ericTheDog 2012-05-24, 09:11
[quote="F.I.S.T"]
Till att börja måste jag tacka för dina tydliga svar, då detta är bristvara från forumhögern, även om dina svar är synnerligen verklighetsfrämmande
ericTheDog skrev: ericTheDog skrev:1. Det finns ingen politik i världen som kan göra att sjuka blir friska. Ibland överträffar du din egen dumhet.
Så att satsa på medicinsk rehabilitering, forskning kring sjukdomar, medicinsk behandling, satsa på personal och utbildning i vården ... gör inte folk friskare enligt dig ... det är nämligen politiska beslut .... apropå att "överträffa sin egen dumhet"
ericTheDog skrev:2. Man kan inte heller genom politik förebygga sjukdom. Allt från förkylningar till svårare sjukdomar kommer drabba oss ändå.
Nja ... nu var det ju inte i första hand förkylningar jag tänkte på, även om även dessa kan påverkas av en human politik, där människorna inte enkom ses som produktionsenheter, utan får drägliga arbetsvillkor, bra anställningsvillkor och drägliga arbetstider...
Och sedan inte att förglömma en giftfri miljö
ericTheDog skrev:3. Att minska klyftor så att arbete blir ännu mer olönsamt var bland det mest korkade jag läst detta år.
Du tänker som i FAS 3 när arbetskraft utnyttjas för billig penning, eller när C propagerar för låglönesektor och "sänkta trösklar" ... Är det det du menar när du påstår att ökade klyftor gör att det lönar sig att arbeta ?
apropå att "överträffa sin egen dumhet"
Vad gäller punkt 1 och 2 så satsar vi i Sverige redan kopiösa belopp på rehap, forskning, medicinsk behandling, utbildning inom vården m.m m.m. Trots detta är vi bland de mest sjukskrivna folken i världen. Därmed kan det kanske vara dags att leta de verkliga förklaringarna till massjukskrivningarna.
S.k utförsäkring är en utmärkt metod att komma åt de som faktiskt är tillräckligt friska för att arbeta.
FAS3 är ett sätt att få de som stått utanför arbetslivet i 10-tals år att åtminstone få se hur det går till på en arbetsplats. Hur kan det vara dåligt? I de fall folk blir "utnyttjade" så finns det som störst chans att de får ett riktigt jobb. Goda arbetsinsatser syns. Kollegor har kontakter. Plötsligt kommer ett erbjudande. Men det kommer aldrig att hända gnällspikarna. Gnäll märks också, och ingen vill anställa en gnällspik.