Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+5
Kakmonstret
RedMentalCase
datic
Sniperace
Rudolf med röda mulen
9 posters

Förmögenhetsskatt?

Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Antal inlägg : 76

Förmögenhetsskatt? Empty Förmögenhetsskatt?

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-24, 19:13

Ska vi ha förmögenhetsskatt och i så fall varför? Om inte, varför inte?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Förmögenhetsskatt? Empty Sv: Förmögenhetsskatt?

Inlägg  Sniperace 2010-08-24, 19:42

som jag ser det så är förmögenhetskatt fel, ex för den som har en egen fastighet där man bott många år, att denna har stigit i värde pga att orten blivit populär och grannhusen sålts väldigt dyrt.

en äldre människa som lagt hela sitt liv på denna, men inga andra förmögenheter har ska inte behöva betala förmögenhetsskatt för denna, förrän han har pengarna i sin hand...

och här blir det samma sak med fastighetsskatten.

men visst kan jag tänka mig att den som har 50 mille på banken skulle kunna göra det Very Happy
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-24, 19:55

Sniperace skrev:... visst kan jag tänka mig att den som har 50 mille på banken skulle kunna göra det Very Happy

Varför det?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-24, 20:00

Rudolf med röda mulen skrev:
    Sniperace skrev:... visst kan jag tänka mig att den som har 50 mille på banken skulle kunna göra det Very Happy

Varför det?
    För att då är det inte arbetande pengar som ger kassaklirr till staten utan bara ränteinkomster till ägaren.

Är de arbetenade pengar ger de hela tilden inkomster...
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-24, 20:06

Sniperace skrev:

Varför det?
    För att då är det inte arbetande pengar som ger kassaklirr till staten utan bara ränteinkomster till ägaren.

Jag är inte riktigt med här. Du vet att ränteintäkter ska beskattas och så har det alltid varit oavsett regering?
    Hur definierar du "arbetande pengar"?
    datic
    datic

Antal inlägg : 347

Inlägg  datic 2010-08-24, 20:08

Sniperace skrev:För att då är det inte arbetande pengar som ger kassaklirr till staten utan bara ränteinkomster till ägaren.

fast man betalar ju skatt på räntan...

med förmögenhetsskatt så flyttar de som har möjligheten (dvs inte sin förmögenhet bundet i tex ett hus) förmögenheten ur landet, skatteinkomsterna för staten blir med en sådan konstruktion väldigt låga eftersom pengarna flyttas ur landet (och pensionärer som äger ett hus som funnit i familjen i tre generationer i ett attraktivt område blir tvingade att flytta eftersom de inte har råd att betala förmögenhetsskatten)

utan förmögenhetsskatt stannar dessa pengar kvar i landet, förmögenhetsskatten är givetvis noll (doh!) men pengarna kommer att användas till investeringar och konsumtion i sverige, detta genererar arbetstillfällen (som genererar skatteinkomster) och momsintäkter för staten.

därför är förmögenhetsskatten ett tämligen dåligt koncept om man är intresserad av att bibehålla en hög välfärd i landet (för vi behöver de skattepengar som de rikas pengar indirekt genererar när de är kvar i landet)

som en notis kan man konstatera att de allra allra rikaste var befriade från förmögenhetsskatt även under den socialdemokratiska regeringen, för de hotade med att lämna landet...
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-24, 20:09

Sniperace skrev:

Varför det?

Jag är inte riktigt med här. Du vet att ränteintäkter ska beskattas och så har det alltid varit oavsett regering?

Nej, jag talade inte om ränteinkomster som skulle beskattas, utan ett kapital som beskattas om det ligger på ett konto och "samlar damm"

Arbetande pengar är sådana som investeras i företag eller på annat sätt ger arbeten och pengar till staten
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2010-08-24, 20:09

Nej.

Och varför måste man lämna ett skäl till att INTE införa en skatt ?
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-24, 20:17

Sniperace skrev:
    Sniperace skrev:

Varför det?

Nej, jag talade inte om ränteinkomster som skulle beskattas, utan ett kapital som beskattas om det ligger på ett konto och "samlar damm"

Arbetande pengar är sådana som investeras i företag eller på annat sätt ger arbeten och pengar till staten

Du pratar som om pengar på banken inte gav s.k. kassaklirr för staten och endast ränteinkomster för kapitalägaren och jag ville påpeka att alla ränteintäkter måste beskattas vilket alltså betyder att det ger klirr i statens kassa. Jag har boldat och strukit under i ditt citat.

Så... det du vill komma åt är att ha reda pengar på ett bankkonto? Men om jag köper aktier för mina 50 miljoner (vi kan väl ponera att jag har det) hur ser du på det då?
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-24, 20:19

RedMentalCase skrev:

Nej.

Och varför måste man lämna ett skäl till att INTE införa en skatt ?

Epiriska studier här på detta forum har - i alla fall för mig - visat att det är lika bra att fråga åt båda hållen för annars kan man ge sig den på att man bara får svar åt ena hållet Wink
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-08-24, 20:25

Sniperace skrev:
    Sniperace skrev:

Varför det?

Du pratar som om pengar på banken inte gav s.k. kassaklirr för staten och endast ränteinkomster för kapitalägaren och jag ville påpeka att alla ränteintäkter måste beskattas vilket alltså betyder att det ger klirr i statens kassa. Jag har boldat och strukit under i ditt citat.

Så... det du vill komma åt är att ha reda pengar på ett bankkonto? Men om jag köper aktier för mina 50 miljoner (vi kan väl ponera att jag har det) hur ser du på det då?

