Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+7
formsvackan
DirtyDog
Sniperace
Secrist
Regndrottning
lazy
Infra
11 posters

Har du köpt ny dator?

DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Har du köpt ny dator? - Sida 3 Empty Sv: Har du köpt ny dator?

Inlägg  DirtyDog 2012-07-09, 16:53

formsvackan skrev:Det är ingen idé att fråga mig. Jag vet inte ens varför det är farligt för mig att någon vet vilken browser jag använder.
    Det ÄR inte farligt (ifall man inte är en paranoid IQ-befriad mupp). Dock så kan webbläsare ha säkerhetsluckor och därför kommer ständigt uppdateringar. Farligast att använda är normalt MSIE men det finns INGET som är 100% säkert heller.
    formsvackan skrev:Eftersom jag jobbat med datorer sedan 1974 har också mina kunskaper passerat bäst före datum, med god marginal dessutom.
    74 åkte man moppe och drack rigello. Datorer blev redskap först på 80-talet och 83 var jag hos IBM i England för utbildning på deras lite större system. Vi hade då en "Fast lina" till England och Holland på jobbet och DET var nog mycket ovanligt (och DYRT!) på den tiden. Wink

Gick en MCSE-utbildning för 12 år sedan och det mesta man lärde sig då är fullständigt oanvändbart idag (WindowsNT och Workstation och liknande cert). Laughing
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2012-07-09, 17:01

DirtyDog skrev:
    formsvackan skrev:Det är ingen idé att fråga mig. Jag vet inte ens varför det är farligt för mig att någon vet vilken browser jag använder.
    Det ÄR inte farligt (ifall man inte är en paranoid IQ-befriad mupp). Dock så kan webbläsare ha säkerhetsluckor och därför kommer ständigt uppdateringar. Farligast att använda är normalt MSIE men det finns INGET som är 100% säkert heller.
    formsvackan skrev:Eftersom jag jobbat med datorer sedan 1974 har också mina kunskaper passerat bäst före datum, med god marginal dessutom.
    74 åkte man moppe och drack rigello. Datorer blev redskap först på 80-talet och 83 var jag hos IBM i England för utbildning på deras lite större system. Vi hade då en "Fast lina" till England och Holland på jobbet och DET var nog mycket ovanligt (och DYRT!) på den tiden. Wink

Gick en MCSE-utbildning för 12 år sedan och det mesta man lärde sig då är fullständigt oanvändbart idag (WindowsNT och Workstation och liknande cert). Laughing
    "Fullständigt oanvändbart i dag." Jo tack. Det
    märks.
    10 years after.

DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-07-09, 17:18

Infra skrev:Är du så tom i roten att du tror man startar exempelvis en blogg för att få nöjet att sitta och kolla upp vilka webläsare besökarna har. Då är du fullkomligt blåst i huvet!
    bounce bounce bounce bounce bounce
    Vem har PÅSTÅTT att man startar en blogg för detta syfte?
    De flesta med en blogg har f.ö. ingen EGEN domän och därför knappast behov av vare sig webbhotell eller statistikverktyg.

Men ifall man HAR en egen domän (t.ex pedofil.org är ledigt för dig!) så placerar man normalt dessa på ett webbhotell och till dessa ingår normalt alla statistikverktyg som du behöver. Du får även en massa ytterligare verktyg via Google Analytics eller varför inte läsa om gratistipsen på denna sida? http://blogg.tkj.se/gratis-statistik-hemsida/
    Infra skrev:Denna info är enbart intressant för någon som avser att med hjälp av aktuell webläsare göra dataintrång. Du tror tydligen - jag tror inte - att det är det primära intresset för varje bloggare. Du har därmed bevisat att du är fullkomligt blåst i allt som gäller dessa frågor! Sopprot!
    Som sagt, du tycks behöva din medicinering OMGÅENDE!!!

De som behöver informationen mest är sådana som mig (som driver webbshops, när jag inte driver med Er) eftersom det kan var väldigt olika upplevelser på webbshopen med olika läsare och jag bör därför anpassa sidan till de webbläsare som de flesta använder. Du har dock rätt i att om jag vill hacka just DIN dator så är det givetvis en fördel ifall jag vet vilken webbläsare du använder. Men jag måste ju också förmå dig att besöka en webbsida som jag preparerat för alla med den läsaren.

