Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+4
Dao
Secrist
RedCloud
formsvackan
8 posters

Ojämlikheten i skolan börjar synas

formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Ojämlikheten i skolan börjar synas Empty Ojämlikheten i skolan börjar synas

Inlägg  formsvackan 2013-05-02, 19:05

Kanske det "fria skolvalet" inte alls är bra för samhället.

115 SVT Text

Björklund: Klyftorna är för stora

Angående Skolinspektionen och Skolverkets rapporter som visar på klyftor, säger utbildningsminister Jan Björklund att han delar deras bild.

-Klyftorna är för stora tycker jag och det är ett par saker vi måste göra.

Björklund vill bl.a. återgå till mer "katederundervisning" eftersom han anser att metodiken att eleverna ska ta mer eget ansvar för sin undervisning förstärker klasskillnader.

-Det andra är att jag vill att vi ska införa en lag med krav på kommunerna att fördela resurserna efter socioekonomiska kriterier, säger han.

Fritt skolval kan öka skillnader

Det fria skolvalet kan vara en av förklaringarna till att skillnaderna mellan skolor med bra och dåliga resultat ökat kraftigt. Den slutsatsen drar Skolverket i en ny rapport.

För att höja resultaten och kvaliteten i den svenska skolan måste likvärdigheten förbättras och läraryrket stärkas. Dessutom måste skolpolitiken vara långsiktig, skriver Skolverket i rapporten.

-Hela samhället förlorar på att det är en sämre likvärdighet, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

Enligt Ekström kan man göra mycket med dagens regler för att likvärdigheten ska öka. Kommunerna kan till exempel se till att resurserna fördelas jämnare mellan skolor.

-Kommunerna och fristående skolor kan också anstränga sig så att de allra mest erfarna och skickliga lärarna finns på de skolor där de behövs mest. Regeringen bör också överväga hur man kan förena fritt skolval med en bättre likvärdighet, tycker Anna Ekström.

-Det kan finnas saker som man kan göra utanför dagens regelsystem som skulle förbättra likvärdigheten.

RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Ojämlikheten i skolan börjar synas Empty Sv: Ojämlikheten i skolan börjar synas

Inlägg  RedCloud 2013-05-02, 19:11

Tippar på att högern hyllar just "valfriheten" före kvaliteten på skolorna.

Jag är en av de få på detta forum som sett friskolorna riktigt från insidan, och den är inte vacker.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Inlägg  Secrist 2013-05-02, 19:44

RedCloud skrev:Tippar på att högern hyllar just "valfriheten" före kvaliteten på skolorna.

Jag är en av de få på detta forum som sett friskolorna riktigt från insidan, och den är inte vacker.

Inget blir väl vackert när man ser omgivningen genom illröda glasögon. Allt blir förvanskat.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2013-05-02, 19:45

Inget blir väl vackert när man ser omgivningen genom illröda glasögon. Allt blir förvanskat.

Var det ett argument ? För eller emot vadå ?
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2013-05-02, 20:03

RedCloud skrev:

Var det ett argument ? För eller emot vadå ?

För friskolor. Jag gilar möjligheten att kunna välja något annat om jag inte är nöjd.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2013-05-02, 20:07

Vi och våra barn kommer att få betala ett högt pris för sveken av skolorna vi gör idag!
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2013-05-02, 20:09

För friskolor.

Så friskolor är bra för att du felaktigt påstår att jag har röda glasögon ?

Men herre jösses rassepajas, du är nu nere på Blueheavens träsknivå.
    Kan du inte bättre ?

Jag gilar möjligheten att kunna välja något annat om jag inte är nöjd.

Exakt vad jag skrev i första inlägget:
    "Tippar på att högern hyllar just "valfriheten" före kvaliteten på skolorna."
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2013-05-02, 20:13

Det vi fått idag är påbörjan till ett "vi och dem"-system - där friskolorna sållar till sig de begåvade och skötsamma, och de kommunala skolorna tvingas ta emot de som behöver mycket resurser!

Detta har redan börjat!
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2013-05-02, 20:19

Dao skrev:Det vi fått idag är påbörjan till ett "vi och dem"-system - där friskolorna sållar till sig de begåvade och skötsamma, och de kommunala skolorna tvingas ta emot de som behöver mycket resurser!

Detta har redan börjat!

På den första skolan jag jobbade på kunde elver ha tre (3) samtidiga lektioner, typ matte, fysik, svenska på SAMMA PASS ! Allt för att spara in lärarlöner. En del starka elever klarade av att planera tiden men majoriteten körde på minst en av kurserna. Fy fan, allt för att skicka pengar upp till ägarna.
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2013-05-02, 20:46

RedCloud skrev:
    Dao skrev:Det vi fått idag är påbörjan till ett "vi och dem"-system - där friskolorna sållar till sig de begåvade och skötsamma, och de kommunala skolorna tvingas ta emot de som behöver mycket resurser!

Detta har redan börjat!

På den första skolan jag jobbade på kunde elver ha tre (3) samtidiga lektioner, typ matte, fysik, svenska på SAMMA PASS ! Allt för att spara in lärarlöner. En del starka elever klarade av att planera tiden men majoriteten körde på minst en av kurserna. Fy fan, allt för att skicka pengar upp till ägarna.

Då borde väl föräldrarna se till att välja en annan skola? Eller?
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2013-05-02, 20:47

Detta har redan börjat!

Givetvis kan du styrka detta med hårda fakta?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2013-05-02, 20:53

Be någon vuxen läsa Formsvackans inledning....
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2013-05-02, 20:59

RedCloud skrev:

Be någon vuxen läsa Formsvackans inledning....

Finns inget som styrker era kategoriska påståenden i den texten.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2013-05-02, 21:02

Finns inget som styrker era kategoriska påståenden i den texten.

