Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
F.I.S.T
formsvackan
RedMentalCase
redalert
berralarzon
DirtyDog
Vercingetorix
ericTheDog
R.O.F.L
PE Dal
Sniperace
Infra
16 posters

I Fredrik Reinfeldts Sverige ska ocker bli tillåtet!

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

I Fredrik Reinfeldts Sverige ska ocker bli tillåtet! - Sida 4 Empty Sv: I Fredrik Reinfeldts Sverige ska ocker bli tillåtet!

Inlägg  Sniperace 2012-04-15, 16:01

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:ljuger myndigheterna när de räknar amorteringar till boendekostnaderna, tycker du att amorteringar ska dras ifrån innan man räknar ett bostadsbidrag?
    Vilken myndighet räknar in amorteringar i bostadskostnaden?

både FK och kommunen gör det när de räknar på bostadsbidrag...
    Det betvivlar jag starkt. Läs på FK´s sida om du inte tro mig.
    Sniperace skrev: banken räknar ALLTID det till boendekostnaden
    Banken betalar ALDRIG ut bostadsbidrag.

på den tiden jag hade bostadsbidrag var skulle den summa jag amorterade med vara med i ansökningshandlingarna......
    samma sak när jag hade sådant som sjukpensionär....
    och enligt dem var de en del i min boendekostnad

nej, men varför kallar bankerna det för boendekostnaqd då?
    joi, för att det är något man måste betala för att kunna bo eller hur?
    Sniperace
    Sniperace

I Fredrik Reinfeldts Sverige ska ocker bli tillåtet! - Sida 4 Empty Sv: I Fredrik Reinfeldts Sverige ska ocker bli tillåtet!

Inlägg  Sniperace 2012-04-15, 16:03

Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:ljuger myndigheterna när de räknar amorteringar till boendekostnaderna, tycker du att amorteringar ska dras ifrån innan man räknar ett bostadsbidrag?
    Vilken myndighet räknar in amorteringar i bostadskostnaden?

både FK och kommunen gör det när de räknar på bostadsbidrag...
    banken räknar ALLTID det till boendekostnaden

Nu skarvar du yvigt. Så sent som för ett tiotal år sen ägde jag en
    bostadsrätt som jag sålde. Jag hade hemmavarande barn och fick ett
    visst bostadsbidrag p g a låg lön och försörjningsbörda. Vad jag
    minns så frågade aldrig nån myndighet hur mycket jag amorterade.

I såna fall är bostadstillägg för pensionärer ett särfall.

jag var tvungen att redovisa även detta och då för bostadsbidrag till barnfamilj, och även som du påpekade i bostadstillägg för pensionär....

jag skippade båda för att jag tyckte det var jobbigt att varje år redovisa o skriva nya blanketter, och jag ansåg att jag klarade ju mig ändå,

redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2012-04-15, 16:09

F.I.S.T skrev:
    RedMentalCase skrev:

lol formfjanten fortsätter sin bana av dumhet, har vägen aldrig nåt slut?

ps du glömde ämnet igen, för att du är så fokuserad på att vomera Cool

Mister nollsjälvinsikt när snackade du om ämnet sist? lol!
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2012-04-15, 16:11

Sniperace skrev:på den tiden jag hade bostadsbidrag var skulle den summa jag amorterade med vara med i ansökningshandlingarna......
    samma sak när jag hade sådant som sjukpensionär....
    och enligt dem var de en del i min boendekostnad
    Gå in på FK´s sida så ser du att det är fel

Fördjupad information
    Bostadsbidrag - bostadskostnad och inkomst (pdf 94 kB, öppnar nytt fönster)

Exempel
    En familj har tagit ett lån på 500 000 kronor
    i samband med köp av en bostadsrätt. Räntesatsen
    är 4,25 procent. Avgiften till bostadsrättsföreningen
    är 60 000 kronor per år.
    Räntekostnaden 500 000 x 4,25 % = 21 250 kronor.
    500 000 x 3 % = 15 000 kronor
    21 250 – 15 000 = 6 250 kronor
    Därefter får 70 procent av beloppet räknas som
    bostadskostnad.
    6 250 kr x 70 % = 4 375 kronor
    60 000 kr + 4 375 kr = 64 375 kronor som blir den
    bidragsgrundande bostadskostnaden.

