Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
lazy
Redvictory
RedMentalCase
R.O.F.L
Infra
Secrist
formsvackan
redalert
Sniperace
RedCloud
14 posters

    Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  Infra 2012-05-28, 11:20

    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    RedCloud skrev:
    Hur gör vi för att förhindra att det går mot islamisering och terror mot andra religioner eller drakoniska sharialagar?

    den där fördömda demokratin, när dumjävlarna inte röstar som väst vill.....

    så du menar att det går inte att kidnappa en revolution, är du hundra på at ett riktigt demolkratiswt val skulle leda till det jag nämnde , kan vi LITA på att det blir så, hur blev det ex i Iran, hur blev det i Afghanistan, blev det sann demokrati?
    Kommer de få rösta precis som de vill, eller kan det kanske gå åt helvete?

    varför skulle det idag vara RÄTT att invadera Syrien, när det igpår var fel att göra detsamma med Irak, Saddam mördade lika friskt, och där fanns väl barn där med eller hur?

    Afghanistan var fel, trots at det mördades frisk där med.....


    var är skillnaden?
    Det drakoniska sitter nog mes i ditt väldemoniserade och felprogramerade
    huvud. Kan det bli värre än det du just har sett. Fy fan, säger jag. Kan
    någonting bli värre an dessa välöverlagda barnamord.

    Problemet skulle väl i såna fall vara att utesluta att detta inte är ett verk
    av just dem du fruktar mest av allt: al Qaida.

    fruktar dem, nej, jag bara avskyr dem, äcklas av dem.

    ja, tycker du inte tex att det var äckligt när en bombman januari 1975 framför ögonen på mig sprängde en israelisk kvinna och henna spädbarn till döds? eller du kanske anser det befogat? Sad
    Hycklare! Hade det där vart sant så hade jag fått äta
    upp det i torra bitar för länge sen. Jag tror du ljuger helt enkelt.
    Så var det med det.
    Very Happy

    fullständig sanning, jag har ärret efter splitter kvar på min undersidan av min högra överarm...
    Jag var där denna januaridag med båten Dalmatia för att lasta citrusfrukter i Ashdods hamn.
    Innan detta hade jag lite sympatier för Palestinierna, men där uppenbarades sanningen om deras kamp för mig
    "Sanningen om deras kamp"? En sån
    händelse skulle snarare skickligt ha dolt sanningen om deras kamp. Så den
    tycks du inte ha en susning om. Och om det hade varit sant: du kom inte
    osökt att tänka på Kaisa Varg?

    Om du i stället själv skulle hålla dig till sanningen i stället för alla
    halvsanningar du serverar. Jag har redan slagit fast att du ljuger. Så hårda
    duster som du och jag haft i Palestinafrågan så skulle du ha låtit mig äta
    upp en sån "händelse" mångas gånger om, för länge sen, och i torra bitar.

    Splitter i armen....Åhåjaja.....

    På undersidan av armen? Vad gjorde du med handen uppe? Heilade du?
    Laughing

    den händelsen har jag berättat på detta forum ett antal gånger tidigare, och nej jag heilade inte, kom ihåg, jag supportar ISRAEL, det gör inte de heilande svinen, det är bla islamitiska styrkor som har fäblesse för sådant, DE älskade hitler och hans barbari mot juudarna , splittret kom mellan kroppen och armen och skar upp denna, ett par centimetar åtr andra hållet och det skulle skurit upp sidan på mig istället
    Åh, ursäkta. Jag glömde bort att det förpliktigar att vara SD:are numera.
    Heilandet asvskaffades när man började blunda för sitt nazistiska förflutna.
    är du ordblind infra, jag röstade INTE på SD jag röstade på KD Smile det du nu framhöll är det ungefär som när v tog bort kommunist menar du? lika barn lerkas bäst, kommunister tillsammans med nazister? Laughing
    Som SD-väljare vet ingen bättre
    än du att dessa båda ideologier är varandras direkta motsatser.
    Utan att för den skull hylla varken Stalin eller Sovjet vill
    jag här bara påpeka att Sovjet fick offra flest människor i ww2
    då det gäller att bekämpa Nazismen. Närmare 30 miljoner. Siffran
    18 miljoner som brukar nämnas måste plussas på med åtminstone hälften
    för att stämma med verkligheten. Så; hur kan du prata om lika barn?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  Sniperace 2012-05-28, 11:55

    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    RedCloud skrev:
    Hur gör vi för att förhindra att det går mot islamisering och terror mot andra religioner eller drakoniska sharialagar?

    den där fördömda demokratin, när dumjävlarna inte röstar som väst vill.....

    så du menar att det går inte att kidnappa en revolution, är du hundra på at ett riktigt demolkratiswt val skulle leda till det jag nämnde , kan vi LITA på att det blir så, hur blev det ex i Iran, hur blev det i Afghanistan, blev det sann demokrati?
    Kommer de få rösta precis som de vill, eller kan det kanske gå åt helvete?

    varför skulle det idag vara RÄTT att invadera Syrien, när det igpår var fel att göra detsamma med Irak, Saddam mördade lika friskt, och där fanns väl barn där med eller hur?

    Afghanistan var fel, trots at det mördades frisk där med.....


    var är skillnaden?
    Det drakoniska sitter nog mes i ditt väldemoniserade och felprogramerade
    huvud. Kan det bli värre än det du just har sett. Fy fan, säger jag. Kan
    någonting bli värre an dessa välöverlagda barnamord.

