Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
Vercingetorix
Secrist
RedCloud
ericTheDog
Infra
Sniperace
formsvackan
RedMentalCase
12 posters

Privatisera Arbetsförmedlingen.

ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Privatisera Arbetsförmedlingen. - Sida 6 Empty Sv: Privatisera Arbetsförmedlingen.

Inlägg  ericTheDog 2013-02-08, 21:08

formsvackan skrev:
    Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:
    Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:De stora vinsterna för elbolagen beror på att elen är billig att producera, medan marknadspriset är relativt högt. Inget konstigt med det.

Dock kan jag tycka politikerna är lite tafatta i denna fråga.

Men att påstå att avregleringen i sig gjort elen dyrare har ingen här lyckats bevisa.

Finns det någon som anser att avregleringen varit lyckad menar du? Möjligen VD på Fortum som nu skrattar hela vägen till banken. Varför du tycker detta är mycket bra har jag väldigt svårt att förstå.

Gigantiska vinster på höga elpriser och en orgie av optionsklipp och saftiga bonusar.
    Det är förklaringen till att den finska eljätten Fortums direktörer har blivit mångmiljonärer.
    Största klippet hittills gjorde koncernchefen Mikael Lilius som fick hela 97 miljoner kronor i bonus och inlösta aktieoptioner häromåret.

Vi har Europas lägsta elpriser. Det är skatten och sättet den tas ut på somär problemet.

Varifrån har du fått att elen är avreglerad? Kan du välja nätleverantör?

Att ett företag tjänar pengar har jag inga större problem med.

Nähä, så nu är elmarknaden inte ens avreglerad? Och om du vill betala extra för att toppcheferna ska få jättebonusar så är det helt upp till dig men jag vill inte det.
    Dessa jättebonusar kommer förmodligen ur det skatteuttag som är det egentliga problemet Very Happy

Det vore mycket bättre om skatten togs i produktionsledet.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Privatisera Arbetsförmedlingen. - Sida 6 Empty Sv: Privatisera Arbetsförmedlingen.

Inlägg  Vercingetorix 2013-02-08, 22:02

Jag tycker att elnätet, likt annan nödvändig infrastruktur med bara en möjlig lösning ska vara i statlig ägo. "Naturliga" monopol är en styggelse som inte gynnar konsumenterna ettt enda skvatt...
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Inlägg  Secrist 2013-02-09, 00:30

Vercingetorix skrev:Jag tycker att elnätet, likt annan nödvändig infrastruktur med bara en möjlig lösning ska vara i statlig ägo. "Naturliga" monopol är en styggelse som inte gynnar konsumenterna ettt enda skvatt...

Försök få vissa på högersidan inse det. Av någon outgrundlig anledning så anser de att det är viktigt att sponsra toppchefernas och aktieägarnas pengaregn. Jag gör vad jag kan genom att undvika någon av de stora elleverantörerna. Själva kablarna kan jag ju som bekant inte påverka.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-02-09, 01:50

Secrist skrev:
    Vercingetorix skrev:Jag tycker att elnätet, likt annan nödvändig infrastruktur med bara en möjlig lösning ska vara i statlig ägo. "Naturliga" monopol är en styggelse som inte gynnar konsumenterna ettt enda skvatt...

Försök få vissa på högersidan inse det. Av någon outgrundlig anledning så anser de att det är viktigt att sponsra toppchefernas och aktieägarnas pengaregn. Jag gör vad jag kan genom att undvika någon av de stora elleverantörerna. Själva kablarna kan jag ju som bekant inte påverka.

Du liknar mer och mer ff i din argumentation. Hittar på åsikter åt andra och spelar sedan förfärad över dessa.

Nej, man kan inte välja nätleverantör, som bekant.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2013-02-09, 02:52

Secrist skrev:

Rena sagorna, och argumentation i roffafolietklass.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2013-02-09, 03:12

Secrist skrev:

Nyss sa du att staten inte var intresserat av att påverka situationen som du beskriver den, men ändå vill du att staten konfiskerar alla elledningar??

Kortslutning?Smile
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2013-02-09, 06:17

Här har du mitt fulla stöd. Om man som nu inte KAN välja el-distributör utan endast el-leverantör så har man ingen riktig valfrihet.

El-producenterna borde endast konkurrera med priset på sin el, INGET annat.

Nätet borde även enligt min åsikt vara statligt finansierat och drivet UTAN några jävla vinster. Som det är idag är avgiften för elöverföringen nästan lika hög som för själva elen som man förbrukar och på sommaren är kostnaden t.o.m. HÖGRE än kostnaden för elen.
    Det som nästan stör mig mest är att avgiften baseras på förbrukningen utöver själva abonnemanget. Skillnaden i pris skiljer sig dessutom åt väldigt mycket i landet. Om jag bodde i Skåne så skulle jag vara jävligt förbannad över att få betala en högre avgift än oss Stockholmare. Det var ju inte skåningarna som bad om att Barsebäck skulle avvecklas. Som medborgare kan man i praktiken inte styra över var bolagen bygger sina kraftverk.

