Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
RedMentalCase
Secrist
DirtyDog
DMustaine
lazy
Vercingetorix
redalert
Sniperace
MartinLindgren
F.I.S.T
14 posters

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  F.I.S.T 2011-09-09, 16:18

    Det blir allt tydligare hur både forumhöger och Allians tänker och talar, och det är med dubbla tungor.

    Som jämförelse kan jag ta detta med kristendom, och hur många kristna, i synnerhet frireligiösa lever och lär....
    Jag är bekant med fyra fem familjer, och har stött på ännu fler som bekänner sig som troende. En av de bekanta är numera kommunalpolitiker i ett krympanda KD.
    Denna kvinna bekänner sig som kristen, men lever mindre efter kristna värderingar än många som inte bekänner sig som kristna.
    Mycket inom många religioner kan jag tycka är bra rättesnören, och vare sig vi vill det eller inte så lever många kristna värderingar kvar i vår generation, trots vi inte bekänner oss som troende.....

    KD är ett parti som rimmar illa med kristna värderingar över huvud taget, en dubbelmoral utan dess like genomsyrar detta parti och dess anhängare.
    Deras inställning i hbt-frågor är bara ett ex på detta.....

    Socialdemokraterna har jag sedan länge hävdat vara moderater light.
    Och det återstår att se om Håkan Juholt bara kör med vänsterretorik, men fortsätter på inslagen väg för socialdemokratin att föra moderat, light politik.
    När det gäller partiledning så finns det många med allt större högertankar i S, socialdemokraternas väljare däremot, är ännu i stor utsträckning för i stor utsträckning en klassisk socialdemokratisk politik med vänstertänk, rättvisa och fördelningspolitik.

    Vänsterpartiet står nu inför ett intressant partiledarbyte.
    Med tanke på kommentarerna som frodat inne på detta forum, så inser man ju att det blir jobbigt för högern om en partiledare i V som inte kallat sig för kommunist.... fäör då kan tänkas att både moderata politiker och debattörer inte längre kan slippa undan med propaganda ... utan måste möta motståndet.... och kanske tom argumentera... det blir tufft då...

    Av de fyra kandidaterna så tror jag att alla utom Ulla Andersson är bra alternativ...
    Och då ser jag både till argumentation och ståndpunkter. Hans Linde var en positiv överraskning för min del, då han för mig var rätt okänd förut.
    Jag har insett att det är en väldigt liten del av Sveriges befolkning som är politiskt insatta, större delen går på en magkänsla, och hur trovärdigheten ser ut .... och vad politikerna faktiskt står för, vet inte de flesta, vilket förklarar FRs framgång. Det finns idag ingen politiker som är så karismatisk i sina framträdanden, inger så mycket trygghet som han. Han hade konkurrens när Maria Wetterstrand och Peter Eriksson var i hetluften....
    Men det finns heller ingen politiker som är så falsk som FR.....
    Han för en medveten strategi att undanhålla och undvika transparens inom politiken.
    FR är i samma division som Olof Palme vad gäller att göra sig bra i media och karismatisk... i övrigt inga jämförelser...

    Så jag tror att Vänstern med någon av dessa ledare kan klättra till 6-7 %, men med en ännu mer karismatisk ledare skulle kunna inom 5 års period vara uppe på 10-15

    Centerpartiet kommer växa igen, om hon inte gör några rejäla klavertramp, detta pga av att hon ser bra ut och gör sig bra i TV...

    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  MartinLindgren 2011-09-09, 16:29

    Att Reinfeldt upplyfts till gudomlig i media beror på att nästan all press är borgerlig... Cool

    Därför blir det i stort sätt en bedrift av Håkan Juholt att ta mer och mer plats på arenan...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  Sniperace 2011-09-09, 16:45

    Menar fisten att de skulle vara annorlunda än andra?
    Jag känner både vänsterpartister och sossar somk myglar och drar fördelar och annat aqv systemet som de annars skäller för, fifflar med skatter som ex påstår de kör själva till jobbet medan de i verkligheten samåker, vi såg vänsterpartisten som gjort 14 våldtäkter med en 14-årig pojke, vi ser dem köra fulla, en partiledare som satte sig och pissade på golvet i en biograf osv osv....