    Problemet skulle väl i såna fall vara att utesluta att detta inte är ett verk
    av just dem du fruktar mest av allt: al Qaida.

    fruktar dem, nej, jag bara avskyr dem, äcklas av dem.

    ja, tycker du inte tex att det var äckligt när en bombman januari 1975 framför ögonen på mig sprängde en israelisk kvinna och henna spädbarn till döds? eller du kanske anser det befogat? Sad
    Hycklare! Hade det där vart sant så hade jag fått äta
    upp det i torra bitar för länge sen. Jag tror du ljuger helt enkelt.
    Så var det med det.
    Very Happy

    fullständig sanning, jag har ärret efter splitter kvar på min undersidan av min högra överarm...
    Jag var där denna januaridag med båten Dalmatia för att lasta citrusfrukter i Ashdods hamn.
    Innan detta hade jag lite sympatier för Palestinierna, men där uppenbarades sanningen om deras kamp för mig
    "Sanningen om deras kamp"? En sån
    händelse skulle snarare skickligt ha dolt sanningen om deras kamp. Så den
    tycks du inte ha en susning om. Och om det hade varit sant: du kom inte
    osökt att tänka på Kaisa Varg?

    Om du i stället själv skulle hålla dig till sanningen i stället för alla
    halvsanningar du serverar. Jag har redan slagit fast att du ljuger. Så hårda
    duster som du och jag haft i Palestinafrågan så skulle du ha låtit mig äta
    upp en sån "händelse" mångas gånger om, för länge sen, och i torra bitar.

    Splitter i armen....Åhåjaja.....

    På undersidan av armen? Vad gjorde du med handen uppe? Heilade du?
    Laughing

    den händelsen har jag berättat på detta forum ett antal gånger tidigare, och nej jag heilade inte, kom ihåg, jag supportar ISRAEL, det gör inte de heilande svinen, det är bla islamitiska styrkor som har fäblesse för sådant, DE älskade hitler och hans barbari mot juudarna , splittret kom mellan kroppen och armen och skar upp denna, ett par centimetar åtr andra hållet och det skulle skurit upp sidan på mig istället
    Åh, ursäkta. Jag glömde bort att det förpliktigar att vara SD:are numera.
    Heilandet asvskaffades när man började blunda för sitt nazistiska förflutna.
    är du ordblind infra, jag röstade INTE på SD jag röstade på KD Smile det du nu framhöll är det ungefär som när v tog bort kommunist menar du? lika barn lerkas bäst, kommunister tillsammans med nazister? Laughing
    Som SD-väljare vet ingen bättre
    än du att dessa båda ideologier är varandras direkta motsatser.
    Utan att för den skull hylla varken Stalin eller Sovjet vill
    jag här bara påpeka att Sovjet fick offra flest människor i ww2
    då det gäller att bekämpa Nazismen. Närmare 30 miljoner. Siffran
    18 miljoner som brukar nämnas måste plussas på med åtminstone hälften
    för att stämma med verkligheten. Så; hur kan du prata om lika barn?

    JAvisst kan jag tala om lika barn, du minns väl vänskapsavtalet och pakten mellan tyskland och sovjet, den som sedermera hitler bröt genom att anfalla sovjet, utan det sveket skulle de stått sida vid sida och utgången blivit annorlunda, då hade världen troligtvis varit delad mellan nassarna och kommunisterna. Men som sagt, det var enbart pga att Hitler svek vänskapsavtalet som sovjeterna började försvara sig mot hitler och bekämpade honom. Laughing
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  formsvackan 2012-05-28, 12:27

    Sniperace skrev:JAvisst kan jag tala om lika barn, du minns väl vänskapsavtalet och pakten mellan tyskland och sovjet, den som sedermera hitler bröt genom att anfalla sovjet, utan det sveket skulle de stått sida vid sida och utgången blivit annorlunda, då hade världen troligtvis varit delad mellan nassarna och kommunisterna. Men som sagt, det var enbart pga att Hitler svek vänskapsavtalet som sovjeterna började försvara sig mot hitler och bekämpade honom. Laughing

    Vänskapsavtal, kvalificerat svammel.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Molotov%E2%80%93Ribbentrop-pakten

    Undertecknandet föregicks av intensiva förhandlingar, vilka Sovjetunionen parallellt förde med Tyskland å ena sidan och Storbritannien och Frankrike å andra sidan. Det kortsiktiga sovjetiska motivet bakom pakten var att bevara freden med Tyskland eller åtminstone vinna tid inför ett oundvikligt tyskt anfall, medan Hitler önskade annektera Polen utan sovjetiskt ingripande, avskräcka de med Polen förbundna västmakterna från krig eller föra krig mot dem utan att riskera angrepp från öster. Diplomaten och spionagenten Hans von Herwarth informerade sin amerikanske kollega Charles Bohlen om det hemliga tillägget dagen efter undertecknandet. Bohlen meddelade i sin tur Franklin D. Roosevelt, men presidenten delgav inte denna information till någon av de berörda regeringarna i Europa.



    Intressantare är väl överenskommelsen mellan Churchill och Stalin i oktober 1944.

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Churchillstalin

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 464pxpercentagesagreeme



    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  Sniperace 2012-05-28, 12:35

    i samma text står detta.... jättefint eller hur?
    visst det går säkert att vrida at de tänkte, de ville osv, men det var vad de gjorde eller hur?
    allt sparck enbart pga hitlers anfall mot sovjet, innan dess fanns inte några aggressionsproblem mellan dessa, att dela europa mellan sig,,,,,,,,


    Molotov skriver under icke-aggressionsavtalet mellan Nazityskland och Sovjet. Bakom honom står von Ribbentrop och Stalin.
    Uppdelning av Polen signerad av Stalin och von Ribbentrop, 28 september 1939.
    Tyska och sovjetiska chefer betraktar den gemensamma tysk-sovjetiska paraden i det erövrade Brest den 23 september 1939. I mitten den tyske generalmajoren Heinz Guderian och till höger den sovjetiske brigadkommendören Semjon Krivosjein.

    Molotov–Ribbentrop-pakten var en nonaggressionspakt som undertecknades den 23 augusti 1939 i Moskva av Sovjetunionens respektive Tysklands utrikesministrar, Vjatjeslav Molotov och Joachim von Ribbentrop efter kort och intensiv diplomati. Ledarna i de båda länderna, Josef Stalin och Adolf Hitler, medverkade direkt genom telex och personligen, både vid utformningen av fördraget och i efterföljande justeringar.[1] [2] Pakten innebar ett icke-aggressionsavtal staterna emellan, men inbegrep även i hemlighet en uppdelning av Östeuropa i intressesfärer.[3].

