Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+9
Sniperace
Infra
Secrist
Dao
formsvackan
RedMentalCase
berralarzon
redalert
ericTheDog
13 posters

Skola, miljö, energi, bidrag, familjepolitik, ekonomi o.s.v - sicket bullshit

RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Skola, miljö, energi, bidrag, familjepolitik, ekonomi o.s.v - sicket bullshit - Sida 8 Empty Sv: Skola, miljö, energi, bidrag, familjepolitik, ekonomi o.s.v - sicket bullshit

Inlägg  RedCloud 2012-06-16, 10:36

Med djupröda glasögon på för effektens skulle.

inga som helst argument idag ?
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Skola, miljö, energi, bidrag, familjepolitik, ekonomi o.s.v - sicket bullshit - Sida 8 Empty Sv: Skola, miljö, energi, bidrag, familjepolitik, ekonomi o.s.v - sicket bullshit

Inlägg  Secrist 2012-06-16, 10:37

RedCloud skrev:

Med djupröda glasögon på för effektens skulle.

inga som helst argument idag ?

Då har vi nåt gemensamt.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-06-16, 10:53

Då har vi nåt gemensamt.

En gång hade jag respekt för dig trots skillda åsikter, nu närmar du dig med stormsteg anktrions lågvattenmärken. Är det något du är stolt över ?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2012-06-16, 11:27

Det är ju uppenbart att daos bidrag är i fara, eller har skurits ner, det är väl enda anledningen till att det ufot sitter här och gaggar om sitt " arrogansen".

Parasit!
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2012-06-16, 11:28

RedMentalCase skrev:Det är ju uppenbart att daos bidrag är i fara, eller har skurits ner, det är väl enda anledningen till att det ufot sitter här och gaggar om sitt " arrogansen".

Parasit!

Puss! Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2012-06-16, 11:31

Dao skrev:
    RedMentalCase skrev:Det är ju uppenbart att daos bidrag är i fara, eller har skurits ner, det är väl enda anledningen till att det ufot sitter här och gaggar om sitt " arrogansen".

Parasit!

Puss! Very Happy

Ja puss på dig själv du.

Du drivs väl som alla andra vänstermuppar här bara av ditt eget behov , och skräck för risken att bli av med ditt leverna på andra.

Er tid är över, dags att du försöker göra rätt för dig.
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2012-06-16, 11:42

Dao skrev:
    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Är det inte viktigare att de skaffar en egen politik än att vara helt besatta av SD 24/7.

Det har jag också undrat om arrogansen...

De ska ju faktiskt föra en regeringspolitik...

Nu vet det oppositionen vi pratade om. Forumvänstern har sagt samma sak i snart 6 år nu så i den frågan har ni ingen större trovärdighet.

Vi behöver inte den form av "trovärdighet" du söker. Det räcker med att se vad som sker!

Fler än någonsin arbetar. Sverige klarar Europakrisen typ bäst av alla. Det är vad som sker.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-06-16, 11:43

RedCloud skrev:
    Då har vi nåt gemensamt.

En gång hade jag respekt för dig trots skillda åsikter, nu närmar du dig med stormsteg anktrions lågvattenmärken. Är det något du är stolt över ?

Hur många gånger ska du tilldela secrist medlemsskap i ankklubben.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-06-16, 11:43

Fler än någonsin arbetar.

Vi har massarbetslöshet i Sverige under regeringen Reinfeldt

Sverige klarar Europakrisen typ bäst av alla.

Den har knappt startat.....
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-06-16, 11:45

RedCloud skrev:

Fler än någonsin arbetar. Europakrisen har blåst över lagom till valet, frågan är om röran lyckas hafsa ihop en politik innan dess? Eller tar de rödgrönbruna sd's politik rakt av?
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2012-06-16, 13:05

ericTheDog skrev:Man kan jämföra med sjukvården. Det går utmärkt att gå till en allmänläkare, men den som så önskar kan ta sin sjukvårdspeng och gå till en privat läkare
    Och du inbillar dig kanske att du genom att gå till en privat läkare slipper betala landstingsskatten ?
    ericTheDog skrev:Vad gäller garantipensionen så kan detta lösas med försäkringar för de som väljer bort den allmänna pensionen.
    Garantipensionen är till för bl.a. dem som inte betalt några premier alls. Vilket försäkringsbolag tror du skulle ställa upp på en sådan idé?

