RedMentalCase 2012-08-03, 11:00
lazy skrev: formsvackan skrev: RedMentalCase skrev: Secrist skrev: RedMentalCase skrev: Secrist skrev: RedMentalCase skrev: Secrist skrev: formsvackan skrev: Secrist skrev:Nej, men jag inser också att gruppen som helhet består av personer där många sitter i en mycket svår situation där de är iskalla på en hård arbetsmarknad. Floskler som att man istället ska ge de rätt stöd etc är bara påfrestande. Har man varit arbetslös i 10 år så har man haft allt tänkbart stöd innan.
Om tio personer "konkurrerar" om åtta jobb blir två st utan, alltså lata bidragstagare på forumhögersvenska. Frågan är endast vilka som drabbas.
Problemen uppstår när det är
samma personer som blir utan jobb hela tiden.
Problemnet är att folievänster inbillar sig att jobb, det är nåt som ramlar ner från himlen, tilldelat av staten, typ...
Vill man jobba, så får man jobb! Punkt slut!
Nja, det är lite väl hårt. Det finns en utpräglad ålderdiskriminering i landet som är värre än din etniska härkomst. Har du inga speciella kvalifikationer som efterfrågas eller du kanske börjar bli sliten i kroppen så blir det tufft om du dessutom inte är purung längre.
Man kan i Sverige, år 2012, ansöka om , och förmodligen bli antagen till , gratis utbildningar inom vilket område som helst, även om du är 50+.
Det handlar om viljan, inget annat.
ATt det behövs ett skyddsnät har jag akdrig argumenterat emot.
Det var inte skyddsnätet jag tänkte på. Faktum kvarstår, är man 56 år gammal och arbetslös då är det tufft. Oavsett vilka utbildningar man springer på.
Jag håller inte helt med, en oerfaren 19 åring har det lika tufft, erfarenhet räknas faktiskt bland arbetsgivare.
Nu är du ute och cyklar igen. 19-åringen kan nyttja samhällets resurser till utbildning, 56-åringen kan det inte. De 50+ som du dillar om har tyvärr inte de möjligheter du inbillar dig.
RedMentalCase skrev:Man kan i Sverige, år 2012, ansöka om , och förmodligen bli antagen till , gratis utbildningar inom vilket område som helst, även om du är 50+
Det är i princip gratis att gå på universitetsutbildning i Sverige, men du propsar väl på att nånb ska betala ditt skithuspapper och din fika på universitetets cafeteria, , din mupp!
Och in på universiteten kommer förmodligen vem som helst i din värld. Det kan vara en väldigt lång väg dit för en arbetslös 50+ f.d. sågverksarbetare, grundskolekompetens, gymnasiekompetens till att börja med.
RedMentalCase skrev:Man får t.o m. bidrag när man studerar, det du!
Inte om man är 50+ som du hävdar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/StudiebidragStudiebidraget är i Sverige en benämning på en förlängning av barnbidraget för ungdomar från 16 år. Studiebidraget är endast till för elever som går en heltidsutbildning på gymnasieskola, komvux, folkhögskola, eller vissa skolor som är statliga, får statsbidrag eller annat offentligt bidrag eller som är ställda under statlig tillsyn.. När man fyller 20 upphör studiebidraget, och man kan då ansöka om studiemedel istället.
I tabellen ser du hur många veckor med studielån du har rätt till mellan de år du fyller 45 och 54.
Ålder - Antal veckor med studielån
45 - 220
46 - 200
47 - 180
48 - 160
49 - 140
50 - 120
51 - 100
52 - 80
53 - 60
54 - 4056-åringen är som du ser redan körd. Hur andra arbetslösa 50+ ska kunna skaffa sig en konkurrenskraftig utbildning på den korta tid staten tilllåter dem "leva som en fattig student" kan du kanske förklara.
Studiemedel per vecka vid heltidsstudier
Bidrag 699
lån 1 531
Totalt 2 230Du kan också försöka förklara vilken konkurrenskraft på arbetsmarknaden en 55-årig nyutbildad har.
Här håller jag faktiskt med fs för även om man kan tycka att det borde finnas mycket kvar för en 50+are med utflugna barn att göra så håller inte arbetsgivarna med och då hjälper det inte hur mycket utbildning man har, har själv en bekant med ett förflutet som chef i reklambranschen som haft jättesvårt att få ett nytt jobb, trots mångårig erfarenhet.
Undrar hur foliet ska få ihop sitt ylande om en påstådd 25% ungdomsarbetslöhet med de fantastiska villkor han ansert de har visavi de äldre.?
Spelar ingen toll vad foliet lallar om, i varje inlägg så handlar det bara för honom om att försöka vara motströms, och speciellt mot mig.
Och , som vanligt, är det bidragen han fokuserar på, bidrag bidrag, bidrag... utan bidrag, ja då kan man inte göra nåt i vänsterns värld,, bidrag bidrag bidrag....