Men som sagt, du kan ALDRIG förhindra att en webbsida som du besöker får jävligt mycket information om din dator. Och det OAVSETT om du klickar på Pop-up-fönstret eller ej.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2012-07-09, 17:52

DirtyDog skrev:Det ÄR inte farligt (ifall man inte är en paranoid IQ-befriad mupp). Dock så kan webbläsare ha säkerhetsluckor och därför kommer ständigt uppdateringar. Farligast att använda är normalt MSIE men det finns INGET som är 100% säkert heller.
    Med litet sunt förnuft och en uppdaterad Malwarebytes kan man känna sig ganska trygg.
    DirtyDog skrev:74 åkte man moppe och drack rigello. Datorer blev redskap först på 80-talet och 83 var jag hos IBM i England för utbildning på deras lite större system.
    IBM, utbildning, 1983 ??? Du behagar förmodligen skämta Very Happy

I och för sig släpptes väl Silverlaken ungefär då så det kanske uppstod ett utbildningsbehov i och med detta. Tidigare räckte det för att serva IBM´s ångmaskiner med en oljekanna, en trasa i bakfickan, en reklammössa på skallen och IBM´s logga på insidan av ögonlocken Very Happy
    DirtyDog skrev:Vi hade då en "Fast lina" till England och Holland på jobbet och DET var nog mycket ovanligt (och DYRT!) på den tiden. Wink
    Tack, jag vet.
    DirtyDog skrev:Gick en MCSE-utbildning för 12 år sedan och det mesta man lärde sig då är fullständigt oanvändbart idag (WindowsNT och Workstation och liknande cert). Laughing
    Ja ja ja, kunskaper om ursprunget till NT är ännu onödigare. Ett halvt operativsystem, IBM OS/2 Very Happy
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2012-07-09, 23:05

Eftersom Infra (liksom jag) har en förkärlek till proxys så borde det inte ha undkommit honom att på vissa websidor så blir man nekad om man har en proxy, vissa företagssidor verkar ha detta som standard, "tyvärr är din ip-adress blockad här."
    Alltså borde han ju ha begripit att hemsidor redan har hans uppgifter, Infra driver med oss eller så är han...?
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-07-10, 06:47

lazy skrev:Eftersom Infra (liksom jag) har en förkärlek till proxys så borde det inte ha undkommit honom att på vissa websidor så blir man nekad om man har en proxy, vissa företagssidor verkar ha detta som standard, "tyvärr är din ip-adress blockad här."
    Alltså borde han ju ha begripit att hemsidor redan har hans uppgifter, Infra driver med oss eller så är han...?
    Njae, de har knappast hans "Uppgifter" INNAN han besöker dem. De har förbjudit vissa ip-range att besöka sidan eftersom de är kända proxy-range och de vet att ifall de försöker logga in så går de sen inte att spåra. Det är lite som att de på en bank förbjuder besökare från att komma in om de bär en mask som döljer ansiktet. Detta innebär dock inte att banken redan VET vem som finns bakom masken utan helt enkelt förutsätter att de är "Up to no good!". Twisted Evil
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-07-11, 02:49

Hur går det Infra, har du köpt en ny hjärna ännu?

Hittat nåt som bekräftar dina sjuka teorier på internet ännu? Eller är du (en sann Einstein!) den ende som insett att det är myndigheterna som försöker ta reda på vilka webbläsare som folk använder? Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-07-11, 09:10

DirtyDog skrev:Hur går det Infra, har du köpt en ny hjärna ännu?

Hittat nåt som bekräftar dina sjuka teorier på internet ännu? Eller är du (en sann Einstein!) den ende som insett att det är myndigheterna som försöker ta reda på vilka webbläsare som folk använder? Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Ingen fara, Dirty. Vi är några stycken.
    det är myndigheterna som försöker ta reda på vilka webbläsare som folk använder
    Ja. Du sa det, ja. Var det EU du sa?

