Har plockat 22 liter lingon i dag.... nu blir det rensning och sedan syltkok
+11
Vercingetorix
Infra
lazy
Secrist
MartinLindgren
Thetaxpayer
Sniperace
RedCloud
redalert
SiP
F.I.S.T
15 posters
det röda guldet
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
- Inlägg 1
det röda guldet
...
SiP- Antal inlägg : 4427
- Inlägg 2
Sv: det röda guldet
F.I.S.T skrev:...
jaja, du har alltså lingonvecka...
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 3
Ja det brukar ju karlakarlar syssla med!
RedCloud- Antal inlägg : 23039
- Inlägg 4
Ja det brukar ju karlakarlar syssla med!
satan i gatan vad du är barnslig....
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 5
förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.
Men jag har kvar trädgården med dess alla olika bär och frukter som gett mig all äpplemos som går åt under ett år och mer till, all saft för ett års förbrukning, liksom vinbärsgele osv.
men just potatis har inte funkat bra, men andra kryddörer och rotfrukter har gått bra, så det är en sak som spar mycket pengar...
Men jag har kvar trädgården med dess alla olika bär och frukter som gett mig all äpplemos som går åt under ett år och mer till, all saft för ett års förbrukning, liksom vinbärsgele osv.
men just potatis har inte funkat bra, men andra kryddörer och rotfrukter har gått bra, så det är en sak som spar mycket pengar...
Thetaxpayer- Antal inlägg : 7997
- Inlägg 6
Mitt i veckan? Andra/jag har varit på jobbet och dragit in skattekronor till välfärden.
- Inlägg 7
Ja, jag tycker det är rogivande att vara ute i skogen och plocka bär i alla fall, sen om det är ett karlgöra vete fan och sanningen och säga så skiter jag i det, ska jag äta dylika saker vill jag nog vara med och plocka det också...
MartinLindgren- Antal inlägg : 15685
- Inlägg 8
Kan inte se att det skulle vara fel att tillvarata skogens rikedomar...
- Inlägg 9
MartinLindgren skrev:Kan inte se att det skulle vara fel att tillvarata skogens rikedomar...
Nej, absolut inte, men ibland blir det fel, ex när det blir kommersiell verksamhet där människor gör rovdrift av detta för att sälja, eller där företag skickar ett stort antal människor at rensa stora områden på detta.
Nog borde allemansrätten enbart gälla att plocka för eget bruk. på annans mark
- Inlägg 10
Sniperace skrev:MartinLindgren skrev:Kan inte se att det skulle vara fel att tillvarata skogens rikedomar...
Nej, absolut inte, men ibland blir det fel, ex när det blir kommersiell verksamhet där människor gör rovdrift av detta för att sälja, eller där företag skickar ett stort antal människor at rensa stora områden på detta.
Skulle inte allemansrätten stramas åt?
Har för mig att jag hörde det i våras..
- Inlägg 11
SiP skrev:Sniperace skrev:MartinLindgren skrev:Kan inte se att det skulle vara fel att tillvarata skogens rikedomar...
Skulle inte allemansrätten stramas åt?
Har för mig att jag hörde det i våras..
Jo, om jag inte är felinformerad så skulle kommersiellt utnyttjande av allemansrätten stoppas, men där nämndes inte bär och svampplockningen, utan mer typ uppleveleresor i svensk natur med grupper av betalande gäster som ex kanotfärder där de övernattar på andras marker regelmässigt och liknande saker
MartinLindgren- Antal inlägg : 15685
- Inlägg 12
Att det är skillnad på privat och kommersiell plockning av bär och svamp håller jag med om,
Däremot förstår jag inte Allertens kommentar om karlakarlar och bärplockning...???
Däremot förstår jag inte Allertens kommentar om karlakarlar och bärplockning...???
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 13
MartinLindgren skrev:Att det är skillnad på privat och kommersiell plockning av bär och svamp håller jag med om,
Fisten är nog inte den karlakarl som denne utger sig för att vara det är sådana detaljer som avslöjar en lögnare!
Och du martin det är inget fel alls att vara man och plocka bär men koka saft det gör inte många karlar.
- Inlägg 14
MartinLindgren skrev:Att det är skillnad på privat och kommersiell plockning av bär och svamp håller jag med om,
Inter jag heller, det är inte på något sätt könsbundet, sådant sysslar både män och kvinnor med oftast tillsammans
- Inlägg 15
redalert skrev:MartinLindgren skrev:Att det är skillnad på privat och kommersiell plockning av bär och svamp håller jag med om,
Fisten är nog inte den karlakarl som denne utger sig för att vara det är sådana detaljer som avslöjar en lögnare!
Och du martin det är inget fel alls att vara man och plocka bär men koka saft det gör inte många karlar.
Jodå, jag gör det, och jag vet flera till i min bekantskapskrets som gör detta, å andra sidan är vi många som även gillar matlagning och brödbakning, men småkakor är inget jag gillar, varken att äta eller baka
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 16
Bär
förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.
Då har du otur att bo på fel plats. Beräkningar visar att 95% av skogens frukter blir kvar i skogen.
