F.I.S.T skrev: DirtyDog skrev: Men om en svensk ogillar invandrare pga att det är "för många" av dem som ställer till med besvär i Sverige, kostar mycket av våra skattepengar, bryter mot traditioner, rånar eller våldtar svenskar så är de plötsligt rasister?
Det du håller på med nu är semantik, och undanflykter. Visst kan man som du och Secrist undfly problematiken med rasism genom att hänvisa till de rasister som tror på rasrenhet osv...
Detta av den enkla anledningen att de
ÄR rasister. Det finns många invandrare från alla raser som vill stoppa ytterligare invandring i Sverige. Vi hade ju ett sådant exempel i Hera Lamppu Maduro
http://avpixlat.info/2012/07/15/jag-har-precis-skickat-in-medlemsansokan-till-sverigedemokraterna/ och är hennes åsikter rasistiska?
F.I.S.T skrev:Jag hade dock inte förväntat mig denna idioti från dig eftersom jag ... kanske då felaktigt hållit för något smartare än övriga forumhögern.
Den som inte begriper skillnaden mellan rasister och sådana som hatar polska gästarbetare på byggen eller allmän främlingsfientlighet kanske inte borde uttala sig om idioti?
F.I.S.T skrev:Det är självklart rasistiskt att i svepande fördomsfull propaganda, ljuga om och dra över en kam när det kommer till folkslag, nationaliteter ....och komma med negativa lögner om hur de är .... och ännu mer när man tom drar alla INVANDRARE" eller ickesvenskar över en kam...Jag trodde du visste bättre.... my misstake.
Nej, det är fördomsfullt och dumt men knappast rasistiskt. Om alla våra invandrare vore missbrukande och arbetslösa danskar som flytt från Danmark då staten vägrar försörja dem så vore vi alltså rasister ifall vi sade att man måste stoppa fler från att komma ifall alldeles för få danskar lyckas få jobb (och kanske anser att bidragen räcker för deras livsföring)?
Självklart så vore ju inte samtliga danskar ett problem men är åsikten att man måste stoppa invandringen av dem rasistisk även om syftet endast är att resurserna skall användas till att integrera de danskar som redan har kommit hit? Att utbilda dem i språket och ge dem arbetsutbildning istället för att ta in fler med samma problem är kanske också rasistiskt?
F.I.S.T skrev:Men som ETD mycket riktigt sa, ingen erkänner sig ju vara rasist, och ändå finns dom....
Det finns idioter också, men när erkände du senast att du är en sådan?
F.I.S.T skrev:men ur din semantiska undanmanöver skulle det inte ens existera rasism och invandrarfientlighet...
Hur du fick min text till att påstå att det inte finns rasister eller invandrarfientlighet har jag svårt för att begripa? Det är två helt olika saker men bägge existerar. Sen är väl inte SD emot invandring utan vad jag förstått är de emot invandring av folk som saknar utbildning och möjlighet att försörja sig själva. Sen vill de väl gärna att de skall lära sig och acceptera svensk kultur och sedvänjor också. Det brukar kallas för anpassning eller assimilering.
F.I.S.T skrev:märkligt.....och det var ju genom att blunda för sådana här saker som de saker som du tyckte var löjliga att jämföra med faktiskt uppstod....
Nej, judar hade inga problem med att anpassa sig till det tyska samhället och levde troligtvis på allmosor i betydligt mindre utsträckning än vanliga tyskar. Samma sak var det nog med homosexuella. Hur det var med kommunister och zigenare vet jag däremot inte.
Där handlade det dessutom inte om att stoppa någon invandring utan om att mörda de som hade levt och anpassat sig under flera hundra år även om de hade en annan religiös tro (som dock för judar inte märks så mycket utåt).
F.I.S.T skrev:Hela den mening du här presenterar ....ÄR just av rasistisk karaktär , pga att den tar med en hel hoper nationaliteter och beskriver dem som "som ställer till med besvär i Sverige, kostar mycket av våra skattepengar, bryter mot traditioner, rånar eller våldtar svenskar så är de plötsligt rasister?".... om det INTE skulle varit rasistiskt så skulle de tagit upp problematiken ur en synvinkel som inkluderade att även svenskar begår brott osv ....
Men det görs inte ... utan det fokuseras på "invandrares brott"
Om främst nordiska och engelska turister orsakar fylla och slagsmål på en semesterort trots att lika många fransmän, tyskar, italienare och amerikaner besöker orten så är det ett problem oavsett om det FÖREKOMMER att folk från andra länder också kan vara inblandade. Att då tala om problemen med nordiska turister är logiskt och inte rasistiskt. Om man väljer att sluta samarbeta med svenska resebolag så är inte detta heller något rasistiskt beslut utan helt naturligt.
F.I.S.T skrev:Och "kostnaden" som pratas om ... får gärna diskuteras, men då bör man även inkludera de inkomster invandringen inbringar, och det görs inte av de "invandringskritiska"
Tro varför det ?
Självklart så tas det rimligtvis hänsyn till inkomsterna från de nordiska turisterna men är de inte överdrivet högre än för andra turister så kanske inte detta duger som argument även om hotell- och bar-ägare skulle opponera sig.
F.I.S.T skrev:Nä nog får du göra bättre ifrån dig, än att komma med undflyende semantik...
Den som flyr undan argumenten här är knappast jag.