    Annars tror jag allt sådant är likadant i alla partier och alla religioner finns människor som inte är annat än människor, men som medan andra använder för qtt försöka ta billiga politiska poäng och utmåla som just att människor från den eller den grenen är klandervärda.

    Nämnar man då att sådana från det parti som den klagande representerar så kommer tbrott om att hålla sig till ämnet och att det just nu inte gällde dessa Smile

    Men som sagt säg en enda sak som enbart motståndare gör som är fel....

    JAg känner en del religiösa som aldrig skulle göra någon annan illa, eller göra saker som ger negativa konsekvenser för andra, som upoffrar sig för sin nästa osv.
    precis som jag vet falska som använder detsom en image för att dra fördelar...

    på samma sätt har vi det inopm alla partier osv so m gör likadant, bra människor, dåliga människor osv...



    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  redalert 2011-09-09, 17:55

    Jösses amalia vilket pajasinlägg fisten inte en siffra var rätt. Laughing
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  Vercingetorix 2011-09-09, 18:54

    Vad är "kristna värderingar"?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  Sniperace 2011-09-09, 19:00

    Vercingetorix skrev:Vad är "kristna värderingar"?

    Att inte dräpa, att inte stjäla, att inte skada andra osv osv, dvs de vanliga värderingar civiliserade människor har.

    Jag tvivlar på at trådskaparen kan hitta en enda sk kristen värdering som INTE är en vanlig sekulär etisk sådan.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  Vercingetorix 2011-09-09, 19:04

    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Vad är "kristna värderingar"?

    Att inte dräpa, att inte stjäla, att inte skada andra osv osv, dvs de vanliga värderingar civiliserade människor har.

    Jag tvivlar på at trådskaparen kan hitta en enda sk kristen värdering som INTE är en vanlig sekulär etisk sådan.

    ...eller en som inte redan är en blåkopia av tidigare religioner...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  Sniperace 2011-09-09, 19:07

    Vercingetorix skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Vad är "kristna värderingar"?

    Att inte dräpa, att inte stjäla, att inte skada andra osv osv, dvs de vanliga värderingar civiliserade människor har.

    Jag tvivlar på at trådskaparen kan hitta en enda sk kristen värdering som INTE är en vanlig sekulär etisk sådan.

    ...eller en som inte redan är en blåkopia av tidigare religioner...

    JA.religion eller inte religion, etiska regler
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  Vercingetorix 2011-09-09, 19:07

    Undrar förresten hur det hänger ihop att t ex självmord räknas som "haram", medan det, om man begår självmord medelst en bomb samtidigt som man tar x antal människor med sig i döden, räknas som en gudi behaglig gärning?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  Sniperace 2011-09-09, 19:09

    Vercingetorix skrev:Undrar förresten hur det hänger ihop att t ex självmord räknas som "haram", medan det, om man begår självmord medelst en bomb samtidigt som man tar x antal människor med sig i döden, räknas som en gudi behaglig gärning?

    Det gör det inte, det är en tolkning som de militanta fanatikerna står för, för de vanliga är det en dödssynd som ger dem respass till helvetet, där de får uppleva sin död gång på gång i evighet medan de skyflar kol till sin egen helveteseld,,,,
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  lazy 2011-09-09, 21:50

    Jag måste erkänna att jag inte förstår mycket av ursprungsinlägget ö.h.t scratch frireligiösa, KD, Juholt och en ny partiledare i vänsterpartiet som ett enda sammelisurum, som du själv brukar fråga F.I.S.T: Vad menar du egentligen?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  Vercingetorix 2011-09-09, 21:54

    lazy skrev:Jag måste erkänna att jag inte förstår mycket av ursprungsinlägget ö.h.t scratch frireligiösa, KD, Juholt och en ny partiledare i vänsterpartiet som ett enda sammelisurum, som du själv brukar fråga F.I.S.T: Vad menar du egentligen?

