Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
F.I.S.T
formsvackan
RedMentalCase
redalert
berralarzon
DirtyDog
Vercingetorix
ericTheDog
R.O.F.L
PE Dal
Sniperace
Infra
16 posters

I Fredrik Reinfeldts Sverige ska ocker bli tillåtet!

formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

I Fredrik Reinfeldts Sverige ska ocker bli tillåtet! - Sida 3 Empty Sv: I Fredrik Reinfeldts Sverige ska ocker bli tillåtet!

Inlägg  formsvackan 2012-04-15, 12:49

RedMentalCase skrev:Är det här formsvackan ska säga till sig själv:

VAD ÄR PROBLEMET..... Gapskratt.
    Jag brukar inte prata med mig själv så jag ställer frågan till dig. Vad är det som du denna gång inte begriper?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

I Fredrik Reinfeldts Sverige ska ocker bli tillåtet! - Sida 3 Empty Sv: I Fredrik Reinfeldts Sverige ska ocker bli tillåtet!

Inlägg  Sniperace 2012-04-15, 13:03

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Men samtidigt är ju amortering på lånet en kostnad man har
    Ser du även sparande som kostnad?

det beror på hur du ser saken, har du inte penagr att amortera förlorar man boendet eller hur?

varför räknar då inte myndigheterna detta som sparande, utan räknar in det i bostadskostnaderna?
    banker räknar amorteringar påp fastigheten som en kostnad för kunden när de ser till om denna kan klara lånet osv osv...
    det är inge sparande man kan ta ut om pengarna tryter en månad...

så tyvärr FS, det räknas som en kapitalkostnad i boendekostnaden, på sasmma sätt räknas detta även av hyresföretag när de hyr ut sina hus.

men du bör kanske redgöra för denna teori så att myndigheterna ser det som sparande och drar ifrån detta från boendekostnaden innan de ger bostadsbidrag,,,, tänka vad glada många barnfamiljer skulle bli om denna summa försvinner från bostadsbidraget.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-04-15, 13:11

Sniperace skrev:det är inge sparande man kan ta ut om pengarna tryter en månad...
    Förvisso inte men eftersom du får ut dem när du säljer är det ett sparande. Jag förstår mycket väl att du ser det som en del i månadskostnaden men någon kapitalkostnad anser jag inte att det är. Jag skulle gärna köpa en bostadsrätt för att sedan hyra ut den i många år om hyresgästen stod för alla utgifter inklusive amorteringen på lånen. En mycket bra affär på sikt !
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-04-15, 13:18

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:det är inge sparande man kan ta ut om pengarna tryter en månad...
    Förvisso inte men eftersom du får ut dem när du säljer är det ett sparande. Jag förstår mycket väl att du ser det som en del i månadskostnaden men någon kapitalkostnad anser jag inte att det är. Jag skulle gärna köpa en bostadsrätt för att sedan hyra ut den i många år om hyresgästen stod för alla utgifter inklusive amorteringen på lånen. En mycket bra affär på sikt !

javisst, men då är det ju trots allt så att du satsar dina pengar på detta, och samtidigt tar en risk.

amorteringen är ofta pengar man annars kunde behöva till annat.
    det är nog inte många som har råd till dubbelt boende osv, och en amortering på kanske 2-3000 i månaden belastar ekonomin hårt även om man efter 30 eller 40 år kan få ut detta när man säljer bostadsrätten eller fastigheten.

hur gör man om man hyr ut en egen ägd fastighet, där finns ingen månadsavgift, ska man då bara få ta ut räntekostnaden, eller inget alls?

vad ska sätta hyran där?
    om jag inte har några kostnader alls ska jag då hyra ut gratis?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-04-15, 13:25

Sniperace skrev:hur gör man om man hyr ut en egen ägd fastighet, där finns ingen månadsavgift, ska man då bara få ta ut räntekostnaden, eller inget alls?

vad ska sätta hyran där?
    om jag inte har några kostnader alls ska jag då hyra ut gratis?
    Hyran sätts naturligtvis av uthyraren. Någon förändring därvidlag är väl knappast föreslagen. Begränsningen skälig hyra finns det vägar att gå runt redan idag.
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2012-04-15, 14:16

Goddag Yxskaft:
    ocv är inte ett ´lån på bostadsrätten en kapitalkostnaqd?
    Jo. Det var därför jag la den här länken ty DD efterfrågade vad jag hade fått den uppgiften ifrån. Förstå?

