+11
Vercingetorix
Infra
lazy
Secrist
MartinLindgren
Thetaxpayer
Sniperace
RedCloud
redalert
SiP
F.I.S.T
15 posters
det röda guldet
MartinLindgren- Antal inlägg : 15685
- Inlägg 26
Sv: det röda guldet
Kokade saft gjorde min farsa varje höst, och han var en hårding men saft kokade han så det räckte hela vintrarna...
Vercingetorix- Antal inlägg : 4633
- Inlägg 27
Tolv liter björbär har det blivit hittills i år. Växer mitt i stan. :-)
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 28
Björn
Tolv liter björbär har det blivit hittills i år. Växer mitt i stan. :-)
Nere på "plattan"?
Nere på "plattan"?
Vercingetorix- Antal inlägg : 4633
- Inlägg 29
Secrist skrev:Tolv liter björbär har det blivit hittills i år. Växer mitt i stan. :-)
Nere på "plattan"?
Lyckligtvis bor jag inte i Fjollträsk, utan i den södra huvudstaden... :-)
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 30
Secrist skrev:Javisst, men det är som sagt när det går till rovdrift man reagerar, oich som jag känner det så vore det nog på sin plats att om det är kommersiell hantering så borde markägaren har ersättning.
Det har ju förts vissa diskussioner om det men i och med att allemansrätten är så helig så är det inte helt okontroversiellt.
Njaa, är det verkligen kontroversiellt?
allemansrätten ÄR helig, men inte mångqa anser att den ska gälla KOMMERSIELLT utnyttjande, och tyvärr finns risken att just sådan rovdrift på annans mark kommer påverka denna negativt till men för dem som den var ämnad för, nämligen de vanliga som lplockar för husbehov och rör sig i naturen som rekreation utan vinningssyfte.
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 31
MartinLindgren skrev:Kokade saft gjorde min farsa varje höst, och han var en hårding men saft kokade han så det räckte hela vintrarna...
Vad hade han för alkoholhalt på saften?
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
- Inlägg 32
redalert skrev:MartinLindgren skrev:Kokade saft gjorde min farsa varje höst, och han var en hårding men saft kokade han så det räckte hela vintrarna...
det finns ingen alkohol i saft !... det du förmodligen tänker på är det du dagligen förtär för att stå ut med dig själv
- Inlägg 33
F.I.S.T skrev:redalert skrev:MartinLindgren skrev:Kokade saft gjorde min farsa varje höst, och han var en hårding men saft kokade han så det räckte hela vintrarna...
det finns ingen alkohol i saft !... det du förmodligen tänker på är det du dagligen förtär för att stå ut med dig själv
Njaaa, en sanning med modifikation, har man inte rengjort flaskorna ordentligt och varit noga med renligheten kan saften jäsa, och då blir det alkohol i den.
Att detta händer är nog inte särskilt ovanligt.
Och många käpar för att den ska jäsa med genom att tillsätta jäst
- Inlägg 34
Sniperace skrev:F.I.S.T skrev:redalert skrev:MartinLindgren skrev:Kokade saft gjorde min farsa varje höst, och han var en hårding men saft kokade han så det räckte hela vintrarna...
Njaaa, en sanning med modifikation, har man inte rengjort flaskorna ordentligt och varit noga med renligheten kan saften jäsa, och då blir det alkohol i den.
hmm ... nåja det är möjligt Redallert har hade dock bara en avsikt med sitt uttalande, och det var att förnedra utan själv ha blivit provocerad... därav min kommentar
- Inlägg 35
F.I.S.T skrev:Sniperace skrev:F.I.S.T skrev:redalert skrev:MartinLindgren skrev:Kokade saft gjorde min farsa varje höst, och han var en hårding men saft kokade han så det räckte hela vintrarna...
hmm ... nåja det är möjligt Redallert har hade dock bara en avsikt med sitt uttalande, och det var att förnedra utan själv ha blivit provocerad... därav min kommentar
Ja, men det är en helt annan sak som man då kunde påvisat.
- Inlägg 36
lazy skrev:Secrist skrev:förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.
Då har du otur att bo på fel plats. Beräkningar visar att 95% av skogens frukter blir kvar i skogen.
Som i Stockholms län där de flesta inte har tid/lust att ta reda på skogens guld?
Intressant att få veta vilka du syftar till, och vilka belägg du har....känns som du bara delat ut en smocka i luften
- Inlägg 37
Thetaxpayer skrev:F.I.S.T skrev:...
