Infra skrev:Tyvärr Dirty Dog. Du är helt fel ute när du försöker knyta regler gällande ersättningsrum eller övernattningsrum till Juholt, ty han disponerar inget sådant.
Nu var det du som drog in reglerna för dessa och inte jag, eller hur?
Det som är tydligt för alla som läser de reglerna är dock att myndigheterna är måna om att UTOMSTÅENDE inte skall kunna dra nytta av skattebetalarnas utgifter TROTS att det knappast ökar kostnaden för samhället ifall en flickvän/hora/whatever övernattar i övernattningsrummet tillsammans med politikern.
Infra skrev:
Båda dessa sorters rum erhålls direkt ifrån Riksdagsförvaltningen som kontrollerar en pol med den sortens boenden och efter ansökan delar ut sådant till ansökande, behövande riksdagsman.
Den lägenhet som Juholt bor i är en vanlig hyreslägenhet i Allmännyttans bostadsbestånd och omfattas inte av reglerna för övernattningsrum eller ersättningsrum.
Det har varit klart för mig hela tiden att dessa regler har existerat men Herregud människa: de omfattar ju inte hyreslägenheter. För hyreslägenheter fanns inga regler alls då Juholt begick "brottet".
Men herregud människa, VEM har påstått att de regler som DU har hänvisat till omfattar hyreslägenheter?
Vad jag förstod har reglerna som finns för hyreslägenheter på riksdagens hemsida existerat länge och att det ENDAST rör sig om en mening (som FÖRTYDLIGAR) som har lagts till.
Bestämmelserna tillämpas så att ledamoten får ersättning för sin del av bostadskostnaden om ledamoten bor tillsammans med någon annan. <= Den texten har alltså lagts till.
Här hittar du en annan gammal regel som INTE har blivit uppdaterad.
http://www.riksdagen.se/upload/Dokument/bestall/svenska/Faktablad_S09.pdfDär står inget om ev sambos utan endast såhär:
Logikostnader vid tjänsteresor ersätts med de faktiska kostnaderna.
För en egen övernattningsbostad i Stockholm betalas dock ersättning upp till ett visst belopp som löpande anpassas till den aktuella hyresnivån.Frågan som uppstår för den politiker som tänker utnyttja denna ersättning är alltså.
1. VAD är mina FAKTISKA kostnader för detta boende?
2. Kan jag redovisa ett kvitto på dessa kostnader?
Övernattar man hos sina föräldrar eller hos en älskarinna så behöver man alltså inte vara någon Einstein för att begripa att denna kostnad står i relation till hur ofta den utnyttjas och den kostnad som man PERSONLIGEN drabbas av.
Eftersom Tjuvholt troligen inte tvingades betala något till sin "knullbo" så hade han ingen kostnad att redovisa vilket även är rimligt då hans övernattning inte kostar honom något och därför inte kan (eller skall) ersättas. Trots detta är hans boendekostnader lägre än motsvarande kollega bosatt i Stockholm då boendekostnaden i Oskarshamn är betydligt lägre än i Stockholm.
Nåja, finns det möjlighet att fiffla till sig en ersättning så försöker samvetslösa politiker givetvis även göra detta och han ser då till att få med sitt namn på sin "knullbo's" hyresavi. Nu har han plötsligt någon form av kvitto som han kan redovisa och han skickar in denna.
Riksdagsförvaltningen tror tydligen att han hyr i andra hand (vilket är väldigt vanligt i huvudstaden) och tolkar det som att hyran är den kostnad som Juholt faktiskt betalar och ersätter enligt detta. Om man hyr i andra hand så byter inte hyresbolaget ut namnet på den som står för kontraktet men av någon märklig anledning så har de lagt till hans namn? Är det för att hans sambo skall slippa betala skatt för hyresintäkterna?
När man frågade Tjuvholt om detta så svarade han:
Hur kunde du tro att skattebetalarna skulle stå för hela hyran när du delar lägenheten med din sambo?
– Jag har över huvud taget aldrig föresvävat mig detta. Detta är min kostnad för dubbelt boende.HUR kunde HENNES lägenhetshyra plötsligt bli HANS kostnad för "dubbelt boende"?
Enligt hans eget uttalande häromdagen så bodde han väldigt sällan i lägenheten överhuvudtaget.
Infra skrev:
Tyvärr är du helt fel ute. Hur gärna du än vill att jag ska ha fel så har du missuppfattat alltsammanns.
Exakt VAD är det som jag har missuppfattat?
Infra skrev:BTTW: Varför plockar du inte själv ut textpartier från PDF-dokumentet när du påstår att det går. På det sättet skulle du enklast kunna belägga dina påståenden.
Det var ju EXAKT vad jag gjorde din jävla idiot!
Detta kommer från PDF-filen du länkade till:
Kostnad för övernattande person
45 § Om en person som avses i 43 § och som inte har rätt till logiersättning övernattar i ersättarrummet, skall logiersättningen för denna tid reduceras till 75 procent.
Ledamoten skall för sådan övernattning betala tillbaka utbetald logiersättning med 25 procent av 1/30 per dagDu skrev även: "
man måste alltså öppna detta dokument i sin helhet för att se att det inte finns några regler alls om bostäder av den typ som Juholt bor i. "
Hur öppnar man en PDF-fil om INTE i sin helhet? Är du fullständigt lobotomerad?
Sen är det endast att markera texten man vill kopiera, högerklicka på markeringen och välja "Kopiera". Svårt?