Det där gula citatet jag gav kan ge intryck av att vara nu gällande regler. Men det är en beskrivning av
    hur det kommer att bli enligt liggande förslag.

Jag förstod att ordet kapitalkostnad kunde komma att väcka huvudbry
    men "kapitalkostnad" inrymmer både ränta och amorteringar tillsammans.

http://www.wikilex.se/index.php/Kapitalkostnad
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2012-04-15, 14:38

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Infra skrev:
    PS. Var hittar jag information om att den hyrande skall betala amortering?
    "Infra säger" det.

Skämt åsido, här:

http://www.gp.se/bostad/1.913449-lattare-hyra-ut-i-andra-hand

"Vid uthyrningen av en bostadsrätt får uthyraren ta ut kostnader för månadsavgiften och därtill kapitalkostnader." Razz
    Huruvida amortering ska räknas in i kapitalkostnaden eller inte kan säkerligen diskuteras. Amortering är egentligen ingen kostnad utan mera ett sätt att spara pengar.

Men samtidigt är ju amortering på lånet en kostnad man har, den måste betalas.... och blir då en kostnad för boendet, söker man bostadsbidrag räknas både ränta och amortering in i boendekostnaden.

så, denna får med all sannolikhet räknas till just kapitalkostnaden.

Ibland så skäms man verkligen över att se vad vissa kläcker ur sig här. Embarassed

Hur någon på fullt allvar kan påstå att amortering är en KOSTNAD övergår faktiskt mitt förstånd. Att eventuell amortering (om man överhuvudtaget betalar någon då bankerna ofta vill att man bibehåller sin skuld) är en UTGIFT råder det ingen tvekan om. MEN, och det är viktigt, denna amortering minskar samtidigt räntan och är ingen KOSTNAD utan isåfall mer att likna vid ett tvångssparande (om man nu tvingas amortera, vilket förefaller otroligt).

Tack och lov så är ingen av våra politiker lika puckade utan det handlar ENDAST om KOSTNADER vilket innefattar räntekostnaden och på sin höjd eventuell amorteringsavgift (vilket ju är en låg avgift som inte är det som man amorterar).

Länken som Infra klistrade in säger därför (som jag misstänkte) inte ett skit om amortering utan nämner endast KOSTNADER. Kontentan är väl denna:
    Vid uthyrningen av en bostadsrätt får uthyraren ta ut kostnader för månadsavgiften och därtill kapitalkostnader. Skulle bostadsrättsinnehavaren som hyr ut sakna lån kan en schablonberäkning tillämpas.
    Detta kommer enligt Fredrik Reinfeldt få effekt på utbudet, då många i dag inte får ta betalt för sina faktiska räntekostnader när de hyr ut i andra hand.

Det vettiga här vore att man inte skall kontrollera vad den som hyr ut BETALAR i ränta utan att man istället ALLTID räknar ut en ränta enligt en schablon.

Man värderar alltså lägenheten och beräknar därefter ut aktuell ränta på detta belopp. Detta innebär att kungen kan tjäna pengar på att hyra ut slottet trots att han inte har några räntekostnader på skiten.

Detta innebär även att samtliga identiskt stora lägenheter i en fastighet kan hyras ut till SAMMA belopp och att det inte styrs av om den ene uthyraren är en gammal pensionär som redan betalat sina lån och den andra är en ung person som har belånat 100% av bostaden. Självklart skall det tillåtna uthyrningsbeloppet vara identiskt. Annars tvingar man ju den gamle att belåna lägenheten på nytt och investera pengarna på börsen för att kunna få ut samma hyra. Ett så idiotiskt system vill väl ingen ha? Cool
    RedMentalCase skrev:lol formfjanten fortsätter sin bana av dumhet, har vägen aldrig nåt slut?
    Jisses, kan man om möjligt bli mer pinsam? Jo, den där andra med Ceaușescu som avatar utgör nog en hård konkurrent även om ni ibland överraskar med riktigt vettiga inlägg. Nåja, det kanske är så att ni är kusiner och "periodare"? Twisted Evil
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-04-15, 14:42

Infra skrev:Goddag Yxskaft:
    Jo. Det var därför jag la den här länken ty DD efterfrågade vad jag hade fått den uppgiften ifrån. Förstå?

