Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+9
Secrist
PE Dal
formsvackan
DirtyDog
ericTheDog
redalert
Sniperace
RedMentalCase
Infra
13 posters

Vem gick in på Riksdans hemsida och ändrade regler i efterhand för att skada Juholt?

redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Vem gick in på Riksdans hemsida och ändrade regler i efterhand för att skada Juholt? - Sida 3 Empty Sv: Vem gick in på Riksdans hemsida och ändrade regler i efterhand för att skada Juholt?

Inlägg  redalert 2011-10-20, 13:29

Corven skrev:
    redalert skrev:

Hur det är ju varken du eller jag som bestämmer det är politikerna tror du dessa är beredda att försämra för sig själva? Rolling Eyes

Nej, det lär dom inte göra. Politiker gör aldrig något som försämrar för dom själva, trots att dom kräver att vi medborgare ska acceptera försämringar.

Men det gör ju inte att jag ändra min åsikt om att ersättningen borde tas bort, även om jag vet att politikerna inte kommer genomföra det.

Men hur skall det ske genom skattehöjningar, förstatligande och ännu mer makt åt politiker? Rolling Eyes

Det blir liksom meningslöst att tycka något som går stick i stäv med det som ens politiska representanter förespråkar! Rolling Eyes
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Vem gick in på Riksdans hemsida och ändrade regler i efterhand för att skada Juholt? - Sida 3 Empty Sv: Vem gick in på Riksdans hemsida och ändrade regler i efterhand för att skada Juholt?

Inlägg  DirtyDog 2011-10-20, 13:56

Infra skrev:Du har fått mitt svar.

Det dög inte. Fråga då någon annan.

Svaret blir beroende av om de ligger

med varann eller inte.

Och det vet ingen av oss om de gör.

Motfråga: Ljuger kalle för myndigheterna

eller ljuger han inte?

BTW: Jag skryter aldrig.
    Svaret kan väl inte påverkas av om de ligger med varann eller inte? Det är REGLERNA som gör den skillnaden. Min fråga var ju vad du anser om regeln.
    DirtyDog skrev:Nu till frågan?

Varför skall vi beskatta folk som bor tillsammans men inte delar sovrum? Är det RÄTTVIST?
    Alltså, vi vet ju att de som har sex slipper beskattas men påstår man inte att man har en kärleksrelation så beskattas man för samboendet.

Min fråga var ju huruvida detta är RÄTTVIST och RIMLIGT.

Kom nu inte en TREDJE gång och hävda att DITT svar beror på hur nån ligger? Det är ju inte svar på frågan utan någon annan fråga.

Svaret kan endast bli: Ja, det är rättvist och rimligt! ELLER Nej, det är varken rimligt eller rättvist!
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-10-20, 14:23

RedMentalCase skrev:Ersättningen för dubbelt boende måste vara kvar, annars riskerar vi ju att bara få Stockholmspolitiker, en farlig utveckling.
    Förvisso, men ersättningen måste vara sån att det inte ger 3:e person skattefria inkomster.

Hon har honom som hyresgäst och får 7 000:- skattefritt från våra skattepengar.
    Om jag hade honom som hyresgäst skulle jag få betala skatt på denna inkomst (om jag inte har sex med gubbjäveln!).

Det är ju denna sjuka orättvisa som jag pekat på tidigare.

Det enda rimliga är väl egentligen att alla som delar boende skall slippa betala inkomstskatt för att man delar på el, TV-licens, vatten, värme, sophämtning m.m. även om man inte är ett par. Det är ju en tydlig diskriminering av singlar. Dessutom minskar behovet av ersättning för Juholt.

Om två gamla par bor grannar i var sitt hus och vardera har en fast kostnad på 10 000:-/per månad för boendet så är det rättvist och bra.
    När sen den ena gubben dör och en tant blir ensam så fördubblas hennes boendekostnader eftersom hon nu själv måste betala 10 000:- per månad ur sin egen pension. El-kostnad, telefonabonnemang, TV-licens, Sophämtning, vattenkostnad, försäkringar påverkas knappt av att det är en mindre som bor i huset. Däremot är mat dyrare i ett mindre hushåll.
    Tar hon nu in en annan gammal gubbe som hyresgäst så måste hon betala inkomstskatt när han hjälper till att dela hennes utgifter. Det är (enligt min åsikt) varken rimligt eller rättvist.

