Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
redalert
Sniperace
SiP
Thetaxpayer
Secrist
formsvackan
R.O.F.L
Infra
Regndrottning
Sossar ee lata
14 posters

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  formsvackan 2012-04-17, 20:24

    R.O.F.L skrev:
    Secrist skrev:Garantilön och svartjobb. Kulorna rullar in.

    Min stora farhåga också.
    Och jämfört med dagens arbetslösa och sjukskrivna som jobbar svart på sidan om är skillnaden vilken då?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  redalert 2012-04-17, 20:28

    formsvackan skrev:
    redalert skrev:
    formsvackan skrev:
    Thetaxpayer skrev:Låt höra ditt förslag. Jag tvivlar på att det kan fungera men låt höra.
    Ersätt alla bidrag med en åldersrelaterad "medborgarlön" till alla. Behoven är olika i olika åldrar. Justera skatteskalorna så att återbetalning görs av dem som har arbete. På detta sätt skulle alla få sin grundtrygghet garanterad utan en jäkla massa behovsprövningar. Nivån på denna "lön" får vara föremål för våra kära politiker att tvista om var fjärde år. Allt utöver denna nivå är det upp till var och en att jobba ihop till själv alternativt ha egna försäkringar. Detta kan naturligtvis inte införas över en natt utan det befintliga bidragssystemet lär behöva fasas ut över en längre tid, förslagsvis 20 år. Likaså kommer det att behövas någon form av "ekonomiakut" på kommunal nivå, men något attans försörjningsstöd ska inte behöva sökas då det redan betalas ut till var och en.

    Är det riktigt säkert att du nöjer dig med denna "nivå" på "lönen" borde det inte gå att höja lite till? Rolling Eyes
    Detta är som sagt politikernas sak att tjafsa om och landets ekonomi torde vara avgörande.

    Vad tror du politiker som vill bli valda säger att nivån skall ligga?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  Sniperace 2012-04-17, 20:32

    [quote="formsvackan"]
    Sniperace skrev:och förstås detta med dem som helt enkelt inte vill jobba utan hellre sitter i pimplar öl o ser på tv eller annat...
    Varifrån får dessa sin försörjning idag?
    många av dessa jobbar just för att annars får de inga pengar, soc har ju kravet att de står till arbetsmarknadens förfogande, de kollar upp om det verkligen söks jobb, de placeras ut på praktikplatser osv osv, men om jag förstått dig rätt skulle det inte längre finnas några sådana krav.
    det innebär att det blir lite attraktivare att inte jobba om vi ser till att det inte skulle finnas några som helst krav
    Sniperace skrev:skulle man vid sjukdom få enbart denna medborgarlön
    I förlängningen, ja. Det torde dock ta lång tid att fasa ut dagens system.
    Sniperace skrev: eller skulle det finnas kvar detta med 80% eller mer av sin lön när man arbetar?
    Försäkringar på sidan om, privata, kollektiva eller betalda av t.ex. arbetsgivaren. Ingen större skillnad mot idag.


    frågan är ju bara om det då skulle finnas kontroller på om de är sjuka, och de får arbetsvårdande hjälp osv osv.
    Sniperace skrev:annars skulle ju ex läkare inte tycka om att bli sjuka Smile
    Så bra då, det är brist på läkare Very Happy

    den beror nog inte på sjuka, utan en läkarflykt utomlands pga högre löner, kanske skulle detr finnas kontrakt att de som läkarutbildas här måste arbeta här i tio eller femton år innan de får lämna landet för att arbeta utomlands, och om de gör detta innan skulle de betala sin utbildning till staten? Smile


    jag är rädd att det skulle bil en väldigt dyr affär för en del som då arbetar och försörjer en massa som av olika anledningar inte vill arbeta, elleer som väljer att få medborgarlön ochsedan jobbar svart. jag tror vi skulle behöva en större kontrollapparat, om man nu inte fick göra så....
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  formsvackan 2012-04-17, 20:42