Det är ju bara för att du inte vill att det ska vara så, men det förändrar inget i sak.

F.d. major Björklund:

-Det andra är att jag vill att vi ska införa en lag med krav på kommunerna att fördela resurserna efter socioekonomiska kriterier, säger han.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2013-05-02, 21:07

Here's a thought: fördela skolpengen i omvänd proportion till skolresultaten...
    Sug på den en stund...
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2013-05-02, 21:08

Vercingetorix skrev:Here's a thought: fördela skolpengen i omvänd proportion till skolresultaten...
    Sug på den en stund...

Risk för glädjebetyg.....
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2013-05-02, 21:10

RedCloud skrev:
    Vercingetorix skrev:Here's a thought: fördela skolpengen i omvänd proportion till skolresultaten...
    Sug på den en stund...

Risk för glädjebetyg.....

Den risken är större idag. Med omvänd skolpeng skulle glädjebetyg straffa sig med lägre skolpeng för skolan i fråga...
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2013-05-02, 21:20

Sug på den en stund...

Vänsterpartiet kommer att hugga direkt. Låt pengarna gå till de som underpresterar eller helt enkelt inte bryr sig. Very Happy
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2013-05-02, 21:22

Vänsterpartiet kommer att hugga direkt. Låt pengarna gå till de som underpresterar eller helt enkelt inte bryr sig.

Länk/källa ?
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2013-05-02, 21:41

Secrist skrev:
    Sug på den en stund...

Vänsterpartiet kommer att hugga direkt. Låt pengarna gå till de som underpresterar eller helt enkelt inte bryr sig. Very Happy

Som varande lärare sedan över tio år tillbaka är det min erfarenhet att det är ytterst få av de som underpresterar som gör det som en medveten och avsiktlig handling. Högstadieelever är inte mer korkade än att de begriper att det de presterar under högstadiet kommer att påverka deras fortsatta liv i relativt hög utsträckning. Det skulle vidare inte vara eleverna som skulle premieras, utan skolan skulle komma att tillföras mer medel för att hjälpa dessa elever på ett bättre sätt.

Detta var en idé som jag slogs av sekunderna innan jag skrev inlägget ovan, och är på intet sätt en färdigformulerad tanke, mer än som diskussionsunderlag.
    Sossar ee lata
    Sossar ee lata

Antal inlägg : 5378

Inlägg  Sossar ee lata 2013-05-02, 21:45

formsvackan skrev:Kanske det "fria skolvalet" inte alls är bra för samhället.

115 SVT Text

Björklund: Klyftorna är för stora

Angående Skolinspektionen och Skolverkets rapporter som visar på klyftor, säger utbildningsminister Jan Björklund att han delar deras bild.

Björklund vill bl.a. återgå till mer "katederundervisning" eftersom han anser att metodiken att eleverna ska ta mer eget ansvar för sin undervisning förstärker klasskillnader.

Fritt skolval kan öka skillnader

Det fria skolvalet kan vara en av förklaringarna till att skillnaderna mellan skolor med bra och dåliga resultat ökat kraftigt. Den slutsatsen drar Skolverket i en ny rapport.

För att höja resultaten och kvaliteten i den svenska skolan måste likvärdigheten förbättras och läraryrket stärkas. Dessutom måste skolpolitiken vara långsiktig, skriver Skolverket i rapporten.

-Hela samhället förlorar på att det är en sämre likvärdighet, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

Enligt Ekström kan man göra mycket med dagens regler för att likvärdigheten ska öka. Kommunerna kan till exempel se till att resurserna fördelas jämnare mellan skolor.

-Kommunerna och fristående skolor kan också anstränga sig så att de allra mest erfarna och skickliga lärarna finns på de skolor där de behövs mest. Regeringen bör också överväga hur man kan förena fritt skolval med en bättre likvärdighet, tycker Anna Ekström.

-Det kan finnas saker som man kan göra utanför dagens regelsystem som skulle förbättra likvärdigheten.

Ja invandringen ger resultat....

Tur att det finns privatskolor till mina barn.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-05-02, 21:59

Vercingetorix skrev:
    Secrist skrev:
    Sug på den en stund...

Som varande lärare sedan över tio år tillbaka är det min erfarenhet att det är ytterst få av de som underpresterar som gör det som en medveten och avsiktlig handling. Högstadieelever är inte mer korkade än att de begriper att det de presterar under högstadiet kommer att påverka deras fortsatta liv i relativt hög utsträckning. Det skulle vidare inte vara eleverna som skulle premieras, utan skolan skulle komma att tillföras mer medel för att hjälpa dessa elever på ett bättre sätt.

Detta var en idé som jag slogs av sekunderna innan jag skrev inlägget ovan, och är på intet sätt en färdigformulerad tanke, mer än som diskussionsunderlag.
    Hmmm.... hur skulle VD:n på friskolan agera utifrån denna omvända proportion ?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2013-05-02, 22:00

Secrist skrev:
    RedCloud skrev:Tippar på att högern hyllar just "valfriheten" före kvaliteten på skolorna.

Secrist, du har med detta inlägg redan stängt tråden , satt punkt, och täppt till foderluckan på rödtomtarna, undrar varför de fortsätter röra på käkarna?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-05-02, 22:01

Sossar ee lata skrev:Ja invandringen ger resultat....

Tur att det finns privatskolor till mina barn.
    Om det nu är invandringen som är orsaken kanske du skulle applådera om de själva startade sina egna skolor. Saudiarabien ställer säkert upp med en del resurser ....
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-05-02, 22:02

RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:

Secrist, du har med detta inlägg redan stängt tråden
    Aha, där går alltså gränsen för din fattningsförmåga Very Happy

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 04:21