Åtminstone borde det finnas ett högt gränsvärde (typ 10 000:-/månad) som gör att endast företag som hyr ut en massa lägenheter betalar skatt alternativt om man inte bor i lägenheten själv (utan endast har den som inkomstkälla).
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2011-10-20, 14:54

redalert skrev:

Men hur skall det ske genom skattehöjningar, förstatligande och ännu mer makt åt politiker? Rolling Eyes

Det blir liksom meningslöst att tycka något som går stick i stäv med det som ens politiska representanter förespråkar! Rolling Eyes

Tvärtemot en hel del härinne så kan jag utan några som helst problem dela mitt partis grundidé, utan att för den skull svälja allt dom säger med hull och hår.

Och jag tvivlar rätt starkt på att vänstern tycker att det är bra att folk har kunnat sko sig på att man inte haft ens den minsta lilla kontroll av de underlag som skickats in med bidragsansökningar.....
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-10-20, 14:57

RedMentalCase skrev:Ersättningen för dubbelt boende måste vara kvar, annars riskerar vi ju att bara få Stockholmspolitiker, en farlig utveckling.

Att vissa Juholtare är giriga bidragsfifflare ska inte påverka det, sätt åt Juholt istället.

Nja, man måste ju fortfarande bli vald av, och representera sin hemort, problemet som jag ser det är att riksdagsmän har så många förmåner, och lön nog att kunna betala sitt dubbla boende. Det behövs inte någon ersättning om man väljer att inte bo i någon av de bostäder som riksdagen tillhandahåller.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-10-20, 17:11

Corven skrev:
    redalert skrev:

Tvärtemot en hel del härinne så kan jag utan några som helst problem dela mitt partis grundidé, utan att för den skull svälja allt dom säger med hull och hår.

Och jag tvivlar rätt starkt på att vänstern tycker att det är bra att folk har kunnat sko sig på att man inte haft ens den minsta lilla kontroll av de underlag som skickats in med bidragsansökningar.....

Det tror jag också men vänsterns politik leder ofelbart till ett system där man berikar sig genom dylika tilltag det går inte att komma ifrån.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-10-20, 17:18

redalert skrev:
    Det tror jag också men vänsterns politik leder ofelbart till ett system där man berikar sig genom dylika tilltag det går inte att komma ifrån.

Hrm, vi har idag ett system där folk berikar sig på det sättet.

Men vänstern har aldrig haft makten i Sverige.....

Du kanske skulle ta dig en funderare över vad som leder fram till sånt missbruk....

Det kanske inte är vänsterpolitik, så som du försöker få det till.....
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-10-20, 17:28

Corven skrev:
    redalert skrev:

Hrm, vi har idag ett system där folk berikar sig på det sättet.

Men vänstern har aldrig haft makten i Sverige.....

Du kanske skulle ta dig en funderare över vad som leder fram till sånt missbruk....

Det kanske inte är vänsterpolitik, så som du försöker få det till.....

Vafalls hade vi inte närmare 70 år med socialdemokraterna i makten? Rolling Eyes

Min lösning på detta är minskad politisk makt vad är din?
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-10-20, 18:34

redalert skrev:
    Vafalls hade vi inte närmare 70 år med socialdemokraterna i makten? Rolling Eyes

Men jag har aldrig röstat på socialdemokraterna, så vad dom genomfört eller inte genomfört är liksom inte applicerbart på min politiska åsikt, som du ju angriper.....

Ja, minskad politisk makt, i den meningen att politikerna ska utföra det befolkningen vill. Idag får vi ett antal alternativ att välja emellan, och man väljer det som är närmast vad man själv tycker, men får en massa skit med på köpet som man egentligen inte håller med om.

Med dagens snabba informationsflöde borde man betydligt oftare låta folket göra sin röst hörd, innan man tar beslut i olika frågor.

Mer direktdemokrati helt enkelt.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-10-20, 18:39

Sen var det bara 40 år sossarna satt vid makten. Sen 76 har det växlat fram och tillbaka, ingen har suttit längre än 2 val sen dess, innan dom bytts ut igen.
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2011-10-20, 19:03

Corven skrev:
    redalert skrev:

Men jag har aldrig röstat på socialdemokraterna, så vad dom genomfört eller inte genomfört är liksom inte applicerbart på min politiska åsikt, som du ju angriper.....

Ja, minskad politisk makt, i den meningen att politikerna ska utföra det befolkningen vill. Idag får vi ett antal alternativ att välja emellan, och man väljer det som är närmast vad man själv tycker, men får en massa skit med på köpet som man egentligen inte håller med om.

Med dagens snabba informationsflöde borde man betydligt oftare låta folket göra sin röst hörd, innan man tar beslut i olika frågor.

Mer direktdemokrati helt enkelt.