"väljer bort den allmänna pensionen" - är det inte det jag sagt hela tiden. Du vill avskaffa den allmänna pensionen, men begriper tydligen inte själv vad du skriver eller ens tycker !
    ericTheDog skrev:Att med pensionspengar betala tillbaka sina bolån skulle kraftigt sänka ett vanligt hushålls kostnader, med t.ex 5000 kr per månad.
    Kanske det, men du skulle inte få någon pension till att betala kvarvarande kostnader den dag du slutar jobba. Vem ska försörja dig då? Du tvingas då sälja den bostad du betalat och använda dessa pengar till att hyra en annan ! Har du tur kanske du efter några år fortfarande har en slant över till kattmat och potatis.
    ericTheDog skrev:Om man istället för att betala ränta sätter in dessa pengar på ett sperkonto med ränta-på-ränta samtidigt som man fortsätter sätta av de "gamla" pensionspengarna så inser de flesta att detta skulle ge en kraftigt förbättrad pension till de som ha denna möjlighet.
    Vad är det som hindrar dig att försöka göra detta idag ? Bankirerna vill förmodligen ha ränta på de lån de beviljat dig men det är väl i din värld en struntsak. Du brukar ju annars hävda att skulder inte ska betalas så du kan säkert förhandla till dig nöjaktiga villkor. Geni ! Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne är förmodligen ditt om du lyckas övertyga världen om dina idéers förträfflighet.

I vilka länder saknas fortfarande allmän pension? Det är dit du vill vrida klockan och landet ! Jag hoppas att det är endast dumhet som driver dig, alternativet motiverar annars mig att släppa ut Kamrat Kalashnikov ur skrubben.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2012-06-16, 13:38

formsvackan skrev:
    I vilka länder saknas fortfarande allmän pension? Det är dit du vill vrida klockan och landet ! Jag hoppas att det är endast dumhet som driver dig, alternativet motiverar annars mig att släppa ut Kamrat Kalashnikov ur skrubben.

Nu_hotar_fanskapet_igen! Evil or Very Mad
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-06-16, 13:48

redalert skrev:
    formsvackan skrev:
    liberté égalité fraternité
    Skola, miljö, energi, bidrag, familjepolitik, ekonomi o.s.v - sicket bullshit - Sida 8 Drapeaufranceeugenedela

Spring och göm dig BH Very Happy

redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2012-06-16, 13:52

formsvackan skrev:
    redalert skrev:
    formsvackan skrev:
    liberté égalité fraternité
    Skola, miljö, energi, bidrag, familjepolitik, ekonomi o.s.v - sicket bullshit - Sida 8 Drapeaufranceeugenedela

Spring och göm dig BH Very Happy

Det går inte att skoja bort i efterhand! Evil or Very Mad
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-06-16, 13:56

redalert skrev:Det går inte att skoja bort i efterhand!
    Vadå skoja bort? Skulle det behövas våld för att kunna behålla pension och övrig välfärd, är jag beredd till detta. Jag tror att jag vore långt ifrån ensam i så fall.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-06-16, 14:58

alternativet motiverar annars mig att släppa ut Kamrat Kalashnikov ur skrubben.

Jag tror att jag vore långt ifrån ensam i så fall.

Min är laddad, putsad och klar....
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-06-16, 15:20

ericTheDog skrev:Fler än någonsin arbetar. Sverige klarar Europakrisen typ bäst av alla. Det är vad som sker.