    Sniperace skrev:den beror nog inte på sjuka, utan en läkarflykt utomlands pga högre löner, kanske skulle detr finnas kontrakt att de som läkarutbildas här måste arbeta här i tio eller femton år innan de får lämna landet för att arbeta utomlands, och om de gör detta innan skulle de betala sin utbildning till staten? Smile
    En bra idé, det bor nog en liten kuban i dig Very Happy

    Sniperace skrev:jag är rädd att det skulle bil en väldigt dyr affär för en del som då arbetar och försörjer en massa som av olika anledningar inte vill arbeta, elleer som väljer att få medborgarlön ochsedan jobbar svart.
    Varför skulle det bli fler "arbetsskygga" än idag?
    Sniperace skrev: jag tror vi skulle behöva en större kontrollapparat, om man nu inte fick göra så....
    De tiotusentals bidragshandläggare och de miljardkrävande IT-system som skulle kunna avskaffas skulle ge enorma resurser till detta. Vad gäller bidragens totala nivå borde den knappast bli högre än dagens. I så fall finns det många som far illa idag, eller hur?

    Som f.d. företagare tror jag på förenklingar och rationaliseringar. Dagens inneffektiva system kostar enormt med pengar i onödan.
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-04-17, 20:47


    Som f.d. företagare tror jag på förenklingar och rationaliseringar. Dagens inneffektiva system kostar enormt med pengar i onödan. [/quote]


    He he,
    Detta är du nog inte ensam om att inse. Kanske du är höger i alla fall.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  formsvackan 2012-04-17, 20:55

    Thetaxpayer skrev:He he,
    Detta är du nog inte ensam om att inse. Kanske du är höger i alla fall.
    Nej, jag är definitivt inte lagd åt det högra hållet. Mina idéer om medborgarlön kan säkerligen tolkas som ett högerförslag men det är fel. Jag anser att samhällets resusrer ska slussat ut via människorna, inte till företag och misslyckade finansnissar.
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  R.O.F.L 2012-04-17, 20:59

    formsvackan skrev:
    R.O.F.L skrev:Min stora farhåga också.
    Och den stora skillnaden jämfört med idag vore vad då?

    Att bidrag idag oftast kräver någon form av motprestation, dvs arbetslinjen.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  Sniperace 2012-04-17, 21:02

    [quote="formsvackan"]
    Sniperace skrev:den beror nog inte på sjuka, utan en läkarflykt utomlands pga högre löner, kanske skulle detr finnas kontrakt att de som läkarutbildas här måste arbeta här i tio eller femton år innan de får lämna landet för att arbeta utomlands, och om de gör detta innan skulle de betala sin utbildning till staten? Smile
    En bra idé, det bor nog en liten kuban i dig Very Happy

    nej, jag tror inte det, det skulle enbart vara om vi hade en helt fri skola där man inte behövde studielån, ex om man fick medborgarlön för att gå i skola vore det ju motiverat att betala denna utbildning innan man fick lämna ex offentligt arbete....
    men som jag ser det kan detta ska a problem med att tvinga folket stanna kvar, och vi skulle få "rymlingar" inget samhälle jag skulle gilla, jag är för frihet att flytta när man vill
    Sniperace skrev:jag är rädd att det skulle bil en väldigt dyr affär för en del som då arbetar och försörjer en massa som av olika anledningar inte vill arbeta, elleer som väljer att få medborgarlön ochsedan jobbar svart.
    Varför skulle det bli fler "arbetsskygga" än idag?

    för att då fanns inga tvång, hur många arbetsskygga arbetar ändå pga soc kontrillerar och tvingar till praktik och närvaro på meningslösa saker, det förstör ju för vad de eg annars vill eller hur
    Sniperace skrev: jag tror vi skulle behöva en större kontrollapparat, om man nu inte fick göra så....
    De tiotusentals bidragshandläggare och de miljardkrävande IT-system som skulle kunna avskaffas skulle ge enorma resurser till detta. Vad gäller bidragens totala nivå borde den knappast bli högre än dagens. I så fall finns det många som far illa idag, eller hur?

