formsvackan skrev:Dessa jättebonusar kommer förmodligen ur det skatteuttag som är det egentliga problemetSecrist skrev:ericTheDog skrev:Secrist skrev:ericTheDog skrev:De stora vinsterna för elbolagen beror på att elen är billig att producera, medan marknadspriset är relativt högt. Inget konstigt med det.
Dock kan jag tycka politikerna är lite tafatta i denna fråga.
Men att påstå att avregleringen i sig gjort elen dyrare har ingen här lyckats bevisa.
Finns det någon som anser att avregleringen varit lyckad menar du? Möjligen VD på Fortum som nu skrattar hela vägen till banken. Varför du tycker detta är mycket bra har jag väldigt svårt att förstå.
Gigantiska vinster på höga elpriser och en orgie av optionsklipp och saftiga bonusar.
Det är förklaringen till att den finska eljätten Fortums direktörer har blivit mångmiljonärer.
Största klippet hittills gjorde koncernchefen Mikael Lilius som fick hela 97 miljoner kronor i bonus och inlösta aktieoptioner häromåret.
Vi har Europas lägsta elpriser. Det är skatten och sättet den tas ut på somär problemet.
Varifrån har du fått att elen är avreglerad? Kan du välja nätleverantör?
Att ett företag tjänar pengar har jag inga större problem med.
Nähä, så nu är elmarknaden inte ens avreglerad? Och om du vill betala extra för att toppcheferna ska få jättebonusar så är det helt upp till dig men jag vill inte det.
Det vore mycket bättre om skatten togs i produktionsledet.