Sniperace skrev:nej, men varför kallar bankerna det för boendekostnaqd då?
    joi, för att det är något man måste betala för att kunna bo eller hur?
    Banken beräknar din kostnad för lånet, inte bostaden. De bestämmer dessutom själva över storleken på amorteringen, eller hur?

Som DD framfört har bankernas iver efter amorteringar varit ytterst begränsad under många år. På senare tid har de åter börjat prata om detta men det gäller egentligen deras egen balansräkning och kapitaltäckningsbehov. Banken vill att du ska betala hög ränta eftersom det är den de får in. Amorteringarna försvinner rakt ut i luften, ganska naturligt eftersom det är därifrån de lånade pengarna först kom.

Nu blir jag väl kallad för foliefjant och sektkommunist av RMC igen Very Happy
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2012-04-15, 16:16

DirtyDog skrev:
    Jisses, kan man om möjligt bli mer pinsam? Jo, den där andra med Ceaușescu som avatar utgör nog en hård konkurrent även om ni ibland överraskar med riktigt vettiga inlägg. Nåja, det kanske är så att ni är kusiner och "periodare"? Twisted Evil

Jefla uppblåsta pajas!

Ja du har dig själv att skylla clownen du är en renodlad sopa som har fel i varenda inlägg och borde byta namn till DIRTY DICK! Evil or Very Mad geek

Sitter du och dillar om mig så kommer jag att dilla om dig FUCKHEAD! affraid
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2012-04-15, 16:21

Sniperace skrev:med andra ord ljuger ex wikilex, avanza, och en massa banker när de skriver att i kapitalkostnad ingår amorteringarna?
    Ja! Åtminstone så skulle skatteverket (som jag länkade till) anse detta. Wink
    Sniperace skrev:och de är självklart att dessa får tas med när man säker bostadsbidrag, och när man tar hyra för ett boende man har lån på....
    Såhär svarar en anställd på FK i denna tråd: http://www.familjeliv.se/Forum-4-188/m62800894-2.html
    När du bor i bostadsrätt så får du räkna ut boendekostnaden enligt följande: Avgiften+uppvärmningskostnader+ en del av räntekostnaden. Alltså inte amortering över huvud taget.

För att räkna ut hur stor del av räntekostnaden du får ta med så tar du först bort 3% av skuldbeloppet från räntekostnaden för året. Därefter får du ta med 70% av den återstående räntekostnaden. Inte så invecklat som det låter

Därefter kan du använda uträknaren på FK:s sida precis som alla andra. Några 4.900 kr kan det nog inte bli tal om. Vill du ha hjälp att räkna så säg till, men då måste du ange hur stort lån ni har, hur hög ränta ni har och avgifter samt uppvärmningskostnader.

Det är förvisso endast Formsvackan här som delar min åsikt om vad amorteringen räknas som men det kunde vara värre. Jag kunde (i likhet med dig) ha Infra på min sida. Det vore väldigt svårt att smälta. Smile
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-04-15, 16:24

DirtyDog skrev:Det är förvisso endast Formsvackan här som delar min åsikt om vad amorteringen räknas som men det kunde vara värre. Jag kunde (i likhet med dig) ha Infra på min sida. Det vore väldigt svårt att smälta. Smile
    Du får dras med RMC och BH Very Happy
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-04-15, 16:24

redalert skrev:
    DirtyDog skrev:
    Jisses, kan man om möjligt bli mer pinsam? Jo, den där andra med Ceaușescu som avatar utgör nog en hård konkurrent även om ni ibland överraskar med riktigt vettiga inlägg. Nåja, det kanske är så att ni är kusiner och "periodare"? Twisted Evil

Jefla uppblåsta pajas!