Samma liberala lovord som Irland hade för bara några år sedan, alltså! Smile
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2012-06-16, 15:24

RedCloud skrev:

Du misstar dig. Massarbetslöshet har vi bara i Sverige om sossarna hade suttit i regeringen. Det är ett faktum att Reinfelt i valrörelsen 2006 kallade de lägre arbetslöshetssifrorna under Goran som "massarbetslöshet", men inte den betydligt högre arbetslösheten under arrogansens regering!

Idag är det "strukturanpassningsproblem", och ett bevis för att obildade människor "inte vil jobba", och därför ökas kraven på dessa än mer, och de bestraffas med sämre möjligheter att skaffa jobb! Smile
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2012-06-16, 16:27

RedCloud skrev:
    alternativet motiverar annars mig att släppa ut Kamrat Kalashnikov ur skrubben.

Jag tror att jag vore långt ifrån ensam i så fall.

Min är laddad, putsad och klar....

Jag är inte speciellt förvånad.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-06-16, 17:19

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:Man kan jämföra med sjukvården. Det går utmärkt att gå till en allmänläkare, men den som så önskar kan ta sin sjukvårdspeng och gå till en privat läkare
    Och du inbillar dig kanske att du genom att gå till en privat läkare slipper betala landstingsskatten ?
    ericTheDog skrev:Vad gäller garantipensionen så kan detta lösas med försäkringar för de som väljer bort den allmänna pensionen.
    Garantipensionen är till för bl.a. dem som inte betalt några premier alls. Vilket försäkringsbolag tror du skulle ställa upp på en sådan idé?

"väljer bort den allmänna pensionen" - är det inte det jag sagt hela tiden. Du vill avskaffa den allmänna pensionen, men begriper tydligen inte själv vad du skriver eller ens tycker !
    ericTheDog skrev:Att med pensionspengar betala tillbaka sina bolån skulle kraftigt sänka ett vanligt hushålls kostnader, med t.ex 5000 kr per månad.
    Kanske det, men du skulle inte få någon pension till att betala kvarvarande kostnader den dag du slutar jobba. Vem ska försörja dig då? Du tvingas då sälja den bostad du betalat och använda dessa pengar till att hyra en annan ! Har du tur kanske du efter några år fortfarande har en slant över till kattmat och potatis.
    ericTheDog skrev:Om man istället för att betala ränta sätter in dessa pengar på ett sperkonto med ränta-på-ränta samtidigt som man fortsätter sätta av de "gamla" pensionspengarna så inser de flesta att detta skulle ge en kraftigt förbättrad pension till de som ha denna möjlighet.
    Vad är det som hindrar dig att försöka göra detta idag ? Bankirerna vill förmodligen ha ränta på de lån de beviljat dig men det är väl i din värld en struntsak. Du brukar ju annars hävda att skulder inte ska betalas så du kan säkert förhandla till dig nöjaktiga villkor. Geni ! Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne är förmodligen ditt om du lyckas övertyga världen om dina idéers förträfflighet.

Egentligen förtjänar ditt råkorkade inlägg inte att bemötas, men, men...

Självfallet betalar man landstingsskatten oavsett om man går till en privat eller landstingsläkare. På samma sätt kommer man betala pensionsavgiften oavsett hur man väljer att investera sitt pensionskapital. En del av pensionsavgiften går precis som idag till att betala för garantipension, denna del kan självfallet ersättas av försäkringar för de som så önskar. På en fri marknad går allt att lösa, det handlar bara om riskvärdering.

Att betala tillbaka bolånet var bara ett litet exempel på hur man enkelt får bättre avkastning än fondbolagen erbjuder. De ränteintäkter man besparar sig själv är att betrakta som avkastning på investerat pensionskapital. Detta belopp betalas således in till pensionskontot för vidare investering. Till detta kommer de ordinarie pensionsinbetalningarna. Detta fortsätter självfallet även om huset är utamorterat.