    Men snälla Lazy, Fist skriver ju redan i inledningen av inlägget att "..det nu blir allt tydligare..."
    Wink
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  lazy 2011-09-09, 22:03

    Vercingetorix skrev:
    lazy skrev:Jag måste erkänna att jag inte förstår mycket av ursprungsinlägget ö.h.t scratch frireligiösa, KD, Juholt och en ny partiledare i vänsterpartiet som ett enda sammelisurum, som du själv brukar fråga F.I.S.T: Vad menar du egentligen?

    Men snälla Lazy, Fist skriver ju redan i inledningen av inlägget att "..det nu blir allt tydligare..."
    Wink

    Jo, det blev väldigt "tydligt," fast vad vill jag inte skriva för det räknas som "personligt påhopp." Laughing
    DMustaine
    DMustaine


    Antal inlägg : 3914
    Join date : 09-04-07

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  DMustaine 2011-09-09, 22:24

    lazy skrev:
    Vercingetorix skrev:
    lazy skrev:Jag måste erkänna att jag inte förstår mycket av ursprungsinlägget ö.h.t scratch frireligiösa, KD, Juholt och en ny partiledare i vänsterpartiet som ett enda sammelisurum, som du själv brukar fråga F.I.S.T: Vad menar du egentligen?

    Men snälla Lazy, Fist skriver ju redan i inledningen av inlägget att "..det nu blir allt tydligare..."
    Wink

    Jo, det blev väldigt "tydligt," fast vad vill jag inte skriva för det räknas som "personligt påhopp." Laughing

    Galningen finner nog ett sätt att få det till hot åxå Smile
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  DirtyDog 2011-09-09, 23:57

    lazy skrev:
    Vercingetorix skrev:
    lazy skrev:Jag måste erkänna att jag inte förstår mycket av ursprungsinlägget ö.h.t scratch frireligiösa, KD, Juholt och en ny partiledare i vänsterpartiet som ett enda sammelisurum, som du själv brukar fråga F.I.S.T: Vad menar du egentligen?

    Men snälla Lazy, Fist skriver ju redan i inledningen av inlägget att "..det nu blir allt tydligare..."
    Wink

    Jo, det blev väldigt "tydligt," fast vad vill jag inte skriva för det räknas som "personligt påhopp." Laughing
    Varje saklig beskrivning av fisten blir väl ett "personligt påhopp"?

    Visste inte att KD var "frireligiösa" men han kanske glömde dem i inlägget?
    Han glömde även bort att berätta hur vi "tänker", men det var kanske inte TYDLIGT nog för honom. Vi vet lyckligtvis hur HAN tänker. INTE ALLS, och DET har varit TYDLIGT sen länge. Smile

    Dock tror jag att ett partiledarbyte kan rädda kvar V i riksdagen och samma sak kan eventuellt gälla C också. Dock känns det som att KD lär få det svårt i framtiden. Religion är något för folk som inte klarar av att tänka själva och även om inte KD är ett religiöst parti så associeras de med religion av väldigt många. Kan inte riktigt begripa hur man kan döpa ett parti till "Krist"-demokraterna? De borde byta namn istället för partiledare för att överleva framtiden. Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  F.I.S.T 2011-09-10, 00:42

    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Vad är "kristna värderingar"?

    Att inte dräpa, att inte stjäla, att inte skada andra osv osv, dvs de vanliga värderingar civiliserade människor har.

    Jag tvivlar på at trådskaparen kan hitta en enda sk kristen värdering som INTE är en vanlig sekulär etisk sådan.

    Det var just en av trådskaparens poänger att det finns många många fler som inte är religiösa ... som faktiskt lever efter kristna värderingar
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Myt

    Inlägg  Secrist 2011-09-10, 00:43

    Att Reinfeldt upplyfts till gudomlig i media beror på att nästan all press är borgerlig...

    Gammal trött vänstermyt som förs fram lite då och då. Det görs regelbundet mätningar angående detta och det finns inga som helst belägg för att borgare skulle gynnas. Jag kommer ihåg när det GP hade makten och vi skulle rösta om euron. Då var det sossarna som fick överlägset störst exponering i media. Och den var inte mer negativ än mot något annat parti.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  DirtyDog 2011-09-10, 00:51

    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Vad är "kristna värderingar"?

