Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+7
R.O.F.L
RedMentalCase
Regndrottning
RedCloud
Sniperace
Secrist
ericTheDog
11 posters

s vill tvinga väljare amortera på bolånen

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

s vill tvinga väljare amortera på bolånen - Sida 4 Empty Sv: s vill tvinga väljare amortera på bolånen

Inlägg  Sniperace 2012-06-07, 10:24

ericTheDog skrev:Men om vi slopar ränteavdraget, ska vi då även slopa kapitalskatten?

varför?
    det är ju en av inkomsterna till staten.... Smile
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

s vill tvinga väljare amortera på bolånen - Sida 4 Empty Sv: s vill tvinga väljare amortera på bolånen

Inlägg  RedMentalCase 2012-06-07, 10:35

R.O.F.L skrev:Att amortera på sitt boende är den bästa pensions-sparar-formen.

Ja, utan tvivel så, men å andra sidan , vad ska man med en massa pengar till som pensionär?
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2012-06-07, 10:37

Sniperace skrev:
    ericTheDog skrev:Men om vi slopar ränteavdraget, ska vi då även slopa kapitalskatten?

varför?

Så den som har ränteinkomster och ränteutgifter till samma bank ska inte få kvitta dessa?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-06-07, 10:38

RedMentalCase skrev:

Ja, utan tvivel så, men å andra sidan , vad ska man med en massa pengar till som pensionär?

Japp, det är det som är min poäng. Ska man spara pengar när barnen är små för att flytta in i det barnvänliga området när barnen flyttar ut?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-06-07, 10:49

RedMentalCase skrev:

som pensionär sjunker den dagliga inkomsten och har man då ett hus med stora lån och hög ränta blir det kanske knapert, har man inga lån och huset färdigbetalt så lär boendekostnaden bli låg

vilket skulle du föredra?

och dessutom, anser du att man ska sluta leva och stanna hemma och leva på havregrynsgröt för att man är pensionär, eller vore det bra att ha ett överskott så man kan äta gott, betala för hjälp man som gammal inte orkar själv, kunna resa och hälsa på barn och barnbarn utan att behöva snåla i någon månad för att resa kanske tjugo mil osv osv...

nej, pengar behöver man fastän man bli pensionär
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-06-07, 10:52

ericTheDog skrev:
    Sniperace skrev:

varför?

Så den som har ränteinkomster och ränteutgifter till samma bank ska inte få kvitta dessa?

JAG anser ränteavdraget vara RÄTT, det är en förutsättning för många att kunna låna till boendet.

RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2012-06-07, 11:00

Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:

som pensionär sjunker den dagliga inkomsten och har man då ett hus med stora lån och hög ränta blir det kanske knapert, har man inga lån och huset färdigbetalt så lär boendekostnaden bli låg

och dessutom, anser du att man ska sluta leva och stanna hemma och leva på havregrynsgröt för att man är pensionär, eller vore det bra att ha ett överskott så man kan äta gott, betala för hjälp man som gammal inte orkar själv, kunna resa och hälsa på barn och barnbarn utan att behöva snåla i någon månad för att resa kanske tjugo mil osv osv...

Havregrynsgröt?, duger det inte med gröpje? Skämt åsido, när man är pensionär har man ju inte de stora utgifterna, man behöver kanske inget nytt kök för 100tusen, kanske inte köpa ny bil osv, så nog är utgifterna betydligt mindre än när man har familj och ungar, eller?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-06-07, 11:12

RedMentalCase skrev:
    Sniperace skrev:
    RedMentalCase skrev:

Havregrynsgröt?, duger det inte med gröpje? Skämt åsido, när man är pensionär har man ju inte de stora utgifterna, man behöver kanske inget nytt kök för 100tusen, kanske inte köpa ny bil osv, så nog är utgifterna betydligt mindre än när man har familj och ungar, eller?