Det där gula citatet jag gav kan ge intryck av att vara nu gällande regler. Men det är en beskrivning av

och så kom vi fram till att jag hade rätt....
    allt annat vore väl då fel om den som vill hyra ut sin bostadsrätt under ex ett år när denne gör ett jobb på annan ort, får han inte avgiften plus kapitalkostnaderna i hyra vore det ju orättvist eller hur?

och självfallaet måste han även väga in slitage och kostnader uthyrningen kan medföra...

men går vi däremot till det som detta ska kunna beämpa, de olika svartkontrakten där de tar betlt hutlösa summor för att ex andrahandsuthyra en hyresrätt med en hyra som är flerdubblad mot vad han själv betalar, där har du svinen, och det är inte dem du avsåg i din drapa mot alliansen osv...
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-04-15, 14:45

Infra skrev:Goddag Yxskaft:

Den som skrivit på "Wikilex" måste vara en fullfjädrad idiot.
    http://www.ekonomiverket.com/kapitalkostnad

Kapitalkostnad är kostnaden för att få låna som ränta, uppläggningsavgift och aviavgift.
    Kapitalkostnaden är sammanlagda kostnaden för att få låna, eller hyra pengar som en del uttrycker det. För min del och många andra ekonomer ska avbetalning, återbetalning, inte räknas som kostnad. I strikt mening är det ingen kostnad. Alla lån ska betalas tillbaka. Det är mer att anse som spara pengar.

http://www.bokforingstips.se/artikel/ekonomistyrning/kapitalkostnader.aspx
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-04-15, 14:50

DirtyDog skrev:Det är mer att anse som spara pengar.
    Dessutom vanligtvis till bra "ränta" vad bostäder beträffar.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-04-15, 14:51

Ibland så skäms man verkligen över att se vad vissa kläcker ur sig här. Embarassed

men vad säger du då till http://www.wikilex.se/index.php/Kapitalkostnad

Kapitalkostnad

Summan av ränta och amorteringar under en viss tid när det gäller lån. Summan av räntor, utdelningskostnader, avskrivningar, internränta vid självfinansiering med mera för kapital investerat i ett företag.
    https://www.avanza.se/aza/kunskapscenter/ordlista.jsp?action=disp&id=157
    ljuger de?
    ljuger myndigheterna när de räknar amorteringar till boendekostnaderna, tycker du att amorteringar ska dras ifrån innan man räknar ett bostadsbidrag?

vad gäller amorteringsfritt så är det inget swedbank på min ort skulle godkänna, tvärtom ville de sätta kortare amorteringstid så man betalade av fortare, så mitt ligger ex på 15 år istället för det mer normala 30n eller 40 år när det gäller bostadslån, hade jag begärt ett amorteringsfritt lån tror jag att jag skulle bli utskrattad.

men jag fick en gång långa 20.000 både amorteringsfritt och räntefritt på en månad, jag fick den gången betala exakt vad jag lånat utan någon extraavgift Smile
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-04-15, 14:58

Ingenting. Jag la ju länken i mitt senaste inlägg som svar på en fråga från dig. scratch

tycker du att amorteringar ska dras ifrån innan man räknar ett bostadsbidrag?
    Jag tycker ingenting - annat än illa om ocker i den här tråden. Jag trodde i min enfald att alla föraktade ockrare men ack så fel jag tycks ha haft. Smile
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-04-15, 15:06

Infra skrev:Jag trodde i min enfald att alla föraktade ockrare men ack så fel jag tycks ha haft. Smile
    Du trodde nog rätt men än så länge föreligger inget förslag som pekar åt detta håll. Dagens system med skälig hyra innebär bara att man som ny hyresgäst tvingas köpa t.ex. en stol för stora slantar. Det är ocker !
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-04-15, 15:35

Sniperace skrev:

Kapitalkostnad

Summan av ränta och amorteringar under en viss tid när det gäller lån. Summan av räntor, utdelningskostnader, avskrivningar, internränta vid självfinansiering med mera för kapital investerat i ett företag.
    ljuger de?
    ljuger myndigheterna när de räknar amorteringar till boendekostnaderna, tycker du att amorteringar ska dras ifrån innan man räknar ett bostadsbidrag?
    Om en myndighet påstår att amortering är en utgift så har de rätt. Påstår de att det är en kostnad så snackar de i nattmössan.
    http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/deklarera2012/avdragslexikon.4.616b78ca12d1247a4b2800035347.html

De räntekostnader du har för lån i verksamheten får du dra av. Amorteringar får du däremot inte dra av, eftersom det inte är en kostnad.
    Samma sak gäller för privatpersoner. Man får dra av för sina kapitalkostnader (räntekostnader) i deklarationen men inte för sin amortering. Den självklara orsaken är att amortering INTE är en kapitalkostnad.