Då har du otur att bo på fel plats. Beräkningar visar att 95% av skogens frukter blir kvar i skogen.
- Inlägg 17
Javisst har vi otur, men runt våra skogar kryllar det av hitresta spanjorer,italienare och slaver som hyr in sig på de olika vandrarhemmen och andra ställen, hyr hus osv, och då kommer de i grupper om tjugo till trettio man, och grupperna är många.Secrist skrev:förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.
sedan har vi 6 eller sju olika SVAMPUPPKÖPARE i kommunen som köper all svamp de kan, mest soppar som ex karljohan, men plockarna tar nästan allt, oavsett om det är bra matsvamp eller ej
- Inlägg 18
Plocka
Sniperace skrev:Javisst har vi otur, men runt våra skogar kryllar det av hitresta spanjorer,italienare och slaver som hyr in sig på de olika vandrarhemmen och andra ställen, hyr hus osv, och då kommer de i grupper om tjugo till trettio man, och grupperna är många.Secrist skrev:förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.
sedan har vi 6 eller sju olika SVAMPUPPKÖPARE i kommunen som köper all svamp de kan, mest soppar som ex karljohan, men plockarna tar nästan allt, oavsett om det är bra matsvamp eller ej
Givetvis trist när man som privatperson drabbas. Men alternativet är ju att det mesta ruttnar bort och företagen som tillverkar sylt o dyl får skaffa det på annat håll.
- Inlägg 19
Secrist skrev:Sniperace skrev:Javisst har vi otur, men runt våra skogar kryllar det av hitresta spanjorer,italienare och slaver som hyr in sig på de olika vandrarhemmen och andra ställen, hyr hus osv, och då kommer de i grupper om tjugo till trettio man, och grupperna är många.Secrist skrev:förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.
Givetvis trist när man som privatperson drabbas. Men alternativet är ju att det mesta ruttnar bort och företagen som tillverkar sylt o dyl får skaffa det på annat håll.
Javisst, men det är som sagt när det går till rovdrift man reagerar, oich som jag känner det så vore det nog på sin plats att om det är kommersiell hantering så borde markägaren har ersättning.
- Inlägg 20
Ersätta
Javisst, men det är som sagt när det går till rovdrift man reagerar, oich som jag känner det så vore det nog på sin plats att om det är kommersiell hantering så borde markägaren har ersättning.
Det har ju förts vissa diskussioner om det men i och med att allemansrätten är så helig så är det inte helt okontroversiellt.
Det har ju förts vissa diskussioner om det men i och med att allemansrätten är så helig så är det inte helt okontroversiellt.
lazy- Antal inlägg : 12772
- Inlägg 21
Secrist skrev:förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.
Som i Stockholms län där de flesta inte har tid/lust att ta reda på skogens guld?
- Inlägg 22
Skog
Som i Stockholms län där de flesta inte har tid/lust att ta reda på skogens guld?
Nä, sverige som helhet.
Fem procent av bären plockas
Uppskattningar som forskare gjort visar att högst fem procent av bären som växer och produceras i de svenska skogarna tas tillvara av bärplockare.
Under ett normalt bärår växer mer än 500.000 ton vilda bär i de svenska skogarna, varav de tre vanligaste och viktigaste skogsbären är blåbär 250.000 ton, lingon 150.000 ton och hjortron 80.000 ton.
Nä, sverige som helhet.
Fem procent av bären plockas
Uppskattningar som forskare gjort visar att högst fem procent av bären som växer och produceras i de svenska skogarna tas tillvara av bärplockare.
Under ett normalt bärår växer mer än 500.000 ton vilda bär i de svenska skogarna, varav de tre vanligaste och viktigaste skogsbären är blåbär 250.000 ton, lingon 150.000 ton och hjortron 80.000 ton.
lazy- Antal inlägg : 12772
- Inlägg 23
Intressant att de som klagar mest inte ens orkar gå ut och plocka det som är gratis.
F.I.S.T- Antal inlägg : 17511
- Inlägg 24
Du behöver hjälp människa , du mår riktigt dåligt.
För det första hur definierar du en karlakarl ??,,, ska bli intressant att få läsa om.
ja du avslöjar dig så fort du visar dig här att du ljuger nästan konstant
... även här har du noll koll, det var sylt jag kokar, ... jäkligt många karlar gör det
redalert skrev:
Fisten är nog inte den karlakarl som denne utger sig för att vara
För det första hur definierar du en karlakarl ??,,, ska bli intressant att få läsa om.
redalert skrev:det är sådana detaljer som avslöjar en lögnare!
ja du avslöjar dig så fort du visar dig här att du ljuger nästan konstant
redalert skrev:Och du martin det är inget fel alls att vara man och plocka bär men koka saft det gör inte många karlar.
... även här har du noll koll, det var sylt jag kokar, ... jäkligt många karlar gör det
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 25
lazy skrev:Secrist skrev:förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.
Lazy avslöjar att hon aldrig går i skogen. Inga skogar är
så utplockade som de runt Stockholm. Så nog tas det tillvara
alltid. Man får åka en bra bit utanför storstan för att hitta
en någorlunda intakt svampbacke.