För enmedelinkomsttagarfamilj kan detta komma att innebära ca 5000 kr i höjd skatt.
+11
F.I.S.T
DirtyDog
Secrist
redalert
Infra
Dao
Thetaxpayer
lazy
Sniperace
RedclownIII
ericTheDog
15 posters
Den nya tv-skatten
ericTheDog- Antal inlägg : 15117
- Inlägg 1
Den nya tv-skatten
Ett horribelt utredningsförslag föreslår en extra skatt på hela 1% av lönen, bara för att ersätta tv-licensen. Inte nog med det. Dessutom ska alla medborgare över 18 år betala denna skatt.
För enmedelinkomsttagarfamilj kan detta komma att innebära ca 5000 kr i höjd skatt.
RedclownIII- Antal inlägg : 2772
- Inlägg 2
Sv: Den nya tv-skatten
ericTheDog skrev:Ett horribelt utredningsförslag föreslår en extra skatt på hela 1% av lönen, bara för att ersätta tv-licensen. Inte nog med det. Dessutom ska alla medborgare över 18 år betala denna skatt.
Vad är det för jävla tomtar som styr detta landet och då skall man betänka att alternativet med S varit etter värre det var ju de som skapade eländet med inkompetenta nollor vid maktens grytor och nu blir vi inte av med dem.
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 3
känns lite fel att de som inte har tv ska betala detta, och dessuto alla i hushållet som då kan ge ganska stora ökningar i vad det kostade för ett hushåll som tidigare betalade, men jag antar att vänstern ser detta som bra det blir ju solidariskt
lazy- Antal inlägg : 12772
- Inlägg 4
Hade hoppats på ett bättre förslag än detta men om man betänker att SVT ville ha en avgift utöver TV-avgiften, alltså en ytterligare licens för alla med dator som kan titta på SVT:s program men kanske inte gör det så känns detta ändå ganska hyfsat...
Thetaxpayer- Antal inlägg : 7997
- Inlägg 5
lazy skrev:Hade hoppats på ett bättre förslag än detta men om man betänker att SVT ville ha en avgift utöver TV-avgiften, alltså en ytterligare licens för alla med dator som kan titta på SVT:s program men kanske inte gör det så känns detta ändå ganska hyfsat...
Men om det stämmer med 1% av lönen för det skräpet så är det ju knappast rättvist. Tänk en familj med 2 barn över 18 år. Låter ju som ett riktigt sosseförslag. Puke
- Inlägg 6
Thetaxpayer skrev:lazy skrev:Hade hoppats på ett bättre förslag än detta men om man betänker att SVT ville ha en avgift utöver TV-avgiften, alltså en ytterligare licens för alla med dator som kan titta på SVT:s program men kanske inte gör det så känns detta ändå ganska hyfsat...
Men om det stämmer med 1% av lönen för det skräpet så är det ju knappast rättvist. Tänk en familj med 2 barn över 18 år. Låter ju som ett riktigt sosseförslag. Puke
Håller ju egentligen med här, vill egentligen inte betala en enda krona för ngt som jag ändå inte vill se men om alternativet är att betala en s.k TV-licens för att jag har en dator som jag kan titta i så föredrar jag det föregående, bästa vore om alla fick möjligheten att bestämma vad de vill titta, lyssna på och betala efter det men då skulle väl SVT och SR gå under.
- Inlägg 7
lazy skrev:Thetaxpayer skrev:lazy skrev:Hade hoppats på ett bättre förslag än detta men om man betänker att SVT ville ha en avgift utöver TV-avgiften, alltså en ytterligare licens för alla med dator som kan titta på SVT:s program men kanske inte gör det så känns detta ändå ganska hyfsat...
Håller ju egentligen med här, vill egentligen inte betala en enda krona för ngt som jag ändå inte vill se men om alternativet är att betala en s.k TV-licens för att jag har en dator som jag kan titta i så föredrar jag det föregående, bästa vore om alla fick möjligheten att bestämma vad de vill titta, lyssna på och betala efter det men då skulle väl SVT och SR gå under.
Jag hade hoppats att detta skulle göra att man fick lägre avgift för att det blev flera som delar på kakan men kanske inte?
- Inlägg 8
Thetaxpayer skrev:lazy skrev:Thetaxpayer skrev:lazy skrev:Hade hoppats på ett bättre förslag än detta men om man betänker att SVT ville ha en avgift utöver TV-avgiften, alltså en ytterligare licens för alla med dator som kan titta på SVT:s program men kanske inte gör det så känns detta ändå ganska hyfsat...
