Vercingetorix 2013-02-05, 02:45
RedCloud skrev: RedMentalCase skrev:El, flyg, järnväg, post och taxi har alla blivit dyrare sedan 1988.
Fullkomligt bullshit, den som tror på det lever ju inte i verkligheten, man ser ju själv dagligen att det inte stämmer.
Att elen är dyrare har ju ingenting med en partiell privatiseing att göra, det är ju skatter och moms.
[fniss]
En tågbiljett mellan Malmö o Alvesta går på ca 150 spänn... Svårt att tänka mig att det var billigare pre avregleringen, prisindex inräknat.
Taxi inom Malmö stad ligger på fast pris 59:-/resa, maxsträcka ca 10km.
Flyg till de europeiska storstäderna kan gå på några enstaka hundringar...
Post används allt mindre iom internets intåg, och med tanke på postens ambition att varje försändelse ska kunna nå vilken liten avkrok i landet som helst över natten med ett mindre kundunderlag är det klart att priserna går upp. Konkurrensen inom paketförsändelser, ie UPS, ASG, Posten etc har dock varit av godo.
Sedan kan man naturligtvis fråga sig huruvida portot på sju spänn för ett brev från Ystad till Övertorneå på under 24h är dyrt... Det är det inte i min värld...
Sorgebarnet är naturligtvis elen, vilket beror på flera saker, men allra minst elen i sig, utan på avgifter, certifikat, skatter etc. Att lokala naturliga monopol tillåtits är på gränsen till kriminellt, men det har jag hävdat länge. Samtidigt får man inte glömma att vi lever i ett samhälle där vi, per capita, konsumerar betydligt mera el, vilket också påverkar prisbilden över lag.
Avregleringar är alltid av godo så länge det säkerställs att det också blir en avreglering, där inga monopol tillåts.