ericTheDog skrev: Glöm TV - det är snart historia.
Får väl läggas till denna grupp av uttalanden:
"Internet är en fluga som snart blåser förbi."
"Ni kommer aldrig att lyckas – fyrmannaband är ute. Åk hem till Liverpool." (Decca om Beatles 1962)
ericTheDog skrev: Glöm TV - det är snart historia.
ericTheDog skrev:Thetaxpayer skrev:
Samma idioter anser att par skall betala samma totalsumma som singlar när man samlar ihop pengar till någons 50-års-present. Jävla idioter säger jag bara!
ASG
I det läget kanske man kan köpa en egen present...ASG
Nåväl, min kritik mot tv-avgiften härrör från det faktum att det blir dyrare. Skulle det inte bli billigare när alla är med och betalar?
F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev: Glöm TV - det är snart historia.
"Ni kommer aldrig att lyckas – fyrmannaband är ute. Åk hem till Liverpool." (Decca om Beatles 1962)
Skall man avsluta insamlingen eftersom paren inte vill lägga ut 300:- per skalle utan endast vill betala 300:- totalt?ericTheDog skrev:Thetaxpayer skrev:
Samma idioter anser att par skall betala samma totalsumma som singlar när man samlar ihop pengar till någons 50-års-present. Jävla idioter säger jag bara!
ASG
Nåväl, min kritik mot tv-avgiften härrör från det faktum att det blir dyrare. Skulle det inte bli billigare när alla är med och betalar?
Avgiften gäller även om du bara har grannens arsle att kika på. Du får betala oavsett om du har TV, Radio, Dator eller hårtork.lazy skrev:Om det ska bli en avgift via skattesedeln så måste den rimligtvis omfatta samtliga plattformer där man kan se på "TV," eftersom det var förslaget från Radiotjänsts vd 2009, hon ville ha avgift på samtliga datorer och vi kan dessutom nu lägga till Iphone, surfplattor och smartphones eftersom möjligheten finns att titta på "TV" i samtliga.
Jag minns inte om det fanns en exakt avgift presenterad när förslaget kom men som ägare till 4 datorer,(jag 2 och dottern 2)varsin smartphone+ surfplatta så misstänker jag att avgifter på samtliga dessa skulle bli en väldigt dyrbar historia.
F.I.S.T skrev:ericTheDog skrev: Glöm TV - det är snart historia.
Thetaxpayer skrev:ericTheDog skrev:Thetaxpayer skrev:
ASG
Tog du åt dig i hans jämförelse?
Jag skrattade åt jämförelsen för att jag kände igen den. Har hänt mig många gånger att ett kompisgäng eller liknande bestämmer sig för att gå ihop om en present och detta kommer upp.
Ja får du rätt i att det blir dyrare så är det ju naturligtvis inte bra.
Vad är det som inte är självklart?ericTheDog skrev:Thetaxpayer skrev:ericTheDog skrev:Thetaxpayer skrev:
ASG
Jag skrattade åt jämförelsen för att jag kände igen den. Har hänt mig många gånger att ett kompisgäng eller liknande bestämmer sig för att gå ihop om en present och detta kommer upp.
Nej, jag kände igen mig, precis som du. Frågan har kommit upp även i mina kretsar. Men jag tycker inte svaret är lika självklart.
DirtyDog skrev:Vad är det som inte är självklart?ericTheDog skrev:Thetaxpayer skrev:ericTheDog skrev:Thetaxpayer skrev:
ASG
Nej, jag kände igen mig, precis som du. Frågan har kommit upp även i mina kretsar. Men jag tycker inte svaret är lika självklart.
Att vuxna människor skall betala lika mycket (om inte speciella skäl föreligger)?
Hur vanligt är det att man samlar till en present ifall man inte dessutom är bjuden på fest?ericTheDog skrev:De som betalar, betalar självfallet lika mycket. Frågan är vilka som ska betala. Är man ett kompisgäng så kan presenten vara ifrån kompisgänget - och inte från resp fru. Det beror på situationen. Bjuds det på middag så är det ju rimligt att alla som bjuds också bidrar till presenten.