Jag hade hoppats att detta skulle göra att man fick lägre avgift för att det blev flera som delar på kakan men kanske inte?
Förstår faktiskt inte att SVT kan ha så stor makt över politikerna när det påstås tvärtom.
Dao- Antal inlägg : 26567
- Inlägg 9
Låter ganska vettigt! En fri massmedia, utan styrning vare sig från staten eller marknaden, borde vara en mänsklig rättighet - en som även de utan TV borde värna om. Det borde finnas någon motsvarande dagstidning också, så vi kan bryta det enkelriktade högerstyrningen av denna "marknad".
Dock är jag osäker om förslaget är HELT bra, men det lät bra det som sades på nyheterna.
Dock är jag osäker om förslaget är HELT bra, men det lät bra det som sades på nyheterna.
- Inlägg 10
Dao skrev:Låter ganska vettigt! En fri massmedia, utan styrning vare sig från staten eller marknaden, borde vara en mänsklig rättighet - en som även de utan TV borde värna om. Det borde finnas någon motsvarande dagstidning också, så vi kan bryta det enkelriktade högerstyrningen av denna "marknad".
En fri massmedia? Vad sägs om Internet? Glöm TV - det är snart historia.
Vad gäller förslaget är det eg. bara priset som är hårresande. Vanliga familjer får betala 5 ggr mer för att inte titta på SVT. Sinnessjukt.
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 11
ericTheDog skrev:Ett horribelt utredningsförslag föreslår en extra skatt på hela 1% av lönen, bara för att ersätta tv-licensen. Inte nog med det. Dessutom ska alla medborgare över 18 år betala denna skatt.
Du får väl försöka hålle nere inkomsten då. Pengar är inte allt.
Dao- Antal inlägg : 26567
- Inlägg 12
ericTheDog skrev:Dao skrev:Låter ganska vettigt! En fri massmedia, utan styrning vare sig från staten eller marknaden, borde vara en mänsklig rättighet - en som även de utan TV borde värna om. Det borde finnas någon motsvarande dagstidning också, så vi kan bryta det enkelriktade högerstyrningen av denna "marknad".
Vad gäller förslaget är det eg. bara priset som är hårresande. Vanliga familjer får betala 5 ggr mer för att inte titta på SVT. Sinnessjukt.
Enligt nyhetsinslaget skulle kostnaden för de med låg inkomst minska, och de med hög inkomst öka. Låter i mina öron inte som något problem...
- Inlägg 13
Dao skrev:ericTheDog skrev:Dao skrev:Låter ganska vettigt! En fri massmedia, utan styrning vare sig från staten eller marknaden, borde vara en mänsklig rättighet - en som även de utan TV borde värna om. Det borde finnas någon motsvarande dagstidning också, så vi kan bryta det enkelriktade högerstyrningen av denna "marknad".
Enligt nyhetsinslaget skulle kostnaden för de med låg inkomst minska, och de med hög inkomst öka. Låter i mina öron inte som något problem...
hur låg inkomst då?
en familj med två personer med 150.000 var i årsinkomst kommer betala MER nu än innan
en familj med 3 arbetande med samma LÅGA inkomster kommer betala MYCKET mer, men det är rätt att en ensamstående med 150.000 kommer betala mindre, men hur många blir det?
och dessutom om dessa familjer tidigare INTE haft tv blir det horriblelt....
och hur fri från staten blir det när staten ger skattemedel till detta
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 14
Dao skrev:Låter ganska vettigt! En fri massmedia, utan styrning vare sig från staten eller marknaden, borde vara en mänsklig rättighet - en som även de utan TV borde värna om. Det borde finnas någon motsvarande dagstidning också, så vi kan bryta det enkelriktade högerstyrningen av denna "marknad".
Fri massmedia?
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 15
Blir det friare när det dras på skatten? Kritiken är just att budgeten för SR/SVT bara blir en utgiftspost bland andra i riksdagshuset som man godtyckligt kan dra ner på för att finansiera fler somalier till sverige eller vad man nu använder pengarna till.
- Inlägg 16
Dao skrev:ericTheDog skrev:Dao skrev:Låter ganska vettigt! En fri massmedia, utan styrning vare sig från staten eller marknaden, borde vara en mänsklig rättighet - en som även de utan TV borde värna om. Det borde finnas någon motsvarande dagstidning också, så vi kan bryta det enkelriktade högerstyrningen av denna "marknad".