Ja du har dig själv att skylla clownen du är en renodlad sopa som har fel i varenda inlägg och borde byta namn till DIRTY DICK! Evil or Very Mad geek

Och detta inlägget tillhörde (icke oväntat) knappast undantagen.

Det kanske är nån anhörig till dig som är inne och skriver dina inlägg när de tillför debatten något? Twisted Evil
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2012-04-15, 16:30

DirtyDog skrev:
    redalert skrev:
    DirtyDog skrev:

Jefla uppblåsta pajas!

Det kanske är nån anhörig till dig som är inne och skriver dina inlägg när de tillför debatten något? Twisted Evil

Som man bäddar får man ligga, viktigpetter'n! Laughing
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-04-15, 16:34

formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Det är förvisso endast Formsvackan här som delar min åsikt om vad amorteringen räknas som men det kunde vara värre. Jag kunde (i likhet med dig) ha Infra på min sida. Det vore väldigt svårt att smälta. Smile
    Jo, ibland undrar man faktiskt vad Humle & Dumle gör på detta forum? De är inga stjärnor på att diskutera och verkar heller inte speciellt intresserade av det. Det blir dock säkert en avlastning för deras övervakare när de sitter här och skriver. Dessutom verkar de ju även lyckas med att få utlopp för lite agressioner. Det är säkert nyttigt för dem och bekommer ju inte mig så mycket. Wink

Men som jag skrivit tidigare. De gynnar knappast den politik som jag förespråkar utan gör sitt bästa för att agera som mina politiska motståndares bästa tillgångar.

Sniper, som jag dock ryker ihop med då och då ligger dock i en helt annan division. Han diskuterar dessutom i trådarna och vi kan ju inte vara överens om allt.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2012-04-15, 16:36

DirtyDog skrev:
    formsvackan skrev:
    Jo, ibland undrar man faktiskt vad Humle & Dumle gör på detta forum? De är inga stjärnor på att diskutera och verkar heller inte speciellt intresserade av det. Det blir dock säkert en avlastning för deras övervakare när de sitter här och skriver. Dessutom verkar de ju även lyckas med att få utlopp för lite agressioner. Det är säkert nyttigt för dem och bekommer ju inte mig så mycket. Wink

Men som jag skrivit tidigare. De gynnar knappast den politik som jag förespråkar utan gör sitt bästa för att agera som mina politiska motståndares bästa tillgångar.

Sniper, som jag dock ryker ihop med då och då ligger dock i en helt annan division. Han diskuterar dessutom i trådarna och vi kan ju inte vara överens om allt.

Nej det finns ju ingen hejd på hur duktig du är åtminstone när du får säga det själv, raketforskare kanske? Rolling Eyes
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-04-15, 16:39

redalert skrev:Som man bäddar får man ligga, viktigpetter'n! Laughing
    Ett riktigt vettigt påstående. Jag är imponerad, ärligt!

Har du kommit på uttrycket alldeles själv? Rolling Eyes
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-04-15, 16:47

redalert skrev:Nej det finns ju ingen hejd på hur duktig du är ...
    DD slår ned blicken och skrapar lite generat med foten. Embarassed
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2012-04-15, 16:49

redalert skrev:
    DirtyDog skrev:
    redalert skrev:
    DirtyDog skrev:

Jefla uppblåsta pajas!