Tack för att du med den sanningen punkterade Snipern desinfo om att
    "det är ditt operativsystem som frågar dig". Så; vem är egentligen
    Einstein? Man behöver inte vara raketforskare för att instinktivt
    begripa vem som ställer frågan och varför.

Du har tydligen missat de senaste årens debatt om systematisk
    övervakning av medborgare - även utan misstanke, varav regeringen
    tar ytterligare ett beslut om ännu en samkörnings-/övervakningslag, i dag. Men
    det visste du inte ens. Dig är det visst bara käften som glappar på.
    Laughing

Senast ändrad av Infra den 2012-07-11, 12:31, ändrad totalt 1 gång
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-07-11, 11:50

Infra skrev:Ingen fara, Dirty. Vi är några stycken.
    Moahahahahaaaaaaaaa............
    Visa mig en individ till som hävdar att förfrågan om vilken webbläsare som du använder är ett försök av myndigheterna att övervaka dig. Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
    Infra skrev: Var det EU du sa?

Tack för att du med den sanningen punkterade Snipern desinfo om att "det är ditt operativsystem som frågar dig". Så; vem är egentligen Einstein? Man behöver inte vara raketforskare för att instinktivt begripa vem som ställer frågan och varför.
    Nej, du har helt rätt och därför vet 99% av världens befolkning varför denna fråga ställs. Endast kompletta psykopater som suttit inlåsta på anstalt kan ha missat bakgrunden till detta.

Förr i tiden var Mozilla och framförallt Netscape gigantiska på browsersidan för PC men då Microsoft klev in på marknaden med en kostnadsfri webbläsare så blev det besvärligare för de andra att överleva. Först fanns MSIE bara med i "Plus-paketet" för Win95 och sen kunde man ladda ned gratisversioner. Redan 2002 så hade Microsoft med hjälp av MSIE lyckats med att erövra 95% av alla användare.

Självklart så upprörde detta de flesta utom Microsoft själva. Många menade att MS fick monopol och när de dessutom integrerade sin webbläsare i operativsystemet och gjorde så att användarna inte KUNDE välja bort skiten så fick man nog. Då Microsoft är så stora så krävdes det en organisation stor som EU för att kunna påverka dem. De beslutade att Microsoft inte skulle få sälja sina operativsystem i Europa om man inte tog bort webbläsaren från operativet. Det slutade med att de fick behålla den installerad men skulle tvingas erbjuda sina användare ett visst antal andra browsers.

Därför är det så nu att när man nyinstallerar ett modernt operativsystem från MS så får man MÖJLIGHETEN att bryta deras dominans på marknaden genom att välja en annan webbläsare som då installeras (man kan välja hur många man vill!) och man blir därmed medveten om att man inte MÅSTE köra med MS inbyggda MSIE.

Sen finns det tydligen idioter som inte begriper att detta är något POSITIVT som EU ligger bakom och inget sätt för dem att försöka "övervaka" någon. Lyckligtvis är såna här fullkomliga idioter en väldigt begränsad skara och vissa av dem ägnar hela dagarna till att göra bort sig gällande t.ex privat vård eller muslimska friskolor.
    Infra skrev:Du har tydligen missat de senaste årens debatt om systematisk övervakning av medborgare - även utan misstanke, varav regeringen tar ytter beslut om ännu en samkörnings-/övervakningslag i dag.
    Du syftar förmodligen på att Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering vill ha en databas över befolkningens utbildningsnivå för att kunna anpassa arbetsmarknadspolitiken och skapa större sysselsättning och korrekt utbildning?
    Infra skrev:Dig är det visst bara käften som glappar på. Laughing
    Till skillnad mot dig så använder inte jag käften när jag skriver. Du har ju dessutom väldigt många skruvar som sitter löst dessutom. Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-07-11, 12:32

Till skillnad mot dig så använder inte jag käften när jag skriver.
    Det låter så. Ett hiskeligt omtuggande och rasslande.
    SiP
    SiP

Antal inlägg : 4427

Inlägg  SiP 2012-07-11, 13:03

Nu är det väl inte enbart frågan om webläsaren som ploppar upp, använder du en annan mediaspelare får du frågan, samma med bildredigeringsprogram. men skall man nu vara "säker" mot myndighters ev. registrering skall man nog kasta bort dator, bankomatkortet och mobiltelefonen, då dessa lämnar elektroniska spår efter dig överallt...
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2012-07-11, 13:23