Nu har jag läst på lite mera och det skulle ju bli en max kostnad på 1200 kronor vilket ju faktiskt bli mindre per år än vad jag betalar nu. Problemet är kanske dock vad en minimiavgift kan komma att bli för övriga familjemedlemmar. Men jag är nog i stort överens med dig. Verkar ju inte bli så farligt.
- Inlägg 17
men den stora frågan är om det bara blir en sådan per hushåll elller om alla skattebettalar i dtta ska betala...
- Inlägg 18
Sniperace skrev:men den stora frågan är om det bara blir en sådan per hushåll elller om alla skattebettalar i dtta ska betala...
Jo såklart. Det beror ju naturligtvis var brytgränserna hamnar. Min fru tex har ingen inkomst alls nu då hon har ett nystartat företag som ej genererar några intäkter att tala om ännu vilket ju gör att hon inte betalar någon skatt vilket ju gör att vår familj får mer pengar över med ett förslag som detta. När hon börjar ta ut lön så blir ju det inga problem heller för då har hon ju inkomst och betalar själv på sin lön. Jag tycker nog inte att detta är så tokigt som det lät i början.
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 19
Thetaxpayer skrev:Dao skrev:ericTheDog skrev:Dao skrev:Låter ganska vettigt! En fri massmedia, utan styrning vare sig från staten eller marknaden, borde vara en mänsklig rättighet - en som även de utan TV borde värna om. Det borde finnas någon motsvarande dagstidning också, så vi kan bryta det enkelriktade högerstyrningen av denna "marknad".
Nu har jag läst på lite mera och det skulle ju bli en max kostnad på 1200 kronor vilket ju faktiskt bli mindre per år än vad jag betalar nu. Problemet är kanske dock vad en minimiavgift kan komma att bli för övriga familjemedlemmar. Men jag är nog i stort överens med dig. Verkar ju inte bli så farligt.
Nej problemet kommer senare eftersom avgifterna är godtyckliga, det finns ingen politiker som klarar att hålla borta fingrarna från syltburken!
- Inlägg 20
redalert skrev:Thetaxpayer skrev:Dao skrev:ericTheDog skrev:Dao skrev:Låter ganska vettigt! En fri massmedia, utan styrning vare sig från staten eller marknaden, borde vara en mänsklig rättighet - en som även de utan TV borde värna om. Det borde finnas någon motsvarande dagstidning också, så vi kan bryta det enkelriktade högerstyrningen av denna "marknad".
Nej problemet kommer senare eftersom avgifterna är godtyckliga, det finns ingen politiker som klarar att hålla borta fingrarna från syltburken!
Ja det är ju naturligtvis ett problem.
DirtyDog- Antal inlägg : 5089
- Inlägg 21
Från Expressen: Eftersom skatten skulle innebära en minskad radio- och tv-kostnad för ensamhushåll men en ökad kostnad för hushåll med flera förvärvsarbetande tror han att det kommer bli högljuda protester från vissa grupper.
- Det kommer bli diskussioner om hur det här kommer att slå för enskilda individer. Studenter som tidigare bara tittat via datorn kan komma att få betala.
Ensamstående pensionärer kommer till exempel att få en sänkt avgift, medan pensionärspar kommer att få betala mer. Något som han tror kommer leda till att vissa känner att de kommer i kläm.
Självklart så kommer alla som får betala mer än idag gnälla. Det är helt naturligt och konstigt vore det väl annars?
Men anser verkligen det gnällande pensionärsparet att deras granne, en gammal dam som precis blivit änka, borde betala dubbelt så mycket i avgift som innan hennes make dog? Det blir ju resultatet ifall de solidariskt delat på sina kostnader tidigare. Räcker det inte med att hon fått dubblerad kostnad för boende, telefon, el, sophämtning, tidningsabonnemang m.m. o.s.v e.t.c ???
Gällande detta förslag så vill jag personligen citera Gert Fylking och hans klassiska "ÄNTLIGEN!!!"
Jag har i alla år lydigt betalt licensen men vet att det bland många har varit en sport att inte betala. Nu kommer ingen undan och jag anser att SVT/SR är en samhällsfunktion av allmänintresse (precis som dagis, ridskolor och annat skit som jag finansierar via skattsedeln trots att jag saknar barn). Som samhällsfunktion så anser jag att den skall betalas solidariskt av ALLA som har inkomster. Har man inga inkomster, eller inkomster under en viss gräns så skall tillgång till radio och tv ändå vara en rättighet och vem gynnas av att invandrare inte anser sig ha råd att betala tv-licens?