Som man bäddar får man ligga, viktigpetter'n! Laughing

snackar du om ämnet ? Laughing
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2012-04-15, 16:50

DirtyDog skrev:

Slå dig ihop med dina kompisar berra, infra, rv, rc och foliet vetja du tycks ju ha trillat över den berömda knivseggen där du och rc tydligen var mästare! Laughing
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2012-04-15, 16:55

redalert skrev:
    DirtyDog skrev:

Slå dig ihop med dina kompisar berra, infra, rv, rc och foliet vetja du tycks ju ha trillat över den berömda knivseggen där du och rc tydligen var mästare! Laughing

ha ha ha .... ta en toy
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-04-15, 16:59

F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    DirtyDog skrev:

ha ha ha .... ta en toy
    Vi vill fasiken inte ha över DD till vår sida. Det skulle kunna innebära att den högra flanken så småningom bestod av enbart de tre vise ankorna, något jag hoppas vår Herre förhindrar Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2012-04-15, 17:06

formsvackan skrev:
    F.I.S.T skrev:
    redalert skrev:
    DirtyDog skrev:

ha ha ha .... ta en toy
    Vi vill fasiken inte ha över DD till vår sida. Det skulle kunna innebära att den högra flanken så småningom bestod av enbart de tre vise ankorna, något jag hoppas vår Herre förhindrar Very Happy

Det är inte mycket rent politiskt sett som går att hålla med DD om, men han förstår hur man beter sig offentligt
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-04-15, 17:17

Banken beräknar din kostnad för lånet, inte bostaden. De bestämmer dessutom själva över storleken på amorteringen, eller hur?

Som DD framfört har bankernas iver efter amorteringar varit ytterst begränsad under många år. På senare tid har de åter börjat prata om detta men det gäller egentligen deras egen balansräkning och kapitaltäckningsbehov. Banken vill att du ska betala hög ränta eftersom det är den de får in. Amorteringarna försvinner rakt ut i luften, ganska naturligt eftersom det är därifrån de lånade pengarna först kom.

vad banken gäller i mitt fall har vi alltid talat om att amortera lånen så fort de ekonomiska mnöjligheterna tillåter, de har aldrig ens antytt att jag borde eller kunde amortera mindre, men så är min bank inte swedbank i den rätta bemärkelsen, utan en fristående sådan som är ansluten till dem, de har i alla år vägrat samgående och vill fortsätta vara fristående.

sedan vad gäller fk så räknar jag hur det var för ca 20 år sedan, det är nämligen så länge sedan jag avpolleterade detta med bostadsbidrag, jag vet att jag fortfarande kan få bostadstillägg som sjukpensionär, men jag har ingen lust att söka igen.. men som sagt, de kan ha ändrat mycket sedan den tiden.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-04-15, 17:35

Sniperace skrev:

vad banken gäller i mitt fall har vi alltid talat om att amortera lånen så fort de ekonomiska mnöjligheterna tillåter, de har aldrig ens antytt att jag borde eller kunde amortera mindre, men så är min bank inte swedbank i den rätta bemärkelsen, utan en fristående sådan som är ansluten till dem, de har i alla år vägrat samgående och vill fortsätta vara fristående.
    Jag har mina affärer med exakt en sådan bank. Amorteringar av mina lån har de senaste 25 åren (minst) varit frivilliga. Mitt intresse av att amortera är begränsat då banken "betalar" allt själv om jag lägger näsan i vädret före 65.
    Sniperace skrev:sedan vad gäller fk så räknar jag hur det var för ca 20 år sedan, det är nämligen så länge sedan jag avpolleterade detta med bostadsbidrag, jag vet att jag fortfarande kan få bostadstillägg som sjukpensionär, men jag har ingen lust att söka igen.. men som sagt, de kan ha ändrat mycket sedan den tiden.
    Jag har naturligtvis ingen aning om hur det var för 20 år sedan men betvivlar att amorteringar räknades som bostadskostnad. Som du ser gör det inte det idag och endast 70% av den ränta som överstiger 3% räknas dessutom som bostadskostnad om du söker bostadsbidrag. Att man skulle göra några stora förändringar från detta vid beräkning av "tillåten" skälig hyra i samband med andrahandsuthyrning tror jag inte.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-04-15, 18:44