    jo, eftersom medborgarlönen skulle gå till alla, och minskas/betalas tillbaka vid arbete osv så borde detta sysselsätta många att hantera detta

    Som f.d. företagare tror jag på förenklingar och rationaliseringar. Dagens inneffektiva system kostar enormt med pengar i onödan.

    ja, förenklingar och rationaliseringer behövs, men jag tror inte att detta skulle bli en förtenkling tvärtom...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Krav

    Inlägg  Secrist 2012-04-18, 07:40

    formsvackan skrev:
    R.O.F.L skrev:
    Secrist skrev:Garantilön och svartjobb. Kulorna rullar in.

    Min stora farhåga också.
    Och jämfört med dagens arbetslösa och sjukskrivna som jobbar svart på sidan om är skillnaden vilken då?

    Medborgarlön är helt kravbefriat. Hur kan man ha kontrollsystem om man inte har några krav?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  formsvackan 2012-04-18, 12:19

    Att bidrag idag oftast kräver någon form av motprestation, dvs arbetslinjen

    Medborgarlön är helt kravbefriat. Hur kan man ha kontrollsystem om man inte har några krav?


    Jag konstaterar att forumhögerns stora intresse egentligen är att övervaka och kontrollera medborgarna. För att kunna göra detta argumenterar man för att behålla det bidragssystem man samtidigt spyr över. Den arbetslinje man påstår sig förorda visar det sig att man egentligen inte alls vill ha då man tror sig förlora möjligheten att svinga piskan över latoxarna.

    Införande av ett grundbidrag (medborgarlön) lika för alla är inget revolutionerande systemskifte, det existerar redan idag under namnet socialbidrag (försörjningsstöd på kanslisvenska)

    Att justera detta "bidrag" till lämplig nivå och låta det ersätta alla andra behovsprövade bidrag samt överlåta till individen att ansvara för sin försörjning därutöver är något betydligt närmare "arbetslinjen" än något forumhögern lyckats prestera.


    skulle de finnas någon kontroll på om man både arbetar och uppbär denna medborgarlön?

    Vitsen med detta är att den som arbetar för att få en större inkomst då också, medelst lämpliga justeringar av skatteskalorna återbetalar sitt grundbidrag. Svårförståeligt ?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Samma

    Inlägg  Secrist 2012-04-18, 12:24

    Införande av ett grundbidrag (medborgarlön) lika för alla är inget revolutionerande systemskifte, det existerar redan idag under namnet socialbidrag (försörjningsstöd på kanslisvenska)

    Vilket innebär att du inte får ha tillgångar över vissa värden. Du kan inte ha en motorbåt i medelhavet och få pengar. Något som skulle gå alldeles utmärkt med medborgarlön.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  formsvackan 2012-04-18, 12:27

    Secrist skrev:Införande av ett grundbidrag (medborgarlön) lika för alla är inget revolutionerande systemskifte, det existerar redan idag under namnet socialbidrag (försörjningsstöd på kanslisvenska)

    Vilket innebär att du inte får ha tillgångar över vissa värden. Du kan inte ha en motorbåt i medelhavet och få pengar. Något som skulle gå alldeles utmärkt med medborgarlön.
    Och ???
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  Secrist 2012-04-18, 12:38

    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Införande av ett grundbidrag (medborgarlön) lika för alla är inget revolutionerande systemskifte, det existerar redan idag under namnet socialbidrag (försörjningsstöd på kanslisvenska)

    Vilket innebär att du inte får ha tillgångar över vissa värden. Du kan inte ha en motorbåt i medelhavet och få pengar. Något som skulle gå alldeles utmärkt med medborgarlön.
    Och ???