Dock anses värdeminskning (även på en bostad) som en kostnad så har värdet på ditt hus sjunkit vid försäljning så får du dra av mellanskillnaden innan beskattning.

http://kursnavet.se/kurser/fe1202/M01-intro/M01-s08-ordlista.htm
    Amortering Avbetalning på ett lån. OBS att en amortering är en utbetalning men ingen kostnad.

Här diskuterar de samma sak som vi gör här: http://www.familjeliv.se/Forum-19-89/m43015947.html

Men huruvida man amorterar eller ej beror nog mest på om man har råd eller inte. De med dålig ekonomi amorterar lite eller inte alls. De med bra ekonomi amorterar mycket och ibland väldigt mycket. Detta innebär givetvis inte att de med bättre ekonomi har högre boendekostnader. Det är ENDAST deras ränta som styr boendekostnaden och ju högre ränta man har dessto mer ekonomiskt blir det att amortera.

I Stockholm är det endast 53 procent som amorterar på sida bolån jämfört med 78 procent i Norrlandsregionen och 72 procent respektive 71 procent i Västra Götaland och Skåne. Orsaken här är mest att boendet i Stockholm är så mycket högre att väldigt få har någon marginal att amortera för. Detta oroar dock inte bankerna nämnvärt eftersom värdet på säkerheterna (husen) ständigt ökar.

Du som har Swedbank: http://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/rakna-pa-din-boendekostnad/index.htm
    Hur mycket du ska amortera, det vill säga betala av på dina lån, kommer du överens med din bank om. Amortering är ett bra långsiktigt sparande och ger dessutom lägre räntekostnader.

Även här ställs samma fråga: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1133206
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-04-15, 15:40

formsvackan skrev:
    Infra skrev:Jag trodde i min enfald att alla föraktade ockrare men ack så fel jag tycks ha haft. Smile
    Du trodde nog rätt men än så länge föreligger inget förslag som pekar åt detta håll. Dagens system med skälig hyra innebär bara att man som ny hyresgäst tvingas köpa t.ex. en stol för stora slantar. Det är ocker !

Detta kommer att bli det stora förslaget i regeringens vårbudget som läggs i dagarna. Enligt fp:s Björklund så är nyheterna om uthyrning av bostadsrätt tänkt att träda i kraft efter valet 2014. Det är bara att hoppas för oss hyresgäster i huvudstan att det aldrig går igenom riksdan. Vore en hyrespolitisk katastrof som jag ser det.

"Vid uthyrningen av en bostadsrätt får uthyraren ta ut kostnader för månadsavgiften och därtill kapitalkostnader. Skulle bostadsrättsinnehavaren som hyr ut sakna lån kan en schablonberäkning tillämpas.

Detta kommer enligt Fredrik Reinfeldt få effekt på utbudet, då många i dag inte får ta betalt för sina faktiska räntekostnader när de hyr ut i andra hand.

- Stockholms bostadsmarknad är sådan att man kan köpa en väldigt dyr bostadsrätt, för åtta miljoner. Och sedan kan avgiften vara låg, kanske några hundralappar, säger han.

Jag vidhåller att det är fel tänkt att både tillåta uttag av räntekostnaden från hyresgästen och avdrag för samma kostnad över skattsedeln. Jag anser att det är att få ersättning för del av räntekostnaderna två gånger. F ö anser jag: slopa allt vad avdragsrätt heter! Smile

Senast ändrad av Infra den 2012-04-15, 15:44, ändrad totalt 1 gång
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-04-15, 15:43

DirtyDog skrev:
    Sniperace skrev:

Kapitalkostnad

ljuger de?
    Om en myndighet påstår att amortering är en utgift så har de rätt. Påstår de att det är en kostnad så snackar de i nattmössan.
    http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/deklarera2012/avdragslexikon.4.616b78ca12d1247a4b2800035347.html

De räntekostnader du har för lån i verksamheten får du dra av. Amorteringar får du däremot inte dra av, eftersom det inte är en kostnad.
    Samma sak gäller för privatpersoner. Man får dra av för sina kapitalkostnader (räntekostnader) i deklarationen men inte för sin amortering. Den självklara orsaken är att amortering INTE är en kapitalkostnad.