Jag har mina affärer med exakt en sådan bank. Amorteringar av mina lån har de senaste 25 åren (minst) varit frivilliga. Mitt intresse av att amortera är begränsat då banken "betalar" allt själv om jag lägger näsan i vädret före 65. Detta gäller samtliga mina lån, fastighet, företag och bil. I och med att jag nu sålt företaget kan jag lösa samtliga lån den dag låneförsäkringen inte längre gäller men banken har som sagt inga önskemål om amorteringar.

det låter som en bra affär för dig, men för mig hqr det snarare vait så att de med beklagande sagt att de vill öka min amorteringstyakt vi varje tillfälle jag skrivit om mina lån, nu har jag enbart bottenlån på huset, och om 15 år är jag skuldfri...

Ok, men jag är säker popå min sak, för då skulle de ha in papper pp hur mycket jafg hade i huslån, de skulle veta hur mycket jag amorterade och skulle ha uppgifter om hur mycket jag betalade i ränta, samma sak med bostadstillägget för pensionär, och jag har svårt att förstå att de då skulle ha uopgift om min amortering osv, och då inte enbart ränteuppgifter per år.

det med att banken löser dina lån om du dör före 65 torde vara en försökring och inte något banken är snäl med, sådan blev jag med erbjuden, men det drogs tillbaka när det kom fram att jag var sjuk, och det är tveksamt om jag blir 65 eller ej.... men för frunms del i lånet gick det bra med denna försäkrign Sad

men det med försäkring ville inte heller de vanliga bolagen skriva till mig, det blev blankt nej från alla de olika försäkringsbolagen om livförsäkring, det gick inte heller att göra undatag för verkingqr av min sjukdom osv...
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-04-15, 19:12

Sniperace skrev:det med att banken löser dina lån om du dör före 65 torde vara en försökring och inte något banken är snäl med
    En försäkring ja, men en "gratis" sådan enligt banken. Struntprat Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-04-15, 20:01

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:det med att banken löser dina lån om du dör före 65 torde vara en försökring och inte något banken är snäl med
    En försäkring ja, men en "gratis" sådan enligt banken. Struntprat Very Happy
    det sa de att den jag skulle fått också var... men sedan fick jag inte den
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2012-04-15, 20:13

Du är så grälsjuk så du har totalt missförstått hela frågan - ja: hela
    förslaget. Det framgår när du öppnar det lilla äthålet.

Det är som att prata med min granne som är trevlig men förstår
    svenska dåligt. Du står och talar med honom en lång stund. Han
    nickar och ler. Sen börjar han att prata och det framgår tydligt att
    han inte har begripit ett enda ord av vad du sagt.

Så är du! Du är komisk. Vad är det där för skitfrågor?

Ok. Jag vill genast säga att detta yttrande ej avser att uttrycka mig
    förklenande om min granne. Jag säger det utan omsvep: han är den bästa
    granne jag har haft. Jag hälsar honom alltid med orden: "Tjänare kompis".

Ok: iaf upptäckte jag det här fenomenet när jag vid ett flertal tillfällen
    slängt käft med honom i trappen. Jag tyckte det var fascinerande och beslöt
    mig för att analysera fenomenet.

Analysresultat: en person som talar
    dålig svenska har svårare att lyssna på, än att prata svenska. Det beror i sin tur
    på att när han själv talar så väljer han ord han har lärt sig och känner
    till. När han lyssnar, däremot har han inte denna valmöjlighet. Och jag
    med mitt något uppstyltade och omständiga språkbruk är säkerligen inte
    lätt att förstå.

Sen jag gjorde denna analys så går kommunikationen oss emellan mycket
    bättre. En rekorderlig invandrare som går till jobbet varje dag och ensam
    försörjer sin stora familj. En hyvens kille. Jag tror han är muslim men
    inte särskillt religös.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2012-04-15, 20:24

Fy fan vad dåligt här är och det är Dirty Dicks fel! Laughing

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 21:43