DirtyDog skrev:Hur vanligt är det att man samlar till en present ifall man inte dessutom är bjuden på fest?ericTheDog skrev:De som betalar, betalar självfallet lika mycket. Frågan är vilka som ska betala. Är man ett kompisgäng så kan presenten vara ifrån kompisgänget - och inte från resp fru. Det beror på situationen. Bjuds det på middag så är det ju rimligt att alla som bjuds också bidrar till presenten.
Visst, det kan förekomma fall då det inte är naturligt att en respektive (som kanske aldrig träffat födelsedagsbarnet) skall vara med på en present, men det är ju helt okay förutsatt att hon inte heller står med som givare.
Min mening är att ALLA vars namn finns med på kortet har bidragit lika mycket.
Gällande detta så existerar väl knappast några tveksamheter?
redalert skrev:Thetaxpayer skrev:Dao skrev:ericTheDog skrev:Dao skrev:Låter ganska vettigt! En fri massmedia, utan styrning vare sig från staten eller marknaden, borde vara en mänsklig rättighet - en som även de utan TV borde värna om. Det borde finnas någon motsvarande dagstidning också, så vi kan bryta det enkelriktade högerstyrningen av denna "marknad".
Dock är jag osäker om förslaget är HELT bra, men det lät bra det som sades på nyheterna.
En fri massmedia? Vad sägs om Internet? Glöm TV - det är snart historia.
Vad gäller förslaget är det eg. bara priset som är hårresande. Vanliga familjer får betala 5 ggr mer för att inte titta på SVT. Sinnessjukt.
Enligt nyhetsinslaget skulle kostnaden för de med låg inkomst minska, och de med hög inkomst öka. Låter i mina öron inte som något problem...
Nu har jag läst på lite mera och det skulle ju bli en max kostnad på 1200 kronor vilket ju faktiskt bli mindre per år än vad jag betalar nu. Problemet är kanske dock vad en minimiavgift kan komma att bli för övriga familjemedlemmar. Men jag är nog i stort överens med dig. Verkar ju inte bli så farligt.
Nej problemet kommer senare eftersom avgifterna är godtyckliga, det finns ingen politiker som klarar att hålla borta fingrarna från syltburken!
DirtyDog skrev:Avgiften gäller även om du bara har grannens arsle att kika på. Du får betala oavsett om du har TV, Radio, Dator eller hårtork.lazy skrev:Om det ska bli en avgift via skattesedeln så måste den rimligtvis omfatta samtliga plattformer där man kan se på "TV," eftersom det var förslaget från Radiotjänsts vd 2009, hon ville ha avgift på samtliga datorer och vi kan dessutom nu lägga till Iphone, surfplattor och smartphones eftersom möjligheten finns att titta på "TV" i samtliga.
Jag minns inte om det fanns en exakt avgift presenterad när förslaget kom men som ägare till 4 datorer,(jag 2 och dottern 2)varsin smartphone+ surfplatta så misstänker jag att avgifter på samtliga dessa skulle bli en väldigt dyrbar historia.
Samma sak gäller den skatt som du betalar till dagis eller ridhus. Den tar inte hänsyn till om du har några barn eller rider själv.
Jag missade lite av din fråga och menade att det är en avgift per vuxen oavsett OM de har en hårtork, iPhone, dator, 10 TV-apparater eller samtliga nämnda.lazy skrev:DirtyDog skrev:Avgiften gäller även om du bara har grannens arsle att kika på. Du får betala oavsett om du har TV, Radio, Dator eller hårtork.lazy skrev:Om det ska bli en avgift via skattesedeln så måste den rimligtvis omfatta samtliga plattformer där man kan se på "TV," eftersom det var förslaget från Radiotjänsts vd 2009, hon ville ha avgift på samtliga datorer och vi kan dessutom nu lägga till Iphone, surfplattor och smartphones eftersom möjligheten finns att titta på "TV" i samtliga.