Dock anses värdeminskning (även på en bostad) som en kostnad så har värdet på ditt hus sjunkit vid försäljning så får du dra av mellanskillnaden innan beskattning.

http://kursnavet.se/kurser/fe1202/M01-intro/M01-s08-ordlista.htm
    Amortering Avbetalning på ett lån. OBS att en amortering är en utbetalning men ingen kostnad.

Här diskuterar de samma sak som vi gör här: http://www.familjeliv.se/Forum-19-89/m43015947.html

Men huruvida man amorterar eller ej beror nog mest på om man har råd eller inte. De med dålig ekonomi amorterar lite eller inte alls. De med bra ekonomi amorterar mycket och ibland väldigt mycket. Detta innebär givetvis inte att de med bättre ekonomi har högre boendekostnader. Det är ENDAST deras ränta som styr boendekostnaden och ju högre ränta man har dessto mer ekonomiskt blir det att amortera.

I Stockholm är det endast 53 procent som amorterar på sida bolån jämfört med 78 procent i Norrlandsregionen och 72 procent respektive 71 procent i Västra Götaland och Skåne. Orsaken här är mest att boendet i Stockholm är så mycket högre att väldigt få har någon marginal att amortera för. Detta oroar dock inte bankerna nämnvärt eftersom värdet på säkerheterna (husen) ständigt ökar.

Du som har Swedbank: http://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/rakna-pa-din-boendekostnad/index.htm
    Hur mycket du ska amortera, det vill säga betala av på dina lån, kommer du överens med din bank om. Amortering är ett bra långsiktigt sparande och ger dessutom lägre räntekostnader.

Även här ställs samma fråga: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1133206

med andra ord ljuger ex wikilex, avanza, och en massa banker när de skriver att i kapitalkostnad ingår amorteringarna?

och de är självklart att dessa får tas med när man säker bostadsbidrag, och när man tar hyra för ett boende man har lån på....

vad gäller boendekostnad bor jag i detta hus mycket billigare än i en mindre eller motsvarande bostad på hyresmarknaden, och billigare än motsvarande bostadsrätt som jag eventuellt kunde ha utan lån
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-04-15, 15:47

Sniperace skrev:ljuger myndigheterna när de räknar amorteringar till boendekostnaderna, tycker du att amorteringar ska dras ifrån innan man räknar ett bostadsbidrag?
    Vilken myndighet räknar in amorteringar i bostadskostnaden?

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/a4a00f1c-35ac-41bd-a2ce-6169cb3ab89c/bb_4062b_bostadsbidrag_bostadskostnad_inkomst.pdf?MOD=AJPERES

Senast ändrad av formsvackan den 2012-04-15, 15:50, ändrad totalt 1 gång
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-04-15, 15:49

Infra skrev:
    formsvackan skrev:

Detta kommer att bli det stora förslaget i regeringens vårbudget som läggs i dagarna. Enligt fp:s Björklund så är nyheterna om uthyrning av bostadsrätt tänkt att träda i kraft efter valet 2014. Det är bara att hoppas för oss hyresgäster i huvudstan att det aldrig går igenom riksdan. Vore en hyrespolitisk katastrof som jag ser det.

"Vid uthyrningen av en bostadsrätt får uthyraren ta ut kostnader för månadsavgiften och därtill kapitalkostnader. Skulle bostadsrättsinnehavaren som hyr ut sakna lån kan en schablonberäkning tillämpas.

- Stockholms bostadsmarknad är sådan att man kan köpa en väldigt dyr bostadsrätt, för åtta miljoner. Och sedan kan avgiften vara låg, kanske några hundralappar, säger han.

Jag vidhåller att det är fel tänkt att både tillåta uttag av räntekostnaden från hyresgästen och avdrag för samma kostnad över skattsedeln. Jag anser att det är att få ersättning för del av räntekostnaderna två gånger. F ö anser jag: slopa allt vad avdragsrätt heter! Smile

men man får inte tillbaka allt man betalt i ränta, du blir bara skattebefrida för räntekostnaden, och det innebär nprmalt 30% av denna, skulle inte resterande få tas på hyra om man hyr ut?

avdrgsrätten bort?
    jovisst slå undan benen för människor bara, inga avdrag för resor till och från arbete, inga avdrag för kostnader för att kunna jobba, och inga ränteavdrag, det skulle nog resukltera i att det parti som för fram en sådan önskan mister alla sina röstare, här har du INTE V med dig det kan jag lova
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-04-15, 15:51

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:ljuger myndigheterna när de räknar amorteringar till boendekostnaderna, tycker du att amorteringar ska dras ifrån innan man räknar ett bostadsbidrag?

både FK och kommunen gör det när de räknar på bostadsbidrag...
    banken räknar ALLTID det till boendekostnaden
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-04-15, 15:52

Glömde att säga att det här förslaget kommer att driva upp hyrorna
    till fantasinivåer som ingen normalinkomsttagare kan betala.