    Så skattebetalarna ska stå för fiolerna när man ligger och lapar sol med en paraplydrink i handen? Verkar ju vettigt. Och hur mycket ska vi chockhöja skatten med för att finansiera detta bidragskalas?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  formsvackan 2012-04-18, 12:48

    Secrist skrev:Så skattebetalarna ska stå för fiolerna när man ligger och lapar sol med en paraplydrink i handen? Verkar ju vettigt.
    Hur kommer du fram till detta?
    Secrist skrev:Och hur mycket ska vi chockhöja skatten med för att finansiera detta bidragskalas?
    Troligtvis inte alls.
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-04-18, 12:54

    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Så skattebetalarna ska stå för fiolerna när man ligger och lapar sol med en paraplydrink i handen? Verkar ju vettigt.
    Hur kommer du fram till detta?
    Secrist skrev:Och hur mycket ska vi chockhöja skatten med för att finansiera detta bidragskalas?
    Troligtvis inte alls.




    Vad göra med dem som slösat upp sin medborgarlön redan efter 1 vecka?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  redalert 2012-04-18, 12:56

    formsvackan skrev:Att bidrag idag oftast kräver någon form av motprestation, dvs arbetslinjen

    Medborgarlön är helt kravbefriat. Hur kan man ha kontrollsystem om man inte har några krav?


    Jag konstaterar att forumhögerns stora intresse egentligen är att övervaka och kontrollera medborgarna. För att kunna göra detta argumenterar man för att behålla det bidragssystem man samtidigt spyr över. Den arbetslinje man påstår sig förorda visar det sig att man egentligen inte alls vill ha då man tror sig förlora möjligheten att svinga piskan över latoxarna.

    Införande av ett grundbidrag (medborgarlön) lika för alla är inget revolutionerande systemskifte, det existerar redan idag under namnet socialbidrag (försörjningsstöd på kanslisvenska)

    Att justera detta "bidrag" till lämplig nivå och låta det ersätta alla andra behovsprövade bidrag samt överlåta till individen att ansvara för sin försörjning därutöver är något betydligt närmare "arbetslinjen" än något forumhögern lyckats prestera.


    skulle de finnas någon kontroll på om man både arbetar och uppbär denna medborgarlön?

    Vitsen med detta är att den som arbetar för att få en större inkomst då också, medelst lämpliga justeringar av skatteskalorna återbetalar sitt grundbidrag. Svårförståeligt ?

    Vad är lämplig nivå och det gäller både skatter och bidrag och vad gör man för att inte hamna i Greklandsfällan med populistpartier som inte har täckning för sina utlovade "reformer"? affraid
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  formsvackan 2012-04-18, 12:59

    Thetaxpayer skrev:
    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Så skattebetalarna ska stå för fiolerna när man ligger och lapar sol med en paraplydrink i handen? Verkar ju vettigt.
    Hur kommer du fram till detta?
    Secrist skrev:Och hur mycket ska vi chockhöja skatten med för att finansiera detta bidragskalas?
    Troligtvis inte alls.
    Vad göra med dem som slösat upp sin medborgarlön redan efter 1 vecka?
    Som jag skrev - Likaså kommer det att behövas någon form av "ekonomiakut" på kommunal nivå

    Tänk efter, hur jäkla smart är det att bygga system utifrån undantagen?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  Secrist 2012-04-18, 13:05

    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Så skattebetalarna ska stå för fiolerna när man ligger och lapar sol med en paraplydrink i handen? Verkar ju vettigt.
    Hur kommer du fram till detta?
    Secrist skrev:Och hur mycket ska vi chockhöja skatten med för att finansiera detta bidragskalas?
    Troligtvis inte alls.

    Och pengarna kommer från himlen och bara ramlar ner över sverige?
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  Thetaxpayer 2012-04-18, 13:12

    formsvackan skrev:
    Thetaxpayer skrev:
    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Så skattebetalarna ska stå för fiolerna när man ligger och lapar sol med en paraplydrink i handen? Verkar ju vettigt.
    Hur kommer du fram till detta?
    Secrist skrev:Och hur mycket ska vi chockhöja skatten med för att finansiera detta bidragskalas?
    Troligtvis inte alls.
    Vad göra med dem som slösat upp sin medborgarlön redan efter 1 vecka?
    Som jag skrev - Likaså kommer det att behövas någon form av "ekonomiakut" på kommunal nivå

    Tänk efter, hur jäkla smart är det att bygga system utifrån undantagen?


