DirtyDog skrev:
Men en sak som du har rätt i är att ALLA som INTE jobbar borde ha SAMMA ersättning för att INTE jobba.
Att alla människor ska värderas lika skulle vi kunna vara överens om ifall det nu hade varit det du menade. Dina "INTE jobbar" och "INTE jobba" får mig dock att tro att du menar något annat.
DirtyDog skrev:S.k. "försäkringar" som är obligatoriska och till största del finansieras av andra än de som utnyttjar dem är bara stöld.
Du har ingen bil va?
Det känns något förunderligt att du med tanke på det du skrev motsätter dig en förändring som leder till större individuellt ansvar för egna "försäkringar".
DirtyDog skrev:Om folk skall jobba TROTS att de i praktiken inte MÅSTE så måste det löna sig ordentligt. Att folk överhuvudtaget skall utbilda sig måste motiveras med att det kommer löna sig. Det finns väldigt många jobb som väldigt få vill utföra redan nu när man MÅSTE jobba. Att tillsätta dem när ingen MÅSTE jobba lär bli rätt svårt.
Nu har du övergått till "MÅSTE jobba" vilket får mig att uppfatta en något negativ syn på arbete då det tydligen ska räknas som ett tvång.
DirtyDog skrev:Själv skulle jag kunna ÖKA min årsinkomst genom att istället leva på socialbidrag. Problemet är att jag då måste sälja ett fint hus, sälja några öar med fastigheter på samt säkert en del annat som jag inte kommer på just nu. Dessutom måste jag lägga ned mitt företag.
Ska detta uppfattas som ett framhävande av dig själv eller som en klagolåt på ostämd gnällpipa?
DirtyDog skrev:Med en medborgarlön i klass med socialbidrag så gör det inget att företaget går dåligt. Jag kunde ändå leva på en betydligt högre standard än idag och förbjuder man inte utlandsvistelse så kunde jag hyra ut min villa för 15 000:-/mån och leva som en kung i Thailand eller liknande paradisö.
Självklart bör regelverket utformas med tanke på att det finns personer som önskar överutnyttja välfärden på andras bekostnad. Du kan kanske fungera som ett exempel på ett sådant tankesätt.
DirtyDog skrev:Över hälften av de som jag känner skulle sluta jobba och ägna sig åt sina hobbies som de idag gnäller över att de inte hinner med. Sen när de inser att minst hälften kommer gå i skatt om de skall jobba lite kommer innebära att de kommer skippa alla inkomster som inte är svarta. Min snickargranne reser sig inte ur soffan för mindre än 200:-/tim (Efter skatt!).
Antingen ska du byta umgängeskrets eller sluta attackera vänstersympatisörer för någon sorts inneboende "lathet". Det verkar som om du och dina bekanta endast kan fås att utföra någon form av arbete under förutsättning att piskan viner över er.
Bortsett från dig och några andra latoxar tror jag inte att vi hittar så många som skulle nöja sig med existensminimum. Ni är undantagen som ett system inte ska baseras på !