[quote="F.I.S.T"]
Thetaxpayer skrev:Ok Fegis,
F.I.S.T skrev:
Det du säger är alltså att du tycker det är fegt att inte tycka till om kulturer du inte vet tillräckligt om för att kunna värdera ? .... det skulle innebära att du då tycker det är modigt att tycka till om saker du inte vet nåt om .... ja jösses
Jag kan i alla fall utan problem säga att tex folk med utbredd hederskultur och klankultur är klart underlägsen den västerländska.
Thetaxpayer skrev:Jag gillar inte att min kultur ses som icke befintlig eller sämre än de som invandrar hit.
F.I.S.T skrev:Vem anser det menar du ?... och varför skulle du bry dig om det finns dom som är kulturrasistiska mot Svensk kultur ?
Jag älskar svensk kultur, men se svagheter oxå, precis som med alla kulturer. Och min identitet står inte och faller med hur svensk jag uppfattas...
Det är bara för dig att acceptera att det svenska både är svenskt utifrån hur det ser ut nu, med mångkultur och allt, och inte är det ur en sk "etnisk svensk" synvinkel eftersom det är ständigt föränderligt,
Pizza tex är väldigt svenskt, men kom från Italien....
Thetaxpayer skrev:Annars är det inte det. Jag gillar andra kulturer (vissa mer än andras) och alla som bidrar med något positivt är ju naturligtvis bra.
Thetaxpayer skrev:Dock så har den varit arbetskrafts eller annan kompetens eller ren nybyggarinvandring förut det är den inte idag.
F.I.S.T skrev:
Så du menar med det att det inte funnits folk som flytt till Sverige förut pga politik eller förföljelse ?.... när menar du att detta började då ?... och innebär det då at du inte vill ha hit invandrare som är flyktingar ?
Thetaxpayer skrev:Nej det menar jag inte. Sluta tolka saker som inte står. Vanligt vänstertproblem dock.
Jag tolkar inte, jag frågar dig ... ser du frågetecknen efter meningarna ?
Om du nu inte menar det så som jag "tolkade det" .... vad menar du då ?... du skrev faktiskt att invandringen skiljer sig nu från förut, vad gäller kompetens, och du svarar inte på frågan om du tror att det funnits invandrare förr i riden som flytt från förföljelse eller förtryck ! .... och du svarar ej heller på frågan om när du menar att denna förändring sker i Sverige ! .... således ställer jag frågor om det, som du viftar bort genom att kalla dessa frågor för tolkningar...svara på frågorna i stället !
Ja den skiljer sig naturligtvis. Som jag skrev tidigare har den förr mest handlat om arbetskraftinvandring och speciella kunskaper som har varit eftersökta, tex Vallonerna som hade en kompetens som eftersöktes. Jag menar inte att en snickare som kommer idag skulle vara sämre än förr. Om vi inte går väldigt långt tillbaka i tiden.
Thetaxpayer skrev:Jag läste en insändare häromdagen som skrev att migrationsverket räknar med minst 175000 invandrare, asylsökande anhöriginvandrare beräknades komma detta och nästa år. Var skall de bo? Är det en vinst direkt eller tror du att det kommer att kosta samhället pengar och resurser?
F.I.S.T skrev:
Det är alltså 175.000 och inte 1.000.000 ..... det är aldrig för sent att ta förnuftet till fånga.
Thetaxpayer skrev:Nu tolkar du igen. Jag har aldrig påstått att det kommer 1000000 på kort tid, endast frågat om du tycker att det är för många.
Huruvida det är för många är ju helt beroende av tidsrymden ....Och ekonomin.
Thetaxpayer skrev:Finns det en gräns för vad vår gemensamma ekonomi klarar av eller inte?
Ja givetvis finns det en gräns, när Svenska medborgare börjar svälta pga att vi tar emot flyktingar som inte kan försörja sig själva, då är vi vid den gränsen, Allt annat än den gränsen handlar om vilja att dela med sig, eller inte....