Har plockat 22 liter lingon i dag.... nu blir det rensning och sedan syltkok
Mitt i veckan? Andra/jag har varit på jobbet och dragit in skattekronor till välfärden.
Jag tycker du är duktig !!.... precis lika duktig som jag ... nästan tror jag.
Jag har för tillfället jobb utifrån hur mycket andra sjukskriver sig.
Nånting du är emot ?
- Inlägg 38
F.I.S.T skrev:lazy skrev:Secrist skrev:förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.
Då har du otur att bo på fel plats. Beräkningar visar att 95% av skogens frukter blir kvar i skogen.
Som i Stockholms län där de flesta inte har tid/lust att ta reda på skogens guld?
Intressant att få veta vilka du syftar till, och vilka belägg du har....känns som du bara delat ut en smocka i luften
Tyvärr är det nog så att boende i våra storstäder är mindre benägna att göra detta pga att de finns inte i skogens direkta närhet.
Väldigt många av dessa som bor i innerstäderna har inte bil, och att lita till allmänna kommunikationer för att plocka bär och svamp är inte riktigt realistiskt.
- Inlägg 39
Sniperace skrev: och att lita till allmänna kommunikationer för att plocka bär och svamp är inte riktigt realistiskt.
Vet man redan om ett bra bärställe torde det fungerar alldeles utmärkt, jag har vid tillfällen cyklat mil, för att plocka.
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 40
F.I.S.T skrev:Thetaxpayer skrev:F.I.S.T skrev:...
Mitt i veckan? Andra/jag har varit på jobbet och dragit in skattekronor till välfärden.
Nånting du är emot ?
Hmmmm....syltar själv och jobbar i sjukvården.....hmmmm....
Knypplar du också?
- Inlägg 41
F.I.S.T skrev:Sniperace skrev: och att lita till allmänna kommunikationer för att plocka bär och svamp är inte riktigt realistiskt.
Vet man redan om ett bra bärställe torde det fungerar alldeles utmärkt, jag har vid tillfällen cyklat mil, för att plocka.
det är det nog inte många som gör, har du cykelkärra med då?
- Inlägg 42
redalert skrev:F.I.S.T skrev:Thetaxpayer skrev:F.I.S.T skrev:...
Nånting du är emot ?
Hmmmm....syltar själv och jobbar i sjukvården.....hmmmm....
Knypplar du också?
JAg tror snarare att det var så att Fist hoppar in vid sjukfrånvaro, om det sedan är inom vården eller var det annars är vet jag inte...
RedMentalCase- Antal inlägg : 12415
- Inlägg 43
F.I.S.T skrev:...
Gött att kunna plocka bär och samtidigt bli försörjd?
- Inlägg 44
RedMentalCase skrev:F.I.S.T skrev:...
Ja, jag tycker det, men tyvärr orkar jag inte så mycket bär o svampplockning längre, men frugan plockar lite då och då...
och det är väl bra för alla att göra detta, men får frisk luft, motion och ett tillskott i frysen eller saft/sylthyllan
- Inlägg 45
Vad menar du Mentalen, ska folk som tvingas leva på soc förbjudas gå ut i skogen och plocka bär och svamp....
Sen vet väl inte du vad FIST lever av för inkomst...
Sen vet väl inte du vad FIST lever av för inkomst...
ANNA2LINK- Antal inlägg : 10893
- Inlägg 46
RedMentalCase skrev:F.I.S.T skrev:...
??? Vad menar du?
- Inlägg 47
För kännedom kom inte jag överens med farsan på äldre dagar, men nej hans saft var alkoholfri, kanske hade något och göra med att han var flygare (pilot) i hela sitt yrkesliv...
- Inlägg 48
- Inlägg 49
vi har fortfarande inte fått veta vad alerten tycker är typiskt karlakarl ??....
kan han ha komplex tro ?
kan han ha komplex tro ?
- Inlägg 50
F.I.S.T skrev:vi har fortfarande inte fått veta vad alerten tycker är typiskt karlakarl ??....
kan han ha komplex tro ?
en riktig karlakarl är väl den som klarar av det mesta själv, från matlagning och bakning till att fixa bilen, huset och trädgården, och sköter sitt jobb med bravur...
och ovanpå dettq kan fixa tvätten och klädlagning själv, dvs en som klarar av vardagen UTAN hjälp av en kvinna