Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
Vercingetorix
Infra
lazy
Secrist
MartinLindgren
Thetaxpayer
Sniperace
RedCloud
redalert
SiP
F.I.S.T
15 posters

    det röda guldet

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    det röda guldet Empty det röda guldet

    Inlägg  F.I.S.T 2011-08-24, 18:30

    ...
    Har plockat 22 liter lingon i dag.... nu blir det rensning och sedan syltkok Cool
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  SiP 2011-08-24, 18:43

    F.I.S.T skrev:...
    Har plockat 22 liter lingon i dag.... nu blir det rensning och sedan syltkok Cool

    jaja, du har alltså lingonvecka...
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  redalert 2011-08-24, 18:44

    F.I.S.T skrev:...
    Har plockat 22 liter lingon i dag.... nu blir det rensning och sedan syltkok Cool

    Ja det brukar ju karlakarlar syssla med! Laughing
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  RedCloud 2011-08-24, 18:52


    Ja det brukar ju karlakarlar syssla med!

    satan i gatan vad du är barnslig....
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  Sniperace 2011-08-24, 18:54

    förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.

    Men jag har kvar trädgården med dess alla olika bär och frukter som gett mig all äpplemos som går åt under ett år och mer till, all saft för ett års förbrukning, liksom vinbärsgele osv.
    men just potatis har inte funkat bra, men andra kryddörer och rotfrukter har gått bra, så det är en sak som spar mycket pengar...
    avatar
    Thetaxpayer


    Antal inlägg : 7997
    Join date : 09-02-18

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  Thetaxpayer 2011-08-24, 18:58

    F.I.S.T skrev:...
    Har plockat 22 liter lingon i dag.... nu blir det rensning och sedan syltkok Cool





    Mitt i veckan? Andra/jag har varit på jobbet och dragit in skattekronor till välfärden.
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  SiP 2011-08-24, 18:59

    Ja, jag tycker det är rogivande att vara ute i skogen och plocka bär i alla fall, sen om det är ett karlgöra vete fan och sanningen och säga så skiter jag i det, ska jag äta dylika saker vill jag nog vara med och plocka det också...Smile
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  MartinLindgren 2011-08-24, 19:45

    Kan inte se att det skulle vara fel att tillvarata skogens rikedomar... Cool
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  Sniperace 2011-08-24, 19:58

    MartinLindgren skrev:Kan inte se att det skulle vara fel att tillvarata skogens rikedomar... Cool

    Nej, absolut inte, men ibland blir det fel, ex när det blir kommersiell verksamhet där människor gör rovdrift av detta för att sälja, eller där företag skickar ett stort antal människor at rensa stora områden på detta.

    Nog borde allemansrätten enbart gälla att plocka för eget bruk. på annans mark
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  SiP 2011-08-24, 20:10

    Sniperace skrev:
    MartinLindgren skrev:Kan inte se att det skulle vara fel att tillvarata skogens rikedomar... Cool

    Nej, absolut inte, men ibland blir det fel, ex när det blir kommersiell verksamhet där människor gör rovdrift av detta för att sälja, eller där företag skickar ett stort antal människor at rensa stora områden på detta.

    Nog borde allemansrätten enbart gälla att plocka för eget bruk. på annans mark

    Skulle inte allemansrätten stramas åt?
    Har för mig att jag hörde det i våras..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  Sniperace 2011-08-24, 20:14

    SiP skrev:
    Sniperace skrev:
    MartinLindgren skrev:Kan inte se att det skulle vara fel att tillvarata skogens rikedomar... Cool

    Nej, absolut inte, men ibland blir det fel, ex när det blir kommersiell verksamhet där människor gör rovdrift av detta för att sälja, eller där företag skickar ett stort antal människor at rensa stora områden på detta.

    Nog borde allemansrätten enbart gälla att plocka för eget bruk. på annans mark

    Skulle inte allemansrätten stramas åt?
    Har för mig att jag hörde det i våras..