Dock går det inte att resonera så enögt i frågan som du gör, eftersom ditt skräckscenario inte är i närheten av att slå in, ej heller kan man separera "kostnaderna" för flyktingar, utan att beräkna in förtjänsterna av det. Och nu pratar vi dessutom enkom ekonomi. Det är förvisso så att jag anser att det är i längden en ekonomisk vinst för Sverige att ta emot invandrare... men framförallt en kulturell vinst att ta emot människor från hela världen...
Men att enkom tänka på detta som ekonomi, och glömma bort att det är människor det handlar om är rent utav cynisktHär ser man tydligt vilken extrem syn du har på detta. Jag är i alla fall inte villig att driva Sverige till svältgränsen. Min gräns går betydligt tidigare än så. Jag anser dock inte att det är en mänsklig rättighet att bo i Sverige bara för att man råkar vilja det.
Finns det någon kultur som du saknar i Sverige?
Är inte Sverige redan mångkulturellt?
Du kan tycka att det är cyniskt att prata pengar men det förändrar ju inte faktum att det är pengar som används till att betala saker än så länge. Finns det inte tillräckligt så är det något annat som pengarna inte räcker till.
Klart att det går att räkna på kostnaderna och bara en riktigt naiv vänstertok kan tro att det går med vinst nu.
F.I.S.T skrev:Sedan dina följdfrågor.... Ja det kan bli svårt med bostäder och sådant, mycket tack vare att det inte satsats tillräckligt på bostadsbyggande på väldigt länge...
Bara Borg får visa upp "snygga siffror" utomlands, så bryr han sig inte om vilka konsekvenser det får för den befolkning han styr över...
Thetaxpayer skrev:Stämmer naturligtvis inte. Vanligt vänstertrams.
exakt vad är det som inte stämmer menar du ?.... nyss så oroade du dig för bostäder för flyktingar, och nu säger du att det är trams att det byggts för lite bostäder .... förstår du att detta ditt resonemang motsäger sig självt ?
Tramset är ditt raljerande om Borg.
Även detta kostar pengar som du borde förstå i alla fall. Snart är vi uppe vid 100% om du skulle få som du ville.
F.I.S.T skrev:Och återigen så anser jag att det inte handlar om vi har råd eller inte, det är bara löjligt att påstå...
Thetaxpayer skrev:Varför då? Växer pengar på träd i din värld?
Oh nej, de växer inte på träd, vilken dum fråga ! ... Däremot så tror jag du har svårt att inse hur bra du/vi har det, och hur mycket vi skulle kunna avvara om du/vi ville. Och återigen ser du flykting och invandrarpolitiken enkom som en kostnad vilket inte är sant, och dessutom väldigt cynisk sätt att se det på !
Jag inser att vi har det relativt bra. Varför förstöra det?
Jag kanske skall dra samma matteexempel som jag gjorde med Anna. Om det finns mera utgifter än intäkter så är det en kostnad vare sig du vill annorlunda eller ej.
F.I.S.T skrev:Då är det ärligare om ni påstår att du/ni inte alls vill hjälpa folk i nöd, utan vill lägga pengar på en extra bil, hus, båt, semester istället.
Thetaxpayer skrev:Vanlig vänsterfördom IGEN. Varför är jag inte förvånad?
Men du vill ju inte hjälpa folk, du tycker ju det kostar för mycket ... hur ska du ha det ?
LOL, allt är inte svart eller vitt. Jag har fortfarande inte sagt att vi inte skall hjälpa någon. Kan du fatta det nu?
Thetaxpayer skrev:Det tror jag inte. Det får du nog styrka på något sätt.
F.I.S.T skrev:
Nej jag har förstått att du inte tror på det, men utan invandring hade Sverige varit ett U-land med dåliga skördar och svält (ur ett långsiktigt tillbaka i tiden perspektiv)
Jag eller någon annan heller har vad jag sett förnekat att invandringen har varit bra för sverige eller att den fortfarande kommer att behövas. Det är bara du som vill tro detta.
