Vercingetorix 2011-11-10, 00:55
ANNA2LINK skrev: Vercingetorix skrev: berralarzon skrev: Regndrottning skrev:
Jag har lärt mig någonting nytt om Halmstad. Vi har en natthärbärge i stan för hemlösa.
De får sova där måndag- torsdag. Frukost serveras för alla hemlösa och fattiga mellan 7.30- 10.00.
Det finns en butik med kläder, hygienartiklar och andra nödvändiga ting som är gratis. Det är bara att gå in och ta vad man behöver.
Dusch- och rengöringsmöjligheter finns också.
Alla är välkomna....
Konstigt nog fungerar detta över förväntan bra. Pengar har de gott om. Härbärget har många sponsorer bland företagen och privatpersoner. Som de själva säger *Vi har skamligt mycket pengar'.
Detta är ingen kommunal verksamhet. Skattepengar går inte till finansiering.
Butiken fungerar också bra. De hemlösa tar bara vad de behöver för stunden. då VET de att nästa gång de behöver något så finns det där.
De hemlösa har en stolthet över att vara så berodda att de inte missbrukar systemet. Tvärtom, de håller koll på varandra.
Då detta är en kyrklig verksamhet är det främst ideella som arbetar där. Dock, så finns det ett par som är avlönade av kyrkan. Även de hemlösa har det som merit att få hjälpa till med arbetet.
Så, jag har kommit på att nästa gång jag rensar garderoben så skall det gå till Härbärget. Och med mina restgarner kan jag sticka enkla halsdukar som jag skänker bort. Något att göra när jag sitter på bussen, till och från jobbet...
Så sorligt att det ska behövas i världens bästa land Sverige, fast bröderna i bedrövelsen tycker säkert det är helt okej i sin skattesänkariver! Så om inte allt för länge så kommer vi att få se samma köer av fatta tigga mat som i NY, Bangkok, Singapore,Hongkong, Dubai städer jag besökt, dom är f-n i mej bättre i Indien/Kina bättre på att hjälpa varandra
än i Sverige numera.
//Berra
Har du tänkt på att de kanske är bättre på att hjälpa varandra i dessa länder just på grund av att staten inte förväntas lägga näsan i blöt till höger och vänster? Jag skulle faktiskt vilja hävda att egoismen i Sverige till stor del just beror på att staten förväntas ta ett stort ansvar i alla samhällsperspektiv, och där det egna initiativet inte uppmuntrats för fem öre. "Sköt dig själv och skit i andra - resten är statens ansvar!" ...typ... Kanske är en förändring på gång?
Det är väl alldeles utmärkt att privata människor har gått samman för att hjälpa dessa människor? Detta UTAN skattemedel som urvattnats genom diverse byråkratiska filter. Nä, heja detta initiativ, och gör dessutom denna hjälp skattebefriad, så är staten med indirekt och hjälper till.
Den egoismen som vi har i landet har blivit värre när borgarna kommit till makten, när kapitalismen styr människan alldeles för mycket.De kör verkligen med en "sköt dig själv och skit i andra" politik. Alla måste ha rätt till ett hem och tak över huvudet,mat för dagen, kläder på kroppen och vård, alla måste ha rätt till de mänskliga rättigheterna!!!
Tänk, jag tycker att det är precis tvärtom. När människor i större utsträckning tillåts lita till sin egen förmåga och därigenom återfå större kontroll över sina liv, som idag, ges också större utrymme till att kunna visa mer empati. Något som RD's halländska exempel också visar. I ett samhälle där staten förväntas ta hand om allt behövs ingen medmänsklighet eller empati, utan staten har genom detta synsätt övertagit denna annars högst medmänskliga roll, och
dessutom perverterat den till en byråkratisk institution som t o m
missgynnar empati. Detta har t ex Sniper berättat om utifrån sina erfarenheter.
Människorna som lider av det du nämner sist är alltid berättigade till försörjningsstöd. Problemet är att många i den sitsen lider av missbruksproblem och inte vill ta del av de insatser som erbjuds pga nykterhetskrav, och visst, man skulle kunna ge dem tvångsvård, men då skulle vi som samhälle VERKLIGEN bryta emot just de mänskliga rättigheter du efterlyser.