Glöm inte Ica-kort samt alla andra affärers kundkort, kontantkort till mobilen måste nu registreras om du av ngn anledning skulle vara tvungen att åka på sms-biljett i kollektivtrafiken, måste du till läkare är du tvungen att visa legitimation och i tunnelbanan är du övervakad i reltid, kanske inte så konstigt att folk blir paranoida till slut. Smile
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-07-11, 13:41

SiP skrev:Nu är det väl inte enbart frågan om webläsaren som ploppar upp, använder du en annan mediaspelare får du frågan, samma med bildredigeringsprogram.
    Nu talar vi om en annan sak. Den frågan du syftar på är huruvida man vill göra en webbläsare som "standard" (alltså den som automatiskt öppnas om man klickar på en html-fil eller klickar på en länk) och den frågan får man i evighet från samtliga browsers om man inte kryssar i rutan "Fråga mig inte igen". Tyvärr vågar Infra inte kryssa i den rutan så därför tror han att MYNDIGHETERNA ständigt tjatar på honom den stackaren. Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Vissa program frågar ju inte ens om man vill göra dem till standard och är man inte uppmärksam vid installation av t.ex "Quick-Time" så riskerar man ju att få skiten som standard för att spela upp filmer. Dessutom vill många program gärna lägga till nån jävla "Tool-bar" i webbläsaren och även kontrollera vilken sida som öppnas först när man startar sin browswer. Det är ständigt en massa rutor som man måste avmarkera när man installerar program.

Infra, du vet väl att flaggan nere till vänster i själva verket är en dold kamera?
    Just nu sitter nog både FBI och FRA och stirrar på din fula nuna.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Inlägg  Secrist 2012-07-11, 13:41

lazy skrev:Glöm inte Ica-kort samt alla andra affärers kundkort, kontantkort till mobilen måste nu registreras om du av ngn anledning skulle vara tvungen att åka på sms-biljett i kollektivtrafiken, måste du till läkare är du tvungen att visa legitimation och i tunnelbanan är du övervakad i reltid, kanske inte så konstigt att folk blir paranoida till slut. Smile

Själv tror jag CIA och SÄPO genom samarbete kartlägger mina frukostvanor. Oklart vilka diaboliska planer de har med denna info. Rolling Eyes
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-07-11, 14:04

Secrist skrev:Själv tror jag CIA och SÄPO genom samarbete kartlägger mina frukostvanor. Oklart vilka diaboliska planer de har med denna info. Rolling Eyes
    Glöm inte bort din mobiltelefons inbyggda GPS. Med den har de koll på varje steg som du tar och Stockholms stad är översållat med kameror som inte bara skickar ut avgifter för trängselskatt utan även meddelar CIA och NASA exakt VAR jag kör och NÄR. Därför blir det väldigt lätt för dem att veta VEM som har stulit en viss bil. Om din mobil passerar dessa kameror exakt samtidigt som den stulna bilen så behöver man ju inte vara någon Infra för att lista ut ett samband. Smile

Har även från säker källa hört att CIA samarbetar med Wunderbaum som numera placerar in liten chip i sina doftgranar som inte bara avlyssnar bilen utan även kan sprida doften av nygrillat fläskkött ifall man vill oskadliggöra en farlig kamelknullare. Suspect
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2012-07-11, 14:14

Secrist skrev:

Själv tror jag CIA och SÄPO genom samarbete kartlägger mina frukostvanor. Oklart vilka diaboliska planer de har med denna info. Rolling Eyes

Mmm, ända sedan socialstyrelsens kampanj om att vi måste äta 6-8 skivor bröd om dagen så har jag undrat, vad har de stoppat i brödet? Shocked
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-07-11, 14:27

Jag vet inte om nån av er känner till den tyske
    professorn som för ett tiotal år sedan åtalades.
    för sin envishet att förflytta sig utomhus utan
    mobiltelefon.