    I ett hemligt tilläggsprotokoll delades östra Europa upp så att Finland, Estland, Lettland, Bessarabien, samt östra Polen till floderna San, Wisła och Narew hamnade i den sovjetiska intressesfären, medan västra Polen och Litauen i den tyska. Avtalet korrigerades den 28 september 1939 då Sovjetunionen överlät området mellan Wisła och Bug till Tyskland i utbyte mot Litauen. Gränsen mellan Tyskland och Sovjetunionen stämde i stort med Curzonlinjen, och blev också Polens gräns efter andra världskriget.

    Pakten öppnade också för att öka ömsesidig handel: Sovjetunionen skulle köpa tyska maskiner medan Tyskland skulle få leveranser av säd, olja, järn, bomull och mineraler till ett värde av 650 miljoner riksmark under tolv månader, samt att vid behov agera som bulvan för inköp ifall Tyskland skulle utsättas för blockad (se citat nedan).[4] De sovjetiska leveranserna kom senare att uppväga den brittiska blockaden av Tyskland.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  Infra 2012-05-28, 13:04

    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    RedCloud skrev:
    Hur gör vi för att förhindra att det går mot islamisering och terror mot andra religioner eller drakoniska sharialagar?

    den där fördömda demokratin, när dumjävlarna inte röstar som väst vill.....

    så du menar att det går inte att kidnappa en revolution, är du hundra på at ett riktigt demolkratiswt val skulle leda till det jag nämnde , kan vi LITA på att det blir så, hur blev det ex i Iran, hur blev det i Afghanistan, blev det sann demokrati?
    Kommer de få rösta precis som de vill, eller kan det kanske gå åt helvete?

    varför skulle det idag vara RÄTT att invadera Syrien, när det igpår var fel att göra detsamma med Irak, Saddam mördade lika friskt, och där fanns väl barn där med eller hur?

    Afghanistan var fel, trots at det mördades frisk där med.....


    var är skillnaden?
    Det drakoniska sitter nog mes i ditt väldemoniserade och felprogramerade
    huvud. Kan det bli värre än det du just har sett. Fy fan, säger jag. Kan
    någonting bli värre an dessa välöverlagda barnamord.

    Problemet skulle väl i såna fall vara att utesluta att detta inte är ett verk
    av just dem du fruktar mest av allt: al Qaida.

    fruktar dem, nej, jag bara avskyr dem, äcklas av dem.

    ja, tycker du inte tex att det var äckligt när en bombman januari 1975 framför ögonen på mig sprängde en israelisk kvinna och henna spädbarn till döds? eller du kanske anser det befogat? Sad
    Hycklare! Hade det där vart sant så hade jag fått äta
    upp det i torra bitar för länge sen. Jag tror du ljuger helt enkelt.
    Så var det med det.
    Very Happy

    fullständig sanning, jag har ärret efter splitter kvar på min undersidan av min högra överarm...
    Jag var där denna januaridag med båten Dalmatia för att lasta citrusfrukter i Ashdods hamn.
    Innan detta hade jag lite sympatier för Palestinierna, men där uppenbarades sanningen om deras kamp för mig
    "Sanningen om deras kamp"? En sån
    händelse skulle snarare skickligt ha dolt sanningen om deras kamp. Så den
    tycks du inte ha en susning om. Och om det hade varit sant: du kom inte
    osökt att tänka på Kaisa Varg?

    Om du i stället själv skulle hålla dig till sanningen i stället för alla
    halvsanningar du serverar. Jag har redan slagit fast att du ljuger. Så hårda
    duster som du och jag haft i Palestinafrågan så skulle du ha låtit mig äta
    upp en sån "händelse" mångas gånger om, för länge sen, och i torra bitar.

    Splitter i armen....Åhåjaja.....

    På undersidan av armen? Vad gjorde du med handen uppe? Heilade du? Eller
    petade du dig i näsan.
    Laughing

    den händelsen har jag berättat på detta forum ett antal gånger tidigare, och nej jag heilade inte, kom ihåg, jag supportar ISRAEL, det gör inte de heilande svinen, det är bla islamitiska styrkor som har fäblesse för sådant, DE älskade hitler och hans barbari mot juudarna , splittret kom mellan kroppen och armen och skar upp denna, ett par centimetar åtr andra hållet och det skulle skurit upp sidan på mig istället
    Åh, ursäkta. Jag glömde bort att det förpliktigar att vara SD:are numera.
    Heilandet asvskaffades när man började blunda för sitt nazistiska förflutna.
    är du ordblind infra, jag röstade INTE på SD jag röstade på KD Smile det du nu framhöll är det ungefär som när v tog bort kommunist menar du? lika barn lerkas bäst, kommunister tillsammans med nazister? Laughing
    Som SD-väljare vet ingen bättre
    än du att dessa båda ideologier är varandras direkta motsatser.
    Utan att för den skull hylla varken Stalin eller Sovjet vill
    jag här bara påpeka att Sovjet fick offra flest människor i ww2
    då det gäller att bekämpa Nazismen. Närmare 30 miljoner. Siffran
    18 miljoner som brukar nämnas måste plussas på med åtminstone hälften
    för att stämma med verkligheten. Så; hur kan du prata om lika barn?

    JAvisst kan jag tala om lika barn, du minns väl vänskapsavtalet och pakten mellan tyskland och sovjet, den som sedermera hitler bröt genom att anfalla sovjet, utan det sveket skulle de stått sida vid sida och utgången blivit annorlunda, då hade världen troligtvis varit delad mellan nassarna och kommunisterna. Men som sagt, det var enbart pga att Hitler svek vänskapsavtalet som sovjeterna började försvara sig mot hitler och bekämpade honom. Laughing
    Din skrymtare och bluff! Det traktatet undertecknades av Ryssland
    för fredens skull och innan världen hade skådat nazismens
    rätta ansikte. Ser du det som ett bevis på Sovjets
    acceptens av nazism så vill jag att du söker.