    Att inte dräpa, att inte stjäla, att inte skada andra osv osv, dvs de vanliga värderingar civiliserade människor har.

    Jag tvivlar på at trådskaparen kan hitta en enda sk kristen värdering som INTE är en vanlig sekulär etisk sådan.

    Det var just en av trådskaparens poänger att det finns många många fler som inte är religiösa ... som faktiskt lever efter kristna värderingar
    Men varför kalla dem för KRISTNA värderingar?
    Är det positivt att dräpa, stjäla och skada andra enligt ANDRA religioner som ofta existerade långt INNAN kristendomen och bland folkgrupper som inte var dyrkare av någon speciell gud?

    Exakt VAD är din "poäng"?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  Vercingetorix 2011-09-10, 02:29

    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Vad är "kristna värderingar"?

    Att inte dräpa, att inte stjäla, att inte skada andra osv osv, dvs de vanliga värderingar civiliserade människor har.

    Jag tvivlar på at trådskaparen kan hitta en enda sk kristen värdering som INTE är en vanlig sekulär etisk sådan.

    Det var just en av trådskaparens poänger att det finns många många fler som inte är religiösa ... som faktiskt lever efter kristna värderingar

    Jag är fortfarande rätt intresserad av vad man menar med "kristna värderingar"...

    Jag vill nämligen hävda att det egentligen inte finns några...
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  MartinLindgren 2011-09-10, 02:36

    Myt att ca 80% av pressen är borglig, är ju ingen hemlighet...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  Sniperace 2011-09-10, 09:51

    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Vad är "kristna värderingar"?

    Att inte dräpa, att inte stjäla, att inte skada andra osv osv, dvs de vanliga värderingar civiliserade människor har.

    Jag tvivlar på at trådskaparen kan hitta en enda sk kristen värdering som INTE är en vanlig sekulär etisk sådan.

    Det var just en av trådskaparens poänger att det finns många många fler som inte är religiösa ... som faktiskt lever efter kristna värderingar

    Men nu är frågan vad är de "kristna" värderingar du avser?
    kan du ge EN enda sådan, samtidigt som du visar att denna är "kristen"?
    Eller är det bara en etikett du vill klistra på när det i själva verket bara är vankliga etiska värderingar där det gäller normala regler man bör ha oavsett religion eller politik, dvs sådant vaje tänkande människa finner naturligt?

    detta är eg i den enda riktiga benämningen humana värderingar, men däri vill jag inte lägga humanisterna, då de har lite underliga idéer
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  F.I.S.T 2011-09-10, 11:01

    MartinLindgren skrev:Myt att ca 80% av pressen är borglig, är ju ingen hemlighet...

    hela pressen och tv tassar på tå inför Reinfeldt, det är aldrig nästan nån granskande journalistik, eller pressande frågor
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  F.I.S.T 2011-09-10, 11:13

    DirtyDog skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Vad är "kristna värderingar"?

    Att inte dräpa, att inte stjäla, att inte skada andra osv osv, dvs de vanliga värderingar civiliserade människor har.

    Jag tvivlar på at trådskaparen kan hitta en enda sk kristen värdering som INTE är en vanlig sekulär etisk sådan.

    Det var just en av trådskaparens poänger att det finns många många fler som inte är religiösa ... som faktiskt lever efter kristna värderingar
    Men varför kalla dem för KRISTNA värderingar?
    Är det positivt att dräpa, stjäla och skada andra enligt ANDRA religioner som ofta existerade långt INNAN kristendomen och bland folkgrupper som inte var dyrkare av någon speciell gud?

    Exakt VAD är din "poäng"?

    Ja ibland är det mer än lovligt trögfattat från höger må jag säga.
    Låt oss säga att Du, jag och Robert Gustavsson har samma värderingar kring en fråga. Det innebär att de är våra värderingar,.... det innebär oxå att det är mina värderingar.

    Lika med kristna värderingar. Således är kristna värderingar just KRISTNA VÄRDERINGAR OAVSETT VEM SOM SKULLE VARA FÖRST MED DESSA.... många många saker har religioner gemensamt, och även detta har jag länge hävdat.