Mera direktdemokrati tycker jag låter som en bra ide´.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-10-20, 20:22

Corven skrev:Sen var det bara 40 år sossarna satt vid makten. Sen 76 har det växlat fram och tillbaka, ingen har suttit längre än 2 val sen dess, innan dom bytts ut igen.
    Mellan -94 och -06 var det väl fler än två val? Wink
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-10-20, 21:23

DirtyDog skrev:
    Corven skrev:Sen var det bara 40 år sossarna satt vid makten. Sen 76 har det växlat fram och tillbaka, ingen har suttit längre än 2 val sen dess, innan dom bytts ut igen.

Japp, över 3 val och 12 jobbiga år fick vi härda ut med sosseriet.

Dessutom:

82 - Sosseriet vann.
    85 - Sosseriet vann
    88 - Sosseriet vann.
    Totalt 9 jobbiga år med en politik som ledde till Sveriges största ekonomiska kris i modern tid.
    Thetaxpayer

Antal inlägg : 7997

Inlägg  Thetaxpayer 2011-10-20, 21:51

ericTheDog skrev:
    DirtyDog skrev:

Dessutom:

82 - Sosseriet vann.
    85 - Sosseriet vann
    88 - Sosseriet vann.
    Totalt 9 jobbiga år med en politik som ledde till Sveriges största ekonomiska kris i modern tid.

Men allt var säkert rättvist då i alla fall. Rolling Eyes
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-10-20, 23:45

DirtyDog skrev:
    Förvisso, men ersättningen måste vara sån att det inte ger 3:e person skattefria inkomster.

Hon har honom som hyresgäst och får 7 000:- skattefritt från våra skattepengar.
    Om jag hade honom som hyresgäst skulle jag få betala skatt på denna inkomst (om jag inte har sex med gubbjäveln!).

Det är ju denna sjuka orättvisa som jag pekat på tidigare.

Det enda rimliga är väl egentligen att alla som delar boende skall slippa betala inkomstskatt för att man delar på el, TV-licens, vatten, värme, sophämtning m.m. även om man inte är ett par. Det är ju en tydlig diskriminering av singlar. Dessutom minskar behovet av ersättning för Juholt.

Om två gamla par bor grannar i var sitt hus och vardera har en fast kostnad på 10 000:-/per månad för boendet så är det rättvist och bra.
    När sen den ena gubben dör och en tant blir ensam så fördubblas hennes boendekostnader eftersom hon nu själv måste betala 10 000:- per månad ur sin egen pension. El-kostnad, telefonabonnemang, TV-licens, Sophämtning, vattenkostnad, försäkringar påverkas knappt av att det är en mindre som bor i huset. Däremot är mat dyrare i ett mindre hushåll.
    Tar hon nu in en annan gammal gubbe som hyresgäst så måste hon betala inkomstskatt när han hjälper till att dela hennes utgifter. Det är (enligt min åsikt) varken rimligt eller rättvist.

Åtminstone borde det finnas ett högt gränsvärde (typ 10 000:-/månad) som gör att endast företag som hyr ut en massa lägenheter betalar skatt alternativt om man inte bor i lägenheten själv (utan endast har den som inkomstkälla).

Den dan man måste lagstifta för statsministerkandidater hur de ska uppföra sig kan vi lägga ner landet Sverige, bättre att förpassa Juholtarna ut i kylan. Ut med den feta gratisätaren på FAS 3.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-10-21, 07:06

Ber om ursäkt, glömde att det var 3 års-perioder tidigare. Gjorde bara ett snabbt överslag när jag såg årtalen.

Hur som helst så var det ändå bara 40 år och inte 70 år dom satt i sträck. Vilket var det jag slog ner på.

Och genom att dom inte hade obruten makt, så bröts ju även deras politik, eftersom borgarna ju gjorde saker under sina perioder vid makten, som förändrade förutsättningarna.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-10-21, 07:08

ericTheDog skrev:
    DirtyDog skrev:

Dessutom:

82 - Sosseriet vann.
    85 - Sosseriet vann
    88 - Sosseriet vann.

M, det var då finanssektorn avreglerades....
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-10-21, 08:04

Corven skrev:
    ericTheDog skrev:
    DirtyDog skrev:

Dessutom:

82 - Sosseriet vann.
    85 - Sosseriet vann
    88 - Sosseriet vann.

M, det var då finanssektorn avreglerades....

Har finanssektorn avreglerats?

Milda makter hur ser då en reglerad sektor ut?

Sossarna har suttit mer eller mindre vid makten i Sverige med små undantag sedan 1940-talet hur många år blir det?

Som väl är har socialismen tyglats i Sverige genom en stark opposition vilket i någon grad har balanserat maktbalansen och räddat Sverige från öststatsfällan och den värsta socialismen. Basketball
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-10-21, 09:18

redalert skrev:

Sossarna har suttit mer eller mindre vid makten i Sverige med små undantag sedan 1940-talet hur många år blir det?

