Safari är faktiskt helt ok men favoriten är google chrome, firefox använder jag också mycket, explorer är väl den som har mest säkerhetshål och den använder Infra i tron att han gjort ett "bra val."
+7
formsvackan
DirtyDog
Sniperace
Secrist
Regndrottning
lazy
Infra
11 posters
Har du köpt ny dator?
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 152
Sv: Har du köpt ny dator?
Dirty:
viktiga frågan".
Så visst har det med datorn att göra. I allra högsta grad- Tror Dirty kanske
att den här här frågan installerar sig själv i operativet som ett virus även på äldre maskiner där valen färdiggjordes åratal tillbaka??
Pucko! Med den kommentaren har du underkänt hela resten av ditt reasonemang runt "denSkillnaden är ......INGEN!
viktiga frågan".
Pucko! Var säger jag att jag inte gör nånting. Tvärtom fick du ju just reda på att jag för länge sen hade ombesörjt allt detta och gjort mina val när frågan dök upp. Jag uppmanar alla igen: besvara inte den frågan. T o m Dirty har just erkänt att "skillnaden är ingen"!Microsoft vill givetvis att alla skall göra som dig. Alltså inte göra någonting.
Fel igen Pucko. Efter som detta EU-direktiv införts de senaste åren så förekom det inga såna frågar på datorer som är äldre än 2 år, oavsett operativsystem.Nej, det har INGET med datorn att göra. ENDAST operativsystemet!
Så visst har det med datorn att göra. I allra högsta grad- Tror Dirty kanske
att den här här frågan installerar sig själv i operativet som ett virus även på äldre maskiner där valen färdiggjordes åratal tillbaka??
- Inlägg 153
Edu alldeles säker på det, Einstein.lazy skrev:Safari är faktiskt helt ok men favoriten är google chrome, firefox använder jag också mycket, explorer är väl den som har mest säkerhetshål och den använder Infra i tron att han gjort ett "bra val."
http://macworld.idg.se/2.1038/1.268914/firefox-och-safari-minst--sakra-bland-webblasare
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.428626
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Internet/2005/Allvarligt%20s%C3%A4kerhetsh%C3%A5l%20i%20webbl%C3%A4saren%20Firefox/
http://www.idg.se/2.1085/1.215848/opera-tatar-allvarliga-sakerhetshal-i-webblasaren
http://www.stilero.com/tips-och-artiklar/webblasare/sakerhetshal-upptackt-i-googles-webblasare.html
DirtyDog- Antal inlägg : 5089
- Inlägg 154
Som du kunde se på bilden så står det "install" nedanför varje webbläsare. Vad som händer när man klickar på knappen är att nedladdning av webbläsaren och installation påbörjas. Allt detta utan att informera några myndigheter som f.ö. inte har minsta möjlighet att veta vem som äger datorn. Skillnaden mot när du själv hämtar webbläsaren och installerar den ÄR INGEN!!!!!!!!! Varför har du så jävla svårt att fatta? Övriga på vänstersidan sitter och GRÅTER över din dumhet Infra men håller tyst av snällhet.Infra skrev:Dirty:
Pucko! Med den kommentaren har du underkänt hela resten av ditt reasonemang runt "denSkillnaden är ......INGEN!
viktiga frågan".
Jag har redan förklarat NÄR frågan dyker upp men tyvärr är du för blåst för att kunna ta till dig vad folk skriver. Jag förklarade även VARFÖR det dröjde så länge innan du fick frågan. Jag upprepar, du har själv hämtat en windows-uppdatering som skapat detta och det spelar ingen roll om din dator är 30 år gammal. Du får uppdateringen iallafall. Hur beskriver Microsoft detta?Infra skrev:Pucko! Var säger jag att jag inte gör nånting. Tvärtom fick du ju just reda på att jag för länge sen hade ombesörjt allt detta och gjort mina val när frågan dök upp. Jag uppmanar alla igen: besvara inte den frågan. T o m Dirty har just erkänt att "skillnaden är ingen"!Microsoft vill givetvis att alla skall göra som dig. Alltså inte göra någonting.
Tja, du har ju tidigare fått denna länk som beskriver detta detaljerat. http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/what-is-the-browser-choice-update Visar lite eftersom du inte vågar följa mina länkar.