    Då innebär väl nedrustningsavtalen mellan Sovjet och USA att
    USA älskar kommunismen.


    Jag röstar på KD
    Kyss mig därbak För dig duger
    det tydligen inte med vilka skitlögner som helst - fint ska det vara.
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  R.O.F.L 2012-05-28, 14:10

    Sniperace skrev:i samma text står detta.... jättefint eller hur?
    visst det går säkert att vrida at de tänkte, de ville osv, men det var vad de gjorde eller hur?
    allt sparck enbart pga hitlers anfall mot sovjet, innan dess fanns inte några aggressionsproblem mellan dessa, att dela europa mellan sig,,,,,,,,


    Molotov skriver under icke-aggressionsavtalet mellan Nazityskland och Sovjet. Bakom honom står von Ribbentrop och Stalin.
    Uppdelning av Polen signerad av Stalin och von Ribbentrop, 28 september 1939.
    Tyska och sovjetiska chefer betraktar den gemensamma tysk-sovjetiska paraden i det erövrade Brest den 23 september 1939. I mitten den tyske generalmajoren Heinz Guderian och till höger den sovjetiske brigadkommendören Semjon Krivosjein.

    Molotov–Ribbentrop-pakten var en nonaggressionspakt som undertecknades den 23 augusti 1939 i Moskva av Sovjetunionens respektive Tysklands utrikesministrar, Vjatjeslav Molotov och Joachim von Ribbentrop efter kort och intensiv diplomati. Ledarna i de båda länderna, Josef Stalin och Adolf Hitler, medverkade direkt genom telex och personligen, både vid utformningen av fördraget och i efterföljande justeringar.[1] [2] Pakten innebar ett icke-aggressionsavtal staterna emellan, men inbegrep även i hemlighet en uppdelning av Östeuropa i intressesfärer.[3].

    I ett hemligt tilläggsprotokoll delades östra Europa upp så att Finland, Estland, Lettland, Bessarabien, samt östra Polen till floderna San, Wisła och Narew hamnade i den sovjetiska intressesfären, medan västra Polen och Litauen i den tyska. Avtalet korrigerades den 28 september 1939 då Sovjetunionen överlät området mellan Wisła och Bug till Tyskland i utbyte mot Litauen. Gränsen mellan Tyskland och Sovjetunionen stämde i stort med Curzonlinjen, och blev också Polens gräns efter andra världskriget.

    Pakten öppnade också för att öka ömsesidig handel: Sovjetunionen skulle köpa tyska maskiner medan Tyskland skulle få leveranser av säd, olja, järn, bomull och mineraler till ett värde av 650 miljoner riksmark under tolv månader, samt att vid behov agera som bulvan för inköp ifall Tyskland skulle utsättas för blockad (se citat nedan).[4] De sovjetiska leveranserna kom senare att uppväga den brittiska blockaden av Tyskland.

    1939
    Molotov-Ribbentrop-pakten ingås. Sveriges Kommunistiska Parti är under två år allierat med Nazityskland.

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Vpk
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  RedCloud 2012-05-28, 14:15

    Sveriges Kommunistiska Parti är under två år allierat med Nazityskland

    Historielösa klubben verkar tävla om vem som överträffar vem i utlevd dumhet....suck
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  formsvackan 2012-05-28, 14:16

    Infra skrev:Din skrymtare och bluff! Det traktatet undertecknades av Ryssland
    för fredens skull och innan världen hade skådat nazismens rätta ansikte.
    Inte då. Avtalet som garanterade fred i vår tid undertecknades ett år tidigare, i september 1938 och då fick ryssarna inte ens vara med. Very Happy

    http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnchen%C3%B6verenskommelsen

    Avtalet föregicks av Münchenkonferensen den 29–30 september 1938 med Adolf Hitler som värd. Vid hemkomsten visade Storbritanniens premiärminister Neville Chamberlain upp avtalet, varvid han yttrade de klassiska orden: Fred i vår tid.
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  R.O.F.L 2012-05-28, 14:26

    RedCloud skrev:
    Sveriges Kommunistiska Parti är under två år allierat med Nazityskland

    Historielösa klubben verkar tävla om vem som överträffar vem i utlevd dumhet....suck

    Undrar vem som är historielös?
    Var inte SKP direkt underställt Lenin och Stalins styre i Moskva?
    Var inte beroendet av Sovjet så stort att SKP hyllade djävulens pakt? Molotov-Ribbentrop)
    Stod inte SKP på Sovjets sida när Röda armen angrep Finland med en betydande andel svenk befolkning?
    Stödde inte SKP en utlämmning av ester, letter och litauer som sökt skydd i Sverige 1944, efter att deras länder varit krigsskådeplats för såväl Hitler som Stalin?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  RedCloud 2012-05-28, 14:28

    Var inte SKP direkt underställt Lenin och Stalins styre i Moskva?

    Fast det innebär väl tusen gubbar inte att SKP var allierat med Nazityskland

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Scaled.php?server=717&filename=shitla
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  RedMentalCase 2012-05-28, 14:38

    Vad är detta för förhistoriska diskussioner?. men visst var det så kommunisterna i Sverige hyllade Hitler så länge han var allierad med den röda nassen.

    Suckar från den knäppe Roffe förändrar inte faktum.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  RedCloud 2012-05-28, 14:42

    RedMentalCase skrev:Vad är detta för förhistoriska diskussioner?. men visst var det så kommunisterna i Sverige hyllade Hitler så länge han var allierad med den röda nassen.

    Suckar från den knäppe Roffe förändrar inte faktum.