Som väl är har socialismen tyglats i Sverige genom en stark opposition vilket i någon grad har balanserat maktbalansen och räddat Sverige från öststatsfällan och den värsta socialismen. Basketball

Du som så gärna drar upp hur det varit tidigare borde väl kunna få fram hur det såg ut inom finanssektorn före avregleringen i slutet av 80 talet? När det fanns väldigt strikta regler för hur man fick låna ut pengar osv....

Sossarna satt vid makten obrutet i 40 år, från 36-76.
    Borgarna regerade 76-82, sossarna 82-91, borgarna 91-94, sossarna 94-06.

Sen har sossarna aldrig drivit någon öststatspolitik i Sverige. Hade dom gjort det, skulle vi haft ett helt annat samhälle än det vi har. Hade dom dessutom velat driva en öststatspolitik så hade dom troligen tagit med vpk i regeringen, och därigenom skapat majoritetsregeringar. Men det gjorde man inte. Av den enkla anledningen att man ville inte driva någon öststatspolitik.

Du kanske skulle ta och försöka hålla dig till den verklighet vi haft, istället för att gnälla utifrån dina egna fobiska vanföreställningar?

Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-10-21, 09:57

Rättelse, ska vara kreditsektorn, inte finanssektorn.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Vem gick in på Riksdans hemsida och ändrade regler i efterhand för att skada Juholt? - Sida 3 Empty Driv

Inlägg  Secrist 2011-10-21, 10:14

Av den enkla anledningen att man ville inte driva någon öststatspolitik.

Snarare Öststat light med samma inställning till starkt begränsad valfrihet och en förmyndarstat där politiker detaljstyr folks liv.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-10-21, 11:04

Secrist skrev:

Snarare Öststat light med samma inställning till starkt begränsad valfrihet och en förmyndarstat där politiker detaljstyr folks liv.

Den svängningen upplever jag nog som något som kommit senare. Och jag upplever den som mer ett uttryck för maktkåthet än socialism. Man vill till varje pris hålla sig kvar vid makten.
    Lite åt det diktatoriska hållet faktiskt.

Det är inte bra när någon får sitta för länge vid makten, vare sig det är höger eller vänster.

Makt korrumperar ju som vi alla är överens om.

MP är nog inne på rätt väg när dom har en tidsbegänsning på hur länge en ledare får sitta.
    På samma sätt borde en statsminister inte få sitta längre än två valperioder heller.

Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Vem gick in på Riksdans hemsida och ändrade regler i efterhand för att skada Juholt? - Sida 3 Empty Korrupt

Inlägg  Secrist 2011-10-21, 12:56

Det är inte bra när någon får sitta för länge vid makten, vare sig det är höger eller vänster.

Makt korrumperar ju som vi alla är överens om.

Helt rätt, men i fallet med sossarna så var det inte partiledaren som var maktfullkomlig utan hela partiet. Att sitta årtionden i sträck är inte sunt. Inte konstigt att de fick storhetsvansinne och hade/har en föreställning om att en viss del av befokningen alltid kommer att rösta på de eftersom det är nedärvt i DNA i princip.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2011-10-21, 13:11

Helt rätt, men i fallet med sossarna så var det inte partiledaren som var maktfullkomlig utan hela partiet.

Det säger onekligen en hel del om sossarnas inställning till sig själva när en partiledare kan kräva och få igenom att hon ska ha samma lön som statsministern. Rolling Eyes
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-10-21, 18:01

Corven skrev:
    redalert skrev:

Du som så gärna drar upp hur det varit tidigare borde väl kunna få fram hur det såg ut inom finanssektorn före avregleringen i slutet av 80 talet? När det fanns väldigt strikta regler för hur man fick låna ut pengar osv....

Sossarna satt vid makten obrutet i 40 år, från 36-76.
    Borgarna regerade 76-82, sossarna 82-91, borgarna 91-94, sossarna 94-06.

Sen har sossarna aldrig drivit någon öststatspolitik i Sverige. Hade dom gjort det, skulle vi haft ett helt annat samhälle än det vi har. Hade dom dessutom velat driva en öststatspolitik så hade dom troligen tagit med vpk i regeringen, och därigenom skapat majoritetsregeringar. Men det gjorde man inte. Av den enkla anledningen att man ville inte driva någon öststatspolitik.

Du kanske skulle ta och försöka hålla dig till den verklighet vi haft, istället för att gnälla utifrån dina egna fobiska vanföreställningar?

Fobiska vanföreställningar?

Ja mycket skall man höra innan öronen trillar av ungefär som visan gick när det var som värst i slutet av 70-talet! affraid

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 18:21