Thetaxpayer skrev:Ja det kan stämma. Men som sagt så ser inte invandringen ut på samma sätt längre annars att den kommer just utifrån då.
Men då kanske det vore lämpligt att du svarade på mina frågor kring det: "Jag tolkar inte, jag frågar dig ... ser du frågetecknen efter meningarna ?
Om du nu inte menar det så som jag "tolkade det" .... vad menar du då ?... du skrev faktiskt att invandringen skiljer sig nu från förut, vad gäller kompetens, och du svarar inte på frågan om du tror att det funnits invandrare förr i riden som flytt från förföljelse eller förtryck ! .... och du svarar ej heller på frågan om när du menar att denna förändring sker i Sverige ! .... således ställer jag frågor om det, som du viftar bort genom att kalla dessa frågor för tolkningar.."
Thetaxpayer skrev:Tja kolla alla andra länder i västvärlden. De har en mera restriktiv invandringspolitik. De har ändå inte stoppat invandringen. Hur svårt skall det behöva vara? I flera av dessa länderna har de också räknat på kostnader och deras siffror gör ju ingen glad.
F.I.S.T skrev:
Tänker du på USA ?
Thetaxpayer skrev:Nej.
Välj valfritt land i västvärlden.
Varför tror du förresten att så mycket folk vill ta sig till västvärlden och Sverige i synnerhet? Tror du det beror på vädret eller att svenskar är så rasistiska?
Jag tror att det beror på ett antal saker: de kanske föredrar att leva framför att dö, de kanske inte är så förtjusta i att torteras, och det finns de som flyttar hit för att förbättra sin ekonomiska situation genom arbete och företagande.... det gäller fö de flesta även de 2 första kategoriernaVälfärdsturister då alltså. Varför skall vi betala i snitt 7 års uppehälle till dem om de inte ens har ett skyddsbehov?
Thetaxpayer skrev:Återigen. En invandrare är inte automatiskt en flykting och saknar därmed flyktingstatus. Skall det vara så svårt att fatta att endast en liten del av de som kommer är flyktingar.
F.I.S.T skrev:
Jag har förstått sedan länge att det finns både flyktingar och annan invandring, och jag har inget problem med detta... båda skall få förekomma och behövs
Thetaxpayer skrev:Ja båda skall få förekomma men inte på sättet som det ser ut idag, anser jag.
utan på vilket sätt då ?färre, i sammanivå som övriga Västeuropa är väl en bra start. Anser du att länder som tar emot färre är värrerasister än oss Svenskar?
Thetaxpayer skrev:Jag är trött på snyltare och välfärdsturister. Vi behöver dem inte.
F.I.S.T skrev:
Men du är inte rasist va ?
Thetaxpayer skrev:Nej, Menar du att de inte existerar?
Jo då ... i alla samhällsklasser, men det är bara vissa av dessa samhällsklasser och etniciteter du irriterar dig på när du skriver på detta forum....
Inte då.
Jag vill bara inte mera börda på välfärdssystemet än vad som är nödvändigt. Vi har som sagt nog med snyltare i vårt eget land så inte behöver vi ta hand om andra länders snyltare också.
Thetaxpayer skrev:Hur naiv får man bli som extremvänster?
Ingen aning du får fråga de som är extremvänster, om det är mig du menar får du återigen (ingen har lyckats hittills) förklara vad som är så extremt med mina åsikter LOL, Nej det är svårt att göra när du inte läser förklaringarna.
Thetaxpayer skrev:Man behöver inte vara högutbildad men visst. Dem behöver vi mest.
F.I.S.T skrev:
Har du nånsin tänkt i andra banor än på dig själv, och vad du behöver ?
Thetaxpayer skrev:Vi är inte samma som jag. Lär dig det.
inkluderar du dig inte i det "vi" du skriver, när du säger att "dem behöver vi mest" ... för där exkluderar du ju de som inte är utbildade, alltså är min fråga befogad, den du inte svarade på, om du någonsin tänker på någon annan än dig själv
Ja då. Men visst man är sig själv närmast. Med det menar jag mig och min familj och mina vänner.