det är helt enkelt ett sätt att erövra Europa utan stridsvagnar, med pengar som vapen denna gång.....
Och den som erövrar är.....?
F.I.S.T skrev:Secrist skrev:Öh om det handlar om att stödja de fattiga länderna.... varför går gränserna för samarbetet vid Europa ??? Tanzania, Sudan, Haiti... etc etc..... EU ÄR elitistiskt
Det handlar om inre och yttre solidaritet. Självklart påverkas hjälparbetet om mottagarlandet är en medlem av EU eller inte. Ett fattigt land utanför EU kan mycket väl vara en diktaturstat där folk svälter. Det finns inte inom EU.
"kan mycket väl vara" .... nä du Secrist, jag är inte riktigt säker på om du förstått NÅGOT som helst av vad EU/EMU faktiskt är..... vilka har makten i EU/EMU ?.... och vad är deras mål ? .... ställ dig dessa frågor och svara ärligt så ska du se att det enkom är elitistiskt, som begränsar vid Europas gränser, lägger miljarder på onödig byråkrati, skapar obalans i ekonomin i stället för balans..... det är helt enkelt ett sätt att erövra Europa utan stridsvagnar, med pengar som vapen denna gång.....
Secrist skrev:det är helt enkelt ett sätt att erövra Europa utan stridsvagnar, med pengar som vapen denna gång.....
redalert skrev:
Pajas du är ett blindstyre utan like mensch!
F.I.S.T skrev:redalert skrev:
Oj ... en liten påminnelse du gjorde ett personangrepp, utan att ens tangera varken ämne eller sidospår ...ÄNNU en gång....
ANNA2LINK skrev:Secrist skrev:Hur mycket har vi i Sverige att säga till om i EU??? Vi är för litet land för att få våran röst hörd. EU är ett dåligt skött projekt som jobbar för att de som jobbar inom EU tjänar multum med pengar... Men politiker i Europa kan ju tjäna hur mycket som helst medans mångfa vanliga människor knappt har råd med vardagen ens...
Tja, är vi inte med så har vi definitivt inget att säga till om. Då får vi bara gilla läget när de fattar beslut i EU.
Det ser inte bra ut med Eu idag och i Efta hade vi betydligt mer att säga till om...
Secrist skrev:Inte bundet till landsgränser i första hand, utan ekonomisk makt.-.. men att inte erkänna att Tyskland och Frankrike har våldsamt mycket mer makt än Sverige .... vore väl korkat
Får vi mer makt genom att inte vara med?
PE Dal skrev:"""Ja, vi skulle få mer makt över oss själva. Men, vi skulle inte få makt i övriga europa."""
Luktar "unken" nationalism!!!
PE Dal skrev:"""Nej, men självbestämmande."""
Det helt o hållet kollektiva kravet på nationellt självbestämmande, är naturligtvis i praktiken lika med rubriken nationalism, vill jag påstå! Eller på ett personligare plan lika med personlig egoism!
Samarbete och global samverkan däremot är medicinen för homosapiens fortsatta skapande av en allt bättre klotexistens.
Förmodligen verkar Socilisterna vara de sista konservativa medlemmarna av nationalstaten?
redalert skrev:F.I.S.T skrev:redalert skrev:
Oj ... en liten påminnelse du gjorde ett personangrepp, utan att ens tangera varken ämne eller sidospår ...ÄNNU en gång....
Så du har ensamrätt på detta?
PE Dal skrev:"""Nåja. Jag vet inte hur du är men jag föredrar att fatta mina egna beslut.
Självbestämmande är inte motsatsen till samarbete. Men, hur mycket 'sam'arbete blir det när det är tvång?
Vi ser redan att svenska lagar är underställda eu-reglerna. vi ser att EU skall bestämma över vilka priser som skall betalas och av vem.
Men, jag förstår att du föredrar att inte fatta dina egna beslut. Det är sååå mycket lättare när någon annan sköter tänkandet åt dig.."""
Slurig slutkläm där, Regndrottning,"Men, jag förstår att du föredrar att inte fatta dina egna beslut. Det är sååå mycket lättare när någon annan sköter tänkandet åt dig.."""[/i]
Problemet för den observante nutidsmedborgaren är naturligtvis de omöjliga kraven på röstsedelns partibeteckning, kontra de egentligt stora framtidsfrågor som idag är av betydligt angelägnare tyngd än det inhemska partipolitiska pajkastandet!
PE Dal skrev:""Intressant analys.
Så, du föreslår diktatur?""
Var föreslår jag diktatur?
Vid 4 graders temeraturökning på vårt fagra klot, föreslår eller närmare bestämt förordar en klimatforskare, (Illustrerad Vetenskap)kan inte hitta namnet nu!!! att ett totalitärt styrande av klotet är enda vägen till räddning.Demokratier har ett alltför kortsiktigt perspektiv vad gäller framtidsfrågor!!!
PE Dal skrev:""!"Att klimatforskningen och räddningen är viktigt och akut råder det nästan ingen tvekan om. Däremot är jag inte enig med dig om lösningen."""
En väsentlig del av lösningen heter naturligtvis samarbete över nationsgränserna,,inte enögd nationalism!
PE Dal skrev:""!"Att klimatforskningen och räddningen är viktigt och akut råder det nästan ingen tvekan om. Däremot är jag inte enig med dig om lösningen."""
En väsentlig del av lösningen heter naturligtvis samarbete över nationsgränserna,,inte enögd nationalism!