DirtyDog skrev:Vad du gör här är att sprida anklagelser mot en massa politiskt tillsatta personer (samtliga socialdemokrater) om att dessa har deltagit i en konspiration med avsikt att lura facket, folket och Olof Palme?
Detta är din tolkning som du naturligtvis har rätt att göra.
Jag tror på intet sätt på en konspiration av "
en massa politiskt tillsatta personer", helt enkelt på grund av att det inte fanns en sådan grupp som visste och/eller begrep vad som hände.
Naturligtvis hade detta varit politiskt omöjligt att genomföra "i fullt dagsljus", i synnerhet för socialdemokraterna. Den socialdemokratiska politiken beträffande "rätten till ett arbete" skrotades till förmån för ett system där marknadens vinster framöver garanterades med arbetslösheten som regulator. Helt i överensstämmelse med nyliberalismens evangelium.
Vaför man inte reagerade snabbare när man såg konsekvenserna får var och en av de inblandade själva stå för. Kjell-Olov Feldt ville inte göra någon ansvarsmässig "bodelning" mellan honom och Bengt Dennis trots att de var/är oense om vem som visste vad.
DirtyDog skrev:Man får nästan känslan från skriften att vissa av dem dessutom skryter om hur de gick till väga?
Den känslan får du själv ha. Att inblandade i efterhand anser att det var rätt och riktigt samt att det ledde fram till påtvingade politiska "reformer" som resulterat i ett bättre samhälle är jag dock medveten om.
DirtyDog skrev:Var det inte bättre när ni beskyllde borgerligheten för 90-tals krisen?
Även om krisen berodde på ett "systemskifte" som borgerligheten förmodligen välkomnade var det en socialdemokratisk regering som förorsakade densamma.
DirtyDog skrev:Fakta är förvisso att sossarna som du nämner var med och drev igenom förändringen men att de var en planerad konspiration låter för konspiratoriskt ens för att komma från vänstersidan.
Vi är förmodligen helt överens.
DirtyDog skrev:Det låter som om detta hör ihop med konspirationen om mordet på Palme och hur detta också var utfört av förrädare inom det egna partiet.
Planeringen av detta illdåd misstänker jag att dåvarande MUF låg bakom
Regeringen informerades samma dag som beslutet togs, och Riksdagen några dagar senare.Det är verkligen på tiden att vi börjar ställa kravet att ekonomin underställs demokratin !Jag anser att i en utvecklad demokrati ska en så "omstörtande" förändring vara politiskt beredd, och det ordentligt. Ansvaret för att så inte gjordes åvilar socialdemokraterna.
Dessutom anser jag att "rätten till ett arbete" är en mycket viktig beståndsdel i ett välfärdssamhälle. Att använda arbetslösheten som regulator för marknadens vinster, samtidigt som marknaden egentligen också kräver nedskärningar i stödet till arbetslösa är i mina ögon åt h-vete, men jag lever förmodligen ideologiskt kvar i ett förgånget samhälle. Det känns bra att ha lagt de yrkesverksamma åren bakom mig.