De börjar med förorden: Microsoft erbjuder uppdateringen Val av webbläsare till användare för att uppfylla ett juridiskt avtal med EU-kommissionen. Enligt avtalet måste Microsoft informera de kunder som för närvarande använder Internet Explorer som standardwebbläsare att det finns andra webbläsare tillgängliga. Du kan använda uppdateringen Val av webbläsare till att välja och installera den webbläsare du vill använda på datorn.
1. Vem får uppdateringen val av webbläsare?
Om du använder Windows XP, Windows Vista eller Windows 7 och dina nationella inställningar är inställda på ett av följande länder eller regioner, kommer du att få uppdateringen Val av webbläsare via Windows Update-tjänsten:
Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike
2. Vad kommer att hända när jag får uppdateringen?
När uppdateringen har hämtats och datorn startats om görs en kontroll för att se om Internet Explorer är inställd som standardwebbläsare. Om så är fallet, sker följande:
En genväg till uppdateringen Val av webbläsare läggs till på skrivbordet.
På Windows 7-datorer kommer Internet Explorer-ikonen att tas bort från Aktivitetsfältet.
Fönstret Information om webbläsare öppnas. Klicka på OK för att fortsätta.
Fönstret Välj webbläsare öppnas så att du kan installera eller läsa mer om andra webbläsare.
3. Måste jag välja en webbläsare på en gång?
Nej, du kan klicka på Välj senare. Du får då en uppmaning att välja webbläsare nästa gång du loggar in. Du kan öppna fönstret för val av webbläsare när som helst genom att dubbelklicka på genvägen på skrivbordet.
4. Och om jag vill behålla min nuvarande standardwebbläsare?
Stäng fönstret Välj webbläsare genom att klicka på knappen Stäng längst upp till höger. Du får då inga fler uppmaningar att välja standardwebbläsare, men du kan öppna fönstret för val av webbläsare när som helst genom att klicka på genvägen på skrivbordet.
Börjar det klarna för dig?
Det finns ytterligare 7 frågor med svar på sidan som jag länkade till men LITE jobb får du fan göra själv.
Det här är alltså information som jag har försett dig med sen första början. Påstår du att denna information inte stämmer? Det finns även information om EU's roll på länken.
Jag inte bara TROR att det är så utan VET att det är så. Jag stödjer mig inte på något som Microsoft skriver utan kan konstatera att SAMTLIGA av mina datorer har fått denna windows-uppdatering. Alltså även den som är 9 år gammal och kör Windows XP.Infra skrev:Fel igen Pucko. Efter som detta EU-direktiv införts de senaste åren så förekom det inga såna frågar på datorer som är äldre än 2 år, oavsett operativsystem.Nej, det har INGET med datorn att göra. ENDAST operativsystemet!
Så visst har det med datorn att göra. I allra högsta grad- Tror Dirty kanske att den här här frågan installerar sig själv i operativet som ett virus även på äldre maskiner där valen färdiggjordes åratal tillbaka??
- Inlägg 155
Du syftar troligtvis på MSIE 6 eller 7. Det har hänt en del sen dess.lazy skrev:Safari är faktiskt helt ok men favoriten är google chrome, firefox använder jag också mycket, explorer är väl den som har mest säkerhetshål och den använder Infra i tron att han gjort ett "bra val."
http://www.windowslive.se/mvh/post/2011/08/17/Internet-Explorer-9-ar-fortfarande-den-sakraste-webblasaren.aspx
- Inlägg 156
Infra, notera att kroater men inte serber får denna fråga men tydligen även Normänn (som ju inte heller är med i EU)?
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 157
DirtyDog skrev:Infra, notera att kroater men inte serber får denna fråga men tydligen även Normänn (som ju inte heller är med i EU)?
Norrmän stavas bara med ett (1) "n".
Senast ändrad av Secrist den 2012-07-15, 02:02, ändrad totalt 1 gång
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 158
Secrist skrev:DirtyDog skrev:Infra, notera att kroater men inte serber får denna fråga men tydligen även Normänn (som ju inte heller är med i EU)?
Norrmän stavas bara med ett (1) "m".
ja, och inte med två N heller
- Inlägg 159
Jo, var ju morgontrött så det blev två N istället för två R.Sniperace skrev:Secrist skrev:DirtyDog skrev:Infra, notera att kroater men inte serber får denna fråga men tydligen även Normänn (som ju inte heller är med i EU)?