    Jo, om jag inte är felinformerad så skulle kommersiellt utnyttjande av allemansrätten stoppas, men där nämndes inte bär och svampplockningen, utan mer typ uppleveleresor i svensk natur med grupper av betalande gäster som ex kanotfärder där de övernattar på andras marker regelmässigt och liknande saker
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  MartinLindgren 2011-08-24, 22:12

    Att det är skillnad på privat och kommersiell plockning av bär och svamp håller jag med om,
    Däremot förstår jag inte Allertens kommentar om karlakarlar och bärplockning...??? Cool

    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  redalert 2011-08-24, 22:25

    MartinLindgren skrev:Att det är skillnad på privat och kommersiell plockning av bär och svamp håller jag med om,
    Däremot förstår jag inte Allertens kommentar om karlakarlar och bärplockning...??? Cool


    Fisten är nog inte den karlakarl som denne utger sig för att vara det är sådana detaljer som avslöjar en lögnare! Laughing

    Och du martin det är inget fel alls att vara man och plocka bär men koka saft det gör inte många karlar. Rolling Eyes
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  Sniperace 2011-08-24, 22:25

    MartinLindgren skrev:Att det är skillnad på privat och kommersiell plockning av bär och svamp håller jag med om,
    Däremot förstår jag inte Allertens kommentar om karlakarlar och bärplockning...??? Cool


    Inter jag heller, det är inte på något sätt könsbundet, sådant sysslar både män och kvinnor med oftast tillsammans Very Happy
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  Sniperace 2011-08-24, 22:27

    redalert skrev:
    MartinLindgren skrev:Att det är skillnad på privat och kommersiell plockning av bär och svamp håller jag med om,
    Däremot förstår jag inte Allertens kommentar om karlakarlar och bärplockning...??? Cool


    Fisten är nog inte den karlakarl som denne utger sig för att vara det är sådana detaljer som avslöjar en lögnare! Laughing

    Och du martin det är inget fel alls att vara man och plocka bär men koka saft det gör inte många karlar. Rolling Eyes

    Jodå, jag gör det, och jag vet flera till i min bekantskapskrets som gör detta, å andra sidan är vi många som även gillar matlagning och brödbakning, men småkakor är inget jag gillar, varken att äta eller baka
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    det röda guldet Empty Bär

    Inlägg  Secrist 2011-08-24, 22:40

    förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.

    Då har du otur att bo på fel plats. Beräkningar visar att 95% av skogens frukter blir kvar i skogen.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  Sniperace 2011-08-24, 22:48

    Secrist skrev:förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.

    Då har du otur att bo på fel plats. Beräkningar visar att 95% av skogens frukter blir kvar i skogen.
    Javisst har vi otur, men runt våra skogar kryllar det av hitresta spanjorer,italienare och slaver som hyr in sig på de olika vandrarhemmen och andra ställen, hyr hus osv, och då kommer de i grupper om tjugo till trettio man, och grupperna är många.

    sedan har vi 6 eller sju olika SVAMPUPPKÖPARE i kommunen som köper all svamp de kan, mest soppar som ex karljohan, men plockarna tar nästan allt, oavsett om det är bra matsvamp eller ej
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    det röda guldet Empty Plocka

    Inlägg  Secrist 2011-08-24, 22:53

    Sniperace skrev:
    Secrist skrev:förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.

    Då har du otur att bo på fel plats. Beräkningar visar att 95% av skogens frukter blir kvar i skogen.
    Javisst har vi otur, men runt våra skogar kryllar det av hitresta spanjorer,italienare och slaver som hyr in sig på de olika vandrarhemmen och andra ställen, hyr hus osv, och då kommer de i grupper om tjugo till trettio man, och grupperna är många.

    sedan har vi 6 eller sju olika SVAMPUPPKÖPARE i kommunen som köper all svamp de kan, mest soppar som ex karljohan, men plockarna tar nästan allt, oavsett om det är bra matsvamp eller ej

    Givetvis trist när man som privatperson drabbas. Men alternativet är ju att det mesta ruttnar bort och företagen som tillverkar sylt o dyl får skaffa det på annat håll.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  Sniperace 2011-08-24, 22:59

    Secrist skrev:
    Sniperace skrev:
    Secrist skrev:förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.

