Sossarna tar sig, om det mot förmodan blir maktskifte 2014 så kommer dom inte höja skatterna, ingen ändrad fastighetsskatt, kärnkraften utvecklas, etc
Och nu vill man tvinga individen ta eget ansvar!! Härliga ord.
Regndrottning skrev:
Jaha.... Vad har det med mig att göra?
Infra skrev:Regndrottning skrev:
Eller mig?
Oops! SEEL blev så ivrig när han såg det här att han inte hann läsa sista meningen innan han skyndade in hit för att häckla:
""Antalet personer som varit arbetslösa i mer än två år har under den borgerliga regeringens tid vid makten ökat med 175 procent – från under 25.000 till över 69.000 personer." skriver de båda S-topparna."
Det är till att börja dagen med ett elegant självmål, ska jag säga.
Sossar ee lata skrev:Infra skrev:Regndrottning skrev:
Eller mig?
Oops! SEEL blev så ivrig när han såg det här att han inte hann läsa sista meningen innan han skyndade in hit för att häckla:
""Antalet personer som varit arbetslösa i mer än två år har under den borgerliga regeringens tid vid makten ökat med 175 procent – från under 25.000 till över 69.000 personer." skriver de båda S-topparna."
Det är till att börja dagen med ett elegant självmål, ska jag säga.
Det berör er båda, att ta eget ansvar är inget ni förespråkar.
Sagosiffrorna i artikeln är ju ett skämt!
– Man läser svenska för invandrare, varvat med föräldraledighet, varvat med att man sedan läser grundvux, att man har en kombination av studiemedel, socialbidrag och bostadsbidrag som gör att man kan vara utanför arbetsmarknaden en väldigt lång tid, säger Anders Borg.
Visst kan du ha fel, det kan även de som "hittat på" denna bidragsdjungel ha. Ersätt rubbet med en "medborgarlön" !R.O.F.L skrev:Socialdemokraterna vågar nu ha samma åsikt som alliansen , om att individen har ett stort ansvar för sitt eget liv.
Allianzen börjar angripa bidragssystemet med fokus på invandrarna.
– Man läser svenska för invandrare, varvat med föräldraledighet, varvat med att man sedan läser grundvux, att man har en kombination av studiemedel, socialbidrag och bostadsbidrag som gör att man kan vara utanför arbetsmarknaden en väldigt lång tid, säger Anders Borg.
paradigmskifte?
Rätta mig om jag har fel, jag kan ha fel!
formsvackan skrev:Visst kan du ha fel, det kan även de som "hittat på" denna bidragsdjungel ha. Ersätt rubbet med en "medborgarlön" !R.O.F.L skrev:Socialdemokraterna vågar nu ha samma åsikt som alliansen , om att individen har ett stort ansvar för sitt eget liv.
paradigmskifte?
Ersätt rubbet med en "medborgarlön"
Varför det?R.O.F.L skrev:formsvackan skrev:Visst kan du ha fel, det kan även de som "hittat på" denna bidragsdjungel ha. Ersätt rubbet med en "medborgarlön" !R.O.F.L skrev:Socialdemokraterna vågar nu ha samma åsikt som alliansen , om att individen har ett stort ansvar för sitt eget liv.
paradigmskifte?
Låter som en dyr reform, milt uttryckt.
formsvackan skrev:Varför det?R.O.F.L skrev:formsvackan skrev:Visst kan du ha fel, det kan även de som "hittat på" denna bidragsdjungel ha. Ersätt rubbet med en "medborgarlön" !R.O.F.L skrev:Socialdemokraterna vågar nu ha samma åsikt som alliansen , om att individen har ett stort ansvar för sitt eget liv.
paradigmskifte?
Håller helt med.[img][/img]formsvackan skrev:Visst kan du ha fel, det kan även de som "hittat på" denna bidragsdjungel ha. Ersätt rubbet med en "medborgarlön" !R.O.F.L skrev:Socialdemokraterna vågar nu ha samma åsikt som alliansen , om att individen har ett stort ansvar för sitt eget liv.
paradigmskifte?
formsvackan skrev:Varför det?R.O.F.L skrev:formsvackan skrev:Visst kan du ha fel, det kan även de som "hittat på" denna bidragsdjungel ha. Ersätt rubbet med en "medborgarlön" !R.O.F.L skrev:Socialdemokraterna vågar nu ha samma åsikt som alliansen , om att individen har ett stort ansvar för sitt eget liv.
paradigmskifte?