Samma sak gäller den skatt som du betalar till dagis eller ridhus. Den tar inte hänsyn till om du har några barn eller rider själv.
Vet inte om du missförstod mig här, betalar gladeligen en enhetlig skatt mot förslaget från "Anna nånting" vars förslag gick ut på att vi skulle betala för samtliga plattformar som kan visa SVT:s program.
DirtyDog skrev:Jag missade lite av din fråga och menade att det är en avgift per vuxen oavsett OM de har en hårtork, iPhone, dator, 10 TV-apparater eller samtliga nämnda.lazy skrev:DirtyDog skrev:Avgiften gäller även om du bara har grannens arsle att kika på. Du får betala oavsett om du har TV, Radio, Dator eller hårtork.lazy skrev:Om det ska bli en avgift via skattesedeln så måste den rimligtvis omfatta samtliga plattformer där man kan se på "TV," eftersom det var förslaget från Radiotjänsts vd 2009, hon ville ha avgift på samtliga datorer och vi kan dessutom nu lägga till Iphone, surfplattor och smartphones eftersom möjligheten finns att titta på "TV" i samtliga.
Vet inte om du missförstod mig här, betalar gladeligen en enhetlig skatt mot förslaget från "Anna nånting" vars förslag gick ut på att vi skulle betala för samtliga plattformar som kan visa SVT:s program.
Vercingetorix skrev:Svt borde egentligen betala oss för att få sända skiten de producerar...
Inte hundar isåfall för de verkar inte se saker på en TV (även om undantag finns).ericTheDog skrev:Men varför ska mina barn gå fria från avgift? De tittar ju lika mycket som jag (inget alls). Man kan även tänka sig avgift för ev. husdjur.
DirtyDog skrev:Inte hundar isåfall för de verkar inte se saker på en TV (även om undantag finns).ericTheDog skrev:Men varför ska mina barn gå fria från avgift? De tittar ju lika mycket som jag (inget alls). Man kan även tänka sig avgift för ev. husdjur.
Orsaken till att dina barn slipper avgiften är densamma som att de slipper betala för andra samhällsfunktioner som alla vuxna med en inkomst får betala för (oavsett om de bor 1 eller 101 i bostaden). De som drabbas värst är väl Somalier som bor 23 vuxna i en 2:a?
Myndiga barn med inkomst lär dock få betala (precis som de gör idag för annan infrastruktur). Tänk om sådana avgifter också beräknades utifrån hur många man bor per hushåll?
Vercingetorix skrev:Svt borde egentligen betala oss för att få sända skiten de producerar...
lazy skrev:Vercingetorix skrev:Svt borde egentligen betala oss för att få sända skiten de producerar...
Tack vare min äldsta dotter så har jag nu hittat hela en serie på svt play som är klart värd att se, den norska Lillyhammer, så jäkla sjuk..
Secrist skrev:lazy skrev:Vercingetorix skrev:Svt borde egentligen betala oss för att få sända skiten de producerar...
Tack vare min äldsta dotter så har jag nu hittat hela en serie på svt play som är klart värd att se, den norska Lillyhammer, så jäkla sjuk..
Den är underbar!
När de skulle gå på nattvandring och han började tejpa sitt basebollträ för att få ett bra grepp.
lazy skrev:Secrist skrev:lazy skrev:Vercingetorix skrev:Svt borde egentligen betala oss för att få sända skiten de producerar...
Den är underbar!
När de skulle gå på nattvandring och han började tejpa sitt basebollträ för att få ett bra grepp.
Snacka om "kulturkrock."
Secrist skrev:lazy skrev:Secrist skrev:lazy skrev:Vercingetorix skrev:Svt borde egentligen betala oss för att få sända skiten de producerar...
Den är underbar!
Snacka om "kulturkrock."
Eller den manliga barnmorskan.