Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:Det verkar som om Dao utgår från att arbete är någon slags rättighet...
Det beror på vad du menar med begreppet "arbete". Jag anser att det är en rättighet att alla människor skall kunna få ett värdigt liv och en möjlighet att göra rätt för sig!
Det är väldigt vaga begrepp. Det gör det ganska svårt att få ett grepp om vad du egentligen tycker. Att alla ska ha det drägligt håller nog alla med om, men värdeord leder inte debatten framåt, särskilt.
Speciellt inte värdeord ni avskyr, gissar jag...
Alla människor har ett människovärde, och att söka sig ett VÄRDIGT LIV, är grunden för människans existens. Detta innebär att om ex. arbetsmiljön inte ger detta, så får man, i bästa fall, missnöjda anställda - i värsta fall grunden för en revolt, eller mygel.
Att mygeltalen ökar i ett samhälle där människovärdet utgår från att alla myglar, och därför mäste kontrolleras och ha extra orealistiska krav och tvång - jag då anpassar sig människan därefter, och gör motstånd. På små sätt, genom mygel, eller genom att rösta på annat, eller otrevligheter.
Går nog inte att skriva tydligare än så här...