Vercingetorix 2013-05-02, 22:58
formsvackan skrev: Vercingetorix skrev: formsvackan skrev: Vercingetorix skrev: Secrist skrev: Vercingetorix skrev:Here's a thought: fördela skolpengen i omvänd proportion till skolresultaten...
Sug på den en stund...
Vänsterpartiet kommer att hugga direkt. Låt pengarna gå till de som underpresterar eller helt enkelt inte bryr sig.
Som varande lärare sedan över tio år tillbaka är det min erfarenhet att det är ytterst få av de som underpresterar som gör det som en medveten och avsiktlig handling. Högstadieelever är inte mer korkade än att de begriper att det de presterar under högstadiet kommer att påverka deras fortsatta liv i relativt hög utsträckning. Det skulle vidare inte vara eleverna som skulle premieras, utan skolan skulle komma att tillföras mer medel för att hjälpa dessa elever på ett bättre sätt.
Detta var en idé som jag slogs av sekunderna innan jag skrev inlägget ovan, och är på intet sätt en färdigformulerad tanke, mer än som diskussionsunderlag.
Hmmm.... hur skulle VD:n på friskolan agera utifrån denna omvända proportion ?
Vd'n eller rektorn skulle förhoppningsvis inse att glädjebetyg inte lönar sig...
Förmodligen, men bättre betalt för sämre utfört arbete låter heller inte som någon bra idé. Grundtanken i ditt hugskott tilltalar dock mig. Styr skolans resurser dit där de behövs bäst.
Samma möjligheter för alla till bra utbildning är kanske det enda sättet vi har att föra jämlikhet och demokrati till kommande generationer. Tyvärr upplever jag att detta börjar naggas i kanten av privatiseringar och fritt skolval.
Finns det en korrelation melan dåliga skolresultat och dåligt utfört arbete (från lärarnas sida)? Jag trodde att problematiken är mer mångbottnad än så. Det är i förstone lärarna som sätter dessa glädjebetyg som utför arbetet dåligt.
Jag känner flera som jobbar och har jobbat på Rosengårdsskolan och vet att de såväl är högst kompetenta, som jobbar arslet av sig. I en hemsk miljö, bör tilläggas...
Att friskolereformen existerar friktionsfritt är det nog inte någon som hävdar, ens den mest hårdnackade nyliberal. Dock överstiger fördelarna nackdelarna, men det är en annan diskussion.