Sniperace 2012-02-05, 19:20
Infra skrev: Sniperace skrev: Infra skrev: Sniperace skrev: Infra skrev: DirtyDog skrev:Vart tog RC och hans trogna skara vägen?
Vi jobbar helg den här helgen.
mycket vanligt om man är just diskare på en restaurang, klarar du en stordiskmaskin med genomströmning på 5 ton disk om dagen?
det gjorde vi 1974 på den då nya Tysklandsfärjan Prinsessan Birgitta
Jag har aldrig vägt mina diskar men nog klarar jag stora restaurangdiskar,
både findiskar och grovdiskar. Det gäller att inte vara för för snabb bara,
ty då "drar man ner ackordet" och åker på en massa andra skitjobb i retaurang-
köket (torka fett från restaurangfläkten m m).
När jag var klar med min yrkesutbildning (lärlingsutbildning) hoppade jag
av mitt yrke för att undersöka tillvaron i övrigt. Då var detta jobb vid
sidan om jobbet som extra hamnarbetare ett viktigt ur-hand-i-mun-jobb jag
tog, tillfälligt. Mycket lärorikt på flera sätt.
ackord i disken?
ja, då var det inte en riktig stordisk misstänker jag, du vet en sådan där 5 meter lång helvetesmaskin med löpande band....
här fick inget samlas på hög, det var tvunget att mata på så mycket maskinen klarade annars blev det kaos för där fanns inte mycket plats att bara lagra på
minns jag rätt så betjänade diken 4 restauranger plus tre3 caféer, barerna hade sina egna diskar som jag riktigt latmansgöra, den som hade den skötte även kaffebryggningen... en fördel där var alla drinkar de smög till en när bartendern råkat göra felbeställning....
Jag satt "ackord" inom citattecken. Det var miit talesätt, bara.
Då ligger jag i lä. Hittills har jag bara rott med en restaurang i taget
men 2 skulle nog ha gått galant. jag misstänker att ni vara flera.
två st, en som fyllde backarna och en som tömde... och när det var högtempo då fick man djävlar sno sig......
En rolig sak, när jag var hemma hos mina föräldrar på vederlag så berättade morsan att pensionatet på¨byn hade problem, deras diskare hade stuckit, så jag erbjöd mina tjänster, kom överens om att det ENBART var diska det gällde...
men jag diwskade undan väldigt snabbt och kunde sätta mig o läsa tidningen, då gnällde käöringdjäveln på mig att jag skulle inte sitta o slöa, utan jag kunde städa o hjälpa kocken, jag påpekade då att mitt avtal var att enbart diska, och eftersom jag höll detta skulle hon inte gnälla, det blev "godkänt" men sedan gnällde hon att jag kallade henne för DU, jag skulle säga FRU XXXX, vilket jag accepterade OM hon kallade mig Herr Larsson, det gillade hon nte men efter en kort diskussion godkände hon att jag sa du om inga andra hörde det, mitt svar blev
"NU KAN FRU XXXX DISKA SJÄLV varpå jag hände mitt förkläde över huvudet på henne och lämnade arbetsplatsen.
ett tag senare kom hennes man hem tillm oss och tackade för att jag satt henne på plats och ga mig slutlönen, en liten bonus inklusive en liten blomma från den andra personalen.