    Ännu en
    till som sällar sig till historielösa klubben......vem är förvånad

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Scaled.php?server=717&filename=shitla
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  formsvackan 2012-05-28, 15:12

    RedMentalCase skrev:Vad är detta för förhistoriska diskussioner?. men visst var det så kommunisterna i Sverige hyllade Hitler så länge han var allierad med den röda nassen.
    Dina sympatier delades på den tiden av ganska många.

    Det andra världskriget är fortfarande en öm punkt i svensk 1900-talshistoria. Så länge det gick bra för Hitler förde hela etablissemanget från ledande politiker till näringslivet förde en utpräglad anpasslings- och eftergiftspolitik gentemot Europas nazistiska härskare. ”Håll dom för fan på gott humör”, som utrikesminister Günther drastiskt formulerade inställningen för en av sina medarbetare.

    I december 1939 bildades en samlingsregering under ledning av Per-Albin Hansson. De borgerliga och ”opolitiska” fick majoritet i regeringen. LO:s och SAF:s ordföranden fick erbjudanden om att ingå i regeringen men tackade dock nej. Denna regering kom att bestå till och med 1945. Genom att ansvaret för politiken kom att axlas av samtliga partier med undantag för det svenska kommunistpartiet(SKP), kom detta att förhindra en förutsättningslös och kritisk debatt om dessa år i flera decennier.


    Strategisk betydelse

    Samma månad som samlingsregeringen bildades slöts ett handelsavtal med Tyskland som var mycket gynnsamt för det senare. Under större delen av kriget kom merparten av den svenska exporten gå till Tyskland eller av det allierade eller kontrollerade länder. Höjdpunkten nåddes under 1943 då tio miljoner ton järnmalm levererades till Tyskland.
    Den svenska järnmalmen och produkter som kullager var av strategisk betydelse för den tyska krigsmakten. Den tyska invasionen av Norge i april 1940 motiverades främst av behovet av att slå vakt om den svenska järnmalmsexporten som hade Narvik i Norge som viktigaste utskeppningshamn.

    Men det var inte bara fråga om tyska intressen. När det började gå dåligt för Tyskland ökade kraven från de allierade om att Sverige skulle dra ner sin export av järnmalm och kullager. Officiellt gick man med på det för att istället, med myndigheternas tysta godkännande, börja fiffla med exportuppgifterna för att fortsätta tjäna grova pengar på det alltmer desperata Tyskland. Men man nöjde sig inte med att tänja på statistik och definitioner. SKF satte upp fiskelag på västkusten som smugglade kullager till väntande tyska båtar!

    Non olet, pengar luktar inte, sa redan romarna, och det kunde också ha varit en devis för finansfurstarna Wallenberg. De hjälpte till att kamouflera tyska företags verksamhet, de iklädde sig rollen av ägare åt tyska företag och de handlade med värdepapper som nazisterna stulit från sina offer, samtidigt som man var Sveriges officiella förhandlare gentemot de krigförande. Jacob med Tyskland och broder Marcus med de allierade.


    Politisk anpassning

    Den ekonomiska anpassningen till Tredje riket följdes också av en politisk anpassning. Antinazistiska åsikter motarbetades och mer än en ledande politiker talade om att det nog skulle kunna finnas en plats för Sverige i det av Tyskland dominerade Europa.

    Inom såväl näringslivet som inom officerskåren fanns dessutom sedan gammalt starka sympatier för Tyskland. Något som givetvis underlättade anpassningen till Tredje riket. Exempelvis kunde den dåvarande överbefälhavaren, Olof Thörnell, mycket väl tänka sig att gå med i kriget mot Sovjetunionen på tysk sida. I en hemlig promemoria till regeringen daterad den 19 juli 1941, dvs bara några veckor efter den tyska invasionen inletts, förklarade han att en ”tysk seger skulle medföra kommunismens nedslående och vara av oskattbar fördel för vårt lands inre hälsa”. Thörnell lät till och med utarbeta planer för hur höga svenska officerare skulle ges möjlighet att tillfälligt gå i tysk tjänst för att få vädra krutlukt i befälsställning på östfronten.

    Den politiska anpassningen följdes av en skärpt övervakning av opinionen. Pressen hölls i stränga tyglar. Bl a drogs syndikalisternas Arbetaren in ett fyrtiotal gånger. När den vid ett tillfälle 1940 lät publicera en appell från det Internationella Transportarbetarförbundet om skärpt kamp mot fascismen åtalades tidningens ansvarige utgivare, Birger Svahn. Att Transportarbetarförbundet hade 90 000 medlemmar i Sverige betydde föga.

    En raffinerad åtgärd som regeringen tillgrep var det s k transportförbudet. Det innebar förbud mot användande av allmänna kommunikationsmedel för spridning av misshagliga tidningar. Den enda nazisttidning som drabbades av transportförbudet var Sverige fritt som hade trans-portförbud under ett halvår 1942. Dagsposten som gavs ut av det högerextremistiska Sveriges Nationella Förbund utsattes däremot aldrig för transportförbud. Den spreds obehindrat på alla officersmässar trots att militärledningen mycket väl visste att tidningen finansierades av Tredje riket. Först efter krigets slut förbjöds spridningen på officersmässarna.

    Även litteratur och film drabbades av övervakningen. Mest känt är ingripandet mot revyartisten Carl Gerhard och hans antinazistiska Den ökända hästen från Troja. Chaplins berömda film Diktatorn – som Hitler faktiskt lär ha sett och som gjorde honom rasande – fick inte visas förrän i november 1945.


    Hestapo och Gestapo

    Under kriget arbetade den svenska säkerhetspolisen för högtryck. Hestapo som säkerhets-polisen kallades i folkmun efter sin tyska motsvarighet Gestapo, övervakade, registrerade och avlyssnade i stor skala.
    Specialregister inrättades i vilka registrerades kommunister, syndikalister, nazister och så kallade Englandsvänner. Registren skulle användas till att internera de olika grupperna om Sverige öppet drogs in i kriget. Efter kriget kunde Sandlerkommissionen, som tillsatts för att studera Hestapos verksamhet under kriget, konstatera att folk ofta hamnat i registren på mycket lösa grunder.