Nej, en enhetlig taxa för ALLA är det enda rimliga och då det är omöjligt att kontrollera ifall bolagen tar ut mer i nätavgift än de behöver så är nog ett statligt ägande enda lösningen. Dock är det VÄLDIGT bra om man kan få välja mellan olika LEVERANTÖRER av elen. Då uppstår en hälsosam konkurrens och man kan även aktivt välja mellan "miljövänlig" och annan el om man anser sig ha råd med detta.

På mina el-räkningar från 2006 så debiterades jag 10,13 öre per kWh i el-överföringsavgift. Nu kostar det mig 25,70.
    Då betalade jag 2 430:- i årsavgift för abonnemanget och nu betalar jag 3 625:-

Då kostade elen mellan 40 - 80 öre per kWh (beroende på årstid) och nu kostar den mellan 25 - 50 öre.
    Energiskatten kostade då 32,63 öre per kWh och nu kostar den 29 öre per kWh.

Statens intäkter minskar och även el-leverantörens. Vinnaren som gör jättevinsterna är distributören. Evil or Very Mad
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Inlägg  Secrist 2013-02-09, 11:41

RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:

Nyss sa du att staten inte var intresserat av att påverka situationen som du beskriver den, men ändå vill du att staten konfiskerar alla elledningar??

Kortslutning?Smile

Hellre att staten tar över än att sponsra privata företag i monopolställning.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2013-02-09, 12:21

Secrist skrev:
    RedMentalCase skrev:
    Secrist skrev:

Kortslutning?Smile

Hellre att staten tar över än att sponsra privata företag i monopolställning.

Jag orkar snart inte tjata på dig, det största företaget är väl redan statligt ägt, och det hjälper tycker du?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-02-09, 12:32

Man borde flytta beskattningen från konsumentledet till produktionsledet. Då tvingas nämligen utländska kunder köpa skattad el på NordPool. Därmed blir "vår" el inte lika intressant för dem, och vi slipper att priset drivs upp utifrån.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2013-02-09, 12:38

ericTheDog skrev:Man borde flytta beskattningen från konsumentledet till produktionsledet. Då tvingas nämligen utländska kunder köpa skattad el på NordPool. Därmed blir "vår" el inte lika intressant för dem, och vi slipper att priset drivs upp utifrån.

Kommer aldrig att ske, staten vill ju dra in pengar från konsumenterna, en kassako. Det är ingen slump att det ser ut som det gör.
    Det sista påhittet var väl att man delade in Sverige i olika "områden" och mjälkade in ännu mer pengar .
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-02-09, 12:51

RedMentalCase skrev:
    ericTheDog skrev:Man borde flytta beskattningen från konsumentledet till produktionsledet. Då tvingas nämligen utländska kunder köpa skattad el på NordPool. Därmed blir "vår" el inte lika intressant för dem, och vi slipper att priset drivs upp utifrån.

Kommer aldrig att ske, staten vill ju dra in pengar från konsumenterna, en kassako. Det är ingen slump att det ser ut som det gör.
    Det sista påhittet var väl att man delade in Sverige i olika "områden" och mjälkade in ännu mer pengar .

Min tanke var väl då att när man flyttar skatten till produktionsledet så går det på ett ut för staten.

Dock tror jag inte det är så enkelt. För staten är det ett självändamål att medborgarna har ytterst begränsade resurser att röra sig med. Det handlar om makt och kontroll.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2013-02-09, 13:19

ericTheDog skrev:
    RedMentalCase skrev:

Min tanke var väl då att när man flyttar skatten till produktionsledet så går det på ett ut för staten.

Dock tror jag inte det är så enkelt. För staten är det ett självändamål att medborgarna har ytterst begränsade resurser att röra sig med. Det handlar om makt och kontroll.

Går inte på ett ut, Vattenfall.....
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2013-02-09, 14:56

Att beskatta produktion är dock lite invecklat. Cool
    Sen är det som bekant i praktiken omöjligt att lagra el varför el-bolagen försöker producera precis så mycket som förbrukas (varken mer eller mindre). Detta är givetvis lite besvärligt med vindkraft då dagsproduktionen varierar så otroligt mycket mellan olika dagar.
    Privatisera Arbetsförmedlingen. - Sida 6 Vindproduktion
    Vindkraften kräver alltså att man antingen kraftigt överdimensionerar produktionen eller har annan el-kraft (som t.ex vattenkraft) som kan jämna ut topparna. Kärnkraftverk går däremot inte att reglera så. Antingen producerar de eller så gör de inte det.
    Men principiellt håller jag med dig då det innebär att utländska köpare betalar skatt till Sverige vilket gynnar landet om vi säljer mer än vi köper. Gör vi inte det och andra har samma system så betalar vi skatt åt andra länders befolkning. Shocked
    Är lite tveksam till hur internationella myndigheter ställer sig till detta däremot. Tänk om oljebolagen gjorde likadant? Det skulle drabba den svenska statskassan rätt rejält. Crying or Very sad

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 08:08