Sen är det helt orimligt att utgiften skall subventioneras för de som flyttar ihop. Kostnaden för SVT och SR minskar ju knappast för att folk gifter sig och flyttar ihop eller bor i kollektiv? Det blir ju knappast lägre distrubitionskostnader.
Nej, de som gnäller över att få betala mer är bara egoistiska jävla idioter. Samma idioter anser att par skall betala samma totalsumma som singlar när man samlar ihop pengar till någons 50-års-present. Jävla idioter säger jag bara!
Det enda negativa är väl att vi får säga upp 300 anställda på Radiotjänst men det finns väl vettigare uppgifter man kan sysselsätta dessa med?
Jag upprepar, ÄNTLIGEN!!!!!!!!
- Det kommer bli diskussioner om hur det här kommer att slå för enskilda individer. Studenter som tidigare bara tittat via datorn kan komma att få betala.
Ensamstående pensionärer kommer till exempel att få en sänkt avgift, medan pensionärspar kommer att få betala mer. Något som han tror kommer leda till att vissa känner att de kommer i kläm.
Självklart så kommer alla som får betala mer än idag gnälla. Det är helt naturligt och konstigt vore det väl annars?
Men anser verkligen det gnällande pensionärsparet att deras granne, en gammal dam som precis blivit änka, borde betala dubbelt så mycket i avgift som innan hennes make dog? Det blir ju resultatet ifall de solidariskt delat på sina kostnader tidigare. Räcker det inte med att hon fått dubblerad kostnad för boende, telefon, el, sophämtning, tidningsabonnemang m.m. o.s.v e.t.c ???
Gällande detta förslag så vill jag personligen citera Gert Fylking och hans klassiska "ÄNTLIGEN!!!"
Jag har i alla år lydigt betalt licensen men vet att det bland många har varit en sport att inte betala. Nu kommer ingen undan och jag anser att SVT/SR är en samhällsfunktion av allmänintresse (precis som dagis, ridskolor och annat skit som jag finansierar via skattsedeln trots att jag saknar barn). Som samhällsfunktion så anser jag att den skall betalas solidariskt av ALLA som har inkomster. Har man inga inkomster, eller inkomster under en viss gräns så skall tillgång till radio och tv ändå vara en rättighet och vem gynnas av att invandrare inte anser sig ha råd att betala tv-licens?
Sen är det helt orimligt att utgiften skall subventioneras för de som flyttar ihop. Kostnaden för SVT och SR minskar ju knappast för att folk gifter sig och flyttar ihop eller bor i kollektiv? Det blir ju knappast lägre distrubitionskostnader.
Nej, de som gnäller över att få betala mer är bara egoistiska jävla idioter. Samma idioter anser att par skall betala samma totalsumma som singlar när man samlar ihop pengar till någons 50-års-present. Jävla idioter säger jag bara!
Det enda negativa är väl att vi får säga upp 300 anställda på Radiotjänst men det finns väl vettigare uppgifter man kan sysselsätta dessa med?
Jag upprepar, ÄNTLIGEN!!!!!!!!
- Inlägg 22
Samma idioter anser att par skall betala samma totalsumma som singlar när man samlar ihop pengar till någons 50-års-present. Jävla idioter säger jag bara!
ASG
- Inlägg 23
Men det stämmer ju inte ett dyft. Gick du i en skola som lärde er att aldrig någonsin kritiskt granska det som sägs i media?
Det borde ju vara uppenbart t.o.m för en vänstermupp att det avgörande för vanliga arbetare är hur många över 18 år som bor i hushållet.
- Inlägg 24
Thetaxpayer skrev:Dao skrev:ericTheDog skrev:Dao skrev:Låter ganska vettigt! En fri massmedia, utan styrning vare sig från staten eller marknaden, borde vara en mänsklig rättighet - en som även de utan TV borde värna om. Det borde finnas någon motsvarande dagstidning också, så vi kan bryta det enkelriktade högerstyrningen av denna "marknad".
Tyvärr blir detta en blandning av 2 usla världar. Politikerna får möjlighet att fippla med både taket och den rörliga %-satsen. Jag kan nog garantera att detta s.k "tak" hamnar på minst 2000 kr per person innan förslaget blir verklighet.
- Inlägg 25
Thetaxpayer skrev:
Samma idioter anser att par skall betala samma totalsumma som singlar när man samlar ihop pengar till någons 50-års-present. Jävla idioter säger jag bara!
ASG
I det läget kanske man kan köpa en egen present...ASG
Nåväl, min kritik mot tv-avgiften härrör från det faktum att det blir dyrare. Skulle det inte bli billigare när alla är med och betalar?