    Under kriget avlyssnades 11 miljoner telefonsamtal. Över 40 miljoner brev granskades. Enda undantaget var brev på japanska eftersom tolkar saknades. All post till och från Norrland kontrollerades ”med hänsyn till den kommunistiska verksamheten”. Postkontrollen hävdes inte förrän i november 1945, ett halvt år efter Tredje rikets kapitulation.
    Men Hestapo gjorde sig förtjänt av sitt öknamn i ytterligare ett avseende. Man samarbetade också med den tyska säkerhetstjänsten. Sommaren 1941 tog den dåvarande chefen för den tyska säkerhetspolisen Reinhard Heydrich emot en delegation från den svenska säkerhetstjänsten. Som följd av besöket började svensk polis att överlämna namn på flyktingar och misstänkta kommunister till den tyska säkerhetspolisen.




    Hetsen mot SKP

    Hestapo och dess uppdragsgivare i regeringen hade ett speciellt gott öga till det förhållandevis betydelselösa kommunistpartiet, Sveriges Kommunistiska Parti (SKP).

    Vid det finsk-sovjetiska krigets utbrott hade SKP troget sina politiska reflexer kritiklöst slutit upp bakom Stalin. När Stalin bildade den så kallade Terijoki-regeringen under den finske stalinistledaren Kuusinen, hade kriget beskrivits i SKP:s tidningar som ett inbördeskrig mellan de finska borgarna och arbetarna. I själva verket slöt majoriteten av det finska folket upp bakom den finska regeringen.

    SKP:s hållning kunde inte annat än isolera partiet, som utsattes för en formlig klappjakt. Från LO-ledningen utgick påbud att kommunisterna skulle berövas alla fackliga poster. I många kommuner gick socialdemokrater samman med de borgerliga partierna för att beröva SKP:arna deras inflytande och poster.

    I början av 1940 motionerade högern i riksdagen om ”förbud och upplösning av statsfientliga partier”. I juni samma år antogs en fullmaktslag som gav regeringen visa möjligheter att för-bjuda partier. Lagen kom dock aldrig att användas.

    Flamman brändes

    På den socialdemokratiske socialministern Gustav Möllers initiativ – han var också ansvarig för Hestapo – genomfördes en landsomfattande polisrazzia mot SKP. 3 000 poliser sattes in för att göra husrannsakan hos över 900 kommunister. Hestapo-chefen Hallgren motsatte sig razzian men Möller hade insisterat.

    Kulmen på hetsen mot SKP kom i mars 1940 när SKP-tidningen Norrskensflammans byggnad i Luleå brändes ned och fem personer innebrändes. Den avsky attentatet framkallade i breda kretsar dämpade kampanjen. Men SKP hade skakats om grundligt och förlorat medlemmar och inflytande. Det var först efter partiets kursomläggning efter den nazityska invasionen av Sovjetunionen som SKP kunde börja återvinna mark. Mot slutet av kriget hade det cirka 10 procent av väljarkåren bakom sig.

    Arbetsläger

    Det är mot bakgrund av denna kampanj som de första av de så kallade arbetskompanierna organiserades. I praktiken handlade det om straffkommendering och internering på politiska grunder.

    I Storsien i Norrbotten internerades omkring 300-370 personer vintern 1939-40. I maj 1941 tog arméstaben initiativ till att utöka arbetskompanierna. Som mest planerade arméstaben för 10 kompanier om 3 000 till 3 500 man som skulle samlas ihop på avlägset belägna platser. Mot slutet av 1941 lades dock planerna på is, men först i slutet av 1943 upplöstes de sista enheterna, två arbetsplutoner.

    Marinen höll sig en period med några marinfartyg som karantänplats för kommunister och så kallade ”indisciplinärer”. Det var dock inte bara kommunister som internerades, utan även syndikalister och vänstersocialdemokrater. Överhuvudtaget verkade urvalet ha skett på en höft.





    Permittenttrafiken

    I juni 1940 begärde den nazistiska regeringen att få transportera trupper och krigsmaterial genom Sverige. Regeringen som tidigare avvisat liknande framstötar med hänvisning till landets neutralitet föll gav nu omgående efter för de tyska kraven.

    Den norska armén hade kapitulerat och den allierade expeditionskåren hade lämnat Norge. Som det uttrycktes i ett dokument som UD publicerade efter kriget fann den svenska regeringen "under dessa förhållanden ett avsteg från sin tidigare strikta hållning nödvändigt".

    Permittenttrafiken som skulle pågå till och med augusti 1943 skulle komma att uppta hela tio procent av det svenska järnvägsnätets transportkapacitet. Mer än 2 miljoner tyska soldater och etthundratusen vagnslaster med krigsmaterial transporterades via Sverige.


    Varmt tack till Hitler

    Den 22 juni 1941 gick nazisterna och deras allierade till angrepp på Sovjetunionen. Bara några dagar efter invasionens start sände kung Gustav V ett personligt budskap till Hitler via den tyska legationen i Stockholm:

    "Kungen ville till Hitler uttala sitt varma tack för att han beslutat att slå ner bolsjevismen, en fara inte endast för Norden utan för hela Europa, och framföra sina varmaste lyckönskningar till de stora framgångar som redan uppnåtts", återger Maria-Pia Boëthius kungens budskap i sin bok om Sverige och andra världskriget, Heder och samvete. "Hans folk, meddelade kungen, delade till ojämförligt största delen denna uppfattning och han skulle sträva efter att omvända de ännu tvivlande".

    Samtidigt gick regeringen med på att krigsutrustad tysk division forslades över svensk mark till Finland för att delta i invasionen av Sovjetunionen.

    Bara några dagar efter invasionens inledning började transporten av division Engelbrecht. Färdvägen var Charlottenberg-Laxå-Krylbo-Långsele-Haparanda. Hela transporten var avklarad den 12 juli. Då hade 106 tåg innehållande 13 712 fullt utrustade tyska soldater och officerare forslats genom Sverige. I oktober 1940 tilläts till och med en beväpnad SS-bataljon att resa genom norra Svrige.