Inte en aning, jag är inte ekonom, eller haj på statsfinanser osv, jag är bara en fattig djävel.... med 125.000 i sjukersättning sedan 1988... Very Happy

Hur det eg är med aktier har jag svårt att avgöra, men min magkänsla säger att det är bara vid första försäljningen av en aktie det går till företaget, sedan rör det bara säljare och köpare om det nu inte är aktieföretaget som säljer...
    Kakmonstret
    Kakmonstret

Antal inlägg : 4120

Inlägg  Kakmonstret 2010-08-24, 20:27

Nej vi ska inte ha förmögenhetsskatt.

Intjänade pengar har man redan betalat skatt på en gång.

En köpt villa är inte förmögenhet, många äldre har värdet på villan, men inte pengar i kontanter. De kn ju t.ex. inte betala in skorstenen i skatt.
    PE Dal
    PE Dal

Antal inlägg : 1127

Förmögenhetsskatt? Empty Nej

Inlägg  PE Dal 2010-08-24, 20:45

"""""Ska vi ha förmögenhetsskatt och i så fall varför? Om inte, varför inte?""""

Förmögenhetsskatt,,,en klar definition av dubbelbeskattning,,,en straffavgift gällande de medborgare som lyckats med konststycket, att få betraktas som förmögna,,, trots högt progressiva välfärdsinbetalningar, till vår gemensamma statsapparat,,,där det sk förmögenhetskapitalet redan grundligt välbeskattats.

Nej, en sk förmögenhetsskatt åsamkar vårt samhälle fler nackdelar än fördelar. Kapital skapar investeringar och välfärd.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2010-08-24, 20:49

Att beskatta pengar bara av den anledningen att de ligger stilla känns inte riktigt rättvist. I synnerhet som de redan är beskattade en gång.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-08-24, 21:00

Vercingetorix skrev:Att beskatta pengar bara av den anledningen att de ligger stilla känns inte riktigt rättvist. I synnerhet som de redan är beskattade en gång.
    Pengar som "ligger stilla" beskattar sig själva.

En förmögenhetsskatt känns endast som "en andra chans" för skattmasen om han inte hinner med när förmögenheten uppstår Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-24, 21:08

PE Dal skrev:
    Nej, en sk förmögenhetsskatt åsamkar vårt samhälle fler nackdelar än fördelar. Kapital skapar investeringar och välfärd.

.... inte om de ligger stilla i en persons "ficka"
    PE Dal
    PE Dal

Förmögenhetsskatt? Empty Skatt på skatten

Inlägg  PE Dal 2010-08-24, 21:59

"""inte om de ligger stilla i en persons "ficka""""

"Fickkapitalisten" har ju redan betalat Sin andel till välfärden, vid intjänandet av dessa Sina fickpengar!!! Hur många gånger skall han tvingas öppna sin ficka till välfärdsskapande insats??? för att till slut slippa bli betraktad som en samhällets empatibefriade parasit???
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-08-24, 22:32

PE Dal skrev:"""inte om de ligger stilla i en persons "ficka""""

"Fickkapitalisten" har ju redan betalat Sin andel till välfärden, vid intjänandet av dessa Sina fickpengar!!! Hur många gånger skall han tvingas öppna sin ficka till välfärdsskapande insats??? för att till slut slippa bli betraktad som en samhällets empatibefriade parasit???

Nu drog du många egna slutsatser från att jag skrev att pengarna inte går till investering om de ligger kvar i någon individs egna ficka....

Det kan givetvis diskuteras om vi skall ha förmögenhetsskatt eller inte, själv tycker jag att vi skall ha detta...

Däremot så ger skattelättnader för medel och överklass inte per automatik bättre förutsättningar varken för företagande eller ökad handel

PE Dal
    PE Dal

Förmögenhetsskatt? Empty Skatt på skatt

Inlägg  PE Dal 2010-08-24, 23:58

Förmögenhetsskatt verkar allrahelst vara av ideologisk nödvändighet, snarare än av praktisk välbetänkt sådan!!!
    Rudolf med röda mulen
    Rudolf med röda mulen

Inlägg  Rudolf med röda mulen 2010-08-26, 04:59

PE Dal skrev:Förmögenhetsskatt verkar allrahelst vara av ideologisk nödvändighet, snarare än av praktisk välbetänkt sådan!!!

Så är det. Alla vet att förmögenhetsskatten är kontraproduktiv. Vänster som höger. Alla vet att med förmögenhetsskatt så kommer svenskt kapital att flyta ut från Sverige och eftersom utlänningar får en fördel gentemot svenskar att köpa och äga - de drabbas inte av beskattningen - så blir konsekvensen att vi får ett ökat utländskt ägande i Sverige. Att införa förmögenhetsskatt är som att bomba Sverige tillbaka till medeltiden och ALLA VET DET! Ändå så vill den rödgröna röran återinföra skiten. Det mest fascinerande är att t.o.m. whitetrashbruttan Sahlin fattat detta. Jag vågar inte ens tänka på hur många timmar och hur många nationalekonomer det behövdes för att hon skulle fatta. Det kostade säkert lika mycket som driftskostnaderna för ett medelstort barnsjukhus.

Det som är mest skrämmande är att endast pratet om att återinföra förmögenhetsskatten har skadat Sverige ekonomiskt. Det hävdar t.o.m. Kjell-Olof Feldt som var socialdemokratisk finansminister!

Den här trådens valaffisch: https://2img.net/r/ihimizer/img24/6928/antisosse.jpg

// The new RMRM!
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-09-06, 19:14

.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-09-06, 23:44

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-25, 01:19