Men det är ju så alliansen vill ha det. Det är alltid de fattigaste
    som ska betala. De som aldrig har fått råd att äga bostad.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-04-15, 15:55

Infra skrev:Jag vidhåller att det är fel tänkt att både tillåta uttag av räntekostnaden från hyresgästen och avdrag för samma kostnad över skattsedeln. Jag anser att det är att få ersättning för del av räntekostnaderna två gånger.
    Något sådant förslag föreligger inte ännu. Gissningsvis kommer bara en del av räntekostnaderna att kunna räknas in i hyran, inte hela.
    Infra skrev:F ö anser jag: slopa allt vad avdragsrätt heter! Smile
    Vilket skulle försvåra mest för de mindre rika.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-04-15, 15:55

Infra skrev:Jag tycker ingenting - annat än illa om ocker i den här tråden. Jag trodde i min enfald att alla föraktade ockrare men ack så fel jag tycks ha haft. Smile
    Men hur definierar du ockerhyra?

Tänk att du vinner 10 miljoner på Lotto.
    Du vill placera pengarna på något som gör att värdet inte sjunker med inflationen.

Sätter du pengarna på banken så betalar kanske banken 1,5% i ränta till dig. Då tjänar du 12 500:- per månad före skatt och 150 000:- på ett år.
    Detta motsvarar precis inflationen som nu ligger på 1,5% och egentligen så har du inte tjänat en krona (även om det känns så).

Har du däremot 5 bekanta som inte kan få lån från banken men behöver en bostad så kan du istället köpa dem varsin lägenhet för 2 mijoner som de sen hyr av dig. Detta gör dem jätteglada samtidigt som du tycker att detta är mycket roligare än att ha pengarna på ett bankkonto.

Din kostnad för dessa 10 miljoner är den ränteförlust du gör genom att inte längre få ränta från banken. Du vill givetvis att dina kompisar istället skall dela på detta så att du inte förlorar pengar. Det innebär en räntekostnad för var och en på 2 500:-/mån.

Nu börjar dina vänner gnälla på dig och kalla dig för en ockrare. Ta betalt för sin ränta? Månadsavgiften på lägenheterna ligger på 3 500:-/mån till föreningen. Det är vad de är villiga att betala. Men de pengarna går ju inte till MIG beklagar du dig. Det är ju endast kostnaden för driften?
    Ja, säger dina kompisar. Varför skall vi betala ränta till dig? Det är ju ocker?

Du säljer nu lägenheterna och sätter in pengarna på banken igen. Sådana vänner kan man ju klara sig utan, eller hur?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2012-04-15, 15:56

Infra skrev:

Glömde att säga att det här förslaget kommer att driva upp hyrorna
    till fantasinivåer som ingen normalinkomsttagare kan betala.

Men det är ju så alliansen vill ha det. Det är alltid de fattigaste
    som ska betala. De som aldrig har fått råd att äga bostad.

kommer det, med en begränsning på 40.000 om året innan man tvingas skatta för det?
    det blir 3500:- per månad sedan beskattas det.... är det orimliga pengar?

men svarthyrorna de ligger högt ch hyra för möbler lägger de högt... där kommer ockern in i bilden, ockret kommer nte finnas i den vita uthyrningen
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-04-15, 15:56

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

banken räknar ALLTID det till boendekostnaden

Nu skarvar du yvigt. Så sent som för ett tiotal år sen ägde jag en
    bostadsrätt som jag sålde. Jag hade hemmavarande barn och fick ett
    visst bostadsbidrag p g a låg lön och försörjningsbörda. Vad jag
    minns så frågade aldrig nån myndighet hur mycket jag amorterade.

I såna fall är bostadstillägg för pensionärer ett särfall.

Senast ändrad av Infra den 2012-04-15, 15:58, ändrad totalt 1 gång
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-04-15, 15:57

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

Det betvivlar jag starkt. Läs på FK´s sida om du inte tro mig.
    Sniperace skrev: banken räknar ALLTID det till boendekostnaden
    Banken betalar ALDRIG ut bostadsbidrag.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 21:47