasse citodon. En tant från fkassan ringde och ville ha ett utlåtande från min chef där hon intygade att jag kan inte göra annat. Detta är nog den stora skillnaden vilket jag ser som positivt. Fkassan tanten erbjöd att mjukstarta med 25% vilken var en fin gest. Men är man frisk så är man frisk, då jobbar man 100%.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-09-21, 18:58

R.O.F.L skrev:
    Dao skrev:

Tycker det låter som propaganda, är man sjuk så är man. Är själv inne på min 4e och sista månad i en sjukskrivning pga att jag slet av bicepssenan. Fick ett sjukintyg från ortopeden dagen efter ingreppet en kasse citodon. En tant från fkassan ringde och ville ha ett utlåtande från min chef där hon intygade att jag kan inte göra annat. Detta är nog den stora skillnaden vilket jag ser som positivt. Fkassan tanten erbjöd att mjukstarta med 25% vilken var en fin gest. Men är man frisk så är man frisk, då jobbar man 100%.
    Vad bra att det fungerade för dig!

Då måste ju alla andras erfarenheter vara "propaganda"...

Sjääälvklart..! Very Happy
    Secrist
    Secrist

Dagens sjukförsäkring Empty Knas

Inlägg  Secrist 2013-09-21, 19:20

fakta som uppkommit i massmedia

lol! 

Så kvällspressens jakt på att sälja lösnummer tror du inte alls är lite missvisande ibland? Jösses! Du blir allt mer underhållande! Laughing 
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-09-21, 19:37

Secrist skrev:fakta som uppkommit i massmedia

lol! 

Så kvällspressens jakt på att sälja lösnummer tror du inte alls är lite missvisande ibland? Jösses! Du blir allt mer underhållande! Laughing 
    Secrists "Källkritik"! Very Happy
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2013-09-21, 20:19

Dao skrev:

Verkligheten - De som luras ini bidragsberoende blir fattiga. Sen tappar de självförtroendet och blir svaga. Till slut kan de rentav bli sjuka av den hopplösa situationen. Detta mina vänner är konsekvensen av vänsterns politik. Vänsterpolitik gör människor sjuka.

Problemet är att de som befinner i detta stadie inte ens tror själva på sin egen förmåga. De inser inte att de skulle kunna prestera minst lika mycket som genomsnittsarslet ute i näringslivet.
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2013-09-21, 20:57

Dao skrev:

lol! 

FK hanterar ca 500 000 fall om året. Hur många procent når Aftonbladet tror du?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2013-09-21, 21:01

Secrist skrev:
    Dao skrev:

lol! 

0,04 promille Smile
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-09-21, 21:56

Secrist skrev:
    Dao skrev:

lol! 

Hur många representerar DU?
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2013-09-21, 22:04

Sniperace skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:

lol! 

0,04 promille Smile

He-he, GAPSKRATT
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2013-09-21, 22:11

ericTheDog skrev:
    Sniperace skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:

lol! 

0,04 promille Smile
    He-he, GAPSKRATT
    Ja, den siffran är lika vederhäft6ig som när vänbsterforumiusterna använder denna i sin sak Smile
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2013-09-21, 22:17

Alltid samma typ av försök till humor när forumhögern "förlorar" en debatt.

Fortsätt ni, om ni vill...

Det blir bara tydligare då!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2013-09-21, 22:22

Dao skrev:Alltid samma typ av försök till humor när forumhögern "förlorar" en debatt.

Fortsätt ni, om ni vill...

Det blir bara tydligare då!
    hur vet du det, ännu har de inte förlorat någon sådan mot dig, forumets störste looser

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 04:25