DirtyDog 2012-03-22, 02:23
lazy skrev: DirtyDog skrev: Tror Lazy att Mossad skulle acceptera att inte få tillgång till trafikloggar, eller är de för att de förstörs ifall Israel skulle bli en kommunistdiktatur?
Jag vet inte vad Mossad har med Sverige att göra och definitivt inte med datalagrings-direktivet?
Tycker du verkligen att det är helt OK att samtliga medborgare i ett land ska övervakas p.g.a att ett fåtal kan utgöra ett hot?
1. Frågan om Mossad var väl inte så svår att förstå?
Skulle du förneka dem att få utdrag ur teletrafikloggar för att kunna lösa begångna brott? Alltså inte tillgång till samtalen (som faktiskt inte finns i några loggar).
2. Jag anser inte att datalagringsdirektivet handlar om "Övervakning". Övervakning sker i REALTID medans loggfiler ENDAST kan granskas i efterhand.
Övervakning sker utan urskiljning på alla oavsett om de bryter mot någon regel eller är misstänkta för något.
Datadirektivet handlar om att myndigheterna med hjälp av domstolsbeslut skall kunna kräva utdrag ur loggar av väldigt specifik art. Man kan begära ut en lista över alla telefonsamtal som skedde på en viss plats vid en given tidpunkt. Bra om ett vittne har sett en gärningsman tala i telefon eller om det är ett område där få samtal kan tänkas ske (t.ex i ett skogsområde där ett lik hittas).
Självklart så kommer kriminella som planlagt sitt brott i förväg inte ha på sin telefon om de vet att detta kan röja dem men alla brott är inte planlagda och offrets samtal är lika intressanta att kunna följa upp.
Om man vet att en massa folk befann sig på en skärgårdsö en sommarkväll och man nästa morgon hittar några våldtagna kvinnor på ön så är man givetvis intresserad ifall någon operatör har några samtal registrerade på ön innan eller strax efter dessa brott. DÅ vet man att man i sämsta fall kan hitta nåt vittne och i bästa fall några förövare.
Vems jävla integritet skall vi skydda i detta fall och kom inte och snacka om nån jävla kommunistdiktatur som kommer ta över landet och samtidgt hinna få dessa loggar som operatörerna i detta fall troligtvis hinner radera.
Jag har inget emot PP's kamp f.ö. men bränn för fan krutet på RÄTT saker!
Glöm heller inte bort att dessa loggar även kan bekräfta oskulden för personer anklagade för brott.