Infra skrev:Håller helt med.[img][/img]formsvackan skrev:Visst kan du ha fel, det kan även de som "hittat på" denna bidragsdjungel ha. Ersätt rubbet med en "medborgarlön" !R.O.F.L skrev:Socialdemokraterna vågar nu ha samma åsikt som alliansen , om att individen har ett stort ansvar för sitt eget liv.
paradigmskifte?
Ersätt alla bidrag med en åldersrelaterad "medborgarlön" till alla. Behoven är olika i olika åldrar. Justera skatteskalorna så att återbetalning görs av dem som har arbete. På detta sätt skulle alla få sin grundtrygghet garanterad utan en jäkla massa behovsprövningar. Nivån på denna "lön" får vara föremål för våra kära politiker att tvista om var fjärde år. Allt utöver denna nivå är det upp till var och en att jobba ihop till själv alternativt ha egna försäkringar. Detta kan naturligtvis inte införas över en natt utan det befintliga bidragssystemet lär behöva fasas ut över en längre tid, förslagsvis 20 år. Likaså kommer det att behövas någon form av "ekonomiakut" på kommunal nivå, men något attans försörjningsstöd ska inte behöva sökas då det redan betalas ut till var och en.Thetaxpayer skrev:Låt höra ditt förslag. Jag tvivlar på att det kan fungera men låt höra.
Kvalificerat struntprat !Secrist skrev:Forumvänstern vill ha betalt för att inte göra någonting. Så förvånad jag blir.
Secrist skrev:Infra skrev:Håller helt med.[img][/img]formsvackan skrev:Visst kan du ha fel, det kan även de som "hittat på" denna bidragsdjungel ha. Ersätt rubbet med en "medborgarlön" !R.O.F.L skrev:Socialdemokraterna vågar nu ha samma åsikt som alliansen , om att individen har ett stort ansvar för sitt eget liv.
paradigmskifte?
Forumvänstern vill ha betalt för att inte göra någonting. Så förvånad jag blir.
Den del i denna "lön" som ersätter barnbidraget kanske man ska se litet annorlunda på, förmodligen likaså den del som ersätter sjukpenningen.SiP skrev:Kan nog bli bra, en "lön" innebär ju att något skall utföras för att uppbära "lönen", kanske kan få latmaskarna att städa lite parker, gator och torg så slipper dom sitta vid köksbordet med en halvböj på rent bidrag...
Secrist skrev:formsvackan skrev:Varför det?R.O.F.L skrev:formsvackan skrev:Visst kan du ha fel, det kan även de som "hittat på" denna bidragsdjungel ha. Ersätt rubbet med en "medborgarlön" !R.O.F.L skrev:Socialdemokraterna vågar nu ha samma åsikt som alliansen , om att individen har ett stort ansvar för sitt eget liv.
paradigmskifte?
Garantilön och svartjobb. Kulorna rullar in.
formsvackan skrev:Den del i denna "lön" som ersätter barnbidraget kanske man ska se litet annorlunda på, förmodligen likaså den del som ersätter sjukpenningen.SiP skrev:Kan nog bli bra, en "lön" innebär ju att något skall utföras för att uppbära "lönen", kanske kan få latmaskarna att städa lite parker, gator och torg så slipper dom sitta vid köksbordet med en halvböj på rent bidrag...
Och den stora skillnaden jämfört med idag vore vad då?R.O.F.L skrev:Min stora farhåga också.
Den skulle vara åldersrelaterad. Till att börja med vore väl dagens barnbidrag en lämplig nivå. I takt med att behoven växer borde också "lönen" växa. Hur långt över existensminimum får våra politiker tjafsa om. I nivå med garantipensionen kanske?Sniperace skrev:men fortfarande är frågorna många, hur hög skulle denna vara, som existensminimum enligt soc, eller högre?
ALLA ska erhålla denna "lön". Den som har inkomst från annat håll får betala tillbaka hela eller delar därav. Detta borde kunna hanteras av skatteskalornas utformning.Sniperace skrev:skulle där vara något tvång att arbeta eller på annat sätt försörja sig, eller skulle det vara en peng alla får, ex om de bara väljer att de inte vill arbeta
skulle den betalas ut även om man arbetar??