    Då har du otur att bo på fel plats. Beräkningar visar att 95% av skogens frukter blir kvar i skogen.
    Javisst har vi otur, men runt våra skogar kryllar det av hitresta spanjorer,italienare och slaver som hyr in sig på de olika vandrarhemmen och andra ställen, hyr hus osv, och då kommer de i grupper om tjugo till trettio man, och grupperna är många.

    sedan har vi 6 eller sju olika SVAMPUPPKÖPARE i kommunen som köper all svamp de kan, mest soppar som ex karljohan, men plockarna tar nästan allt, oavsett om det är bra matsvamp eller ej

    Givetvis trist när man som privatperson drabbas. Men alternativet är ju att det mesta ruttnar bort och företagen som tillverkar sylt o dyl får skaffa det på annat håll.

    Javisst, men det är som sagt när det går till rovdrift man reagerar, oich som jag känner det så vore det nog på sin plats att om det är kommersiell hantering så borde markägaren har ersättning.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    det röda guldet Empty Ersätta

    Inlägg  Secrist 2011-08-24, 23:07

    Javisst, men det är som sagt när det går till rovdrift man reagerar, oich som jag känner det så vore det nog på sin plats att om det är kommersiell hantering så borde markägaren har ersättning.

    Det har ju förts vissa diskussioner om det men i och med att allemansrätten är så helig så är det inte helt okontroversiellt.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  lazy 2011-08-24, 23:07

    Secrist skrev:förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.

    Då har du otur att bo på fel plats. Beräkningar visar att 95% av skogens frukter blir kvar i skogen.

    Som i Stockholms län där de flesta inte har tid/lust att ta reda på skogens guld?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    det röda guldet Empty Skog

    Inlägg  Secrist 2011-08-24, 23:14

    Som i Stockholms län där de flesta inte har tid/lust att ta reda på skogens guld?

    Nä, sverige som helhet.

    Fem procent av bären plockas
    Uppskattningar som forskare gjort visar att högst fem procent av bären som växer och produceras i de svenska skogarna tas tillvara av bärplockare.

    Under ett normalt bärår växer mer än 500.000 ton vilda bär i de svenska skogarna, varav de tre vanligaste och viktigaste skogsbären är blåbär 250.000 ton, lingon 150.000 ton och hjortron 80.000 ton.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  lazy 2011-08-24, 23:23

    Intressant att de som klagar mest inte ens orkar gå ut och plocka det som är gratis. Wink
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  F.I.S.T 2011-08-24, 23:55

    Du behöver hjälp människa , du mår riktigt dåligt.

    redalert skrev:

    Fisten är nog inte den karlakarl som denne utger sig för att vara

    För det första hur definierar du en karlakarl ??,,, ska bli intressant att få läsa om.


    redalert skrev:det är sådana detaljer som avslöjar en lögnare! Laughing

    ja du avslöjar dig så fort du visar dig här att du ljuger nästan konstant

    redalert skrev:Och du martin det är inget fel alls att vara man och plocka bär men koka saft det gör inte många karlar. Rolling Eyes

    ... även här har du noll koll, det var sylt jag kokar, Laughing ... jäkligt många karlar gör det
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  Infra 2011-08-25, 01:39

    lazy skrev:
    Secrist skrev:förr plockade jag mycket blåbär och lingon, smat svamp i våra skogar, men på senare år har de blivit dammsugna på detta av utländska kommersiella plockare, det var inte så skoj.

    Då har du otur att bo på fel plats. Beräkningar visar att 95% av skogens frukter blir kvar i skogen.

    Som i Stockholms län där de flesta inte har tid/lust att ta reda på skogens guld?

    Lazy avslöjar att hon aldrig går i skogen. Inga skogar är
    så utplockade som de runt Stockholm. Så nog tas det tillvara
    alltid. Man får åka en bra bit utanför storstan för att hitta
    en någorlunda intakt svampbacke.

    Sponsored content


    det röda guldet Empty Sv: det röda guldet

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 07:43