    Även om transporterna av tysk militär upphörde under 1943 på svenskt initiativ, fortsatte transiteringen av godsvagnar. Under 1943 transporterades 1 000 vagnar i månaden till Norge och 700 vagnar i månaden till Finland. Först i september 1944 upphörde dessa transporter.

    Men de var inte bara det svenska järnvägsnätet som kom att ställas till tyskarnas förfogande. Även svenska farvatten ställdes till deras förfogande - och svenska örlogsfartyg! De tyska sjötransporterna skyddades av svenska örlogsfartyg. Mellan juli 1940 och oktober 1941 lär cirka 70 tyska fartyg om totalt 420 000 ton ha seglat under svenska marinens beskydd.

    Enligt obekräftade uppgifter lär ett antal kusttankers ha ställts till tyskt förfogande för att överskeppa olja och drivmedel till östfronten. En trafik som inte lär upphört förrän 1943.

    Den tyska krigsmakten förfogade också över stora lager av livsmedel i Luleå. Dessa vaktades av svenska tulltjänstemän. Enligt en av dem, tullmästare Oscar Simu, kom varorna sjövägen från Tyskland. Simu beräknade att mellan 15 000 och 20 000 tyska soldater i Norge och Finland försörjdes från dessa lager som hölls ytterst hemliga.


    Utlämnades

    Desertörer från den tyska krigsmakten utvisades konsekvent. Allan Vougt, chefredaktör för Arbetet och gruppledare för andra kammarens socialdemokratiska riksdagsmän försvarade vid ett tillfälle dessa utlämningar offentligt. I slutet av 1941 hade en österrikare försökt desertera till Sverige, men hade överlämnats till den tyska krigsmakten som avrättade honom.

    Vougt förklarade: "Det är inte förut känt att dödsstraff inom den tyska krigsmakten tillgripes för desertering. Om så verkligen skett denna gång - vilket som sagt inte är styrkt - har det förmodligen varit för att statuera exempel. Trädgårdsmästaren från Wien blev då ännu ett av krigets miljoner offer. Om svensk praxis medverkat till ett sådant öde berör det oss svenskar oangenämnt, vilket kanske är ett utslag av sentimentalitet, men samtidigt av en riktig och stark känsla att Sverige som neutralt land på alla sätt bör lindra de lidanden kriget vållar."
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  Infra 2012-05-28, 16:12

    RedCloud skrev:
    Var inte SKP direkt underställt Lenin och Stalins styre i Moskva?

    Fast det innebär väl tusen gubbar inte att SKP var allierat med Nazityskland

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Scaled.php?server=717&filename=shitla
    Very Happy
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  Sniperace 2012-05-28, 16:49

    R.O.F.L skrev:
    RedCloud skrev:
    Sveriges Kommunistiska Parti är under två år allierat med Nazityskland

    Historielösa klubben verkar tävla om vem som överträffar vem i utlevd dumhet....suck

    Undrar vem som är historielös?
    Var inte SKP direkt underställt Lenin och Stalins styre i Moskva?
    Var inte beroendet av Sovjet så stort att SKP hyllade djävulens pakt? Molotov-Ribbentrop)
    Stod inte SKP på Sovjets sida när Röda armen angrep Finland med en betydande andel svenk befolkning?
    Stödde inte SKP en utlämmning av ester, letter och litauer som sökt skydd i Sverige 1944, efter att deras länder varit krigsskådeplats för såväl Hitler som Stalin?

    jo, rätt i allt, detta är något som dagens vänster förtvivlat vill dölja och genast fokusförskjuta eller bortförklara med löjliga saker.... inget hållbart
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  RedCloud 2012-05-28, 16:57

    jo, rätt i allt,

    Att få det svenska kommunistpartiet till Hitlers allierade är så sjukt att det inte är sant, historierevisionism på anabola.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  Sniperace 2012-05-28, 17:00

    RedCloud skrev:
    jo, rätt i allt,

    Att få det svenska kommunistpartiet till Hitlers allierade är så sjukt att det inte är sant, historierevisionism på anabola.

    men sanningen var ju att så länge detta traktat existerade så var de hitlervänliga, de var ju då vänner med sovjeterna, att de efter Hitlers svek ändrade sig är väl inte konstigt eller hur?

    Eller vill du verkligen förneka den delen?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  formsvackan 2012-05-28, 17:03

    RedCloud skrev:
    jo, rätt i allt,

    Att få det svenska kommunistpartiet till Hitlers allierade är så sjukt att det inte är sant, historierevisionism på anabola.

    Vid det finsk-sovjetiska krigets utbrott hade SKP troget sina politiska reflexer kritiklöst slutit upp bakom Stalin. När Stalin bildade den så kallade Terijoki-regeringen under den finske stalinistledaren Kuusinen, hade kriget beskrivits i SKP:s tidningar som ett inbördeskrig mellan de finska borgarna och arbetarna. I själva verket slöt majoriteten av det finska folket upp bakom den finska regeringen.

    SKP:s hållning kunde inte annat än isolera partiet, som utsattes för en formlig klappjakt. Från LO-ledningen utgick påbud att kommunisterna skulle berövas alla fackliga poster. I många kommuner gick socialdemokrater samman med de borgerliga partierna för att beröva SKP:arna deras inflytande och poster.

    I början av 1940 motionerade högern i riksdagen om ”förbud och upplösning av statsfientliga partier”. I juni samma år antogs en fullmaktslag som gav regeringen visa möjligheter att förbjuda partier. Lagen kom dock aldrig att användas.