Även som pensionär behöver man en skälig levnadsnivå och jag tror steget från full län ner till kanske sextio procent av denn a är något alla märker och känner av, pensionen ska räcka till hyra och boendekostnader, den ska räcka till maten, den ska räcka till läkar och tandläkarbesök, man blir inte en stillasittande innemänniska över en dag, bor man utanför samhället är man fortfarande i behov av ex bilen, likasom m man bor i ett litet samhälle som saknar en bra livsmedelsaffär osv.

Man behöver fortfarande byta de trasiga vitvarorna, underhåll av huset behövs fortfarande.

Man behöver kanske inte lika mycket, men man behöver ändå pengar, och att enbart förlita sig till sin pension utan att ha något extra blir ofta katastrof och en väldig nedgång i levndsstandard.

Så, med höga boendekostnader pga amorteringsfritt huslån osv får man nog vara beredd att dra in på mycket den dag man sitter där med en pension utan extra inkomst (utan eget pensionssparande)
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-06-07, 11:17

Om man ser till de som går i pension idag och bor i hus nyköpta för 40 år sedan så kan man konstatera att de som inte amorterad ett öre samt heller inte lånat upp extra i takt med värdeökningen är stora vinnare. Ett lån på ett par hundratusen är ju en fjärt i rymden idag. Inflationen har käkat upp deras skuld.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2012-06-07, 11:18

Jag vet inte med vem sniper diskuterar längre, vem har sagt att pensionärer inte behöver pengar?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-06-07, 11:37

ericTheDog skrev:Om man ser till de som går i pension idag och bor i hus nyköpta för 40 år sedan så kan man konstatera att de som inte amorterad ett öre samt heller inte lånat upp extra i takt med värdeökningen är stora vinnare. Ett lån på ett par hundratusen är ju en fjärt i rymden idag. Inflationen har käkat upp deras skuld.
    Är de stora vinnare gentemot den som lånat samma summa och amorterat, inte lånat upp extra och nu har noll i skuld och ingen som helst ränta att betala?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2012-06-07, 14:08

Sniperace skrev:
    ericTheDog skrev:Om man ser till de som går i pension idag och bor i hus nyköpta för 40 år sedan så kan man konstatera att de som inte amorterad ett öre samt heller inte lånat upp extra i takt med värdeökningen är stora vinnare. Ett lån på ett par hundratusen är ju en fjärt i rymden idag. Inflationen har käkat upp deras skuld.
    Är de stora vinnare gentemot den som lånat samma summa och amorterat, inte lånat upp extra och nu har noll i skuld och ingen som helst ränta att betala?

Ja, det vill jag nog påstå. Att idag ha en liten skuld eller ingen skuld gör ingen större skillnad. Speciellt för alla de 40-talister som helt enkelt inte lever längre. Men även för andra.

Dessutom hade de mer pengar över till att sätta guldkant på tillvaron i sin ungdom. De dagarna kommer aldrig tillbaka.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-06-07, 14:17

ericTheDog skrev:
    Sniperace skrev:

Ja, det vill jag nog påstå. Att idag ha en liten skuld eller ingen skuld gör ingen större skillnad. Speciellt för alla de 40-talister som helt enkelt inte lever längre. Men även för andra.

Dessutom hade de mer pengar över till att sätta guldkant på tillvaron i sin ungdom. De dagarna kommer aldrig tillbaka.

för min egen del ser jag det som bra iallafall att inte ha något bolån kvar när jag pensioneras, visst det är inte så många kr, med även 2000:- i månade i ränta ger mig mer kvar när jag pensioneras och skulle jag varit kvar på den tidigare så var räntan ca 4000:- per månad med dagens ränteläge, så jag vill nog säga att det för mig är bättre att ha noll kronor i ränta vid pensionen jämfört med annars 4000:-

och ändå tycker jag att jag levt ganska bra, alltid haft den mat jag ville ha osv....

men jag är säker på att 4000:- mindre per månad vid pensionsdagen skulle göra stor skillnad eftersom jag får en väldigt låg pension

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-23, 06:58