Denna historia är fullkomligt sann. Myndigheterna
    var alltså så angelägna att följa alla medborgares
    förflyttningar via en skärm och med hjälp av deras
    mobiltefoner att hela deras paranoida värd
    störtar samman om bara en av oss medborgare vägrar
    att spela med i deras ruttna övervakningsspel.

Mobilen har jag inga problem med. Likt den åtalade
    professorn tar jag sällan med mig mobilen. Tar jag
    med den så är den avstängd - batteriet frånkopplat
    och simkortet lösgjort. Behöver jag ringa så gör jag
    det och stänger av den igen. Inkommande samtal pratar
    in på svararen så det behöver jag aldrig missa.

Jag föraktar den gängse uppfattningen att "man måste
    vara ständigt uppkopplad". Det stressar i onödan. Stäng
    av bara. Så mig måste man bevaka "manuellt". Jobbigare,
    obekvämare, åbäkigare. Bra så.
    Laughing
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-07-11, 14:37

Infra skrev:

mobiltelefon.

Laughing
    Infra, när verkligheten överträffar dikten! Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

Nåja, läste du min förklaring till VARFÖR du får välja webbläsare?
    Du kunde ju kollat alla de länkar du fick av mig tidigare (Sweclockers,PCfürAlle, NyTeknik m.m.) men varför göra det lätt för sig? Det är ju inte för inte som du är en idiot. Att din historia om professorn är fullkomligt sann förstår man ju för det har väl fisten eller dao intygat för dig? Smile
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2012-07-11, 14:46

Infra skrev:

Laughing

Nää, varför ens ta med sig en sönderplockad mobil, det kan ju knappast vara för nödsamtal då du säkert skulle hinna avlida innan du ens fått ihop mobilen igen. scratch
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-07-11, 14:54

Han har en ficklampa med sig också. Den är inte bara avstängd utan batterierna och glödlampan är urplockade! bounce
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2012-07-11, 14:55

DirtyDog skrev:Han har en ficklampa med sig också. Den är inte bara avstängd utan batterierna och glödlampan är urplockade! bounce

Very Happy

Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-07-11, 15:04

DirtyDog skrev:
    Infra skrev:

mobiltelefon.

Laughing
    Infra, när verkligheten överträffar dikten! Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

Nåja, läste du min förklaring till VARFÖR du får välja webbläsare?
    Du kunde ju kollat alla de länkar du fick av mig tidigare (Sweclockers,PCfürAlle, NyTeknik m.m.) men varför göra det lätt för sig? Det är ju inte för inte som du är en idiot. Att din historia om professorn är fullkomligt sann förstår man ju för det har väl fisten eller dao intygat för dig? Smile
    Jag insisterar: får du omotiverat och anonymt frågan
    vilken webläsare du använder så besvara den inte.
    Som sagt: ingen har med att göra vilken webläsare
    du använder. Det är helt och hållet din egen buisnes.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-07-11, 15:09

lazy skrev:
    Infra skrev:

Laughing

Nää, varför ens ta med sig en sönderplockad mobil, det kan ju knappast vara för nödsamtal då du säkert skulle hinna avlida innan du ens fått ihop mobilen igen. scratch
    Jag använder helst G2-mobiler. Jag har en G3 Eriksson. Fungerar tillfredsställande för ändamålet. Den kan jag starta i sömnen. Med åren tillgodogör du dig en viss färdighet. Den enda lösa del du har i fickan är batteriet. I övrigt sitter allt i en del när du sätter på locket. Lilla gumman - den är inte sönderplockad, bara lösgjord i lämpliga delar. Jag tar den bara med mig om jag vet att jag behöver använda den. Nä, nödsamtal har jag aldrig ringt annat än av misstag. Nödsamtal får killen bredvid ringa. "Alla" har ju mobiltelefon numera. Inte sant?Laughing

Senast ändrad av Infra den 2012-07-11, 15:26, ändrad totalt 2 gånger
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2012-07-11, 15:12

DirtyDog skrev:Han har en ficklampa med sig också. Den är inte bara avstängd utan batterierna och glödlampan är urplockade! bounce

Laughing
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-07-11, 15:15

Laughing Teknikundret Dirty har avgivit sina ovärderliga kunskaper om teknik. Laughing

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 04:12