Secrist skrev:Regndrottning skrev:lazy skrev:Regndrottning skrev:
Personligen tycker jag att vården borde fastbestämmas. T.ex. att det bestäms att det skall vara X-antal anställda på A-antal årdtagare.
Kan man bestämma ett minimunkrav på vården så vore det bra. Och miniumkravet skall vara högt ställt.
Därefter kan vi dividera om hur det skall finansieras. För det är människor det handlar om, våra gamala och kära.
Du får kanske din önskan uppfylld i Mars.
Socialstyrelsen ska få i uppdrag att utreda och, om man anser det lämpligt, utfärda föreskrifter om bemanning på särskilda boenden inom äldreomsorgen för även andra grupper än demenssjuka. Det föreslår socialutskottet, som vill att riksdagen uppmanar regeringen att ge Socialstyrelsen ett sådant uppdrag. Utskottet står enigt bakom det så kallade utskottsinitiativet.
http://www.riksdagen.se/sv/Start/Press-startsida/pressmeddelanden/2011121/Socialutskottet-vill-ha-riktlinjer-for-bemanningen-inom-aldreomsorgen/
Det låter bra men jag tror inte mycket på det....
Först kräver du fastare regler och när du får det så tror du inte på det. Inte lätt att göra dig nöjd.
Nej, det är det inte... Jag är en krävande dam...
Skämt åsido, det jag inte tror på är att det kommer att verkligen ställas KRAV. Det kommer bli 'riktlinjer' som bli lätta att kringå.
Det är ju 'valfrihet' och 'flexibilitet' som gäller i dagens Sverige...
Men, vill regeringen göra någonting rätt så kommer jag att bli glatt överaskad.