Huvudsaken är dock att häckla den tekniskt efterblivna Infra.
lazy- Antal inlägg : 12772
- Inlägg 160
DirtyDog skrev:Du syftar troligtvis på MSIE 6 eller 7. Det har hänt en del sen dess.lazy skrev:Safari är faktiskt helt ok men favoriten är google chrome, firefox använder jag också mycket, explorer är väl den som har mest säkerhetshål och den använder Infra i tron att han gjort ett "bra val."
http://www.windowslive.se/mvh/post/2011/08/17/Internet-Explorer-9-ar-fortfarande-den-sakraste-webblasaren.aspx
Men 9:an är bara för de med win7, inte för de stackare som likt mig envist hänger kvar och vägrar skilja sig från xp men jag vet att jag till slut måste kapitulera men inte riktigt än.
- Inlägg 161
Om du har Windows XP rekommenderas Internet Explorer 8 men HUR kan man frivilligt fortsätta med XP?lazy skrev:Men 9:an är bara för de med win7, inte för de stackare som likt mig envist hänger kvar och vägrar skilja sig från xp men jag vet att jag till slut måste kapitulera men inte riktigt än.
Visserligen var XP mycket bättre än den eländiga efterföljaren Vista men nu när Windows 7 finns så begriper jag faktiskt inte vad som hindrar dig från att byta? Det enda som var bra med Vista var visst nåt mailprogram som medföljde då.
- Inlägg 162
Du är tametusan som en nedrans barnunge. Jag ger mig aldrig!DirtyDog skrev:Jo, var ju morgontrött så det blev två N istället för två R.Sniperace skrev:Secrist skrev:DirtyDog skrev:Infra, notera att kroater men inte serber får denna fråga men tydligen även Normänn (som ju inte heller är med i EU)?
100 gånger mer än vad du kan säga!
Med den kraftfulla salvan avslutar jag härmed mitt engagemang i
denna, allt tristare tråd.
lazy- Antal inlägg : 12772
- Inlägg 163
DirtyDog skrev:Om du har Windows XP rekommenderas Internet Explorer 8 men HUR kan man frivilligt fortsätta med XP?lazy skrev:Men 9:an är bara för de med win7, inte för de stackare som likt mig envist hänger kvar och vägrar skilja sig från xp men jag vet att jag till slut måste kapitulera men inte riktigt än.
Visserligen var XP mycket bättre än den eländiga efterföljaren Vista men nu när Windows 7 finns så begriper jag faktiskt inte vad som hindrar dig från att byta? Det enda som var bra med Vista var visst nåt mailprogram som medföljde då.
På "jobbdatorn" har jag win7 och det funkar bra men på "nöjesdatorn" sitter jag ohjälpligt fast med xp, kan faktiskt inte själv förklara varför, kanske ngt psykologiskt?
Hade faktiskt 8:an och var jättenöjd med den tills för ngt år sedan då det började krångla ordentligt och, framför allt, såå seg.
- Inlägg 164
Jag förstår att det måste kännas trist att hela tiden få byxorna neddragna och stå där med rumpan bar för alla att beskåda.Infra skrev:Du är tametusan som en nedrans barnunge. Jag ger mig aldrig!
100 gånger mer än vad du kan säga!
Med den kraftfulla salvan avslutar jag härmed mitt engagemang i denna, allt tristare tråd.
Värst måste det vara för dig att påstå att jag ändrat åsikt m.m. när jag (och alla som är läskunniga) kan verifiera att allt som jag har påstått är korrekt och dina påståenden om motsatsen visar sig vara froma förhoppningar från din sida.
Mest skrämmande är trots allt att det springer omkring såna här paranoida och verklighetsfrämmande personer som dig i samhället idag. Det var nog fan bättre förr när vi hade Beckomberga och liknande anstalter. Då var ni inte lika allmänfarliga.
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 165
DirtyDog skrev:Jo, var ju morgontrött så det blev två N istället för två R.Sniperace skrev:Secrist skrev:DirtyDog skrev:Infra, notera att kroater men inte serber får denna fråga men tydligen även Normänn (som ju inte heller är med i EU)?
det var inte för att häckla dig heller, bara att visa på att den som påpekade inte heller var riktigt rätt ute
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 166
Sniperace skrev:Secrist skrev:DirtyDog skrev:Infra, notera att kroater men inte serber får denna fråga men tydligen även Normänn (som ju inte heller är med i EU)?
Så går det när man ska vara bror duktig! My bad....