    Jo men den akuten kommer sannolikt likna vår redan existerande socialbyrå varav den "vinsten" att ta bort den inte kan räknas med.
    Jag både gillar och ogillar din idé. Tyvärr så tror jag att det inte kommer att fungera om inte nivån läggs så lågt att man helt enkelt måste arbeta för att klara sig. Då kan man ju tala om arbetslinje. Jag är för allt som kan minska min höga skatt.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  formsvackan 2012-04-18, 13:13

    Secrist skrev:
    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Så skattebetalarna ska stå för fiolerna när man ligger och lapar sol med en paraplydrink i handen? Verkar ju vettigt.
    Hur kommer du fram till detta?
    Secrist skrev:Och hur mycket ska vi chockhöja skatten med för att finansiera detta bidragskalas?
    Troligtvis inte alls.

    Och pengarna kommer från himlen och bara ramlar ner över sverige?
    Vilka pengar menar du? Inbillar du dig att det skulle bli "dyrare" än idag?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Dyrt

    Inlägg  Secrist 2012-04-18, 13:48

    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:
    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Så skattebetalarna ska stå för fiolerna när man ligger och lapar sol med en paraplydrink i handen? Verkar ju vettigt.
    Hur kommer du fram till detta?
    Secrist skrev:Och hur mycket ska vi chockhöja skatten med för att finansiera detta bidragskalas?
    Troligtvis inte alls.

    Och pengarna kommer från himlen och bara ramlar ner över sverige?
    Vilka pengar menar du? Inbillar du dig att det skulle bli "dyrare" än idag?

    Självklart blir det det. Annat är ju bara naiva fantasier.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  formsvackan 2012-04-18, 14:11

    Secrist skrev:
    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:
    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Så skattebetalarna ska stå för fiolerna när man ligger och lapar sol med en paraplydrink i handen? Verkar ju vettigt.
    Hur kommer du fram till detta?
    Secrist skrev:Och hur mycket ska vi chockhöja skatten med för att finansiera detta bidragskalas?
    Troligtvis inte alls.

    Och pengarna kommer från himlen och bara ramlar ner över sverige?
    Vilka pengar menar du? Inbillar du dig att det skulle bli "dyrare" än idag?

    Självklart blir det det. Annat är ju bara naiva fantasier.
    I och med att inga nivåer presenterats/diskuterats kan åsikten att det blir dyrare inte vara baserad på annat än just fantasier.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  RedMentalCase 2012-04-18, 16:27

    Medborgarlön a la dårvänster är nog nånting som bara kan realiseras i deras egna förvirrade hjärnor, tack och lov.

    Själva tanken bakom begreppet medborgarlön kan säkert vara bra men när man tar i beaktande hur många som ser Sverige som en födkrok och tar sig hit från världens allra sämsta länder bara för att leva på bidrag är nog denna tanke nårt som aldrig går att realisera,
    det hade kanske funkat för 40-50 år sen.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  RedCloud 2012-04-18, 16:47

    och tar sig hit från världens allra sämsta länder bara för att leva på bidrag

    Skånska rasisthögern förnekar sig inte....
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  formsvackan 2012-04-18, 17:06

    RedMentalCase skrev:Själva tanken bakom begreppet medborgarlön kan säkert vara bra men när man tar i beaktande hur många som ser Sverige som en födkrok och tar sig hit från världens allra sämsta länder bara för att leva på bidrag är nog denna tanke nårt som aldrig går att realisera.
    Eftersom denna medborgarlön är tänkt att ersätta hela det befintliga bidragssystemet torde det vara förbaskat mycket enklare (och därmed billigare) att dimensionera och administrera, något som talar mot dina farhågor. På AB-forum tyckte du idén var tilltalande bara man bytte namn eftersom ordet medborgarlön förorsakade dig tarmvred Very Happy

    Sponsored content


    Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc - Sida 2 Empty Sv: Ojojoj dessa ord gillar inte Red c, regndrottning, infra etc

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 20:28