    Så att ni gör en poäng av ifrågasätta detta, visar bara på att ni inte läser det man skriver utan svarar på det ni tror att man ska tycka... det som passar er bäst att man tycker för era sk motargumentation.

    Och när jag talar om kristna värderingar i denna tråd, så är det utifrån de kristnas bok biblen/nya testamentet som är deras rättesnöre .... men hela poängen var just att många sk "kristna" är sämre på att leva upp till dessa än icke kristna... därav dubbelmoralen i detta....

    Nu kritiserar du något som jag inte skrivit


    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  Vercingetorix 2011-09-10, 11:18

    Varför då envisas med att kalla värderingar för "kristna" när dessa inte är ett dugg typiska för den kristna religionen?

    Och hur ska vi kunna debattera och svara på något som inte är klart definierat?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  Sniperace 2011-09-10, 12:00

    F.I.S.T skrev:
    DirtyDog skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    Vercingetorix skrev:Vad är "kristna värderingar"?

    Att inte dräpa, att inte stjäla, att inte skada andra osv osv, dvs de vanliga värderingar civiliserade människor har.

    Jag tvivlar på at trådskaparen kan hitta en enda sk kristen värdering som INTE är en vanlig sekulär etisk sådan.

    Det var just en av trådskaparens poänger att det finns många många fler som inte är religiösa ... som faktiskt lever efter kristna värderingar
    Men varför kalla dem för KRISTNA värderingar?
    Är det positivt att dräpa, stjäla och skada andra enligt ANDRA religioner som ofta existerade långt INNAN kristendomen och bland folkgrupper som inte var dyrkare av någon speciell gud?

    Exakt VAD är din "poäng"?

    Ja ibland är det mer än lovligt trögfattat från höger må jag säga.
    Låt oss säga att Du, jag och Robert Gustavsson har samma värderingar kring en fråga. Det innebär att de är våra värderingar,.... det innebär oxå att det är mina värderingar.

    Lika med kristna värderingar. Således är kristna värderingar just KRISTNA VÄRDERINGAR OAVSETT VEM SOM SKULLE VARA FÖRST MED DESSA.... många många saker har religioner gemensamt, och även detta har jag länge hävdat.


    Så att ni gör en poäng av ifrågasätta detta, visar bara på att ni inte läser det man skriver utan svarar på det ni tror att man ska tycka... det som passar er bäst att man tycker för era sk motargumentation.

    Och när jag talar om kristna värderingar i denna tråd, så är det utifrån de kristnas bok biblen/nya testamentet som är deras rättesnöre .... men hela poängen var just att många sk "kristna" är sämre på att leva upp till dessa än icke kristna... därav dubbelmoralen i detta....

    Nu kritiserar du något som jag inte skrivit



    Såp du menar då att det inte är en islamsk värdering att inte stjäla?
    att det inte är en islamsk värdering att inte dräpa?

    varför utesluter du dessa från etiska värderingar och förolämpar dessa genom att kalla det för kristna värderingar?

    Tror du de är roade av att påstås ha kristna värderingar när det i verkligheten rör sig om humana eller etiska värderinga?

    Menm koim nu till skott och visa på en enda värdering som skulle vara just kristen, och inte en human eller etisk sådan utan någon egentlig koppling till at den skulle vara specifikt kristen...


    är du lite av kristofob?

    men var nu snäll och ta fram en enda sådan som skulle vara specifikt kristen så är du duktig gosse.

    En kristen värdering kan ex vara att anse att nattvarden är viktig, eller att dopet är viktigt, att bön till jesus är viktigt, att följa jesu ord osv...

    men inget av de vanliqa saker du vill kalla kristna värderingar är annat än normala humana värderingar baserad på etik som finns i alla samhällen oavsett politisk eller religiös eller ickereligiös inriktning.



    Senast ändrad av Sniperace den 2011-09-10, 12:16, ändrad totalt 1 gång

    Sponsored content


    Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral Empty Sv: Borgerlighetens och frireligiösas dubbelmoral

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 16:34