Om man som du hänger upp sig på teknikaliteter som "den allmänna pensionen" så kan man lösa detta genom att införa denna bolånekick inom ramen för dagens pensionssystem, om det känns bättre för gaphalsar som dig.

formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-06-16, 17:37

ericTheDog skrev:En del av pensionsavgiften går precis som idag till att betala för garantipension, denna del kan självfallet ersättas av försäkringar för de som så önskar. På en fri marknad går allt att lösa, det handlar bara om riskvärdering.
    Med risk för att verka tjatig: Garantipensionen är till för bl.a. dem som inte betalt några premier alls. Vilket försäkringsbolag tror du skulle ställa upp på en sådan idé?

Vilken riskvärdering på din fria marknad skulle få ett försäkringsbolag att betala ut pension till någon som inte betalat in någon premie?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-06-16, 18:09

ericTheDog skrev:Att betala tillbaka bolånet var bara ett litet exempel på hur man enkelt får bättre avkastning än fondbolagen erbjuder. De ränteintäkter man besparar sig själv är att betrakta som avkastning på investerat pensionskapital. Detta belopp betalas således in till pensionskontot för vidare investering.

Jag utgår från att " de ränteintäkter man besparar sig själv " bör vara "räntekostnader" för begriplighetens skull.

Låt oss se vad detta innebär om jag fattat dig rätt. För varje tusenlapp du amorterar ner lånet sjunker din räntekosnad med idag ca: 40 kronor per år. Denna "avkastning" som du kallar det ska då betalas in till pensionskontot. Det lär knappast någon annan än du själv få göra. Detta innebär att du under lånets hela löptid har en "kostnad" som motsvarar räntan på lånets ursprungsbelopp. En betydande del av denna kostnad är dock pengar du betalat till ditt pensionskonto. Vad är det som hindrar dig att göra exakt detta idag? Privat pensionssparande är inte förbjudet.

Hur du får ovanstående resonemang att stämma med det du tidigare anförde förstår jag inte.
    En del skulle kunna få så bra avkastning som 4% genom att med sina pensionspengar betala ut sina bolån. Sedan kunde man istället för att betala ränta på bostaden sätta in dessa pengar på ett räntekonto

istället för att betala ränta - nu får du det till att du ska betala både och !
    ericTheDog skrev:Till detta kommer de ordinarie pensionsinbetalningarna.
    Vad har du då vunnit för frihet som du inte har idag?
    Den som vill vara garanterad av pappa staten bör vara fri till det. Men tvinga för i h-e inte oskyldiga.

Du har egentligen bara ökat din kostnad/sparande. De ordinarie pensionsinbetalningarna ska nu tydligen vara kvar, även för "de oskyldiga".

Det du efterlyser med denna något krångliga konstruktion är att avdragsgränsen för privat pensionssparande höjs.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-06-16, 21:15

Du har fattat ett smack.

Om man som du säger vill pensionsspara privat så kan man ju göra det OCKSÅ. Det är ju självklart.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-06-16, 21:22

Föreslår att foliet lägger ner. Han har inte fattat ett jota, och kommer inte göra det heller.

Avdragsgränsen? Har du fått solsting?

För att förenkla för foliet så ser vi det på ett annat sätt. Låt oss säga att vi behåller dagens system men gör det lite friare. Man kan tänka sig att istället för att gå till banken och låna pengar, så lånar man av sitt eget pensionskonto, till samma ränta. Då borde t.o.m foliet begripa att avkastningen på pensionskontot blir den ränta man lånat pengarna till.

Istället för att betala ränta till banken så ger man sig själv en ganska så trygg och säker avkastning på pensionen.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-06-16, 22:52

Hörnet som anktrions ekonomiske talesman målat in sig i har nu krympt från et frimärkes storlek till en yta lika stor som hans IQ 0.04%....

jag föreslår du flyttar till USA, där får du leka hur mycket som helst med dina egna pengar. Akta dig att bli sjuk, arbetslös eller gammal bara....

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 01:00