I princip, ja.Sniperace skrev:skulle den ersätta sjukpenning, akassa, barnbidrag bostadsbidrag osv?
Vilken koll har vi idag? Skulle denna förändras?Sniperace skrev:skulle de finnas någon kontroll på om man både arbetar och uppbär denna medborgarlön?
formsvackan skrev:Ersätt alla bidrag med en åldersrelaterad "medborgarlön" till alla. Behoven är olika i olika åldrar. Justera skatteskalorna så att återbetalning görs av dem som har arbete. På detta sätt skulle alla få sin grundtrygghet garanterad utan en jäkla massa behovsprövningar. Nivån på denna "lön" får vara föremål för våra kära politiker att tvista om var fjärde år. Allt utöver denna nivå är det upp till var och en att jobba ihop till själv alternativt ha egna försäkringar. Detta kan naturligtvis inte införas över en natt utan det befintliga bidragssystemet lär behöva fasas ut över en längre tid, förslagsvis 20 år. Likaså kommer det att behövas någon form av "ekonomiakut" på kommunal nivå, men något attans försörjningsstöd ska inte behöva sökas då det redan betalas ut till var och en.Thetaxpayer skrev:Låt höra ditt förslag. Jag tvivlar på att det kan fungera men låt höra.
formsvackan skrev:Den skulle vara åldersrelaterad. Till att börja med vore väl dagens barnbidrag en lämplig nivå. I takt med att behoven växer borde också "lönen" växa. Hur långt över existensminimum får våra politiker tjafsa om. I nivå med garantipensionen kanske?Sniperace skrev:men fortfarande är frågorna många, hur hög skulle denna vara, som existensminimum enligt soc, eller högre?ALLA ska erhålla denna "lön". Den som har inkomst från annat håll får betala tillbaka hela eller delar därav. Detta borde kunna hanteras av skatteskalornas utformning.Sniperace skrev:skulle där vara något tvång att arbeta eller på annat sätt försörja sig, eller skulle det vara en peng alla får, ex om de bara väljer att de inte vill arbeta
skulle den betalas ut även om man arbetar??I princip, ja.Sniperace skrev:skulle den ersätta sjukpenning, akassa, barnbidrag bostadsbidrag osv?Vilken koll har vi idag? Skulle denna förändras?Sniperace skrev:skulle de finnas någon kontroll på om man både arbetar och uppbär denna medborgarlön?
V.v. observera att detta förslag skulle troligtvis tilltala högern mer än vänstern.
Detta är som sagt politikernas sak att tjafsa om och landets ekonomi torde vara avgörande.redalert skrev:formsvackan skrev:Ersätt alla bidrag med en åldersrelaterad "medborgarlön" till alla. Behoven är olika i olika åldrar. Justera skatteskalorna så att återbetalning görs av dem som har arbete. På detta sätt skulle alla få sin grundtrygghet garanterad utan en jäkla massa behovsprövningar. Nivån på denna "lön" får vara föremål för våra kära politiker att tvista om var fjärde år. Allt utöver denna nivå är det upp till var och en att jobba ihop till själv alternativt ha egna försäkringar. Detta kan naturligtvis inte införas över en natt utan det befintliga bidragssystemet lär behöva fasas ut över en längre tid, förslagsvis 20 år. Likaså kommer det att behövas någon form av "ekonomiakut" på kommunal nivå, men något attans försörjningsstöd ska inte behöva sökas då det redan betalas ut till var och en.Thetaxpayer skrev:Låt höra ditt förslag. Jag tvivlar på att det kan fungera men låt höra.
Är det riktigt säkert att du nöjer dig med denna "nivå" på "lönen" borde det inte gå att höja lite till?
Varifrån får dessa sin försörjning idag?Sniperace skrev:och förstås detta med dem som helt enkelt inte vill jobba utan hellre sitter i pimplar öl o ser på tv eller annat...
I förlängningen, ja. Det torde dock ta lång tid att fasa ut dagens system.Sniperace skrev:skulle man vid sjukdom få enbart denna medborgarlön
Försäkringar på sidan om, privata, kollektiva eller betalda av t.ex. arbetsgivaren. Ingen större skillnad mot idag.Sniperace skrev: eller skulle det finnas kvar detta med 80% eller mer av sin lön när man arbetar?
Så bra då, det är brist på läkareSniperace skrev:annars skulle ju ex läkare inte tycka om att bli sjuka