    Denna hets mot SKP föranleddes knappast av partiets "kopplingar" till nazisterna. Finns det ingen gräns för hur tokigt man får resonera?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  formsvackan 2012-05-28, 17:06

    Sniperace skrev:
    RedCloud skrev:
    jo, rätt i allt,

    Att få det svenska kommunistpartiet till Hitlers allierade är så sjukt att det inte är sant, historierevisionism på anabola.

    men sanningen var ju att så länge detta traktat existerade så var de hitlervänliga, de var ju då vänner med sovjeterna, att de efter Hitlers svek ändrade sig är väl inte konstigt eller hur?
    I och med att SKP då slöt upp bakom Stalin fick man resten av etablissemanget emot sig. Vad säger det dig om vem/vilka som egentligen stödde vad?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  RedCloud 2012-05-28, 17:10

    Finns det ingen gräns för hur tokigt man får resonera?

    För att svärta ner vänstern finns inga som helst spärrar tydligen....

    Medans vänstern stod för att vara antifascister så hyllade den svenska borgerligheten Hitler helt öppet. Då försöker forumets historierevisionister få det till att man var "allierad med Hitler", ja jävlar....i min låda.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  Sniperace 2012-05-28, 17:11

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    RedCloud skrev:
    jo, rätt i allt,

    Att få det svenska kommunistpartiet till Hitlers allierade är så sjukt att det inte är sant, historierevisionism på anabola.

    men sanningen var ju att så länge detta traktat existerade så var de hitlervänliga, de var ju då vänner med sovjeterna, att de efter Hitlers svek ändrade sig är väl inte konstigt eller hur?
    I och med att SKP då slöt upp bakom Stalin fick man resten av etablissemanget emot sig. Vad säger det dig om vem/vilka som egentligen stödde vad?

    och?

    nu gällde det ju enbart tiden som m/r-avtalket gällde, att det sedan blev annat ljud i skällan är en annan sak, och att de fick etablissemanget mot sig var väl inte konstigt, vilka gillade kommunister som dessutom stod på sovjets sida i finlandsfrågan...
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  formsvackan 2012-05-28, 17:15

    RedCloud skrev:
    Finns det ingen gräns för hur tokigt man får resonera?

    För att svärta ner vänstern finns inga som helst spärrar tydligen....

    Medans vänstern stod för att vara antifascister så hyllade den svenska borgerligheten Hitler helt öppet. Då försöker forumets historierevisionister få det till att man var "allierad med Hitler", ja jävlar....i min låda.
    I början av 1940 motionerade högern i riksdagen om ”förbud och upplösning av statsfientliga partier”. Idag påstår man Moderaterna sig vara dem som slogs för demokrati och rösträtt.

    Så det kan bli Very Happy Very Happy


    Senast ändrad av formsvackan den 2012-05-28, 17:15, ändrad totalt 1 gång
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  Sniperace 2012-05-28, 17:15

    formsvackan skrev:
    RedCloud skrev:
    jo, rätt i allt,

    Att få det svenska kommunistpartiet till Hitlers allierade är så sjukt att det inte är sant, historierevisionism på anabola.

    Vid det finsk-sovjetiska krigets utbrott hade SKP troget sina politiska reflexer kritiklöst slutit upp bakom Stalin. När Stalin bildade den så kallade Terijoki-regeringen under den finske stalinistledaren Kuusinen, hade kriget beskrivits i SKP:s tidningar som ett inbördeskrig mellan de finska borgarna och arbetarna. I själva verket slöt majoriteten av det finska folket upp bakom den finska regeringen.

    SKP:s hållning kunde inte annat än isolera partiet, som utsattes för en formlig klappjakt. Från LO-ledningen utgick påbud att kommunisterna skulle berövas alla fackliga poster. I många kommuner gick socialdemokrater samman med de borgerliga partierna för att beröva SKP:arna deras inflytande och poster.

    I början av 1940 motionerade högern i riksdagen om ”förbud och upplösning av statsfientliga partier”. I juni samma år antogs en fullmaktslag som gav regeringen visa möjligheter att förbjuda partier. Lagen kom dock aldrig att användas.


    Denna hets mot SKP föranleddes knappast av partiets "kopplingar" till nazisterna. Finns det ingen gräns för hur tokigt man får resonera?

    vem har påstått att det var pga nassarna detta skedde, det är bara en logisk sak att fatta att de eftersom de stödde stalin till 100% var lika när det gällde detta avtal, dvs de stödde då hitler, om inte direkt, så indirekt.... fram till htlers svek, DÅ belv det verkligen förändring, och man kan fråga sig hur de skulle fortsatt om hitler inte svikit detta avtal eller hur, pa samma sida till ett kanske annorlunda krigsslut, och fan vet då hur det skulle gått för sverige, med tanke på deras stalinstöd skulle de nog gärna sett oss som lydstat till sovjeterna med sig själva som makthavare, och DET är vi tacksamma att vi slapp.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  Sniperace 2012-05-28, 17:16

    formsvackan skrev:
    RedCloud skrev:
    Finns det ingen gräns för hur tokigt man får resonera?

    För att svärta ner vänstern finns inga som helst spärrar tydligen....

    Medans vänstern stod för att vara antifascister så hyllade den svenska borgerligheten Hitler helt öppet. Då försöker forumets historierevisionister få det till att man var "allierad med Hitler", ja jävlar....i min låda.
    I början av 1940 motionerade högern i riksdagen om ”förbud och upplösning av statsfientliga partier”. Idag påstår man Moderaterna sig vara dem som slogs för demokrati och rösträtt. Så det kan bli Very Happy Very Happy

    det var alla partierna med om förutom kommunisterna förstås, men det genomfördes INTE eller hur?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  formsvackan 2012-05-28, 17:18

    Sniperace skrev: man kan fråga sig hur de skulle fortsatt om hitler inte svikit detta avtal eller hur
    Javisst kan man det. Då skulle i din förvirrade värld Vänsterpartiet idag varit kommunistiskt och nazistiskt, samtidigt Very Happy

    Sponsored content


    Dags för världssamfundet att ingripa ? - Sida 3 Empty Sv: Dags för världssamfundet att ingripa ?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 01:57