DirtyDog 2013-02-04, 03:19
ericTheDog skrev:Vidare ser jag att du nu har backat ännu en gång och påstår inte längre att vinstchansen dubblas vid varje rad. Bra där!
Med utgångspunkt på hur jag hade presenterat mina odds tidigare så förstod du nog vad jag menade. Vad menade du själv med
"Att dividera 56 000 med 100 speltillfällen är ett metodfel för vad du försöker räkna ut."Vad består felet av menar du?
ericTheDog skrev:Nåväl hävdar du fortfarande att om man spelar en rad i hundra olika dragningar så är totala vinstchansen 100 * vinstchansen på ett enskilt spel?
Om 10 personer deltar i ett vinlotteri där 1 person vinner 10 flaskor varje gång så är sannolikheten stor att alla har lika stor chans att vinna 100 flaskor efter 100 omgångar även om slumpen givetvis gör att man inte kan vara säker. Detta betyder inte att oddsen ÖKAR för varje dragning utan man har hela tiden 10% chans.
Efter 100 omgångar är dock sannolikheten stor att de flesta vunnit 10% av det totala antalet satsade flaskor (som blir 1 000 st) och alla har samma odds för att vinna 100 flaskor. Sannolikheten för att det skall fördela sig jämnt borde öka ju fler dragningar som sker men självklart så kommer slumpen se till att det aldrig kommer bli helt rättvist. Någon vinner mer och nån annan mindre. De flesta borde dock gå nästintill plus-minus-noll.
Om inte slumpem rubbade sannolikheten så vore ju hela lotteriet meningslöst.
Om chansen att vinna är 1 på 56 000 så innebär rimligtvis det att chansen är lika stor nästa vecka. Alltså har man 2 chanser på 56 000 att vinna under denna 2-veckors period. Rimligtvis borde man ha lika stor chans varje vecka och därför nå upp till 100 chanser av 56 000 på 100 dragningar. Etthundra femtiosextusendelar borde vara detsamma som en femhundrasextiondel, eller?
Fortfarande talar vi bara om odds och vad som är sannolikt. Slumpen kan göra att man inte vinner ett piss på flera år.