RedMentalCase skrev:Ersättningen för dubbelt boende måste vara kvar, annars riskerar vi ju att bara få Stockholmspolitiker, en farlig utveckling.
Förvisso, men ersättningen måste vara sån att det inte ger 3:e person skattefria inkomster.
Hon har honom som hyresgäst och får 7 000:- skattefritt från våra skattepengar.
Om jag hade honom som hyresgäst skulle jag få betala skatt på denna inkomst (om jag inte har sex med gubbjäveln!).
Det är ju denna sjuka orättvisa som jag pekat på tidigare.
Det enda rimliga är väl egentligen att alla som delar boende skall slippa betala inkomstskatt för att man delar på el, TV-licens, vatten, värme, sophämtning m.m. även om man inte är ett par. Det är ju en tydlig diskriminering av singlar. Dessutom minskar behovet av ersättning för Juholt.
Om två gamla par bor grannar i var sitt hus och vardera har en fast kostnad på 10 000:-/per månad för boendet så är det rättvist och bra.
När sen den ena gubben dör och en tant blir ensam så fördubblas hennes boendekostnader eftersom hon nu själv måste betala 10 000:- per månad ur sin egen pension. El-kostnad, telefonabonnemang, TV-licens, Sophämtning, vattenkostnad, försäkringar påverkas knappt av att det är en mindre som bor i huset. Däremot är mat dyrare i ett mindre hushåll.
Tar hon nu in en annan gammal gubbe som hyresgäst så måste hon betala inkomstskatt när han hjälper till att dela hennes utgifter. Det är (enligt min åsikt) varken rimligt eller rättvist.
Åtminstone borde det finnas ett högt gränsvärde (typ 10 000:-/månad) som gör att endast företag som hyr ut en massa lägenheter betalar skatt alternativt om man inte bor i lägenheten själv (utan endast har den som inkomstkälla).