DirtyDog skrev: formsvackan skrev:Låt oss leka med tanken att alla länder i världen "fick trycka upp speciella miljöpengar" motsvarande en miljon dollar per invånare. Dessa pengar skulle vara öronmärkta för miljö och klimatfrämjande projekt, framtagande av förnyelsebar energi, sanering av förstörda områden, rent vatten till befolkningen, ekologisk livsmedelproduktion etc. Vad skulle det innebära för världens och människornas öde? Vilka skulle vara vinnare respektive förlorare på ett sådant förfarande?
Nu kommer ju automatiskt några följdfrågor.
Så trevligt. Detta var inte ett förslag utan en hypotes med en inbyggd fråga vilken jag hoppas att du snart försöker besvara.
Vilka skulle vara vinnare respektive förlorare på ett sådant förfarande? Jag ska försöka besvara dina frågor genom att delvis citera mig själv från tidigare inlägg.
DirtyDog skrev:1. Skall varje invånare få en miljon var av dessa pengar eller skall regeringen sitta på dessa?
Dessa pengar existerar inte förrän de finansierat ett godkänt projekt.
DirtyDog skrev:2. Om inte invånarna får dessa pengar, hur skall de konsumeras? Statliga projekt?
Förmodligen en kombination av överstatliga, statliga och privata. Låt oss leka med tanken att vi skapar ett nytt internationellt organ som utvärderar och godkänner projekt och därmed skapande av valuta för detta. Hur den/de inblandade staten/staterna sedan sköter upphandlingen på den privata marknaden är en annan fråga. Jag har svårt att se hur ett statligt företag skulle sköta t.ex. forskning på egen hand.
DirtyDog skrev:3. Om man i ett land t.ex köper vindkraftverk för alla pengar så undrar man lite vem som får sälja dessa till dem och vad de skall göra med dessa "märkta" pengar? Får de gå till leverantörer och löner och måste dessa löner gå till miljöutgifter och inte till mat och boende?
Väl ute på "marknaden" efter att ha finansierat något projekt skulle de fungera som vilken valuta som helst. Kursen skulle lämpligtvis sättas mot en korg av andra stora valutor, t.ex. USD, Euro, Yuan, Yen, Pund, Rubel, Rupier. Sortera och välj själv.
DirtyDog skrev:4. Vem skall finansiera allt detta om det inte är skattebetalarna?
"Sedelpressen" naturligtvis. För varje genomfört "miljöprojekt" skulle banksystemet tillföras likviditet. Är det bättre att vi som idag genomför denna påtvingade likviditetsförstärkning på skattebetalarnas bekostnad utan att få ett enda dugg mer än större skulder?
DirtyDog skrev:5. Om det inte är någon som betalar, varför inte trycka upp 1 miljard per invånare? Blir inte miljön ännu bättre då?
Take your pick. Jag tog bara en siffra ur tomma luften eftersom det ju är därifrån alla pengar kommer. Välj gärna en annan om du vill.
DirtyDog skrev:6. Har det brunnit fullständigt i hjärnkontoret?
Nej, jag har säkrat mitt datacenter. Visserligen med 3x63 ampere så litet varmt kan det nog bli ibland
Frågan jag skulle vilja ha ett svar på var som sagt denna.
Vilka skulle vara vinnare respektive förlorare på ett sådant förfarande? Det går naturligtvis att förutse en mängd olika konsekvenser som "drabbar" världens nationer och ekonomiska aktörer på olika sätt, men försök tills vidare att koka ner det så mycket som möjligt. Min följdfråga kommer förmodligen att vara om det är viktigare att bevara bank och valutasystemet än planeten, men det väntar vi med en stund.
"We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them." / A Einstein